ΠΗΓΗ: ΒΒC
Η Ρωσία σφίγγει τον κλοιό γύρο από την Ουκρανία για 21η μέρα στοχεύοντας τις στρατηγικής σημασίας πόλεις – λιμάνια του νότου όπως είναι η Χερσώνα που έχει ήδη καταληφθεί, η Μαριούπολη που βρίσκεται υπό πολιορκία, ενώ και η Οδησσός που μπήκε τις τελευταίες ώρες στο «κάδρο» των ρωσικών επιθέσεων.
Μέσα σε αυτή την εμπόλεμη κατάσταση, οι Ουκρανοί ψάχνουν τρόπους προκειμένου να μεταφέρουν αμάχους σε ασφαλή σημεία, στρατεύματα στην πρώτη γραμμή της μάχης, ανθρωπιστική βοήθεια στους πολιορκιμένους και αλλά και εμπορεύματα προς τη δυτική Ευρώπη, ώστε να στηριχθεί η όποια παραγωγή της χώρας έχει μείνει ακόμη όρθια. Σ’ αυτή τη μάχη, πολύτιμος σύμμαχος αποδεικνύεται το μεγάλο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ουκρανίας, με το δύσκολο έργο λειτουργίας του να αναλαμβάνει ο 37χρονος Ολεξάντρ Καμίσιν.
Πρώην λογιστής και επιχειρηματίας, ο Καμίσιν είναι τώρα ένας από τους πιο σημαντικούς ανθρώπους στη χώρα. Σε λίγες εβδομάδες από επικεφαλής του σιδηροδρομικού τομέα, που είχε ως στόχο την μεταρρύθμισή του, ο Καμίσιν έγινε διευθυντής επιχειρήσεων εν καιρώ πολέμου. Ο ίδιος δεν έχει δει τη γυναίκα του και τους δύο γιους του από τότε που ξεκίνησε ο πόλεμος πριν από σχεδόν τρεις εβδομάδες καθώς μετακινείται συνεχώς. Προσπαθεί από τη μία να αποφύγει τους Ρώσους και από την άλλη να εποπτεύει τις διαδικασίες και να ενημερώνει συνεχώς το Κίεβο.
Το BBC τον εντόπισε σε έναν σιδηροδρομικό σταθμό την ώρα που βρισκόταν σε σύσκεψη με τους στενούς του συνεργάτες. «Χτυπούν τις ράγες και τους σταθμούς καθημερινά. Οι άνθρωποί μας ρισκάρουν τη ζωή τους, βρίσκονται υπό βομβαρδισμό, αλλά συνεχίζουν να σώζουν ανθρώπους», λέει ο Καμίσιν ο οποίος εκτιμά ότι περίπου 2,5 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν μετακινηθεί σε ασφαλές σημείο με τα τρένα, ενώ 33 εργαζόμενοι του έχουν χάσει την ζωή τους την ώρα του καθήκοντος.
«Όλοι οι άνθρωποι στην Ουκρανία ήταν επιχειρηματίες, αγρότες και όλα τα άλλα επαγγέλματα πριν ξεκινήσει ο πόλεμος. Τώρα όλοι οι άνθρωποι στην Ουκρανία ασχολούνται με τον πόλεμο» περιγράφει ενώ παράλληλα επικοινωνεί με τον Πολωνό υπουργό υποδομών προκειμένου να δημιουργηθεί μια εμπορική διέξοδος εξαγωγών της Ουκρανίας προς την Πολωνία. «Αντί για τα λιμάνια πηγαίνουμε δυτικά. Έχουμε ξεκινήσει ένα πρόγραμμα για τη μετεγκατάσταση της παραγωγής από την ανατολή στη δύση. Έτσι μπορούμε να μετακινήσουμε ανθρώπους, ίσως μηχανήματα για να ξεκινήσουμε νέα παραγωγή στη δύση» εξηγεί.
Αναμφίβολα πρόκειται για ένα φιλόδοξο εγχείρημα εν μέσω πολέμου με τον ίδιο να ζητά από τη Δύση να πράξει περισσότερα για να στηρίξει την Ουκρανία με την αποστολή στρατιωτικής και ανθρωπιστικής βοήθειας. «Θα επισκευάσουμε τις γραμμές μόλις σταματήσουν τα πυρά. Θα κρατήσουμε τα τρένα εν κινήσει όσο μπορούμε. Δεν υπάρχει άλλη επιλογή για εμάς» είναι τα τελευταία λόγια του λίγο πριν επιβιβαστεί μέσα στη νύχτα σε ένα συρμό με άγνωστη κατεύθυνση.