Του Απόστολου Κουρουπάκη
Ο Όμιλος Λογοτεχνίας και Κριτικής διοργανώνει το Γ ́ Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο με τίτλο «Διονύσιος Σολωμός και Κύπρος», το τριήμερο 23 έως 25 Σεπτεμβρίου στην Πανεπιστημιούπολη (Αμφιθέατρο Β108, κτήριο Συμβούλιου – Συγκλήτου) «Αναστάσιος Γ. Λεβέντης». Στο συνέδριο θα συμμετάσχουν σημαντικοί/ές μελετητές/τριες του σολωμικού έργου από την Ελλάδα, τη Γαλλία, την Ουγγαρία, την Ισπανία και την Κύπρο. Για το συνέδριο μάς μίλησε ο πρόεδρος του Ομίλου Λογοτεχνίας και Κριτικής δρ Λεωνίδας Γαλάζης, ο οποίος ανέφερε πως η σχέση του Διονύσιου Σολωμού με την Κύπρο διαφοροποιείται από τη σχέση που είχαν με το νησί λογοτέχνες όπως οι Γ. Σεφέρης, Κ. Παλαμάς, Στρ. Μυριβήλης και άλλοι. «Στην περίπτωση του Δ. Σολωμού μιλούμε κατά πρώτο λόγο για τις απηχήσεις της ποίησής του στην ποίησή μας, για την τύχη του σολωμικού έργου αφενός ως προς την αναγνωστική του πρόσληψη και αφετέρου ως προς την ερμηνευτική του πρόσληψη από την κυπριακή λογοτεχνική κριτική». Ο δρ Γαλάζης επισημαίνει επίσης ότι οι απηχήσεις της σολωμικής ποιητικής δημιουργίας στην κυπριακή ποίηση είναι αδιαμφισβήτητες.
–Διοργανώνετε το συνέδριο με τίτλο «Διονύσιος Σολωμός και Κύπρος», πώς σχετίζεται ο Διονύσιος Σολωμός με την Κύπρο;
–Η σχέση του Διονύσιου Σολωμού με την Κύπρο διαφοροποιείται από τη σχέση που είχαν με το νησί μας λογοτέχνες όπως οι Γ. Σεφέρης, Κ. Παλαμάς, Στρ. Μυριβήλης και άλλοι. Στην περίπτωση του Δ. Σολωμού μιλούμε κατά πρώτο λόγο για τις απηχήσεις της ποίησής του στην ποίησή μας, για την τύχη του σολωμικού έργου αφενός ως προς την αναγνωστική του πρόσληψη και αφετέρου ως προς την ερμηνευτική του πρόσληψη από την κυπριακή λογοτεχνική κριτική. Κατά δεύτερο λόγο, αναφερόμαστε στην ιδεολογική λειτουργία της ποίησης του Δ. Σολωμού, υπό την ιδιότητά του ως εθνικού ποιητή, και για τη διαρκή παρουσία του στην πνευματική ζωή του νησιού, όπως αυτή αποτυπώνεται στον ημερήσιο και περιοδικό Τύπο του 19ου και του 20ού αιώνα. Επομένως, υπάρχουν πολλές αδιερεύνητες πτυχές της παρουσίας και της επενέργειας του Δ. Σολωμού στην ιστορία των ιδεών, σε ό,τι αφορά ειδικά την Κύπρο.
Υπάρχουν πολλές αδιερεύνητες πτυχές της παρουσίας και της επενέργειας του Δ. Σολωμού στην ιστορία των ιδεών, σε ό,τι αφορά ειδικά την Κύπρο
–Σε επίπεδο ποιητικής δημιουργίας έχουμε ενδείξεις για το αν έχει επηρεάσει ο σολωμικός λόγος Κύπριους ποιητές;
–Οι απηχήσεις της σολωμικής ποιητικής δημιουργίας στην κυπριακή ποίηση είναι αδιαμφισβήτητες. Και δεν περιορίζονται μόνο στο έργο των Β. Μιχαηλίδη, Τ. Ανθία, Κ. Βασιλείου, Κ. Χαραλαμπίδη, Π. Γαλάζη, Λ. Ζαφειρίου και Ν. Ορφανίδη, που θα αναλυθούν στο συνέδριό μας, αλλά και πολλών άλλων, που αξίζει να απασχολήσουν τους νεοελληνιστές και άλλους ερευνητές στο μέλλον.
–Ποιες είναι οι σολωμικές επιδράσεις εν γένει στην κυπριακή δημιουργία, αλλά και πώς η ποίησή του εντάσσεται στο σχολικό πρόγραμμα;
–Η ποίηση του Δ. Σολωμού έχει τη θέση που της αξίζει στα Αναλυτικά Προγράμματα Λογοτεχνίας. Πολλά ποιήματά του διδάσκονται τόσο στη γυμνασιακή όσο και στη λυκειακή βαθμίδα της Μέσης Εκπαίδευσης. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι για την ποίηση του Δ. Σολωμού έχουν εκπονηθεί μεταπτυχιακές και διδακτορικές εργασίες στο Τμήμα Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κύπρου, που είναι υποστηρικτής του συνεδρίου μας.
–Ποιος είναι ο στόχος του συνεδρίου, ποιες πτυχές του σολωμικού έργου χρειάζεται ακόμη να αναδειχθούν;
–Το συνέδριο αποσκοπεί στην προώθηση των νεοελληνικών σπουδών – και ειδικότερα των σολωμικών – σε συνάφεια και συνάρτηση με την κυπριακή λογοτεχνία, λογιοσύνη και λογοτεχνική κριτική. Ωστόσο, δεν απευθύνεται μόνο σε ειδικούς νεοελληνιστές, αλλά και στο ευρύτερο κοινό, με έμφαση στους φιλολόγους, στους οποίους παρέχεται μια ευκαιρία για επιμόρφωση από ομιλητές εγνωσμένου κύρους, πολλοί εκ των οποίων είναι σολωμιστές. Σημειώνουμε, επίσης, ότι στο συνέδριο θα έχουμε ομιλητές από την Ελλάδα, τη Γαλλία, την Ουγγαρία, την Ισπανία και την Κύπρο. Όπως ανέφερα προηγουμένως, αξίζει να διερευνηθεί η απήχηση και η επίδραση του έργου του Διονυσίου Σολωμού όχι μόνο στο επίπεδο των διακειμενικών σχέσεων και της λογοτεχνικής κριτικής, αλλά και στο επίπεδο της ιστορίας των ιδεών. Δηλαδή να μελετηθεί διεξοδικά η ιδεολογική λειτουργία του σολωμικού έργου στο νησί μας.
–Έχετε ήδη διοργανώσει δύο διεθνή συνέδρια. Σε επίπεδο φιλολογικής και ιστορικής έρευνας πώς είναι τα πράγματα στην Κύπρο;
–Ο Ο.Λ.Κ. διοργανώνοντας στα τρία έτη της λειτουργίας του τρία επιστημονικά συνέδρια για τους μείζονες ποιητές μας Κ. Π. Καβάφη, Κ. Παλαμά και Δ. Σολωμό έχει εμπεδώσει μία παράδοση ποιοτικών επιστημονικών διοργανώσεων με σημαντική συμβολή στη νεοελληνική φιλολογία. Ωστόσο, πολλά απομένουν να γίνουν σε επίπεδο διαρθρωτικών αλλαγών στις μεθόδους και τα κριτήρια επιχορηγήσεων παρόμοιων διοργανώσεων από το Υφυπουργείο Πολιτισμού, που είναι ο κύριος χρηματοδότης των δράσεών μας. Γενικότερα, η έρευνα μπορεί να προωθηθεί περαιτέρω με θεσμικές αλλαγές και καινοτομίες, ώστε να μην εναπόκειται μόνο στο πανεπιστήμιο ή σε εθελοντικές πρωτοβουλίες, όπως είναι αυτές που υλοποιεί ο Ο.Λ.Κ.
–Ο Όμιλος έχει διαγράψει μία πολύ δημιουργική πορεία, μέσα σε λίγα χρόνια από την ίδρυσή του, τρία συνέδρια, εκδόσεις, πώς θέλετε να συνεχίσετε;
–Επιδίωξή μας είναι να συνεχίσουμε την προσφορά μας στα πολιτιστικά δρώμενα του τόπου μας με ποιοτικές δράσεις και διοργανώσεις. Έχουμε ήδη εκδώσει τρεις τόμους πρακτικών συνεδρίων και σειράς διαλέξεων, μία Ανθολογία και το πρώτο τεύχος του περιοδικού μας ΟΛΚή. Πολύ σύντομα θα κυκλοφορήσει το δεύτερο τεύχος με πλούσια και ενδιαφέρουσα ύλη.
Η δημιουργική συνέχεια των δράσεών μας επαφίεται τόσο στο Διοικητικό Συμβούλιο όσο και στα μέλη μας. Με νέες ιδέες και καινοτόμες πρακτικές μπορούμε να πετύχουμε πολλά στα πολιτιστικά δρώμενα της ημικατεχόμενης Κύπρου.
Τέλος, τονίζουμε ότι όσα έχει επιτύχει ο Ο.Λ.Κ. μέχρι τώρα οφείλονται και στη συνεργασία του με φορείς και οργανισμούς που ευγενώς τον στηρίζουν. Ειδικά το συνέδριο «Διονύσιος Σολωμός και Κύπρος» υποστηρίχθηκε επιστημονικά από το Τμήμα Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κύπρου, καλλιτεχνικά από τη χορωδία της ΠΑΣΥΔΥ, υπό τη διεύθυνση της κ. Μάρως Μήτσα, και οικονομικά από τον Μεγάλο Χορηγό μας, το Υφυπουργείο Πολιτισμού, καθώς και από τη φαρμακοβιομηχανία Μedochemie. Σημαντική ήταν και η συμβολή του Ρ.Ι.Κ. ως χορηγού επικοινωνίας.