Kathimerini.gr
Της Ηλιάνας Μάγρα
Εκατοντάδες Έλληνες και μη περίμεναν υπομονετικά έξω από το DESTE Foundation Project Space Slaughterhouse, παλιά σφαγεία της Ύδρας που το ίδρυμα του Δάκη Ιωάννου έχει μετατρέψει σε εκθεσιακό χώρο, την Δεύτερα για να δουν το τελευταίο project του Jeff Koons. Ο Αμερικανός καλλιτέχνης δεν απογοήτευσε. Πέραν από τον τεραστίων διαστάσεων ήλιο από κράμα μπρούτζου και χαλκού, ο κ. Koons μετέτρεψε όλον τον χώρο σε έναν ναό προς τον Απόλλωνα, την Ύδρα, το ταξίδι προς την αυτογνωσία.
«Γνώθι σεαυτόν», γράφει στην είσοδο του μικροσκοπικού χώρου, τον οποίο αναδιαμόρφωσε πλήρως για χάρη του project – από το ψηφιδωτό πάτωμα, τις πλούσιες τοιχογραφίες και το βαθύ μπλε ταβάνι με τα αληθινά φύλλα χρυσού. Τον χώρο κυριεύει ένα άγαλμα του Απόλλωνα, διακοσμημένο με ένα στέμμα – επίσης από φύλλα χρυσού – έναν χιτώνα, μια άρπα, κι έναν πύθωνα τόσο αληθοφανή που απέτρεψε μία κοπέλα από το να μπει στην αίθουσα. Ιέριες «περιφρουρούν» το άγαλμα, απέναντι από το οποίο βλέπουμε ένα ζευγάρι μπρούτζινα αθλητικά παπούτσια. «Έξω γράφει Γνώθι σεαυτόν και τα παπούτσια δείχνουν τη φιλοσοφία του να ξέρεις τον εαυτό σου, να περπατάς φορώντας τα δικά σου παπούτσια», λέει ο κ. Koons, μιλώντας στο kathimerini.gr.
Ο ίδιος έχει πολύχρονη σχέση τόσο με την Ύδρα, όσο και με τον Δάκη Ιωάννου. «Είμαι εδώ επειδή με προσκάλεσε ο Δάκης Ιωάννου, κάνουν κάθε χρόνο έκθεση στο Slaughterhouse και εγώ με τον Δάκη είμαστε πολύ καλοί φίλοι τα τελευταία 36 χρόνια», δηλώνει στο kathimerini.gr, δείχνοντας μια φωτογραφία των δύο στην Ύδρα από το 1986. «Αποδέχτηκα την πρότασή του με μεγάλη χαρά γιατί ήθελα να γιορτάσω τόσο την ελευθερία ως έννοια όσο και την ελευθερία που έχω πια ως καλλιτέχνης να κάνω τη δουλειά που θέλω», συμπληρώνει. Ο ίδιος τονίζει στο kathimerini.gr ότι η συγκεκριμένη έκθεση αφορά στο πως ορίζει κανείς τον εαυτό του, στο πως ο ίδιος ο κ. Koons ορίζει τον εαυτό του, στο τι είναι σημαντικό, αλλά και στο ίδιο το νησί της Ύδρας. «Τα θεμέλια της κουλτούρας της Ύδρας βασίζονται στην επιδίωξη της ελευθερίας», δηλώνει στο kathimerini.gr.
Βγαίνοντας από την έκθεση, την οποία λέει στο kathimerini.gr πως είδε κι ο ίδιος σήμερα για πρώτη φορά, ο κ. Ιωάννου τονίζει πως το συγκεκριμένο project αποτελεί ένα «έργο-κλειδί» στη δουλειά του κ. Koons. «Κι ο ίδιος αυτό λέει, μου είπε “επιτέλους έκανα αυτό που ήθελα”», αναφέρει ο κ. Ιωάννου. Για το συγκεκριμένο επίτευγμα, και οι δύο επιστρέφουν στη σημασία της σχέσης τους όσο μεταξύ τους όσο και σε συνάρτηση με το νησί. «Ξεκίνησε με το πρώτο ταξίδι στην Ύδρα το 1986», λέει στο kathimerini.gr ο κ. Ιωάννου, «και κλείνει αυτό το πολύχρονο ταξίδι με μια συνταρακτική πρώτη εμπειρία αυτού του έργου».
Για το σημερινό opening ήρθαν στην Ύδρα και οι σύνεδροι από το Art for Tomorrow, το οποίο έγινε φέτος για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Έξω από τον εκθεσιακό χώρο, οι ακτίνες συνεχίσουν να γυρίζουν, και το μόνο που μυρίζει, είναι φασκόμηλο και θάλασσα.