Μοντάζ: Σάββας Κωνσταντίνου
Κατακραυγή και δυσαρέσκεια ξέσπασε για τα έκτροπα που σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια των Mad video music awards, ανάμεσα στους Light και Snik, που αμαύρωσαν με τη συμπεριφορά τους τη μεγάλη γιορτή της μουσικής στην Ελλάδα. Με αφορμή το ατυχές περιστατικό αναλύουμε ορισμένα στοιχεία γύρω από τη μουσική τους, η οποία διχάζει.
Από πού «ξεφύτρωσε» η Trap μουσική: Πρόκειται για ένα παρακλάδι της hip hop κουλτούρας που είναι ένα πολιτιστικό κίνημα που ξεκίνησε από το 1970 στο οικονομικά καταπιεσμένο Μπρονξ της Νέας Υόρκης και έκτοτε αποτελεί τρόπο έκφρασης, με βασικές θεματικές τη φτώχεια, τον ρατσισμό και την κοινωνική καταπίεση.
Τότε είχε κάνει την εμφάνισή της και η rap μουσική που ήταν ο τρόπος έκφρασης της μειονότητας των μαύρων στις ΗΠΑ, οι οποίοι μάχονταν για τα δικαιώματά τους και την ανεξαρτησία τους.
Παρακλάδι της ραπ, η τραπ γεννήθηκε στα τέλη του 1990, στα γκέτο της Ατλάντα και πήρε το όνομά της από τα trap houses, δηλαδή τα σημεία παρασκευής, πώλησης και χρήσης ναρκωτικών ουσιών. Παράλληλα, ως trap αναφερόταν και η «παγίδευση» σε ένα, χωρίς διέξοδο, lifestyle φτώχειας, εξαθλίωσης, βίας, ναρκωτικών και τελικά θανάτου.
Παρ’ όλο που η παγκόσμια δημοτικότητα της trap παρατηρείται τα τελευταία χρόνια, ένα από τα πρώτα, πολύ γνωστά, κομμάτια της κυκλοφόρησε το 1992. Πρόκειται για το τραγούδι Pocket Full of Stones, από τους Underground Kingz και οι στίχοι περιγράφουν το πώς καταφέρνει κανείς από πλανόδιος πωλητής δρόμου να μετατραπεί σε έναν μεγάλο βασιλιά.
Η θεματολογία των τραπ κομματιών είναι κοινή παγκοσμίως (όπλα, ναρκωτικά, υπερτονισμένη σεξουαλικότητα και αρρενοπώτητα, ξεκάθαρη παραβατικότητα και πλούτος που πηγάζει από έκνομες ενέργειες).
Οι επικριτές του είδους φαίνεται να σοκάρονται με τη χυδαία γλώσσα και τις αξίες που προβάλλει η τραπ, χαρακτηρίζοντάς τες ως προβληματικές. Από την άλλη, πρέπει να σκεφτούμε αν όλα αυτά είναι αποκλειστικότητα της συγκεκριμένης μουσικής ή αν απλώς αποτελούν τον καθρέφτη της κοινωνίας μας.