Kathimerini.com.cy
Οταν ο Ντόναλντ Τραμπ νίκησε στις αμερικανικές προεδρικές εκλογές της 5ης Νοεμβρίου, πολλοί χρήστες του X (πρώην Twitter) έκλεισαν τους λογαριασμούς τους στο δημοφιλέστατο κοινωνικό δίκτυο και ανέφεραν ότι μεταναστεύουν στο πιο φιλικό Bluesky. Δεν άργησαν να τους ακολουθήσουν και κάποια ευρωπαϊκά μέσα ενημέρωσης, δημοσιογράφοι και άλλοι οργανισμοί, λέγοντας ότι καταφεύγουν στο Bluesky ως πιο δημοκρατικό δίκτυο. Μήπως όμως τελικά έχει υπερεκτιμηθεί η εμβέλειά του;
Αρθρο του Κρεγκ Ρόμπερτσον, ερευνητή του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, παρατηρεί ότι και άλλα δίκτυα διετέλεσαν επίδοξοι διάδοχοι του Twitter όταν ο Ελον Μασκ βάλθηκε να το μετατρέψει σε Χ με μεγαλύτερο έλεγχο στο περιεχόμενό του και και σαφή ιδεολογικό προσανατολισμό, αλλά δεν κατάφεραν να «κλέψουν» από τη δόξα του. Το Bluesky έχει τη δυνατότητα να το καταφέρει, και έχει και η «Καθημερινή» ισχυρή παρουσία εκεί, αλλά έχει και πολύ δρόμο ακόμη μπροστά του για να το πετύχει.
Οπως εξηγεί ο ερευνητής του κορυφαίου βρετανικού πανεπιστημίου στο άρθρο του που δημοσιεύεται στην πλατφόρμα The Conversation, είναι πρόωρο ακόμη να χρίσει κανείς το Bluesky ως το νέο Twitter, αλλά πράγματι υπάρχει η προοπτική για κάτι τέτοιο.
Η πρώτη αντίδραση απογοητευμένων χρηστών του Twitter ήταν η μετακίνηση προς μια άλλη, υπάρχουσα πλατφόρμα, το Mastodon. Δεν προχώρησε. Κατόπιν η Meta, η ιδιοκτήτρια εταιρεία του Facebook και του Instagram, επιχείρησε να μπει και στη μάχη των σύντομων μηνυμάτων δημιουργώντας την πλατφόρμα Threads. Λίγα πράγματα.
Πιο σοβαρή ήταν όμως η κίνηση εξόδου από το Χ τού δισεκατομμυριούχου Μασκ, φίλου του επανεκλεγμένου πια προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, με προορισμό το Bluesky, δίνοντας την αίσθηση ότι μπορεί τη φορά αυτή να φυλλορροήσει πραγματικά προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση η πλατφόρμα που αποτέλεσε (και αποτελεί) το σημείο ενημέρωσης και αναφοράς για εκατοντάδες εκατομμύρια χρήστες και μέσα ενημέρωσης ανά τον κόσμο.
Η μπλε πεταλουδίτσα του Bluesky, σχεδιασμένη να θυμίζει στο χρώμα και στη σκιά το πτηνό του Twitter, έχει φτερουγίσει σε αρκετές χώρες στη Δύση αποκομίζοντας εκατομμύρια χρήστες. Ομως ο δρόμος της είναι πολύ μακρύς.
Τι λένε τα νούμερα
Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: Το Bluesky είχε 9 εκατομμύρια χρήστες τον Σεπτέμβριο, στην τελική ευθεία για τις αμερικανικές εκλογές. Τον Οκτώβριο ανέβηκε στα 13 εκατομμύρια, και πλέον στα μέσα Δεκεμβρίου έχει φτάσει τα 25 εκατομμύρια. Η πρόοδός του είναι πράγματι γεωμετρική, αφού έχει σχεδόν διπλασιάσει τους χρήστες του από την ημέρα των εκλογών στις ΗΠΑ. Αρκεί όμως αυτό; Ή θα ξεφουσκώσει;
Κατά τον ερευνητή της Οξφόρδης, αυτό που είναι ίσως πιο σημαντικό αυτή τη στιγμή είναι να κοιτάξουμε τους συγκεκριμένους οργανισμούς και τα άτομα που αποχωρούν από το X του 1 δισεκατομμυρίου χρηστών. Το National Public Radio (NPR) ήταν ένα από τα πρώτα εμπορικά σήματα ειδήσεων που σταμάτησε να δημοσιεύει και ακολούθησε ο Guardian. Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Δημοσιογράφων, η οποία εκπροσωπεί σχεδόν 300.000 δημοσιογράφους, έχει πει ότι θα σταματήσει να δημοσιεύει αναρτήσεις στο X από τον Ιανουάριο, όταν ο Τραμπ αναλάβει τα καθήκοντά του. Και φεύγουν και κάποιοι διάσημοι.
Σε σχέση με το μέγεθός του, το Twitter είχε πάντα μεγάλη επίδραση στον δημόσιο λόγο. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στους τύπους των ανθρώπων που προσελκύθηκαν από την πλατφόρμα και έγιναν μεγάλοι χρήστες, όπως δημοσιογράφοι, πολιτικοί και άλλα δημόσια πρόσωπα. Το Twitter ήταν το μέρος όπου γίνονταν πολιτιστικές και πολιτικές συζητήσεις.
Οι ειδήσεις κυκλοφορούσαν πρώτα στο Twitter, και ο κόσμος τις αναζητούσε εκεί, σύμφωνα με έρευνες στο Ινστιτούτο Reuters του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης από το 2021 έως το 2023. Ο κόσμος έβλεπε την πλατφόρμα ως ένα καλό μέρος για έκτακτες ειδήσεις, για να παρακολουθεί τις πηγές των ειδήσεων και τις εξελίξεις. Ενώ το Facebook θεωρούνταν ένα μέρος για να συνδεθεί κανείς με τους φίλους και την οικογένεια και το YouTube για ψυχαγωγία, το Twitter ήταν ένας προορισμός για ενημερωμένες πληροφορίες.
Οι αλλαγές του Ελον Μασκ στο X, μπερδεύοντας το σύστημα επαλήθευσης blue tick, και προχωρώντας στην αφαίρεση των τίτλων ειδήσεων από τους συνδέσμους, έχουν επηρεάσει αρνητικά τη βιομηχανία των ειδήσεων, καθιστώντας την πλατφόρμα λιγότερο ελκυστική για τα ΜΜΕ, επισημαίνει ο κ. Ρόμπερτσον στο άρθρο του.
Το Bluesky, από την άλλη πλευρά, καθίσταται πολύ πιο ελκυστικό για τα ΜΜΕ, με αναφορές καλύτερης επισκεψιμότητας παραπομπών, ένα χρονολόγιο που ταιριάζει στις έκτακτες ειδήσεις, την ικανότητα προσαρμογής των ροών και μια γενική δημιουργική ικανότητα που κάποιοι λένε ότι τους θυμίζει το πρώιμο Twitter.
Είναι γεγονός ότι για να προχωρήσει το Bluesky θα πρέπει να καταστεί λιγότερο κομματικά φορτισμένο. Προς το παρόν έχει γίνει πόλος συνάντησης των πολεμίων του Τραμπ, με τη ροή αναρτήσεων κατά του αμφιλεγόμενου πολυεκατομμυριούχου που εξελέγη ξανά στον Λευκό Οίκο να αυξάνεται όσο πλησιάζει η ημέρα της ορκωμοσία του (20ή Ιανουαρίου).
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο πρώτος χρήστης του Bluesky που έσπασε το όριο των 1 εκατ. ακολούθων ήταν η δημοφιλέστατη βουλευτής των Δημοκρατικών, Αλεξάνδρια Οκάσιο-Κορτέζ – ήδη έχει ξεπεράσει τους 1,2 εκατ. ακολούθους.
Αλλωστε η μεγάλη πλειονότητα των χρηστών του Bluesky προέρχεται από τη Βόρεια Αμερική και τη Μεγάλη Βρετανία.
Υπερεκτίμηση;
Κατά τον ερευνητή της Οξφόρδης, είναι πιθανό, λόγω της μετανάστευσης συγκεκριμένων τύπων χρηστών από το Χ, η δημοτικότητα του Bluesky να υπερεκτιμάται. Εάν δημοσιογράφοι, ακαδημαϊκοί και άλλοι επαγγελματίες βλέπουν όλους τους φίλους και τους συναδέλφους τους να εμφανίζονται στο Bluesky, μπορεί να δοθεί η εντύπωση ότι βρίσκεται σε εξέλιξη ένα ευρύτερο κίνημα – αλλά αυτό μπορεί να είναι λάθος.
Από την άλλη πλευρά, μπορεί να είναι ακριβώς το ποιος μετακομίζει στο Bluesky που έχει σημασία. Αυτό που μπορεί να κάνει η μετακίνηση σημαντικών χρηστών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (δημοσιογράφοι, πολιτικοί, δημόσια πρόσωπα) είναι να ενθαρρύνει άλλους να συμμετάσχουν.
Εάν η δυναμική της νέας πλατφόρμας διατηρήσει το τρέχον επίπεδό της, περισσότερα άτομα ενδέχεται να εγγραφούν για να είναι μέρος της. Μόλις φτάσουν εκεί, μπορεί να δουν τις «αντιτοξικές» λειτουργίες του Bluesky, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας απόκρυψης απαντήσεων και φιλτραρίσματος ειδοποιήσεων, και να τους αρέσει η εμπειρία χρήστη.
Το κλειδί για το αν μπορεί πραγματικά να «αντικαταστήσει» το Twitter ως οδηγό ειδήσεων θα είναι το πόσοι άνθρωποι τελικά μετακινούνται. Αυτό που απαιτείται πάντα για να κάνει μια πλατφόρμα επιτυχημένη είναι μια κρίσιμη μάζα – υπάρχουν αρκετοί άνθρωποι εκεί για να την κάνουν να νιώθει χρήσιμη και ενδιαφέρουσα.
Εάν οι άνθρωποι αρχικά εντάχθηκαν στο Twitter επειδή εκεί γίνονταν οι ενημερωμένες συνομιλίες, τότε το Bluesky μπορεί να επωφεληθεί από το να γίνει η νέα αγορά ειδήσεων και ιδεών, αντικαθιστώντας το X/Twitter ως το μέρος που πρέπει να βρίσκεται κανείς.
Ωστόσο, το Bluesky θα μπορούσε να ακολουθήσει τον δρόμο άλλων ανταγωνιστών του Χ εάν δεν διατηρήσει τη δυναμική και δεν φτάσει σε αυτή την κρίσιμη μάζα. «Εχουμε δει πολλούς κύκλους δημοφιλίας να ανοίγουν και να κλείνουν στο παρελθόν», προειδοποιεί ο κ. Ρόμπερτσον.
Πηγή: The Conversation