![](https://www.kathimerini.com.cy/assets/modules/wnp/articles/202502/547922/images/b_btempi56.jpg)
Kathimerini.gr
Στις 22 Νοεμβρίου 2024, με επιστολή της προς τον ειδικό εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη, η εταιρεία φύλαξης και βιντεοεπιτήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου, Interstar Security, ανέφερε ότι πέραν των σταθμών υπήρχαν και άλλα σημεία κατά μήκος της γραμμής, από Θεσσαλονίκη μέχρι και τη σήραγγα του Πλαταμώνα, στα οποία είχαν εγκατασταθεί κάμερες. «Ενδέχεται να έχουν καταγραφεί στοιχεία κίνησης της εμπορικής αμαξοστοιχίας 63503», σημείωσε τότε, προτείνοντας να στείλει στην Εισαγγελία Λάρισας το υλικό για ανάκτηση.
Είχε ήδη περάσει πάνω από ενάμισης χρόνος από το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών και σε αυτό το διάστημα, με σημαντικές καθυστερήσεις, όσοι σκληροί δίσκοι είχαν ήδη εξεταστεί δεν κατέστη δυνατόν να προσφέρουν εικόνα από την 28η Φεβρουαρίου 2023.
Στις 12 Δεκεμβρίου 2024, σύμφωνα με τη δικογραφία, ο ανακριτής ζήτησε από την εταιρεία να στείλει τους σκληρούς δίσκους από εννέα σημεία, τα οποία αναφέρονταν στην επιστολή της. Μία ημέρα αργότερα παραδόθηκαν 17 τεμάχια. Ωστόσο, όπως φαίνεται, ούτε από αυτό το υλικό προέκυψε κάτι αξιοποιήσιμο. Στο μεταξύ, τον ίδιο μήνα τόσο ο ΟΣΕ όσο και η εταιρεία φύλαξης είχαν κληθεί σε ανωμοτί εξηγήσεις για την αποστολή δίσκων από λάθος σταθμό το προηγούμενο διάστημα.
Ωσπου στις 5 Φεβρουαρίου 2025, σχεδόν δύο χρόνια μετά το δυστύχημα, ο πληρεξούσιος δικηγόρος της Interstar, Βασίλειος Καπερνάρος, παρέδωσε στον ανακριτή τρία αρχεία, τα οποία σύμφωνα με την εταιρεία φύλαξης εικονίζουν την εμπορική αμαξοστοιχία. Ο ανακριτής ζήτησε από τον μηχανολόγο μηχανικό Απόστολο Βασιλάκο και τον ηλεκτρολόγο μηχανικό Σταύρο Μπατζόπουλο να πιστοποιήσουν ότι στα βίντεο όντως εμφανίζεται το εμπορικό τρένο 63503 και εάν μπορούν να διακρίνουν κάποιο παράνομο, μη δηλωμένο φορτίο. Υπήρξαν αντιδράσεις από συγγενείς θυμάτων, καθώς πρόκειται για τους δύο πραγματογνώμονες που στο πόρισμά τους αναφέρουν ως αιτία πυρκαγιάς τα έλαια σιλικόνης.
Τελικά χθες κατόπιν εντολής του ανακριτή, αστυνομικοί πραγματοποίησαν έρευνες στα γραφεία της εταιρείας σεκιούριτι στην Αττική και στον Πλαταμώνα. Κατασχέθηκαν υπολογιστές και θα εξεταστούν από τη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών για τον έλεγχο γνησιότητας των τριών βίντεο.
Η εταιρεία υποστήριξε ότι τα επίμαχα βίντεο είχαν κατέβει στις 2/3/2023 και 9/3/2023 από χειριστή του επιχειρησιακού της κέντρου και ότι δεν είχαν ζητηθεί προηγουμένως. Παραδόθηκαν, σύμφωνα με την Interstar, αφού δόθηκε εσωτερική εντολή να εξεταστούν όλοι οι υπολογιστές, καθώς και οι 899 κάμερες του επιχειρησιακού κέντρου που χρησιμοποιούνται για απομακρυσμένη λήψη αρχείων, «μήπως και υπάρχει επιπλέον υλικό».
Ωστόσο η απάντηση της εταιρείας προκαλεί εύλογα ερωτήματα. Δεν εξηγείται γιατί ενώ τα συγκεκριμένα βίντεο φέρεται να είχαν αποθηκευτεί από υπάλληλό της μόλις λίγες ημέρες μετά το δυστύχημα, δεν παρασχέθηκαν όλους αυτούς τους μήνες, ή έστω τον Νοέμβριο του 2024, όταν η εταιρεία εξέφρασε τη βούληση να στείλει επιπλέον υλικό και από άλλα σημεία του δικτύου.
Η «Κ» παραθέτει αναλυτικά το χρονικό και τα αιτήματα λήψης και εξέτασης του υλικού από κάμερες ασφαλείας που μπορεί να κατέγραψαν την εμπορική αμαξοστοιχία στην υπόθεση των Τεμπών. Στις 17 Ιουλίου 2023 ο κ. Μπακαΐμης έστειλε το πρώτο αίτημά του στον ΟΣΕ με κοινοποίηση στην Interstar. Ζητούσε τον σκληρό δίσκο ή τον φορέα στον οποίο καταγράφηκε η φόρτωση του εμπορικού τρένου προκειμένου να γίνει ανάκτηση του υλικού από τη ΔΕΕ. Στις 4 Αυγούστου η Interstar έστειλε έξι σκληρούς δίσκους, αναφέροντας ότι είναι επανεγγράψιμοι και είναι πιθανό να μην υπάρχουν δεδομένα από την ημέρα του δυστυχήματος. Σχεδόν ένα μήνα αργότερα ακολούθησε νέα παραγγελία του ανακριτή. Ζήτησε και σκληρούς δίσκους στους οποίους καταγράφηκε η άφιξη, διέλευση, στάση και αναχώρηση του εμπορικού τρένου από τους σταθμούς Πλατέος, Λιτοχώρου, Λεπτοκαρυάς, Νέων Πόρων και Ραψάνης. Στις 26 Σεπτεμβρίου 2023 παρελήφθησαν άλλοι εννέα σκληροί δίσκοι.
Τον Απρίλιο του 2024 οι συνολικά 15 σκληροί δίσκοι στάλθηκαν σε εξειδικευμένο εργαστήριο της Βρετανίας. Τρεις μήνες αργότερα, όμως, διαπιστώθηκε και εκεί ότι είναι αδύνατη η ανάκτηση αρχείων από την ημέρα του δυστυχήματος. Λόγω των επανεγγραφών, το διαθέσιμο υλικό αντιστοιχούσε σε άλλες ημέρες.
Λάθος σταθμός
Τον Νοέμβριο του 2024 διαπιστώθηκε ότι οι έξι σκληροί δίσκοι που είχαν παραδοθεί τον Αύγουστο του 2023 ήταν από λάθος σταθμό. Προέρχονταν από τον επιβατικό σταθμό όπου δεν είχε γίνει η φόρτωση του εμπορικού τρένου. Από τον ΟΣΕ και την εταιρεία αντέτειναν ότι ο ανακριτής είχε μεν ζητήσει υλικό της φόρτωσης, αλλά στο αίτημά του αναφερόταν σε «Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης», ονομασία που αντιστοιχεί στον επιβατικό σταθμό. Οπως φαίνεται, στάθηκαν σε αυτή τη διατύπωση, χωρίς επί τόσους μήνες να επισημάνουν τη διαφορά.
Επειτα από αυτή την εξέλιξη ο ανακριτής ζήτησε να σταλούν άμεσα οι σωστοί σκληροί δίσκοι. Στις 15 Νοεμβρίου 2024 παραδόθηκε στον ανακριτή ένας σκληρός δίσκος από τον εμπορευματικό σταθμό και ζητήθηκε από τη ΔΕΕ η ανάκτηση δεδομένων. Λίγες ημέρες αργότερα η Interstar σε επιστολή της εξέφρασε την πρόθεση να στείλει συμπληρωματικό υλικό από άλλα σημεία κατά μήκος της γραμμής. Τον Δεκέμβριο του 2024 ο ανακριτής διέταξε προκαταρκτική εξέταση για το λάθος στα βίντεο και τόσο ο ΟΣΕ όσο και η εταιρεία φύλαξης κλήθηκαν σε έγγραφες εξηγήσεις.