Στην Ολομέλεια της 7ης Ιουλίου θα κατατεθεί εκτός απροόπτου η πρόταση νόμου του ΑΚΕΛ με την οποία δίδεται η δυνατότητα στον εκάστοτε Υπουργό Εμπορίου, να καθορίζει με διάταγμα την ανώτατη τιμή καυσίμων, όταν στην αγορά επικρατούν ιδιαίτερα δύσκολες οικονομικές συνθήκες οι οποίες επιβάλλουν συγκράτηση της αύξησης των τιμών σε βασικά καταναλωτικά προϊόντα, καθώς και για την προστασία των καταναλωτών. Αυτή ήταν η δέσμευση του Προέδρου της Επιτροπής Εμπορίου Κυριάκου Χατζηγιάννη, τόνισε ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Ανδρέας Πασιουρτίδης. Αναμένεται λοιπόν ότι την ερχόμενη Τρίτη θα γίνει τοποθέτηση των βουλευτών επί της πρότασης στην Επιτροπή Εμπορίου και την Πέμπτη θα πάει Ολομέλεια. Ακόμα και σε περίπτωση αναβολής του θέματος, η επόμενη ημερομηνία στην Ολομέλεια θα είναι στις 14 Ιουλίου. «Θα πρέπει το συντομότερο να πάει Ολομέλεια, γιατί διαφορετικά χάνει την ουσία του», επισημαίνει ο κ Πασιουρτίδης. Το κατά πόσο θα περάσει από την Ολομέλεια είναι ένα ερωτηματικό, εφόσον τα υπόλοιπα κόμματα δεν έχουν δείξει ξεκάθαρα τις προθέσεις τους. Υπάρχει επίσης η πρόταση του Υπουργείου Ενέργειας, το κείμενο της οποίας θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ως βάση για τροπολογίες στην πρόταση νόμου, από άλλα κοινοβουλευτικά κόμματα. Πάντως, την προηγούμενη εβδομάδα ο Υπουργός Οικονομικών είχε δηλώσει στην «Κ» ότι δεν θα είχε ένσταση για την πρόταση σε περίπτωση που δικαιολογείται, επισημαίνοντας επίσης ότι είναι θέμα του Υπουργείου Ενέργειας.
Η πρόταση του Υπ. Ενέργειας
Τις δικές του εισηγήσεις σε σχέση με την πρόταση νόμου του ΑΚΕΛ έθεσε στην χθεσινή συζήτηση του θέματος το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας. Στην ουσία, όπως εξήγησε ο επικεφαλής της Υπηρεσίας Προστασίας του Καταναλωτή Κωνσταντίνος Καραγιώργης, έχουν υιοθετηθεί αρκετές από τις εισηγήσεις του ΑΚΕΛ, ενώ έχει χρησιμοποιηθεί και το λεκτικό του νόμου σε σχέση με τον καθορισμό ανωτάτων τιμών των καταναλωτικών αγαθών. Στην ουσία έχει μεταφερθεί αυτό το λεκτικό στην τροποποίηση της πρότασης νόμου. Το Υπουργείο διατηρεί ωστόσο τον όρο «υπερβολικά» πιο ψηλό επίπεδο, διότι συνδέεται με την διαδικασία που ακολουθεί η υπηρεσία για το πότε κρίνονται ότι οι τιμές είναι ψηλές.
Όπως παρουσιάζεται στο σημείωμα το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή, το αρμόδιο Υπουργείο:
-Συμφωνεί με την διαγραφή της λέξης «λιανικής». Βάσει του νόμου η ερμηνεία της λέξης «τιμές» σημαίνει, ανάλογα με την περίπτωση, τις τιμές χονδρικής ή/και λιανικής πώλησης.
-Συμφωνεί με την διαγραφή της φάσης «εύλογα πιστεύει ότι» καθότι διασφαλίζεται η διακριτική ευχέρεια του Υπουργού με την φράση «…δύναται να εκδίδει διάταγμα…» του άρθρου 4(1) με βάση την χρηστή διοίκηση και λαμβάνοντας υπόψη ότι κάθε απόφαση του διοικητικού οργάνου είναι αιτιολογημένη.
-Διαφωνεί με την διαγραφή της φράσης «όταν το ύψος των τιμών στις οποίες διατίθενται τα προϊόντα αυτά στην αγορά είναι σε υπερβολικά πιο ψηλό επίπεδο από ό,τι δικαιολογείται από τις διεθνείς και εγχώριες συνθήκες». Κυρίως όσον αφορά την λέξη «υπερβολικά».
Αναφέρει μάλιστα ότι βάσει του νόμου, το ύψος των τιμών των πετρελαιοειδών καθορίζεται ελεύθερα από τις εταιρείες πετρελαιοειδών, τους διανομείς και τους πρατηριούχους, έχοντας υπόψη τις διεθνείς και εγχώριες συνθήκες της αγοράς, ενώ από τον Μάιο του 2004 οι τιμές των πετρελαιοειδών στην Κύπρο, είναι ελεύθερες και δεν καθορίζονται από το κράτος. Όπως σημειώνει το Υπουργείο, η λέξη «υπερβολικά» καθορίζει την υφιστάμενη μεθοδολογία του Πλαισίου (Παλιού και Νέου) που ακολουθεί το ΥΕΕΒ για την παρακολούθηση της χονδρικής και λιανικής τιμής των πετρελαιοειδών. Επίσης τονίζει την αυστηρότητα με την οποία ο Υπουργός μπορεί να επιβάλει στην ελεύθερη αγορά ανώτατες τιμές πώλησης για όλα ή μερικά από τα πετρελαιοειδή. Το Υπουργείο υπογραμμίζει επίσης ότι ο καθορισμός ανώτατων τιμών πώλησης είναι ένα ακραίο μέτρο που εγκυμονεί κινδύνους.
Ετεροχρονισμένα στοιχεία
Πολύς λόγος έγινε στην Επιτροπή Εμπορίου σε σχέση με τα κέρδη των εταιρειών, που προκύπτουν μέσα από τους ελεγμένους τους λογαριασμούς της προηγούμενης χρονιάς. Αυτή ήταν η μεθοδολογία που χρησιμοποιείται τα τελευταία 7 χρόνια βάσει του υφιστάμενου πλαισίου για την αξιολόγηση των τιμών. Όπως αναφέρει στην «Κ» ο κ. Καραγιώργης, μέσα στην νέα φόρμουλα θα αξιοποιηθούν άλλα στοιχεία τα οποία θα προσδιορίζουν πιο κοντά στον πραγματικό χρόνο κάποιες μεταβλητές, όπως ο όγκος και η αξία πωλήσεων. Ως εκ τούτου, το νέο πλαίσιο θα αποτυπώνει με περισσότερη ακρίβεια, εφόσον θα αξιοποιεί στοιχεία που είναι πιο κοντά στον πραγματικό χρόνο. Η νέα φόρμουλα θα αξιολογεί και στοιχεία όπως συγκεντρωτικοί πίνακες για αναλύσεις και κοστολόγηση προϊόντων κάθε εταιρείας βάσει της πολιτικής που ακολουθεί. Θα υπάρχει έτσι μεγαλύτερη ακρίβεια σε σχέση με τις χρεώσεις των εταιρειών, όσον αφορά την αναμενόμενη και την πραγματική τιμή, ωστόσο, αυτό δεν αλλάζει κάτι για τον καταναλωτή τουλάχιστον όχι βραχυπρόθεσμα. Όπως ήδη έχει δει το φως της δημοσιότητας, το νέο πλαίσιο εφαρμόζεται σε πιλοτική βάση αυτό το διάστημα. Υφιστάμενο και νέο σύστημα θα τρέχουν μαζί, ενώ εκτιμάται ότι εντός Ιουλίου θα αξιοποιηθεί εξ ολοκλήρου το νέο πλαίσιο.
Ο σύμβουλος πίσω από την φόρμουλα στα καύσιμα
Την προηγούμενη Τρίτη, ο Πρόεδρος της Επιτροπής και Βουλευτής του ΔΗΣΥ Κυριάκος Χατζηγιάννης ζήτησε τόσο τον τρόπο που υπολογίζεται το ποσοστό κέρδους όσο και το βιογραφικό του συμβούλου που ετοίμασε την μεθοδολογία για τον έλεγχο των τιμών καυσίμων. Στο αίτημα απάντησε η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή. Ο βασικός εμπειρογνώμονας για την ανάπτυξη της μεθοδολογίας, κριτηρίων, μεθόδων και πρακτικών για την αξιολόγηση των τιμών των πετρελαιοειδών και την ανάλυση του λογισμικού, είναι ο Γιώργος Δημητρίου. Όπως αναφέρεται στο βιογραφικό σημείωμα που δόθηκε στη Βουλή, διαθέτει εκτεταμένη εμπειρία και εξειδίκευση σε θέματα λογιστικής, ελέγχου καταστάσεων, διερευνήσεων και δέουσας επιμέλειας, αναδιαρθρώσεων χρηματοδότησης, αναδιοργάνωσης λειτουργίας επιχειρήσεων, στρατηγικών μελετών, ενέργειας, λιανεμπορίου, βιομηχανίας FMCG, εξαγορών και συγχωνεύσεων. Από το 2007 μέχρι σήμερα είναι πρώτος Εκτελεστικός Διευθυντής του Ομίλου Positive Group, υπεύθυνος για τη διεύθυνση για την στρατηγική και την εκτέλεση συμβουλευτικών υπηρεσιών. Από το 2004 μέχρι το 2010 ήταν μη εκτελεστικός πρόεδρος στον Κυπριακό Οργανισμό Διατήρησης Αποθεμάτων Πετρελαιοειδών.