ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ενα νέο γλυπτό στη Νέα Υόρκη τιμά τη μνήμη της Λορέν Χάνσμπερι

Έρχεται να αποτίσει φόρο τιμής σε μια σπουδαία γυναίκα, αλλά και να θέσει εκ νέου ζητήματα αξιών και ιεραρχήσεων

Kathimerini.gr

Του Νίκου Βατόπουλου

Στις 9 Ιουνίου θα αποκαλυφθεί στην Τάιμς Σκουέαρ της Νέας Υόρκης ένα νέο γλυπτό δημόσιας τέχνης, που έρχεται να αποτίσει φόρο τιμής σε μια σπουδαία γυναίκα, αλλά και να θέσει εκ νέου ζητήματα αξιών και ιεραρχήσεων. Αφιερωμένο στην Αφροαμερικανίδα θεατρική συγγραφέα και ακτιβίστρια Λορέν Χάνσμπερι (1930-1965), το γλυπτό είναι έργο της Αλισον Σάαρ, η οποία ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση να αποδώσει το αδέσμευτο πνεύμα της πρόωρα χαμένης συγγραφέως σε ένα έργο τέχνης που θα κάνει τον διαβάτη να ανακόπτει τον βηματισμό του και να το περιεργάζεται. Γι’ αυτό και γύρω από το άγαλμα θα υπάρχουν πέντε μετακινούμενες καρέκλες από ορείχαλκο, στις οποίες ο κόσμος θα μπορεί να κάθεται «και να σκέφτεται ή να συζητάει» δίπλα στη Λορέν Χάνσμπερι. Η εποχή μας αποκαθιστά αδικίες. Η Χάνσμπερι, γεννημένη στο Σικάγο, υπήρξε η πρώτη Αφροαμερικανίδα θεατρική συγγραφέας, έργο της οποίας ανέβηκε στο Μπρόντγουεϊ το 1959. Ηταν το «Σταφύλι στον ήλιο», ένα πολύ δυνατό έργο, στο οποίο πρωταγωνίστησε αρχικά στη θεατρική και λίγο αργότερα στην κινηματογραφική μεταφορά του ο Σίντνεϊ Πουατιέ. Οι κριτικές ήταν διθυραμβικές. Το «Σταφύλι στον ήλιο» είναι εν μέρει αυτοβιογραφικό. Αναφέρεται σε μια οικογένεια Αφροαμερικανών που ζουν στο Σικάγο μια καθημερινότητα γεμάτη αποκλεισμούς. Τι συμβαίνει όμως όταν μετά τον θάνατο του πατέρα της οικογένειας, το ποσό που εισπράττει η οικογένεια γίνεται αιτία για ένα γενικό αναστοχασμό πάνω στην ανάγκη, την επιθυμία και τη διάψευση. Η Λορέν Χάνσμπερι πέθανε νεότατη από καρκίνο στο πάγκρεας, αλλά με το έργο της είχε κερδίσει υστεροφημία. Εγραψε και άλλα θεατρικά, αλλά το «Σταφύλι στον ήλιο» την καθιέρωσε. Γυναίκα ομοφυλόφιλη, παντρεμένη με τον εκδότη Ρόμπερτ Νεμίροφ, από το 1953 έως το 1962, η Χάνσμπερι τοποθετήθηκε δημόσια για τον σεξουαλικό προσανατολισμό της και συνδέθηκε και με άλλους Αφροαμερικανούς διανοουμένους της δεκαετίας του 1960. Η ιδέα για να δημιουργηθεί ένα γλυπτό που θα εξασφαλίσει την αθανασία της ανήκει στη θεατρική συγγραφέα Λιν Νοτάζ, βραβευμένη δύο φορές με Πούλιτζερ. Είναι μια πρωτοβουλία που αναπτύχθηκε από κοινού με την Τζούλια Τζόρνταν, εκτελεστική διευθύντρια των βραβείων Λίλι, τα οποία τιμούν γυναίκες που διακρίνονται σε οποιονδήποτε τομέα του θεάτρου. Με την ευκαιρία της αποκάλυψης του νέου γλυπτού, θα ανακοινωθούν και ετήσιες υποτροφίες για νέους συγγραφείς. Στα αποκαλυπτήρια θα παρευρεθεί και η αδελφή της Χάνσμπερι, 99 ετών σήμερα.

Ματιές στον κόσμο

Φωτ. MAURITSHUIS

ΧΑΓΗ

Σε πλήρη άνθιση

Στις 6 Ιουνίου ολοκληρώνεται στο Μουσείο Mauritshuis η έκθεση «Σε πλήρη άνθιση», στην οποία παρουσιάζονται έργα ζωγραφικής με θέμα τα λουλούδια όπως τα προσέγγισαν οι Ολλανδοί ζωγράφοι κυρίως του 17ου και του 18ου αιώνα. Η τέχνη αυτή, που είναι κλασική και παραμένει αξεπέραστη, έγινε έμβλημα της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης των Κάτω Χωρών και σύμβολο του νέου αστικού πολιτισμού. Στη φωτογραφία, έργο της Ράχελ Ρόις (1700).

Φωτ. DEUTSCHE GRAMMOPHON

ΕΠΕΤΕΙΟΣ

Ο πατέρας του βινυλίου

Η δισκογραφική εταιρεία Deutsche Grammophon μας υπενθύμισε πρόσφατα την επέτειο από τη γέννηση του ιδρυτή της εταιρείας, Εμίλ Μπέρλινερ (1851-1929). Ο Μπέρλινερ ήταν σπουδαίος εφευρέτης – χάρη στη δική του έρευνα έχουμε τη γέννηση του δίσκου, αρχικά για γραμμόφωνο. Ηταν μια επανάσταση στη διάχυση της μουσικής και στην αντίληψη του κοινού για την πρόσβαση στον ήχο. Η Deutsche Grammophon ιδρύθηκε στο Αννόβερο το 1898.

Φωτ. DAS KLEINE GROSZ MUSEUM

ΒΕΡΟΛΙΝΟ

Τζορτζ Γκρος

Ενα νέο μουσείο αφιερωμένο στην τέχνη του Γερμανού ζωγράφου Τζορτζ Γκρος (1893-1959) άνοιξε πρόσφατα στο Βερολίνο. Στεγασμένο σε ένα πρώην πρατήριο βενζίνης της δεκαετίας του ’50, το «Μικρό Μουσείο Γκρος» εγκαινιάστηκε με έκθεση έργων της πρώιμης περιόδου αυτού του τόσο ιδιαίτερου καλλιτέχνη. Η έκθεση παρακολουθεί την καλλιτεχνική ενηλικίωση του Γκρος στη διάρκεια της δεκαετίας του ’20 και την ανάπτυξη του κοινωνικού και πολιτικού κριτηρίου του.

Φωτ. RIZZOLI

ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ

Κάλλος και αρμονία

Ανάμεσα στο 1912 και το 1968, ο Φίλιπ Τράμελ Σουτζ (1890-1982) δημιούργησε πάνω από 750 αρχιτεκτονικά έργα, επίτευγμα υψηλής καλλιέργειας, κομψότητας και ομορφιάς, όπως αναφέρει ο εκδοτικός οίκος Rizzoli. Από τις ίδιες εκδόσεις κυκλοφόρησε πρόσφατα η ανανεωμένη έκδοση του βιβλίου που είχε βγει για πρώτη φορά το 1989. Είναι μια πλήρης αναφορά και ανάλυση στο έργο του μεγαλύτερου ίσως Αμερικανού κλασικιστή του 20ού αιώνα.

Φωτ. FITZWILLIAM MUSEUM

ΚΕΜΠΡΙΤΖ

Νέο απόκτημα

Το Μουσείο Φιτζγουίλιαμ στο Κέμπριτζ της Μασαχουσέτης ανακοίνωσε την απόκτηση ενός σημαντικού έργου τέχνης. Πρόκειται για το έργο της Βρετανίδας ζωγράφου Γουίνιφρεντ Νίκολσον (1893-1981) στο οποίο έχει ζωγραφίσει τον άντρα της και τον γιο της με τίτλο «Πατέρας και γιος». Ο σύζυγός της ήταν ο εξίσου σπουδαίος ζωγράφος Μπεν Νίκολσον. Η κόρη της Γουίνιφρεντ και του Μπεν, Κέιτ Νίκολσον (1929-2019), ήταν επίσης ζωγράφος.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Εικαστικά: Τελευταία Ενημέρωση

X