Του Βασίλη Νέδου
Την επόμενη Τετάρτη 10 Φεβρουαρίου 2021, το πρώτο αναβαθμισμένο F-16 Viper της Πολεμικής Αεροπορίας (Π.Α.), με διακριτικό «005», θα προσγειωθεί στο Φορτ Γουόρθ του Τέξας, στην έδρα της αεροναυπηγικής πτέρυγας της αμερικανικής εταιρείας Lockheed Martin. Εκεί, για κάποιους μήνες, το πρωτότυπο F-16V της Π.Α. θα περάσει από τελικές δοκιμές, τις οποίες κάνουν οι ειδικοί της Lockheed.
Το μεγάλο ταξίδι του «005» ξεκίνησε το απόγευμα της Πέμπτης από την 114 Πτέρυγα Μάχης στην Τανάγρα και θα ολοκληρωθεί την ερχόμενη Τετάρτη στο Φορτ Γουόρθ, σε μια απόσταση συνολικά περίπου 6.650 μιλίων (περί τις 10.000 χιλιόμετρα). Πριν από την αναχώρηση έγιναν κάποιες προεργασίες στην ΕΑΒ, το προσωπικό της οποίας εκτέλεσε και τις εργασίες αναβάθμισης του μαχητικού.
Τοποθετήθηκαν αμερικανικά διακριτικά σήματα και το αεροσκάφος πέρασε νομικά στο νηολόγιο της αεροπορίας των ΗΠΑ (USAF), προκειμένου να μην αντιμετωπίσει προβλήματα πετώντας προς τον εναέριο χώρο της χώρας. Αυτό σημαίνει ότι μέχρι να επιστρέψει στην Ελλάδα, για λόγους νομικούς, το αεροπλάνο έχει νηολογηθεί ως τμήμα του στόλου της USAF. Μόλις ολοκληρώθηκαν αυτές οι εργασίες, ο αντισμήναρχος της αμερικανικής αεροπορίας Τζόσουα «Blue» Κούμπατς εισήλθε στον θάλαμο χειρισμού του F-16, το οποίο απογειώθηκε με πρώτη στάση την αεροπορική βάση του Σαρλερουά στο Βέλγιο.
Το πρωτότυπο F-16 «V» της Πολεμικής Αεροπορίας θα περάσει για μερικούς μήνες από τελικές δοκιμές στην έδρα της αεροναυπηγικής πτέρυγας της αμερικανικής εταιρείας Lockheed Martin.
Το «005» θα παραμείνει στη βάση του Σαρλερουά μέχρι το πρωί της ερχόμενης Τετάρτης 10 Φεβρουαρίου. Από εκεί θα αναχωρήσει με ακόμα τρία F-16 από άλλες χώρες με τελικό προορισμό το Τέξας. Η αναμονή αυτή έχει στόχο την οικονομία κλίμακος για την αμερικανική αεροπορία, προκειμένου να εξυπηρετηθούν τα μαχητικά και άλλων χωρών που πρέπει να πετάξουν για διαφορετικούς λόγους ώς το Τέξας.
Την Τετάρτη το «005» μαζί με τα υπόλοιπα F-16 θα απογειωθεί, ενώ στον αέρα θα βρίσκεται ήδη ένα ιπτάμενο τάνκερ τύπου KC-135 της αμερικανικής αεροπορίας. Στις σχεδόν 5.000 μίλια πτήσης από το Σαρλερουά μέχρι το Φορτ Γουόρθ, το F-16V της Π.Α. θα ανεφοδιαστεί στον αέρα περί τις 8 με 10 φορές. Μια ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια, που επισημαίνουν προς την «Κ» πηγές με εμπειρία από τέτοιες πτήσεις, είναι ότι η πυκνότητα του ανεφοδιασμού συνδέεται με την ασφάλεια της πτήσης. Ενα F-16V μπορεί να πετάξει από το Βέλγιο έως το Τέξας με πολύ λιγότερους ανεφοδιασμούς. Ωστόσο οι δεξαμενές καυσίμων του μαχητικού πρέπει να είναι σχεδόν γεμάτες διαρκώς, ώστε, σε περίπτωση κάποιου περιστατικού ή βλάβης, να έχει αρκετό χρόνο να προσγειωθεί στην κοντινότερη ξηρά. Υπενθυμίζεται ότι το μεγαλύτερο μέρος του ταξιδιού του F-16 θα γίνει πάνω από τον Ατλαντικό Ωκεανό. Η διάρκεια της πτήσης από το Σαρλερουά στο Φορτ Γουόρθ του Τέξας υπολογίζεται περίπου στις 10 ώρες.
Ένα φιλόδοξο εγχείρημα
Η μετάβαση του «005» στις ΗΠΑ για τελικές δοκιμές, όπως και η εισαγωγή στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ και του δεύτερου F-16 που θα αναβαθμιστεί σε διαμόρφωση Viper, μαρτυρά ότι το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των μαχητικών της Π.Α. βρίσκεται εντός χρονοδιαγράμματος. Έως το 2027 θα πρέπει να έχουν αναβαθμιστεί και τα 83 που απομένουν, κάτι που σημαίνει ότι η ΕΑΒ θα πρέπει να παραδίδει έως και 12 αεροσκάφη τον χρόνο. Πρόκειται για ένα εγχείρημα φιλόδοξο, καθώς η ΕΑΒ αναμένεται να ενισχυθεί με 280 προσλήψεις, αλλά και αναγκαία προμήθεια εργαλείων που αυτή τη στιγμή είναι μάλλον πεπαλαιωμένα. Η πρόοδος του εκσυγχρονισμού των 84 F-16V θα κρίνει και την παράλληλη αναβάθμιση με τα υλικά που θα αφαιρεθούν, των F-16 παλαιότερης δια-μόρφωσης (Block 50).