Θέμα αντισυνταγματικότητας έθεσε η Γενική Εισαγγελία σε σχέση με την πρόταση νόμου των βουλευτών του ΑΚΕΛ, Αντρέα Καυκαλιά, Χρίστου Χριστοφίδη και Χρίστου Χριστόφια, για κατάργηση των εξετάσεων τετραμήνων. Η συζήτηση επί της αρχής της πρότασης νόμου ξεκίνησε σήμερα Τετάρτη (29/03) στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής στην οποία παρέστησαν, μεταξύ άλλων, η Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού, εκπρόσωποι του Υπουργείου Παιδείας, των Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας του ΟΚΥπΥ, της Νομικής Υπηρεσίας, των εκπαιδευτικών οργανώσεων, των γονέων και της ΠΣΕΜ.
Ο Γενικός Επιθεωρητής του Υπουργείου Παιδείας επανέλαβε τη θέση ότι εκπαίδευση χωρίς αξιολόγηση δεν μπορεί να υπάρχει.
Παρουσιάζοντας την πρόταση, ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, δήλωσε ότι η πρόταση νόμου περιλαμβάνει δύο πτυχές. Η πρώτη καταργεί με νομοθετική ρύθμιση τις εξετάσεις τετραμήνων και η δεύτερη προνοεί ότι η εξέταση του πρώτου τετραμήνου έχει καθαρά διαμορφωτικό χαρακτήρα και δεν θα υπολογιστεί στον τελικό βαθμό των μαθητών, ρυθμίζοντας έτσι το σκάνδαλο που έγινε στις εξετάσεις του πρώτου τετράμηνου με τη διαρροή του γραπτού των νέων Ελληνικών.
Ο κ. Χριστοφίδης ανέφερε ότι ο θεσμός έχει σκοτώσει τη μάθηση, έχει μετατρέψει τα σχολεία σε εξεταστικά κέντρα, οδήγησε στο να χαθεί αρκετός διδακτικός χρόνος, έχει ενισχύσει τη σχολική αποτυχία και έχει αυξήσει το άγχος. Τόνισε ότι η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας δεν έχουν ακόμη ξεκαθαρίσει τι θα κάνουν και ότι το ΑΚΕΛ δεν θέλει να κινηθεί στα πλαίσια της εποικοδομητικής ασάφειας. Σε σχέση με τη γνωμάτευση της Νομικής Υπηρεσίας που ζήτησε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας για τη τρέχουσα σχολική χρονιά, ο κ. Χριστοφίδης εξέφρασε τη θέση ότι όταν η εκτελεστική εξουσία θέλει να συνεργαστεί είναι κατορθωτό να βρεθούν λύσεις.
Επέμβαση νομοθετικής εξουσίας στην εκτελεστική
Από την πλευρά της εκπρόσωπος της Γενικής Εισαγγελίας ανέφερε ότι έχει μελετηθεί η πρόταση νόμου του ΑΚΕΛ και ότι προκύπτουν κάποια θέματα αντισυγματικότητας. Εξήγησε ότι τα θέματα που αφορούν τη διεξαγωγή εξετάσεων εμπεριέχονται σε κανονισμούς που έχουν εκδοθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο και ως εκ τούτου η πρόταση νόμου του ΑΚΕΛ αποτελεί επέμβαση της νομοθετικής εξουσίας στην εκτελεστική. Πρόσθεσε ότι υπάρχει επέμβαση γιατί τα εκπαιδευτικά θέματα ανήκουν στην αρμοδιότητα της εκτελεστικής εξουσίας που είναι το Υπουργείο Παιδείας και το Υπουργικό Συμβούλιο. «Όσον αφορά την επέμβαση στην εξέταση του πρώτου τετραμήνου του 2022, αυτή έχει ήδη διεξαχθεί, και είναι θέση μας ότι έχουν δημιουργηθεί κάποια δικαιώματα προς τους μαθητές στα οποία επεμβαίνει αυτή η πρόταση», κατέληξε.
Στο μεταξύ ο Γενικός Επιθεωρητής του Υπουργείου Παιδείας, Νικόλας Γιασουμή, επανέλαβε τη θέση ότι εκπαίδευση χωρίς αξιολόγηση δεν μπορεί να υπάρχει και ξεκαθάρισε ότι συνεχίζεται η διαδικασία διαλόγου.
Έρευνα για τον αντίκτυπο των τετραμήνων
Στη δική της τοποθέτηση, η Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού, Δέσπω Μιχαηλίδου, υποστήριξε ότι θα πρέπει να διεξαχθεί έρευνα για τον αντίκτυπο του θεσμού στα παιδιά και μόνο μετά από μια τέτοια διερεύνηση θα πρέπει η Βουλή να λάβει τις αποφάσεις της. Σημείωσε παράλληλα ότι η αξιολόγηση επιτρέπει μια ενιαία και δίκαιη κρίση στη βαθμολογία των παιδιών και τόνισε ότι όταν μιλάμε για αξιολόγηση των μαθητών πρέπει να μιλάμε και για αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας, Παύλος Μυλωνάς, σε παρέμβασή του, τόνισε ότι «αναμένουμε το σχέδιο για αξιολόγηση εκπαιδευτικών εδώ και έξι χρόνια». Τη θέση ότι πρέπει να γίνει μια επιστημονική αξιολόγηση του θεσμού και μετά να αποφασιστούν οι όποιες αλλαγές, συμμερίστηκε και ο Πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ, Παναγιώτης Λυσάνδρου, λέγοντας ότι η εκπαίδευση και η αξιολόγηση πάνε μαζί.
Ο βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλας, σημείωσε ότι «εμείς δεν λέμε ότι είναι όλα καλά και άγια. Υπάρχουν ζητήματα για τα οποία, κατόπιν αξιολόγησης, πρέπει να γίνουν αλλαγές. Η όποια πρόταση πρέπει να είναι στα συνταγματικά πλαίσια. Αναμένουμε την κυβερνητική πρόταση για να τοποθετηθούμε και επαναλαμβάνω ότι ο θεσμός χρειάζεται βελτίωση προς όφελος των μαθητών».
Αυξημένα αιτήματα για κατ’ οίκον εκπαίδευση
Αξιοσημείωτο είναι πάντως το γεγονός ότι στη συνεδρία βρέθηκε εκπρόσωπος των Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας του ΟΚΥπΥ, γνωστοποιώντας ότι υπήρξαν αυξημένες αναφορές άγχους γύρω από τις εξετάσεις τετραμήνων, αυξημένα αιτήματα για κατ’ οίκον εκπαίδευση και αυξημένα αιτήματα για διευκολύνσεις. Η εκπρόσωπος ανέφερε παράλληλα ότι θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η ανάγκη προσαρμογής των πρώτων τάξεων του γυμνασίου στο οποιοδήποτε σύστημα γιατί τα πράγματα, έτσι όπως διαμορφώθηκαν φέτος, δυσκόλεψαν ιδιαίτερα τα παιδιά.
Ο Πρόεδρος του Τμήματος Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Κύπρου, Ζαχαρίας Ζαχαρία, δήλωσε ότι τα τετράμηνα επιβαρύνουν τα παιδιά και δημιουργούν ανασφάλεια ενώ εκπαιδευτικά δεν προσφέρουν κάτι ιδιαίτερο. Επεσήμανε ότι η εισήγηση με τις εξετάσεις ήταν να υπάρχει ένας διαμορφωτικός χαρακτήρας, ωστόσο ο θεσμός δεν κατέληξε σε αυτή τη μορφή. «Η αξιολόγηση πρέπει να παραμείνει αλλά όχι υπό τη μορφή εξέτασης. Υπάρχουν άλλοι τρόποι αξιολόγησης όπως ένα πορτφόλιο με εργασίες ή διάφορα πρότζεκτ», είπε ο κ. Ζαχαρία.