ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Σαντορίνη: Οι πύλες της διαφυγής που έμειναν στα χαρτιά

Κολλημένο το σχέδιο εκκένωσης από το 2013

Γράφει η Τάνια Γεωργιοπούλου

«Αντεξα μία εβδομάδα, δεν μπορώ άλλo, δεν κοιμάμαι και μου έχουν κοπεί τα πόδια», λέει κάτοικος του νησιού την ώρα που επιβιβάζεται στο μεσημεριανό δρομολόγιο πλοίου. Μια γιαγιά λίγο παράμερα τυλίγεται σφιχτά στο σάλι της περιμένοντας το πλοίο. «Δεν φεύγω για τον σεισμό. Για εξετάσεις πάω στην Αθήνα», λέει. Επειτα χαμηλώνει τα μάτια και σχεδόν δακρύζει. «Αυτό εδώ όμως να ξέρεις είναι χειρότερο από το ’56. Εγώ το έζησα τότε. Δύο φορές κουνηθήκαμε για τα καλά και μετά τέλος. Τώρα κάθε μέρα τρομάζεις περισσότερο, περιμένεις να πέσει ο βράχος», λέει και σηκώνει το βλέμμα προς τα πάνω.

Οι δρόμοι του νησιού έχουν πια ερημώσει. Εκλεισαν τα σχολεία, απαγορεύτηκαν οι οικοδομικές εργασίες, οι λιγοστοί άνθρωποι που έχουν απομείνει, ζουν με την αναμονή της επόμενης δόνησης.

Οι πυροσβέστες και οι αστυνομικοί που πηγαινοέρχονται προσφέρουν το αίσθημα της ασφάλειας ή επιτείνουν την αγωνία συμβολίζοντας τα επερχόμενα χειρότερα. Εξαρτάται.

Το γεγονός είναι ότι αν αντί για Φεβρουάριο το ημερολόγιο έγραφε Ιούλιο, και στο νησί βρίσκονταν χιλιάδες επισκέπτες, η κατάσταση θα ήταν εξαιρετικά δύσκολη στη διαχείρισή της. Αυτή η σκέψη βρίσκεται στο μυαλό όλων, ακόμα και εκείνων που αποχωρούν «για ένα διάλειμμα πριν από τις εργασίες για το επόμενο καλοκαίρι», όπως λένε μεταξύ αστείου και σοβαρού.

Η Σαντορίνη είναι ένας παγκόσμιος τουριστικός προορισμός που δέχεται εκατομμύρια επισκέπτες, ωστόσο οι υποδομές του νησιού υπολείπονται των αναγκών εξυπηρέτησης και ασφάλειας όλου αυτού του πληθυσμού.

Ενα από τα κυριότερα έργα για την ασφάλεια των κατοίκων και των επισκεπτών είναι οι λιμενικές πύλες πολιτικής προστασίας ή αλλιώς έκτακτης ανάγκης, οι οποίες θα μπορούσαν να εξασφαλίσουν ότι σε περίπτωση προβλήματος στο λιμάνι του Αθηνιού, θα είναι εφικτή η θαλάσσια διασύνδεση και η τροφοδοσία του νησιού σε έκτακτες καταστάσεις.

Οι δύο πύλες, μία στη Βλυχάδα και μία ακόμα στη θέση Κολούμπο βρίσκονταν στο στάδιο των μελετών το 2013 επί δημαρχίας Νίκου Ζώρζου.

Η διαδικασία είχε προχωρήσει αρκετά –πάντα βέβαια με τους ρυθμούς του δημοσίου– όταν το 2019 η νέα δημοτική αρχή αποφάσισε ότι δεν χρειαζόταν κάποια παρέμβαση, αφού θα γινόταν νέο λιμάνι, το οποίο βέβαια βρίσκεται ακόμα στα χαρτιά.

Σήμερα με ενέργειες της νυν δημοτικής αρχής που επανήλθε στα πράγματα, τα δύο έργα έχουν προχωρήσει, με την πύλη της Βλυχάδας να βρίσκεται στο στάδιο της δημοπράτησης με προϋπολογισμό 2.996.000 ευρώ.

Και η πύλη στο Κολούμπο βρίσκεται σε καλό σημείο, «αλλά θα πρέπει πρώτα η περιοχή να χαρακτηριστεί “χερσαία λιμενική ζώνη” από την κτηματική υπηρεσία του δημοσίου και το υπουργείο Ναυτιλίας», σύμφωνα με τον δήμαρχο Νίκο Ζώρζο.

Τα δύο έργα «πάγωσαν» το 2019 και επανεκ- κίνησαν πέρυσι με την αλλαγή της δημοτικής αρχής.

Πρόσφατα επίσης αποφασίστηκε από το υπουργείο Πολιτικής Προστασίας να δοθούν κονδύλια για να πραγματοποιηθούν μελέτες στην περιοχή της καλντέρας όπου υπάρχει ανθρωπογενές περιβάλλον για την άρση ή μείωση του κατολισθητικού κινδύνου.

Αφορά όλες τις περιοχές πάνω από τις λιμενικές εγκαταστάσεις Αμμούδα, Αρμένι, Παλαιό Λιμένα Φηρών, Αθηνιό, Κόρφος Θηρασιά. Οι μελέτες σχεδιάζεται να εξετάσουν βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα έργα. Το έργο θα υλοποιήσει η Περιφέρεια με τα κονδύλια που θα διατεθούν μέσω του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (ΟΑΣΠ).

Δρόμοι αποσυμφόρησης

Οσον αφορά τον δρόμο προς το λιμάνι του Αθηνιού που κατεβαίνει φιδωτά όλη την καλντέρα και είναι εξαιρετικά επικίνδυνος, η σημερινή διοίκηση του Δήμου Θήρας έχει προτείνει την κατασκευή ενός δεύτερου δρόμου από τον Αθηνιό προς την πλευρά του Μεγαλοχωρίου, έτσι ώστε αυτός που υπάρχει τώρα να μονοδρομηθεί. Επίσης, έχουν ανατεθεί μελέτες για να δημιουργηθούν παρακαμπτήριοι δρόμοι αποσυμφόρησης της κίνησης από τα Φηρά, την Οία, το Ημεροβίγλι και τον Πύργο.

Οπως φαίνεται, έπειτα από μεγάλες προσπάθειες και χρόνια παλινωδιών ανοίγει ο δρόμος για την κατασκευή νέου λιμανιού στο νησί καθώς με έγγραφό του στις 16/10/2024 ο ΑΔΜΗΕ αποδέχεται ότι θα μεταφέρει τα καλώδια ώστε να μπορέσει να γίνει το νέο λιμάνι στον Μονόλιθο. Εκπρόσωπος του ΑΔΜΗΕ δήλωσε σχετικά στην «Κ», «είμαστε σε επαφή με όλους τους εμπλεκόμενους έτσι ώστε το νέο λιμάνι να κατασκευαστεί βάσει της μελέτης που έχει γίνει είτε προβλέπει μικρή αλλαγή της θέσης του, είτε μικρή σταδιακή μετακίνηση των καλωδίων σε κατάλληλο χώρο προκειμένου να μην πληγεί η ηλεκτροδότηση του νησιού. Σε κάθε περίπτωση πάντως η παρουσία των καλωδίων δεν αποτελεί τροχοπέδη για την υλοποίηση του λιμανιού καθώς υπάρχουν τεχνικές λύσεις, οι οποίες βρίσκονται στο τραπέζι των συζητήσεων».

Μέχρι του χρόνου τέτοια εποχή αναμένεται να έχει βγει στον αέρα η προκήρυξη για την κατασκευή μαρίνας για 340 σκάφη στην ίδια περιοχή μέσω του λιμενικού ταμείου.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Ελλάδα: Τελευταία Ενημέρωση