Καθώς σεναριογράφοι και κινηματογραφικά στούντιο ξεκινούν τις διαπραγματεύσεις για τους νέους όρους συμβολαίων, το Χόλιγουντ προετοιμάζεται για μέρες 2007, όταν η απεργία των σεναριογράφων παρέλυσε το χώρο για 100 ημέρες.
Τα 11.500 μέλη του συνδικάτου των σεναριογράφων (Writers Guild of America – WGA) στοχεύουν στον επαναπροσδιορισμό των πρακτικών που ορίζουν τις αμοιβές τους στην εποχή του streaming -μεταξύ αυτών το πώς αποτιμώνται και αποδίδονται τα πνευματικά δικαιώματα- καθώς ξεκινούν οι διαπραγματεύσεις με την AMPTP, την ένωση παραγωγών κινηματογράφου και τηλεόρασης (που εκπροσωπεί πάνω από 350 εταιρείες παραγωγής). Το τρέχον συμβόλαιο μεταξύ των δύο πλευρών λήγει την 1η Μαΐου.
«Οι σεναριογράφοι υποτιμώνται εδώ και κάποιο διάστημα, όμως η μετάβαση στο μοντέλο streaming έχει κάνει την κατάσταση απελπιστική. Η βιομηχανία είναι διαλυμένη, οι συγγραφείς δεν μπορούν να βγάλουν τα προς το ζην» λέει η Κρις Κέισερ, σεναριογράφος και μέλος της επιτροπής διαπραγμάτευσης του WGA.
Η εκτόξευση του Neftlix και των λοιπών αντίστοιχων πλατφορμών οδήγησαν μεν στην τεράστια αύξηση των νέων παραγωγών, αλλά όχι και στην άνοδο των αμοιβών των περισσότερων σεναριογράφων που κατέληξαν να κερδίζουν λιγότερα στην εποχή του streaming.
«Είναι σαν να βλέπεις ένα μάτσο Ubers στο δρόμο και να σκέφτεσαι πως είναι καλή εποχή να γίνεις ταξιτζής» σημειώνει δικηγόρος του Λος Άντζελες, προσθέτοντας: «Το να εργάζεσαι ως σεναριογράφος είναι πολύ δυσκολότερο απ’ ό,τι στο παρελθόν. Το επίπεδο των μισθών, η αντιμετώπιση και οι προσδοκίες είναι όλα θεμελιωδώς διαφορετικά σε σχέση με πριν».
Βάσει του παραδοσιακού μοντέλου τηλεοπτικής μετάδοσης στην Αμερική, οι σεναριογράφοι παρήγαν περί τα 22 σενάρια ανά σεζόν, και κέρδιζαν πνευματικά δικαιώματα αν μια εκπομπή είχε καλές επιδόσεις. Ωστόσο, οι σειρές στρίμινγκ είναι πολύ πιο σύντομες, συχνά 8-10 επεισόδια, με αποτέλεσμα το κέρδος των δημιουργών σεναρίου να είναι πολύ πιο περιορισμένο.
Τα στούντιο έχουν επίσης συρρικνώσει τον αριθμό των σεναριογράφων των σειρών, κάτι που οδηγεί στην αύξηση του λεγόμενου «mini room» – μικρών ομάδων που «γράφουν σενάρια σε συντομότερο χρονικό διάστημα με λιγότερους συγγραφείς», σύμφωνα με δικηγόρο του χώρου.
Οι διαπραγματεύσεις για τις αμοιβές που επαναλαμβάνονται ανά τριετία, έρχονται σε μια δύσκολη συγκυρία για τα στούντιο. Μετά από διοχέτευση δισεκατομμυρίων στις δικές τους πλατφόρμες streaming, Disney, Warner Bros, Paramount και NBCUniversal δέχονται πιέσεις από τη Wall Street να μειώσουν το κόστος και να καταστήσουν τις υπηρεσίες κερδοφόρες.
Επιπλέον, τα στούντιο του Χόλιγουντ έχουν να αντιμετωπίσουν και τη μείωση των παραδοσιακών τηλεοπτικών εσόδων, αλλά και τον ανταγωνισμό από Apple and Amazon, των οποίων οι υπηρεσίες streaming υποστηρίζονται από τις προσοδοφόρες «μαμάδες» εταιρείες.
Σημειώνεται πως η απεργία του 2007 -που άρχισε στις 5 Νοεμβρίου του 2007, χρονιά πρεμιέρας του Netflix και έληξε στις 12 Φεβρουαρίου του 2008- κόστισε στην πολιτεία της Καλιφόρνιας πάνω από 2 δισεκατομμύρια δολάρια.
Πηγή: Financial Times