Τον παράγοντα του «βρώμικου καυσίμου» δείχνουν πλέον ορισμένοι ειδικοί του τομέα της ναυτιλίας ως μία από τις πιθανές αιτίες του μπλακάουτ στο φορτηγό πλοίο «Dali», το οποίο προσέκρουσε στη γέφυρα Francis Scott Key της Βαλτιμόρης, προκαλώντας την κατάρρευση της.
Τα παραπάνω αναφέρουν ειδικοί της ναυτιλιακής βιομηχανίας, τη στιγμή που ξεκινά η έρευνα από τις ομοσπονδιακές, κρατικές και τοπικές αρχές για το δυστύχημα. Είναι ήδη φανερό ωστόσο ότι τα τραγικά γεγονότα της προχθεσινής νύχτας στον ποταμό Patapsco άναψαν ένα φως στα προβλήματα της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας, ένα από τα οποία μάλιστα την επηρεάζει εδώ και καιρό και σχετίζεται με τα βρώμικα καύσιμα.
Τι είναι τα βρώμικα καύσιμα
Σύμφωνα με έκθεση του 2018 από τη δεξαμενή σκέψης Atlantic Council, ένας δηλητηριώδης συνδυασμός βιομηχανικών προϊόντων καταλήγει σε καύσιμα πλοίων, προκαλώντας εκατοντάδες βλάβες στις μηχανές τους τα τελευταία χρόνια, οι οποίες με τη σειρά τους τα αφήνουν χωρίς ηλεκτρική ενέργεια να παρασύρονται στην ανοιχτή θάλασσα.
Όλα σκοτείνιασαν στο πλοίο «Dali» όταν διεκόπη η ροή ηλεκτρικής ενέργειας λίγο πριν από την τραγωδία στη Βαλτιμόρη και ο καπετάνιος έχασε την ικανότητα ελέγχου του πλοίου, το οποίο τελικά προσέκρουσε σε έναν από τους πυλώνες που στήριζαν τη γέφυρα.
Το μπλακάουτ είναι πιθανό να προήλθε από τη συσσώρευση βρώμικου καυσίμου στα φίλτρα του πλοίου που οδηγούν στην κύρια γεννήτρια, με αποτέλεσμα αυτά να φράξουν, αναφέρει ο Τζέραλντ Σκόγκινς, βετεράνος αρχιμηχανικός στη βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Deepwater Producers του Χιούστον.
Σημείωσε μάλιστα ότι τα πλοία χρησιμοποιούν διαφορετικά καύσιμα για την κάθε φάση του ταξιδιού τους. Οταν βρίσκονται εντός του λιμανιού, όπως δηλαδή το «Dali» πριν από την πρόσκρουσή του στη γέφυρα, τα πλοία συνήθως λειτουργούν με ένα σχετικά ελαφρύ καύσιμο ντίζελ, το οποίο είναι επίσης πιθανό να είχε μολυνθεί. Αυτού του είδους τη μόλυνση προκαλούν συνήθως το νερό, η βρωμιά και τα φύκια, αναφέρει ο Σκόγκινς.
«Είναι σίγουρα πιθανό να υπήρχε βρώμικο καύσιμο», τονίζει ο Σκόγκινς.
«Αδιαφανής» η εφοδιαστική αλυσίδα καυσίμων
Ο Ιαν Ράλμπι, CEO της «I.R. Consilium», μιας συμβουλευτικής εταιρείας για τη θαλάσσια ασφάλεια, αναφέρει ότι το βαρύ καύσιμο που φορτώνεται στα πλοία όταν βρίσκονται στο λιμάνι είναι επιρρεπές στη μόλυνση από άλλες ουσίες και δεν ελέγχεται αρκετά στενά. Αυτού του είδους το βρώμικο καύσιμο θα μπορούσε να έχει «στριμωχτεί σε όλες τις γραμμές καυσίμου του πλοίου».
Ο Ράλμπι, ο οποίος είναι ένας από τους συγγραφείς της έκθεσης του Atlantic Council το 2018, δήλωσε ότι τα απόβλητα από διυλιστήρια και άλλες βιομηχανικές δραστηριότητες καταλήγουν παράνομα σε καύσιμα πλοίων.
Η εφοδιαστική αλυσίδα για τα καύσιμα αυτά είναι μεγάλη και σχετικά αδιαφανής, σημειώνεται στην έκθεση. Κατά συνέπεια, το καύσιμο έχει γίνει ο τελικός προορισμός για τα απομεινάρια της δραστηριότητας των διυλιστηρίων.
Σύμφωνα με την έκθεση, τα εμπορικά πλοία λειτουργούν ουσιαστικά στη συνέχεια ως αποτεφρωτήρες για τη βιομηχανία των διυλιστηρίων. Επιθεωρητές έχουν εντοπίσει καύσιμα πλοίων που έχουν μολυνθεί «με χρησιμοποιημένο λάδι κινητήρα και υποπροϊόντα από την κατασκευή, πλαστικών, καλλυντικών, λιπασμάτων ακόμη και χαρτικών».
Ανησυχία για την παγκόσμια ναυτιλία
Για την περίπτωση του πλοίου «Dali», ο Ράλμπι επισημαίνει επίσης ότι δεν θα πρέπει να αποκλειστεί και το σενάριο κυβερνοεπίθεσης. Είναι πιθανό το πλοίο να υπέστη μια καθαρά μηχανική βλάβη σε ένα από το πιο σημαντικά συστήματα λειτουργίας του.
Τα σενάρια περί παρουσίας βρώμικου καυσίμου έχουν εκφραστεί από παρατηρητές με περιορισμένη πρόσβαση σε πληροφορίες για το πλοίο και το ιστορικό του σε ό,τι αφορά τα καύσιμα και πιθανά μηχανικά προβλήματα στο παρελθόν, που θα μπορούσαν να είναι επίσης υπεύθυνα για το μπλακάουτ.
Οποια κι αν είναι πάντως η αιτία, η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει υποστεί αναταράξεις λόγω της τραγωδίας στη Βαλτιμόρη, αλλά και εξαιτίας άλλων αρνητικών εξελίξεων, όπως οι επιθέσεις σε εμπορικά πλοία από τους αντάρτες Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα.
Με τις θαλάσσιες αυτές οδούς να βρίσκονται σε κίνδυνο, η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα αλλάζει κατευθύνσεις, και αυτό, σύμφωνα με τον Ράλμπι, θα μπορούσε να επιδεινώσει ακόμη περισσότερο το πρόβλημα με τα βρώμικα καύσιμα.
«Βρισκόμαστε ίσως σε μια κατάσταση στην οποία τα πλοία θα λαμβάνουν καύσιμα σε μέρη όπου δεν θα είναι εγγυημένη η ποιότητά τους», τόνισε μεταξύ άλλων.
Πηγή: Washington Post