Του Απόστολου Κουρουπάκη
Η δεύτερη παρέμβαση της δράσης «OTHONI – Δημόσια Παρέμβαση, σε σύλληψη και επιμέλεια του εικαστικού PASHIAS, που παρουσιάζει η Λευκωσία 2030, υποψήφια πόλη για Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης,» ξεκινάει το Σαββατοκύριακο 30 Νοεμβρίου - 1 Δεκεμβρίου 2024 με τη δουλειά του Γιάννη Παππά, η οποία έχει τίτλο «Ο περιπλανώμενος πάνω από τα σύνορα της ΕΕ». Ο Γιάννη Παππάς μιλάει στην «Κ» για το έργο του, που όπως λέει πηγάζει από την επείγουσα ανάγκη να αναδείξουμε τη συνεχιζόμενη ανθρωπιστική κρίση που πλήττει τη Μεσόγειο και την τραγική απώλεια χιλιάδων ζωών.
Το έργο «Ο περιπλανώμενος πάνω από τα σύνορα της ΕΕ», με εναλλακτικό τίτλο «Ο περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα του πνιγμού» εμπνευσμένο από το διάσημο έργο του Caspar David Friedrich, επιχειρεί να μεταφέρει την αίσθηση του παρόντος και του αβέβαιου μέλλοντος.
–Ποια ήταν η αρχική ιδέα για τη δημιουργία του έργου που θα δούμε στην Οthoni;
–Η ιδέα του έργου πηγάζει από την επείγουσα ανάγκη να αναδείξουμε τη συνεχιζόμενη ανθρωπιστική κρίση που πλήττει τη Μεσόγειο και την τραγική απώλεια χιλιάδων ζωών. Το έργο «Ο περιπλανώμενος πάνω από τα σύνορα της ΕΕ», με εναλλακτικό τίτλο «Ο περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα του πνιγμού» εμπνευσμένο από το διάσημο έργο του Caspar David Friedrich, επιχειρεί να μεταφέρει την αίσθηση του παρόντος και του αβέβαιου μέλλοντος, χρησιμοποιώντας τη θάλασσα ως έναν ισχυρό συμβολικό χώρο συνόρων, αλλά και συνάντησης. Ο σταθερός και ακίνητος παρατηρητής, ως φρουρός ή διασώστης, εκφράζει την ανησυχία για την παθητικότητα αλλά και την ανάγκη διαρκούς επαναδιαπραγμάτευσης του τρόπου με τον οποίο βλέπουμε τη ζωή και τον «άλλο».
–Ποια είναι η σημαντικότητα παρουσίασής του σε δημόσιο χώρο;
–Η παρουσίαση του έργου σε δημόσιο χώρο είναι ζωτικής σημασίας, καθώς η θάλασσα ως φυσικό και δημόσιο περιβάλλον είναι αναπόσπαστο μέρος της αφήγησης του έργου αλλά και της ζωής μας. Το να παρουσιάζεται το έργο σε δημόσιο χώρο δίνει τη δυνατότητα στο κοινό να βιώσει και να σκεφτεί τις διασταυρώσεις πολιτισμών, τα τεχνικά και φυσικά σύνορα, και τις κοινωνικές συνθήκες που έχουν οδηγήσει σε αυτή την κρίση. Δημιουργείται μια εμπειρία που εμπλέκει τους θεατές στην κριτική αντιμετώπιση της πραγματικότητας, υπενθυμίζοντας τη σημασία της κοινωνικής εγρήγορσης και της ιστορικής μνήμης.
–Πώς μπορούμε να προωθήσουμε την αναγκαιότητα κοινωνικής συμπερίληψης μέσα από την τέχνη;
–Αναδεικνύοντας τα ζητήματα της οικολογικής και ανθρωπιστικής κρίσης ως κεντρικά θέματα που αφορούν όλους μας. Η τέχνη έχει τη δύναμη να δημιουργεί μεταφορές που προκαλούν το συλλογικό αίσθημα ευθύνης και ενσυναίσθησης, διαμορφώνοντας συζητήσεις για τη διαμόρφωση της εξουσίας και των συνόρων. Με έργα που επαναδιαπραγματεύονται την ταυτότητα του «άλλου» και προβάλλουν την αναγκαιότητα για ενσυναίσθηση και αλληλεγγύη, μπορούμε να καλλιεργήσουμε συνθήκες κοινωνικής συμπερίληψης και διαλόγου.
Η τέχνη έχει τη δύναμη να δημιουργεί μεταφορές που προκαλούν το συλλογικό αίσθημα ευθύνης και ενσυναίσθησης, διαμορφώνοντας συζητήσεις για τη διαμόρφωση της εξουσίας και των συνόρων.
OTHONI – Σειρά δημοσίων παρεμβάσεων
Η Λευκωσία 2030, υποψήφια πόλη για Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, παρουσιάζει τη σειρά δημοσίων παρεμβάσεων «OTHONI», σε σύλληψη και επιμέλεια του εικαστικού PASHIAS, ως μέρος του Παράλληλου Πρόγραμματος του Διεθνούς Φεστιβάλ Λευκωσίας 2024. Για έξι συνεχόμενα Σαββατοκύριακα, οι οθόνες Smart Nicosia, σε κεντρικά σημεία λεωφόρων και οδών της πρωτεύουσας, καταλαμβάνονται από βίντεο έργα τέχνης, εκτεθειμένα σε κοινό χώρο και χρόνο, προσβάσιμα σε όλους. Η «OTHONI» αποσκοπεί στη σύνδεση του κατοίκου και του επισκέπτη με την πόλη στην οποία ζει και κινείται, αξιοποιώντας προϋπάρχοντα μέσα οπτικής επικοινωνίας ως παράθυρο στην καθημερινή ζωή του περαστικού.
Περισσότερες πληροφορίες
www.pashias.art/othoni