Kathimerini.com.cy
Η Δημοπρασία Έργων Τέχνης της Cypria δίνει έμφαση στη σύγχρονη τέχνη, αλλά εξακολουθεί να προσφέρει έργα του 18ου μέχρι και 21ου αιώνα, καθώς και σπάνια βιβλία, δημιουργώντας μια ποικίλη συλλογή. «Το να υπάρχουν διαφορετικά στοιχεία σε μια συλλογή την κάνει πιο ενδιαφέρουσα» λέει η Ρίτσα Κυριάκου, διευθύνουσα σύμβουλος της Cypria. Η δημοπρασία θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 24 Μαΐου στην Γκαλερί Κ στη Λευκωσία.
Η δημοπρασία της Cypria φέρνει στην αγορά 150 εκθέματα, τα οποία εκπροσωπούν διάφορα καλλιτεχνικά κινήματα και καλλιτέχνες της κυπριακής, ελληνικής και ευρωπαϊκής τέχνης όπως η Ζωή Ζεγγέλη, ο Ανδρέας Χαραλαμπίδης, ο Απόστολος Γιαγιάννος, ο Στέλιος Βότσης, ο Ρένος Λοΐζου, ο Σπύρος Βασιλείου, ο Τάσος Στεφανίδης, ο Αλέξανδρος Αλεξανδράκης, ο Δημήτριος Μπισκίνης, ο Νικόλαος Χειμώνας, ο Στέφανος Δασκαλάκης, ο Λευτέρης Οικονόμου, ο Φασιανός, ο Νίκος Χατζηκυριάκος Γκίκας, ο Βίκτωρ Ιωαννίδης, ο Γιώργος Κοτσώνης, ο Νίκος Κουρούσης, ο Στέλιος Μηλιάδης, ο Παπανελόπουλος, ο Στας Παράσκος, ο Σπυρίδων Σκαρβέλης, ο Γιώργος Σκοτεινός, ο Επαμεινώνδας Θωμόπουλος, ο Θεόφραστος Τριανταφυλλίδης και άλλοι.
Το κοινό θα μπορεί να δει τη συλλογή μέχρι το μεσημέρι της 24ης Μαΐου στην Gallery K (Εκθέματα 1-146) και στον Πολυχώρο Εντύποις (Εκθέματα 147-150). Η δημοπρασία θα μεταδίδεται διαδικτυακά σε όλο τον κόσμο μέσω των διεθνών πλατφορμών πώλησης έργων τέχνης Invaluable.com και Drouot.com
Κοτσώνης και Γιαγιάννος
Ανάμεσα στα highlights της δημοπρασίας περιλαμβάνονται δύο τεράστια ψηφιδωτά του Γιώργου Κοτσώνη (1940), με τίτλο Μυθολογικές Γυμνές Χορεύτριες I and II, 1991 (ΕΚΤ € 8 000 – 20 000 το κάθε έργο). Ο Κοτσώνης είναι άριστος γνώστης της τεχνικής του ψηφιδωτού και οι Μυθολογικές Γυμνές Χορεύτριες I and II, κοσμούσαν από το 1991 το Ξενοδοχείο Palm Beach Hotel στη Λάρνακα.
Στα δύο αυτά μνημειακά διακοσμητικά μοτίβα απεικονίζονται οι μυθολογικές χορεύτριες να πλαισιώνονται από ένα σχηματοποιημένο διάφανο φόντο. Με περίσσια χάρη οι γυμνές φιγούρες μοιάζουν να χορεύουν ένα μυστικό χορό που αναδομεί και αναγεννά τον χώρο που τις περιβάλλει. Η σύναξη αυτή που μοιάζει με χορό από ουράνιες νύμφες μαγεύει με τη χάρη που αναβλύζει και τους ερμητικούς συμβολισμούς που αποπνέει.
Ένα μυστηριακό σύμπαν από πουλιά που έχουν μαζωχτεί κυριαρχικά υψώνοντας μια νοητή πυραμίδα φαίνεται να είναι το θέμα (περιεχόμενο) αυτού του πρωτότυπου έργου του Απόστολου Γιαγιάννου. Το σκοτεινό έρεβος έχοντας κυκλώσει τα περίεργα φτερωτά όντα τα απομονώνει και συγχρόνως τα αναδεικνύει. Η όλη σκηνή αποπνέει ένα εκτυφλωτικό κοντράστ φωτός και σκιάς. Τα πλούσια φτερά φωσφορίζουν αποπνέοντας μια λευκή αδιόρατη αύρα πού εκτείνεται σε όλη τη σύνθεση. Έτσι, το περίεργο αυτό σύνολο με τους τόσο δραματικούς τόνους αποπνέει μια αίσθηση δύναμης που καθηλώνει και συγχρόνως συναρπάζει.
Η πανοραμική άποψη της καταγάλανης θάλασσας που πλημμυρίζει τον πίνακα, το λευκό καραβάκι που μοιάζει να πλέει ακυβέρνητο, η κενή καρέκλα ,το τραπεζάκι με το φλιτζάνι του καφέ , το ποτήρι και η κόκκινη ομπρέλα στο βάθος συνθέτουν ένα εξαίσιο εικαστικό ποίημα. Ο Βασιλείου μεταμορφώνει τον χώρο δημιουργώντας ένα απέραντο μεγαλείο και εμποτίζοντας τον με μια διάχυτη νοσταλγία.
Δύο πίνακες του Χρ. Σάββα
Οι δύο εκπληκτικοί πίνακες του Χριστόφορου Σάββα (1924-1968), Νεκρή φύση (ΕΚΤ € 15.000 – 25.000) και Άτιτλο (ΕΚΤ € 18.000 – 30.000) ξεχωρίζουν για την ποιότητα και το χρώμα. Στο Άτιτλο (ΕΚΤ € 18.000 – 30.000) διαφαίνεται το ενδιαφέρον του Σάββα για τα πρωτοποριακά καλλιτεχνικά ρεύματα που κυριάρχησαν στις αρχές του εικοστού αιώνα. Έτσι, εδώ είναι εμφανή τα κυβιστικά στοιχεία όπου μορφές και αντικείμενα απεικονίζονται απ’ όλες τις πλευρές ταυτόχρονα με αποτέλεσμα ο χώρος να αποδίδεται συγχωνευμένος από μικρές επιφάνειες επίπεδων σχημάτων. Κατ’ αυτό τον τρόπο ο χώρος διασπάται και συγχρόνως αναδομείται, ενώ το χρώμα έντονο και τολμηρό με διαπεραστικά κίτρινα και κόκκινα δονεί την σύνθεση. Ο Σάββα, θυμάται ο Roddy Maude-Roxby, είχε μελετήσει τον Πικάσο μέσα από φωτογραφίες που δημοσίευαν τότε οι κομμουνιστικές εφημερίδες της Κύπρου.
Η μοντέρνα Νεκρή φύση (ΕΚΤ € 15.000 – 25.000) περίτεχνα καμωμένη αιφνιδιάζει με τα έντονα τολμηρά χρώματα και την εσωτερική κίνηση που αποπνέει ο χώρος. Το καταπληκτικό διαπεραστικό κόκκινο φαίνεται να εισέρχεται με ορμή ανάμεσα από τα αντικείμενα και συγχρόνως να τα διασπά, ενώ τα κατακίτρινα λεμόνια μοιάζουν να αιωρούνται σαν πλανητικές σφαίρες. Έτσι η όλη σύνθεση μέσα από μια έντονη αφαίρεση μοιάζει να διέπεται από ένα εσωτερικό αέναο ρυθμό και μια έκρηξη εκτυφλωτικού χρώματος. Το 1954, ο Χριστόφορος Σάββα και ο Roddy Maudy-Roxby είχαν κάνει μια κοινή έκθεση ζωγραφικής στη Κύπρο. Ο Roddy Maude-Roxby θυμάται ότι πολλές φορές έπιανε τον εαυτό του – μπροστά στην κριτική του κοινού που είχε μάθει να στέκεται αποκλειστικά στην ρεαλιστική σύνθεση – να θέλει να «υπερασπιστεί» την απλοποιημένη σύνθεση του Σάββα. «Εγώ ζωγράφιζα το τοπίο, ενώ ο Σάββα απασχολείτο στη δημιουργία μιας σύνθεσης. Του έλεγα, να ένας παπάς διασταυρώνει τον δρόμο, θα τον βάλω στο έργο, και αυτός μου απαντούσε, όχι Roddy δες, έχει φύγει τώρα».