ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Βουνό τα εμπόδια για το ηλεκτρικό καλώδιο

Νέο κύκλο έντασης ανοίγουν εισηγήσεις ΑΔΜΗΕ για χρηματοδότηση και υλοποίηση του έργου

Του Απόστολου Τομαρά

Του Απόστολου Τομαρά

tomarasa@kathimerini.com.cy

Η επίτευξη συμφωνίας τον περασμένο Σεπτέμβριο για το τέλος ανάκτησης εσόδων δεν φαίνεται να είναι το μοναδικό αγκάθι στην πορεία υλοποίησης του ηλεκτρικού καλωδίου Κύπρου-Κρήτης. Όπως όλα δείχνουν ο δρόμος θα είναι μακρύς μέχρι να ξεκινήσει η πόντιση του καλωδίου. Μέχρι τότε τα άμεσα ενδιαφερόμενα μέρη σε Κύπρο και Ελλάδα θα πρέπει να ξεπεράσουν αρκετά εμπόδια ανάμεσα σε αυτά και τις τελευταίες εισηγήσεις από πλευράς του ΑΔΜΗΕ οι οποίες μπορούν να ακυρώσουν τη συμμετοχή της Κυπριακής Δημοκρατίας στο μετοχικό σχήμα της εταιρείας που θα αναλάβει να υλοποιήσει την ηλεκτρική διασύνδεση. Αφορμή για τη νέα ένταση που υποβόσκει, σύμφωνα με τον Φιλελεύθερο, φαίνεται να είναι η συμφωνία με την οποία ο Great Sea Interconnector θα αναλάβει την ευθύνη υλοποίησης του έργου. Το κείμενο της συμφωνίας ετοιμάσθηκε από τον ΑΔΜΗΕ και έχει παραδοθεί στις ρυθμιστικές αρχές ενέργειας Κύπρου και Ελλάδας (ΡΑΕΚ και ΡΑΕΕΥ) για έγκριση. Σύμφωνα με πρόνοιες της συμφωνίας που έχουν διαρρεύσει η κυπριακή πλευρά έχει σοβαρές ενστάσεις για το ρόλο του ΑΔΜΗΕ αλλά και του GSI στο οικονομικό κομμάτι αλλά και την υλοποίηση του έργου. Ενστάσεις που εάν δεν ξεπερασθούν θα ματαιώσουν τη συμμετοχή της Κυπριακής Δημοκρατίας στο ενεργειακό έργο.

Η Λευκωσία

Κυβερνητικές πηγές που μίλησαν στην «Κ» κράτησαν χαμηλούς τόνους στον νέο διαφαινόμενο κύκλο έντασης θεωρώντας βέβαιο πως στο τέλος τα επίμαχα σημεία της συμφωνίας θα διαφοροποιηθούν μέσα από διαπραγματεύσεις όλων των ενδιαφερόμενων μερών. Οι κινήσεις της κυπριακής πλευράς αλλά και οι ενστάσεις βασίζονται στις απόψεις που διατύπωσε ο οίκος αξιολόγησης που συμβουλεύει την Κυπριακή Δημοκρατία μετά από την αξιολόγηση των εισηγήσεων του ΑΔΜΗΕ. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές ο οίκος αξιολόγησης υπέβαλε κάποιες παρατηρήσεις ή και τροποποιήσεις. Κάποιες από τις παρατηρήσεις του οίκου αξιολόγησης θεωρούνται κόκκινη γραμμή δηλαδή εάν δεν διαφοροποιηθούν δεν μπορεί να εγκριθεί η συμφωνία με την οποία ο GSI θα αναλάβει την υλοποίηση του έργου με τη συμμετοχή της Κυπριακής Δημοκρατίας στο μετοχικό σχήμα. Κάτι που αποφασίσθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο σε πολιτικό επίπεδο Κύπρου - Ελλάδας. Σε πολιτικό επίπεδο αυτό που βγαίνει προς τα έξω είναι πως το συγκεκριμένο ζήτημα είναι μια απλή εισήγηση του ΑΔΜΗΕ και πως οι όποιες διαφορές υπάρχουν μπορούν να ξεπερασθούν μέσα από διαπραγματεύσεις. Στη Λευκωσία αυτό που τονίζεται με νόημα είναι πως η συμμετοχή της Κυπριακής Δημοκρατίας δεν ήταν προϋπόθεση υλοποίησης του έργου στη δε περίπτωση που δεν εξευρεθεί μια μέση λύση η μη συμμετοχή πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Η συγκεκριμένη εισήγηση όπως τόνιζαν αρμόδιες πηγές στην «Κ» δεν επηρεάζει μόνο την Κυπριακή Δημοκρατία αλλά το σύνολο των επενδυτών που βλέπουν θετικά το συγκεκριμένο έργο.

Οι προτάσεις του ΑΔΜΗΕ

Στις εισηγήσεις του ΑΔΜΗΕ προβλέπεται η δημιουργία μιας νέας εταιρείας η οποία θα αναλάβει το κομμάτι χρηματοδότησης και εκτέλεσης του έργου. Όσοι επενδυτές θα επιδείξουν ενδιαφέρον για το έργο θα συμμετέχουν στο μετοχικό σχήμα της εταιρείας η οποία στην ουσία θα έχει το βάρος υλοποίησης του έργου με τον ΑΔΜΗΕ όμως να παραμένει ο ιδιοκτήτης του καλωδίου. Κάτι που απλά σημαίνει πως άλλος θα έχει την ευθύνη του έργου και άλλος θα είναι ο ιδιοκτήτης.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Απόστολου Τομαρά

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση