Του Απόστολου Κουρουπάκη
Το γερμανικό συγκρότημα ηλεκτρο-ακουστικής μουσικής Norlyz έρχεται στην Κύπρο στο Φεστιβάλ Windcraft στα Κατύδατα και με την ευκαιρία αυτή μιλούν στην «Κ» για τη μουσική τους. Η μπάντα αποτελείται από τους Philipp Püschel, τον Lasse Golz, τον Gabor Hartyani και τον Paul David Heckhausen. Ο Paul λέει πως οι τέσσερις τους έχουν πολύ διαφορετικά μουσικά υπόβαθρα… «Αλλά η μαγεία συμβαίνει όταν όλα τα παραπάνω συνταιριάζουν. Σε όλους μας αρέσει να αυτοσχεδιάζουμε και να πηγαίνουμε όπως μας οδηγούν τα ίδια τα πράγματα, έτσι ώστε να πάμε στο επόμενο στάδιο». Όσο για την έμπνευσή τους λένε πως έρχεται από τη φύση και τα ταξίδια μας. «Έχω ταξιδέψει πολύ στα άγρια τοπία του Πολικού Κύκλου στη σουηδική Lappland. […] Εκπληκτικά όμορφος και κάπως μυστηριώδης ταυτόχρονα αυτός ο τόπος, μπορείς να νιώσεις αρκετά μικρός ως άνθρωπος στη μέση ενός τέτοιου σκηνικού» σημειώνει ο Paul.
– Αυτή είναι η πρώτη φορά που έρχεστε στην Κύπρο;
– Paul: Ναι, είναι η πρώτη μας φορά στην Κύπρο και είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι γι’ αυτό το ταξίδι, και φυσικά για το φεστιβάλ!
–Πώς έγινε η επαφή με το Windcraft;
– Paul: Πριν από περίπου ενάμιση χρόνο η διοργανώτρια του φεστιβάλ, η Έλλη, επικοινώνησε μαζί μας, μετά την εμφάνισή μας με τον Bobby Rausch, μία βερολινέζικη τζαζ ροκ μπάντα, η οποία είχε εμφανιστεί στο Windcraft πριν από δύο χρόνια. Μας ρώτησε, λοιπόν αν θα θέλαμε να λάβουμε και εμείς μέρος το 2023. Είχαμε όμως κλείσει το πρόγραμμά μας για το 2023 και έτσι το προγραμματίσαμε για φέτος, που είναι και τα δέκα χρόνια του φεστιβάλ!
– Συνδυάζετε διαφορετικά μουσικά στυλ, είναι κάποιο από αυτά κυρίαρχο;
– Paul: Οι τέσσερις μας έχουμε πολύ διαφορετικά μουσικά υπόβαθρα. Ο Philipp και ο Lasse τρομπέτα /flugelhorn και tenor sax/bass clarinet, προέρχονται από την τζαζ, ενώ στο τσέλο, είναι φυσικά πιο κλασικός, αλλά τον ενδιαφέρει πολύ το groove και το flow, αλλά και η παγκόσμια μουσική. Εγώ πάλι με τα αναλογικά μου συνθεσάιζερ, τα υβριδικά ηλεκτρο-ακουστικά beats, τα handpan και τα percussions, είμαι η ηλεκτρονική και groove δύναμη της μπάντας, γράφω επίσης και παράγω τη μουσική… Αλλά η μαγεία συμβαίνει όταν όλα τα παραπάνω συνταιριάζουν. Σε όλους μας αρέσει να αυτοσχεδιάζουμε και να πηγαίνουμε όπως μας οδηγούν τα ίδια τα πράγματα, έτσι ώστε να προχωράμε στο επόμενο στάδιο.
– Πόσο μακριά πιστεύετε ότι μπορεί να πάμε με ένα μουσικό ταξίδι;
– Paul: Βλέπουμε τη μουσική μας σαν μία έμπνευση για τη φαντασία του κοινού. Θέλουμε να δημιουργούμε έναν χώρο όπου οι άνθρωποι μπορούν να σχεδιάσουν τους δικούς τους φανταστικούς κόσμους.
– Από πού εμπνέεστε;
– Paul: Η έμπνευσή μας έρχεται από τη φύση και τα ταξίδια μας. Έχω ταξιδέψει πολύ στα άγρια τοπία του Πολικού Κύκλου στη σουηδική Lappland. Ειδικά το καλοκαίρι, που δεν βραδιάζει ποτέ, έχεις απίστευτη θέα, όταν στέκεις σε μια λίμνη, σχεδόν καθρέπτη. Εκεί, μπορείς να ζήσεις ένα σούρουπο που μετατρέπεται απευθείας σε ανατολή του ηλίου. Εκπληκτικά όμορφος και κάπως μυστηριώδης ταυτόχρονα αυτός ο τόπος, μπορείς να νιώσεις αρκετά μικρός ως άνθρωπος στη μέση ενός τέτοιου σκηνικού. Ενώ γράφουμε και παίζουμε, μας αρέσει επίσης να φανταζόμαστε τέτοιες εικόνες για να έχουμε τη σωστή διάθεση για ένα συγκεκριμένο μουσικό κομμάτι. Ταξιδεύοντας μαζί, πηγαίνοντας σε φεστιβάλ και βιώνοντας παραστάσεις άλλων καλλιτεχνών ενισχύουν επίσης το κοινό μας δημιουργικό όραμα.
– Ποιες είναι οι επιρροές σας;
– Paul: Εκτός από το ευρύ και διαφορετικό μουσικό μας υπόβαθρο, όπως σου είπα πιο πάνω, η μουσική μας έχει επηρεαστεί από κινηματογραφική μουσική και μουσικά δρώμενα, όπως τα Björk, Trentemoller, Rival Consoles, ή και του Stephan Bodzin. Και φυσικά από τις πόλεις μας, το Βερολίνο και το Αμβούργο, με τα διαφορετικά και μοναδικά ηλεκτρονικά underground club και τις τζαζ σκηνές τους.
– Gabor: Soulful και/ή groovy: αυτή είναι η προσωπική μου πυξίδα στην αναζήτηση και την απόλαυση της μουσικής. Οι αρχαίες και σύγχρονες παραδόσεις και τελετουργίες που μας βοηθούν να μπούμε σε έκσταση και άλλες καταστάσεις. Με επηρεάζουν επίσης πολύ ο διαλογισμός, η γιόγκα, η rave και οι πολεμικές τέχνες.
– Τι σας γοητεύει περισσότερο στην παραγωγή μουσικής;
– Paul: Κατά την παραγωγή μουσικής, σε σύγκριση με το να παίζεις μουσική ζωντανά, έχεις τη δυνατότητα να δημιουργήσεις ήχο σε διαφορετικό επίπεδο. Μου αρέσει να δουλεύω με επιτόπιες ηχογραφήσεις που έκανα ταξιδεύοντας, καθώς τα ηχογραφημένα δείγματα αφηγούνται μια ιστορία από μόνα τους και με εμπνέουν να χτίσω νέα grooves και να δημιουργήσω μοναδικές διαθέσεις. Όταν φτιάχνω μουσική για τους NORLYZ ασχολούμαι πάρα πολύ με τον σχεδιασμό του ήχου και τον χαρακτήρα του. Μπορώ πραγματικά να χαθώ στη λεπτομέρεια της δουλειάς, και όταν μεγεθύνω ξανά ό,τι έχω κάνει, μερικές φορές είναι πολύ εντυπωσιακό αυτό που προκύπτει ως σύνολο, από αυτό το παζλ μικρής κλίμακας.
– Ποια είναι τα όρια της ηλεκτροακουστικής μουσικής;
– Philipp: Μερικές φορές ο αυθορμητισμός είναι μια πρόκληση, καθώς συχνά υπάρχει μια ξεκάθαρη συμφωνία με την παραγόμενη μουσική. Γι’ αυτό προσπαθούμε να συνδυάσουμε τον παρορμητικό αυθορμητισμό της τζαζ με τη δραματουργική δομή της ηλεκτρονικά παραγόμενης μουσικής.
– Paul: Και ενώ έχουμε αυτές τις «τεχνικές προκλήσεις», όταν παίζουμε ζωντανά, ο συνδυασμός οργάνων στους Norlyz μας δίνει μια τεράστια γκάμα δυνατοτήτων
– Ποια είναι η γνώμη σας για τη μουσική που παράγεται μέσω AI; Είναι κίνδυνος για τη μουσική;
– Philipp: Νομίζω ότι είναι προφανές ότι αρκετά μέρη της μουσικής παραγωγής και σύνθεσης θα εξαφανιστούν στο μέλλον, όπως συμβαίνει σε πολλά μέρη του εργασιακού κόσμου. Από την άλλη, το βλέπω ως μια εξαιρετική ευκαιρία να κάνω τη ζωντανή εμπειρία ακόμα πιο ελκυστική και να παρουσιάσω την ομορφιά της χειροποίητης μουσικής στο κοινό.
– Paul: Μέχρι στιγμής, εξακολουθώ να έχω μια αμφίθυμη σχέση με την τεχνητή νοημοσύνη στη μουσική. Προσπαθώ να το βλέπω θετικά και να είμαι ανοιχτός στον πειραματισμό με την ενσωμάτωση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης στη ροή εργασίας μου. Σίγουρα θα αλλάξει τον τρόπο που δουλεύω στο μέλλον, αλλά θα μπορούσε να είναι πολύ συναρπαστικό να δούμε τι είναι δυνατό στη μουσική παραγωγή και σύνθεση. Φαντάζομαι ότι θα είναι ακόμη πιο σημαντικό να ξέρω πού εστιάζω και ένα σαφές όραμα για το πού θέλει κανείς να πάει με τη μουσική.
– Στην Κύπρο είναι λίγο δύσκολο να είσαι full time συγκρότημα, στη Γερμανία;
–Philipp: Είναι πολύ παρόμοιο στη Γερμανία. Υπάρχουν μόνο λίγα σύνολα που κερδίζουν αρκετά χρήματα με τη μουσική τους, παρόμοια με μια δουλειά πλήρους απασχόλησης. Γι’ αυτό πολλοί μουσικοί παίζουν σε διάφορα σύνολα, διδάσκουν ή έχουν άλλες δουλειές.
Πληροφορίες: «NORLYZ», Περιβόλι, Σάββατο 13 Ιουλίου, ώρα 11:15 μ.μ. Philipp Püschel – trumpet, flugelhorn, Lasse Golz – tenor saxophone, bass clarinet, Gabor Hartyani – cello, Paul David Heckhausen - Synthesizer, Handpan, Percussion, Ableton.