Kathimerini.gr
Αλεξάνδρα Σκαράκη
Οι φωτογραφίες του Μάτζικ Τζόνσον από την παραλία Μύρτος στην Κεφαλονιά κάνουν τον γύρο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Κι αυτό, όχι τόσο για το γεγονός ότι ο Αμερικανός θρύλος του μπάσκετ και επιχειρηματίας εκθειάζει ξανά την Ελλάδα, αλλά για το πάρτι που πραγματοποιήθηκε πάνω στο σκάφος του. Ο Τζόνσον μαζί με τη σύζυγό του Κούκι και μερικούς φίλους φόρεσαν λευκές αρχαιοελληνικού τύπου χλαμύδες με χρυσές λεπτομέρειες και χρυσά στεφάνια στο κεφάλι.
«Το πλήρωμα του σκάφους διοργάνωσε μια φαντασμαγορική γιορτή με θέμα τους Ελληνες θεούς. Ηταν τόσο διασκεδαστική η διαδικασία αμφίεσης», έγραψε ο ίδιος στη λεζάντα των εικόνων που δημοσίευσε στον λογαριασμό του στην πλατφόρμα του twitter.
Τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότερες διασημότητες του εξωτερικού επισκέπτονται τη χώρα μας, μοιράζοντας με τους χιλιάδες θαυμαστές τους στα social media την εμπειρία τους από τη διαμονή στην πρωτεύουσα ή κάποιο ελληνικό νησί. Μάλιστα, για να «έρθουν πιο κοντά» στην Ελλάδα, μερικοί από αυτούς δεν διστάζουν να κυκλοφορήσουν στον δρόμο με αρχαία ελληνική ενδυμασία. Αυτή είναι η δεύτερη φορά που το τολμάει ο Τζόνσον, καθώς πέρυσι φωτογραφήθηκε στην Ακρόπολη κρατώντας μια ασπίδα και ένα δόρυ.
Φυσικά δεν είναι ο μόνος. Μια άλλη εμφάνιση που παραμένει αξέχαστη ήταν της Lady Gaga. Το 2014 κατά την άφιξή της στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», η διάσημη τραγουδίστρια εμφανίστηκε ντυμένη ως θεά Αφροδίτη, φορώντας μαγιό από κοχύλια, ενώ λίγες ώρες πριν από τη συναυλία της στην Αθήνα και συγκεκριμένα κατά τη διαδρομή της προς το Ολυμπιακό Στάδιο, επέλεξε έναν χιτώνα, θέλοντας να θυμίζει Καρυάτιδα.
Σ’ αυτή την οπισθοδρομική τάση, μεγάλο ρόλο παίζει η διαφήμιση που γίνεται για την Ελλάδα από άλλες χώρες και αυτό δεν αφορά μόνο τις ταξιδιωτικές καμπάνιες, αλλά τα μηνύματα που περνάει ο κινηματογράφος και η τηλεόραση. Για παράδειγμα, στην πρώτη ταινία «Γάμος α λα ελληνικά» (2002), έξω από το σπίτι της ελληνικής οικογένειας Πορτοκάλος υπάρχουν κίονες για να υπογραμμίζουν την καταγωγή τους και τη σύνδεση με την αρχαία Ελλάδα. Σε άλλες κινηματογραφικές παραγωγές, όπως η ταινία «Ενα μπλου τζιν για τέσσερις 2», αλλά και σε πολλά τηλεοπτικά προγράμματα, για να παρουσιαστεί η ελληνική καταγωγή ενός χαρακτήρα, φράσεις όπως το «όπα» και η μουσική υπόκρουση του «Ζορμπά» ακούγονται συχνά.
Κατά καιρούς βλέπουμε κι άλλες προσωπικότητες από τον παγκόσμιο χώρο της ψυχαγωγίας, της πολιτικής, της τέχνης ή τουρίστες οι οποίοι ταξιδεύουν στα μέρη μας και επιθυμούν να ζήσουν για λίγο όπως οι ντόπιοι. Οχι όμως όπως οι σύγχρονοι, αλλά όπως εκείνοι της αρχαιότητας, επαναφέροντας με αυτόν τον τρόπο στο προσκήνιο την αισθητική του κιτς.
Μια μόνο βόλτα στο κέντρο της Αθήνας αρκεί για να παρατηρήσει κανείς πόσα τουριστικά μαγαζιά πωλούν χρυσά στεφάνια ελιάς, χιτώνες, σανδάλια και άλλα αξεσουάρ, που παραπέμπουν στο πολύ μακρινό παρελθόν της χώρας. Και οι επισκέπτες φαίνεται πως τα προτιμούν για μια ξενάγηση στους αρχαιολογικούς χώρους και τις απαραίτητες φωτογραφίες, με τις οποίες επιβεβαιώνουν την παραμονή τους στην Ελλάδα.
Τι κι αν έχει προχωρήσει η κοινωνία ή ο τρόπος ζωής μας έτη φωτός μπροστά; Εικόνες όπως αυτή του Τζόνσον ως «Ελληνας θεός», μας υπενθυμίζουν ότι οι ξένοι θα συνεχίσουν να μας βλέπουν σαν μια φιγούρα σε αναμνηστικό ποτήρι που γράφει «I love Greece».