Ο καπετάνιος του πολυτελούς γιοτ Bayesian, το οποίο βυθίστηκε στα ανοικτά της Σικελίας οδηγώντας στον θάνατο τον μεγιστάνα Μάικ Λιντς, την κόρη του και ακόμα πέντε ανθρώπους, φέρεται να ερευνάται για ανθρωποκτονία εξ αμελείας, σύμφωνα με τα ιταλικά μέσα ενημέρωσης.
Από την Τρίτη έως και την Πέμπτη αναμένεται να γίνουν οι νεκροψίες στις σορούς των νεκρών επιβαινόντων του σκάφους.
Σύμφωνα με πληροφορίες, που δεν έχουν, προς το παρόν, επιβεβαιωθεί από τις εισαγγελικές αρχές, ο 51χρονος Τζέιμς Κάτφιλντ, πολίτης Νέας Ζηλανδίας και καπετάνιος του πολυτελούς ιστιοφόρου, κλήθηκε από τις δικαστικές αρχές να δηλώσει μόνιμη κατοικία στην Ιταλία και ορίσει συνήγορο.
Το Σάββατο, οι εισαγγελείς της Σικελίας είχαν ανακοινώσει ότι ξεκινούσε έρευνα για «πολλαπλές ανθρωποκτονίες εξ αμελείας», για το ναυάγιο στο οποίο βρήκαν ακόμη τον θάνατο ο Τζόναθαν Μπλούμερ, πρόεδρος της Morgan Stanley Bank International, η σύζυγός του Τζούντι, ο Κρις Μορβίλο, δικηγόρος της εταιρείας Clifford Chance, η σύζυγός του Νέντα, αλλά και ο μάγειρας του σκάφους.
Ωστόσο, οι αρχές δεν είχαν κατονομάσει κανέναν ύποπτο, υπογραμμίζοντας ότι η έρευνα βρίσκεται στο αρχικό της στάδιο.
Σύμφωνα με την ιταλική εφημερίδα La Stampa, o Κάτφιλντ θα λάβει σύντομα έγκληση από τις εισαγγελικές αρχές. Ο καπετάνιος είχε ανακριθεί περισσότερες από δύο ώρες μετά το ναυάγιο.
The Plot Thickens: Aug 24, 2024 The sinking of the superyacht Bayesian off the coast of Sicily has led to a manslaughter investigation by Italian authorities, focusing on the possibility of negligence in the handling of the vessel rather than solely attributing the disaster to… pic.twitter.com/x4cEvizjY1
— Liquid News Feed (@liquidnewsfeed) August 24, 2024
Ξεκινούν οι νεκροψίες
Οι νεκροψίες-νεκροτομές των θυμάτων του ναυαγίου θα ξεκινήσουν αύριο Τρίτη και αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί έως και την Πέμπτη. Τα σώματα του Τζόναθαν Μπλούμερ και του δικηγόρου Κρις Μορβίλο θα εξεταστούν στο Ινστιτούτο Ιατροδικαστικής της Πολυκλινικής στο Παλέρμο. Τα σώματα του Μάικ Λιντς, της κόρης του, των συζύγων του Μπλούμερ και του Μορβίλο θα μεταφερθούν στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου, ενώ ακόμη δεν έχει οριστεί που θα γίνει η νεκροψία – νεκροτομή του μάγειρα του σκάφους.
Το μυστήριο της βύθισης του πλοίου
Στο μεταξύ οι ερευνητές αναζητούν τους λόγους του ναυαγίου, του φερόμενου ως «αβύθιστου» Bayesian.
Όλοι οι επιζήσαντες φέρεται να έχουν περιγράψει πόσο ξαφνικά και απότομα βυθίστηκε το ιστιοφόρο, κάνοντας λόγο για μια ισχυρή, βίαιη και απρόβλεπτη καταιγίδα, με πολύ δυνατούς ανέμους που σήκωσαν μεγάλα κύματα.
Αυτό που προκαλεί απορία στους ερευνητές είναι το γεγονός ότι παλαιότερο και λιγότερο εξελιγμένο τεχνολογικά σκάφος «Sir Robert Baden Powell», που διέσωσε τους επιβαίνοντες του Bayesian, άντεξε απέναντι στο καιρικό αυτό φαινόμενο, παρά το γεγονός ότι βρίσκονταν πολύ κοντά στην πολυτελή θαλαμηγό, στο λιμάνι Πορτιτσέλο.
Ειδικοί, που μίλησαν την περασμένη εβδομάδα στον Economist, υπογράμμιζαν ότι είναι «εξαιρετικά ασυνήθιστο» ένας υδροστρόβιλος να θεωρεί αιτία βύθισης ενός πλοίου σαν το «Bayesian». Μπορεί, δηλαδή, το γιοτ να είχε κατάρτια 72 μέτρων, από τα υψηλότερα διεθνώς, με αποτέλεσμα να υψώνεται το κέντρο βάρους του σκάφους και έτσι να είναι ευάλωτο στην αστάθεια. Από την άλλη, όμως, οι κατασκευαστές τέτοιων σκαφών τα σχεδιάζουν έτσι, ώστε η καρίνα να λειτουργεί ως αντίβαρο και το σκάφος να παραμένει στην επιφάνεια της θάλασσας, ανεξαρτήτως της κατάστασης των καταρτιών.
Για αυτόν τον λόγο εξετάζονται διάφορα σενάρια για τη βύθιση του «Bayesian»: ανοιχτά φινιστρίνια και ορθάνοιχτες καταπακτές. Παράλληλα, ωστόσο, όπως λέει ο Economist, το γιοτ είχε σύστημα που το ύψωνε όταν χρειαζόταν να αράξει σε ρηχά νερά. Σε μια τέτοια περίπτωση, αν αυτό είχε ενεργοποιηθεί από τον καπετάνιο θα είχε μειώσει τη μόχλευση που ασκούνταν ενάντια στη δύναμη του ανέμου στο κύτος, τον ιστό και τα ξάρτια. Κι αν είχε όντως αναποδογυρίσει το κύτος, τότε η καθοδική πορεία του υδροστρόβιλου θα το καθήλωνε στην επιφάνεια της θάλασσας, στέλνοντας τους άτυχους επιβαίνοντες στον βυθό.
Κάτι αντίστοιχο γράφει και η La Repubblica, που αναφέρει ότι οι δύτες που πραγματοποίησαν υποβρύχιες επιθεωρήσεις στο σκάφος είπαν ότι η καταπακτή ήταν ανοιχτή, δίχως αυτό να έχει επιβεβαιωθεί επισήμως από αξιωματούχους μέχρι ώρας. Εάν είχε συμβεί αυτό, θα μπορούσαν να είχαν εισέλθει μεγάλες ποσότητες νερού από το κενό, αποσταθεροποιώντας ενδεχομένως το σκάφος.
Οπως γράφει ο Guardian, οι ερευνητές προσπαθούν να προσδιορίσουν τον λόγο που ενώ το μεγαλύτερο μέρος του πληρώματος επέζησε, οι έξι επιβάτες και ο σεφ έχασαν τη ζωή τους.
Στο μεταξύ, όμως, εμπειρογνώμονας που εξέτασε το σημείο της τραγωδίας δήλωσε ότι σε αυτό που οφείλουν οι Αρχές να εστιάσουν είναι εάν το πλήρωμα του γιοτ είχε κλείσει τις καταπακτές προτού ξεσπάσει η καταιγίδα, ενισχύοντας έτσι τις υποψίες των ειδικών που προαναφέρθηκαν.
Το ερώτημα είναι αδήριτο: Ποιος ο ρόλος του καπετάνιου σε ένα τέτοιο σενάριο, ιδίως εφόσον γνώριζε, υποθετικά, από τις μετεωρολογικές προβλέψεις τι επέκειτο εκείνη τη νύχτα στην περιοχή όπου έπλεε αμέριμνο το «Bayesian». Παρ’ όλα αυτά ουδείς μέχρι στιγμής μπορεί να πει με σιγουριά ότι οι προγνώσεις έδειχναν βίαιο καιρικό γεγονός.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο καπετάνιος, που εθεάθη να κουτσαίνει, έχει δηλώσει δημοσίως ότι «δεν το είχαμε προβλέψει». Σύμφωνα με πληροφορίες των λονδρέζικων Times, νοσηλεύεται στο νοσοκομείο του Τέρμινι Ιμερέσε. Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, πάντως, που επικαλείται ναυτικό εμπειρογνώμονα, η βύθιση ενός τέτοιου μεγέθους και σχεδιασμού σκάφους σε κακοκαιρία είναι «άνευ προηγουμένου».
Σύμφωνα, δε, με τη La Repubblica, ο Νίκολα Ρομάνα, ειδικός στο δίκαιο των μεταφορών και του τουρισμού στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου του Παλέρμο, δήλωσε ότι «στα θαλάσσια ατυχήματα υπάρχει σχεδόν πάντα ένα ανθρώπινο λάθος στη ρίζα τους. Σε αυτή την περίπτωση έπαιξε ρόλο και ένα καταστροφικό γεγονός. Το πλήρωμα ενός τέτοιου μεγέθους πλοίου πρέπει να είναι προετοιμασμένο για οτιδήποτε».
Πηγή: La Stampa, ΑΠΕ-ΜΠΕ