Kathimerini.gr
Σταύρος Ιωαννίδης
Mετά από επτά χρόνια και ένα νομικό αλαλούμ, η Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας της Ελλάδας και η εταιρεία Aeroservices SA υπέγραψαν την επίμαχη σύμβαση για την υποστήριξη των Super Puma, ύψους 37,7 εκατομμυρίων ευρώ και διάρκειας τεσσάρων ετών.
Ο «Γολγοθάς» της συντήρησης των Super Puma ξεκίνησε το 2016 και ολοκληρώθηκε μόλις την περασμένη εβδομάδα με την ιδιωτική εταιρεία που υποστηρίζει και τα αντίστοιχα ελικόπτερα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας – οι διαθεσιμότητες των οποίων αγγίζουν ακόμη και το 100% – να αναλαμβάνει το έργο έπειτα από τρεις διαγωνισμούς και παρά το γεγονός ότι η προσφορά της είχε γίνει αποδεκτή από τη ΓΔΑΕΕ ήδη από το 2020.
Τα καθηλωμένα Super Puma
Νομικές παλινωδίες και γραφειοκρατία οδήγησαν στην καθήλωση του σημαντικότερου μέσου έρευνας και διάσωσης (SAR) που διαθέτουν οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις. Η απουσία των Super Puma φάνηκε με τον πιο δραματικό τρόπο στη Θεσσαλία, όταν η Πολεμική Αεροπορία δεν έχει αρκετά διαθέσιμα μέσα για να συνδράμει τον κρατικό μηχανισμό στον εντοπισμό και τη διάσωση των πλημμυροπαθών και τις επιχειρήσεις SAR να διεξάγουν τις πρώτες – κρίσιμες – ώρες τα ελικόπτερα του Πολεμικού Ναυτικού, του Στρατού Ξηράς και της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.
Την ίδια ώρα, αξιωματικοί των Ενόπλων Δυνάμεων επισημαίνουν ότι η έρευνα και διάσωση αποτελεί παράγοντα εθνικής κυριαρχίας, επισημαίνοντας τους κινδύνους που εγκυμονούν οι χαμηλές διαθεσιμότητες των μέσων SAR για τα εθνικά συμφέροντα, από τη στιγμή μάλιστα που η Άγκυρα εξακολουθεί να διεκδικεί το ανατολικό τμήμα του FIR Αθηνών ως τουρκική περιοχή ευθύνης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, από τα 12 ελικόπτερα AS-332C1 Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας μόλις δύο έχουν ακόμη ικανοποιητικό αριθμό διαθέσιμων ωρών πτήσης, ενώ, ορισμένα από αυτά καθηλώθηκαν έχοντας γράψει λιγοστές ώρες στον αέρα. Πέντε ελικόπτερα, μάλιστα, έχουν παραδοθεί για υποστήριξη στην ΕΑΒ χωρίς να προηγηθεί διαγωνισμός και χωρίς η εταιρεία να διαθέτει οποιαδήποτε πιστοποίηση για τη συντήρηση τους με αποτέλεσμα να βρίσκονται σε «ακινησία» σχεδόν μια δεκαετία.
Και όλα αυτά, ενώ η Πολεμική Αεροπορία γνωμοδότησε υπέρ της αγοράς νέου ελικοπτέρου στο τελευταίο Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων του 2023 που πραγματοποιήθηκε στις αρχές Δεκεμβρίου. Το ΓΕΑ εξέφρασε την προτίμηση του στο AW-139H της ιταλικής Leonardo, η τύχη του προγράμματος, όμως, αναμένεται να αποφασιστεί μετά την αναθεώρηση των εξοπλιστικών αναγκών στην οποία θα προχωρήσει το υπουργείο Εθνικής Άμυνας σε συνεργασία με τη νέα στρατιωτική ηγεσία που θα προκύψει από τις κρίσεις του Ιανουαρίου.
Υποστήριξη ιπτάμενων ραντάρ
Λίγες ημέρες πριν την εκπνοή του έτους, έγινε γνωστή και η υπογραφή σύμβασης εν συνεχεία υποστήριξης ακόμη ενός κρίσιμου συστήματος για την άμυνα της χώρας, των αεροσκαφών έγκαιρης προειδοποίησης ERJ-145 Erieye της Πολεμικής Αεροπορίας. Ο διαγωνισμός αφορούσε σε έξι αεροσκάφη, τέσσερα ιπτάμενα ραντάρ και δύο κυβερνητικά, ωστόσο, μετά την παραχώρηση του EMB-135 στην Κυπριακή Δημοκρατία, η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει πλέον πέντε Embraer.
Η σύμβαση FOS (Follow On Support) έρχεται να δώσει λύση στο σημαντικό πρόβλημα διαθεσιμοτήτων του συγκεκριμένου τύπου και θα καλύπτει ανταλλακτικά, επισκευές και τεχνικές υπηρεσίες για τα πέντε αεροσκάφη. Τα ιπτάμενα ραντάρ όχι μόνο αποτελούν τα «μάτια» των ενόπλων δυνάμεων στον αέρα αλλά συμμετέχουν σε διεθνείς και νατοϊκές αποστολές, όπως ο έλεγχος τομέων της Μαύρης Θάλασσας που ανέλαβαν μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.