Money Review
31 Οκτωβρίου 1999
Η πτήση 990 της EgyptAir, ένα τεράστιο Boeing 767 που μετέφερε 217 άτομα από τη Νέα Υόρκη στο Κάιρο, απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Kennedy στη μέση της νύχτας, αναρριχήθηκε στα 33.000 πόδια και πετούσε κανονικά για μισή ώρα, πριν να βουτήξει, υπό μυστηριώδεις συνθήκες στον Ατλαντικό Ωκεανό, μερικά μίλια νότια του Ναντάκετ.
Οι πρώτες πληροφορίες ήθελαν το Boeing να έχει απλά εξαφανιστεί από τις οθόνες των ραντάρ της Νέας Υόρκης, χωρίς το πλήρωμα να έχει πει λέξη στον πύργο ελέγχου.
Πολύ σύντομα, μία πτήση της Air France που αναχωρούσε πέρασε πάνω από την περιοχή, όμως δεν βρήκε τίποτα να αναφέρει πέραν του σκοτεινού ωκεανού.
Στο σημείο αυτό, κάποιοι ήλπιζαν ακόμα ότι η πτήση 990 βρισκόταν ακόμα στον αέρα και αναζητούσε ένα ασφαλές σημείο να προσγειωθεί. Όμως ως το ξημέρωμα, ένα πλοίο εντόπισε συντρίμμια να επιπλέουν ανάμεσα στα κύματα: Κομμάτια αλουμινίου, μαξιλάρια και ρούχα, καθώς και ανθρώπινες σορούς. Ώσπου να φτάσουν τα σωστικά πλοία και τα ελικόπτερα, ήταν ξεκάθαρο ότι δεν υπήρχαν επιζώντες. Τα κομμάτια του αεροπλάνου βρίσκονταν σε βάθος περίπου 70 μέτρων.
Το μόνο που έμενε ήταν να λυθεί το μυστήριο της πτήσης 990, στην οποία έχασαν τη ζωή τους 217 άτομα.
Σύμφωνα με μία εκδοχή, η συντριβή του αεροπλάνου ήταν σκόπιμη, μία πράξη εκδίκησης που οδήγησε στο αδιανόητο.
Όπως προέκυψε από τις έρευνες, ο συγκυβερνήτης του Boeing, ο Αιγύπτιος Gamil el-Batouty ήταν ένας απελπισμένος άνδρας, που βρισκόταν στο χείλος της καταστροφής, αντιμετωπίζοντας μία σειρά από κατηγορίες για σεξουαλικές επιθέσεις. Σύμφωνα με τις κατηγορίες, είχε παρενοχλήσει ανήλικα κορίτσια, καμαριέρες αλλά και πελάτισσες σε ξενοδοχείο.
Με τη μοιραία πτήση της EgyptAir ταξίδευε ο Hatem Rushdy, επικεφαλής των πιλότων της εταιρείας, ο οποίος ενημέρωσε τον el-Batouty ότι εξαιτίας της συμπεριφοράς του δεν θα πετούσε ξανά σε υπερατλαντικά δρομολόγια –αυτά που πληρώνουν έξτρα.
«Αυτή είναι η τελευταία σου πτήση», φέρεται να του είπε ο Rushdy. «Είναι η τελευταία πτήση και για εσένα», του απάντησε εκείνος, σύμφωνα με μία μαρτυρία.
Το μαύρο κουτί έδειξε ότι ο Rushdy άφησε το κάθισμά του στην πρώτη θέση και μπήκε στο πιλοτήριο. Μόλις έφυγε, ο el-Batouty, που θα οδηγούσε το αεροπλάνο στο δεύτερο μισό της πτήσης, μπήκε στο πιλοτήριο και προέτρεψε τον κυβερνήτη να σηκωθεί.
«Βασίζομαι στον Θεό», είπε, απενεργοποίησε τον αυτόματο πιλότο και έθεσε το αεροπλάνο σε τροχιά προς τα κάτω.
Ο πιλότος Ahmed el-Habashi, που βρισκόταν εκτός του πιλοτηρίου, κατάφερε να μπει και άρχισε να φωνάζει: «Τι συμβαίνει, Gamil; Τι συμβαίνει;».
«Βασίζομαι στον Θεό», επανέλαβε ο El-Batouty και έκλεισε την παροχή καυσίμου και στους δύο κινητήρες.
«Τι είναι αυτό; Έκλεισες τους κινητήρες;», φώναξε ο Habishi και άρπαξε το πηδάλιο. «Τράβα μαζί μου! Τράβα μαζί μου!», του είπε.
Το αεροπλάνο, που βρισκόταν σε πορεία προς τα κάτω, ανέβηκε στα 24.000 πόδια, αλλά υπό την τεράστια πίεση, έχασε τους κινητήρες και διαλύθηκε.
Το σενάριο αυτό, των αμερικανικών αρχών, επιβάρυνε τις ήδη τεταμένες διπλωματικές σχέσεις των ΗΠΑ με την Αίγυπτο, με το Κάιρο να επικρίνει έντονα την αμερικανική πλευρά και να απορρίπτει κάθε ευθύνη του el-Batouty.
Σύμφωνα με την επίσημη εκδοχή των Αιγύπτιων, η τραγωδία ευθύνεται σε μηχανική βλάβη, ενώ όσοι βρίσκονταν μέσα στο πιλοτήριο προσπάθησαν απεγνωσμένα να αποτρέψουν τη συντριβή.