Του Απόστολου Τομαρά
Η πρώτη εβδομάδα επαναλειτουργίας των σχολείων μετά τις διακοπές των γιορτών ολοκληρώθηκε με ένα μεγάλο ποσοστό εκπαιδευτικών και μαθητών να βρίσκεται σε αυτοαπομόνωση ένεκα της πανδημίας. Τα δεδομένα που δίνουν οι εκπαιδευτικές οργανώσεις και σε κάποια περίπτωση το Υπουργείο Παιδείας, διατηρούν τα ερωτηματικά για την αποτελεσματικότητα της πολιτικής διαχείρισης. Γιατί δηλαδή επέμεινε το Υπουργείου Παιδείας να ανοίξει την εκπαίδευση στην προγραμματισμένη ημερομηνία και κατά πόσο ήταν προετοιμασμένο προκειμένου να καλυφθούν τα κενά από την απουσία κυρίως εκπαιδευτικού προσωπικού. Όπως φάνηκε στην πράξη, ο εκπαιδευτικός κόσμος δεν αποτέλεσε εξαίρεση μιας και με το καλημέρα οι απουσίες λόγω COVID-19 κινήθηκαν σε υψηλά επίπεδα. Αυτό που όμως δημιούργησε αίσθηση είναι οι διαμαρτυρίες γονέων και εκπαιδευτικών για καθυστερημένη κινητοποίηση των αρμοδίων υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας ώστε να καλύψει τα κενά που παρουσιάσθηκαν, κάτι που φάνηκε όταν οι μαθητές επέστρεψαν στις σχολικές αίθουσες. Τα στοιχεία που συνέλεξε και παρουσιάζει η «Κ» προέρχονται από τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και σε αρκετές περιπτώσεις δίνουν ένα μέρος της πραγματικής εικόνας.
«Αποχή» μαθητών
Το εκπληκτικό του αντίκτυπου της εκτεταμένης διασποράς της μετάλλαξης Όμικρον παρουσιάσθηκε στα νηπιαγωγεία κατά την πρώτη μέρα λειτουργίας τους, την προπερασμένη Παρασκευή. Σύμφωνα με στοιχεία από την ΠΟΕΔ το εκπληκτικό ποσοστό του 70% των μικρών μαθητών δεν παρουσιάσθηκαν στις αίθουσες, με τους γονείς να κρατούν τα τέκνα τους στα σπίτια προφανώς από την έντονη ανησυχία της Όμικρον. Ανησυχητική μπορεί να χαρακτηρισθεί και η εικόνα που αφορά τους νηπιαγωγούς. Με βάση στοιχεία που συνέλλεξε η ΠΟΕΔ, στις θέσεις τους δεν προσήλθαν περίπου 100 νηπιαγωγοί από σύνολο 600ων. Λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες περιπτώσεις απουσιών εκπαιδευτικών άλλων ετών, το μεγαλύτερο ποσοστό αποδίδεται σε θετικά κρούσματα, επαφές επιβεβαιωμένων περιστατικών ή κατ’ οίκον φροντίδα ανήλικων τέκνων. Από τις 100 απουσίες η ΠΟΕΔ υποστηρίζει πως αναπληρώθηκαν μόνο οι 40. Στα νηπιαγωγεία τα λειτουργικά προβλήματα θα ήταν μεγαλύτερα λέει η οργάνωση των εκπαιδευτικών, εάν δεν απουσίαζε το 70% των μικρών μαθητών.
Δημοτικά
Στα δημοτικά σχολεία η πρώτη μέρα ήταν εξίσου δύσκολη με αυτή των νηπιαγωγείων. Τα στοιχεία της ΠΟΕΔ δείχνουν πως από το σύνολο των περίπου 50 χιλιάδων μαθητών απουσίαζε το 20% που σε απόλυτους αριθμούς μεταφράζεται σε 10 χιλιάδες απουσίες που αποδίδονται σε επιβεβαιωμένα κρούσματα ή επαφές. Οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς υπολογίσθηκαν σε 240 από ένα σύνολο περίπου 4ων χιλιάδων εκπαιδευτικών. Από το σύνολο όσων απουσίαζαν η ΠΟΕΔ υποστηρίζει πως δεν καλύφθηκαν 140 κενά εκπαιδευτικών. Και εδώ η απουσία μεγάλου αριθμού μαθητών φαίνεται να έδωσε μια ανορθόδοξη λύση, με την οργάνωση των δασκάλων να υποστηρίζει πως εάν με ένα μαγικό τρόπο επέστρεφε το 100% των απόντων μαθητών, σε αυτή την περίπτωση θα υπήρχε σοβαρό λειτουργικό πρόβλημα κάποιων τμημάτων. Τα στοιχεία της ΠΟΕΔ επιβεβαιώνονται και από τις ανάγκες για αναπληρώσεις που έχει αναρτήσει στην ιστοσελίδα της η Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας.
Μέση Εκπαίδευση
Τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η οργάνωση εκπαιδευτικών αφορούν περισσότερο τα κενά σε καθηγητές. Αρχικά ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ δημοσιοποίησε πως από τις σχολικές αίθουσες απουσίαζαν συνολικά 430 καθηγητές από ένα σύνολο 6000. Το νούμερα αυτό διαφοροποιήθηκε προς τα πάνω από το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας. Με βάση στοιχεία που δόθηκαν στην ΟΕΛΜΕΚ καταγράφηκαν 530 απουσίες εκπαιδευτικών για λόγους που δεν έχουν να κάνουν μόνο με την πανδημία. Από τις 530 απουσίες τα στοιχεία της ΟΕΛΜΕΚ δείχνουν πως οι 340 οφείλονται σε θετικά κρούσματα COVID, επαφές ή φροντίδα ανήλικών τέκνων. Η πλειοψηφία των κενών καλύφθηκε με αντικαταστάσεις εκτός από 180 κενές θέσεις για τις οποίες δεν υπήρξε ενδιαφέρον. Με αφορμή το μεγάλο αριθμό κενών η ΟΕΛΜΕΚ εντοπίζει το επιπρόσθετο πρόβλημα που αφορά τις αναπληρώσεις. Χωρίς να διευκρινίζεται ο αριθμός των εκπαιδευτικών που κλήθηκαν να αναπληρώσουν συνάδελφούς τους, η ΟΕΛΜΕΚ πιστεύει που θα προκληθούν προβλήματα στο πρόγραμμα διδασκαλίας μιας και οι καθηγητές που αναπληρώνουν δεν διδάσκουν παρά μόνο κρατούν ανοιχτά τα τμήματα Γυμνασίων και Λυκείων.