Του Παύλου Νεοφύτου
Με κύριο γνώμονα να τεθούν δικλείδες ασφαλείας για προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, κατατέθηκαν την Τρίτη, 30 Μαΐου, τροπολογίες για την πρόταση νόμου «Ο περί της Ίδρυσης και Λειτουργίας Επισκέψιμων Αγροκτημάτων Νόμος του 2022». Συγκεκριμένα, πρόκειται για τρεις δέσμες τροπολογιών: από το ΑΚΕΛ, από το Κίνημα Οικολόγων – Συνεργασία Πολιτών και από τα δύο κόμματα μαζί.
Οι τροπολογίες αγγίζουν τις περιοχές δημιουργίας επισκέψιμων αγροκτημάτων, τους δικαιούχους, τον μέγιστο αριθμό κλινών (15), τον μέγιστο αριθμό ατόμων για εστίαση (25), την έκταση τους, ενώ αφαιρούν ή εντάσσουν δραστηριότητες.
Ο αριθμός των κλινών δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τις δεκαπέντε, σύμφωνα με την κοινή δέσμη τροπολογιών από το ΑΚΕΛ και το Κίνημα Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών
Όπως πληροφορείται η «Κ», οι συγκεκριμένες τροπολογίες συντάχθηκαν και κατατέθηκαν στην Επιτροπή Εμπορίου της Βουλής, ώστε να αποτραπεί ο κίνδυνος επιδείνωσης της διάσπαρτης δόμησης στην ύπαιθρο, αλλά και η δημιουργία μικρών «καμουφλαρισμένων» ξενοδοχείων όπου υπάρχει γεωργική γη.
Η σχετική πρόταση νόμου του βουλευτή του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου, αναμένεται να οδηγηθεί ενώπιον της Ολομέλειας την Πέμπτη 8 Ιουνίου.
«Απαγόρευση σε όλες τις ζώνες προστασίας», «Το μέγιστο δομήσιμο εμβαδόν να μην υπερβαίνει τα 600 τ.μ.»
Οι προτεινόμενες τροπολογίες του Χαράλαμπου Θεοπέμπτου (Κίνημα Οικολόγων – Συνεργασία Πολιτών) αποσκοπούν στα εξής:
- Διαγραφή της αλιευτικής δραστηριότητας από τις κύριες χρήσεις του επισκέψιμου αγροκτήματος.
- Απαγόρευση ανάπτυξης επισκέψιμων αγροκτημάτων σε όλες τις ζώνες προστασίας, σε λατομικές ζώνες και σε περιοχές της υπαίθρου που εκτελούνται λατομικές ή μεταλλευτικές εργασίες, σε βάθος μέχρι και διακόσια (200) μέτρα από το όριο των περιβαλλοντικά ευαίσθητων περιοχών (ΠΕΠ), σε δασικές περιοχές και σε ζώνη προστασίας της παραλίας.
- Να δοθεί δικαίωμα υποβολής αίτησης για έκδοση άδειας λειτουργίας επισκέψιμου αγροκτήματος σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα τα οποία είναι εγγεγραμμένα στο Μητρώο Αγροτών και Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων και αποδεδειγμένα ασκούν γεωργική ή και κτηνοτροφική δραστηριότητα τα τελευταία τουλάχιστον πέντε χρόνια.
- Η προσθήκη νέας διάταξης έτσι ώστε δικαίωμα υποβολής αίτησης για έκδοση άδειας λειτουργίας επισκέψιμου αγροκτήματος να έχουν φυσικά ή νομικά πρόσωπα των οποίων το τεμάχιο γης για το οποίο αιτούνται άδεια λειτουργίας έχει εμβαδόν τουλάχιστον 6000 τετραγωνικά μέτρα και τουλάχιστον το 80% του εμβαδού αυτού διατίθεται για γεωργική ή και κτηνοτροφική δραστηριότητα.
- Με την αίτηση για άδεια λειτουργίας να υποβάλλονται στην αρμόδια αρχή αναλυτικός πίνακας περιγραφής και γενικό χωροταξικό σχέδιο των προτεινόμενων μέτρων και έργων περιβαλλοντικής αναβάθμισης για τα οποία απαιτείται η εκ των προτέρων θετική γνωμάτευση του περιβαλλοντικής αρχής.
- Η συμπερίληψη στην άδεια λειτουργίας όρων που αφορούν στην ενίσχυση του φυσικού περιβάλλοντος και της βιοποικιλότητας και όρων σχετικών με την πυροπροστασία.
- Η διαγραφή της αλιευτικής δραστηριότητας από τις δραστηριότητες που δύναται να συνδυάζει το επισκέψιμο αγρόκτημα.
- Το μέγιστο δομήσιμο εμβαδόν στα επισκέψιμα αγροκτήματα τα οποία συνδυάζουν τη γεωργική ή και κτηνοτροφική δραστηριότητα με διαμονή και διανυκτέρευση να μην υπερβαίνει τα από εξακόσια (600) τετραγωνικά μέτρα, και
- Στις περιπτώσεις που η ανάπτυξη λειτουργεί μόνο υπό ενιαία διαχείριση, τα υπό ανάπτυξη τεμάχια γης να δεσμεύονται με ειδικό όρο ο οποίος μεταφέρεται στους τίτλους ιδιοκτησίας τους ώστε να μην δύνανται να αποξενωθούν από την ανάπτυξη ή/και μην τεθούν σε άλλη χρήση.
«Δεν θα θεωρείται επισκέψιμο αγρόκτημα οποιαδήποτε ανάπτυξη που προβάλλει την οικιστική ή την τουριστική χρήση ή τη χρήση της διαμονής»
Ακολουθούν οι τροπολογίες από πλευράς ΑΚΕΛ (Κώστας Κώστα, Γιαννάκης Γαβριήλ, Ανδρέας Πασιουρτίδης):
- Στις κύριες χρήσεις του επισκέψιμου αγροκτήματος να προστεθεί και η μελισσοκομία, προκειμένου να συμπεριληφθούν και άλλοι κλάδοι του πρωτογενούς τομέα.
- Να διευκρινιστεί στην πρόταση νόμου ότι η κύρια χρήση ή/και οι συμπληρωματικές ή παρακολουθηματικές χρήσεις ή/και δραστηριότητες του επισκέψιμου αγροκτήματος δεν δύναται να τεθούν σε ανεξάρτητη χρήση ή λειτουργία και ότι επισκέψιμο αγρόκτημα δεν θα θεωρείται οποιαδήποτε ανάπτυξη που προβάλει την οικιστική ή την τουριστική χρήση ή τη χρήση της διαμονής και προορίζεται κυρίως για σκοπούς στέγασης ή διαμονής, ή/και ανάπτυξης σύνθετης εμπορικής μορφής ή/και αναπτύξεων αναψυχής και ψυχαγωγίας, έστω και στην περίπτωση που τέτοιες αναπτύξεις εμπλουτίζονται με στοιχεία γεωργικής ή/και κτηνοτροφικής δραστηριότητας.
- Η απαγόρευση ανάπτυξης επισκέψιμων αγροκτημάτων σε όλες τις ζώνες προστασίας, σε λατομικές ζώνες και σε περιοχές της υπαίθρου που εκτελούνται λατομικές ή μεταλλευτικές εργασίες, καθώς και σε βάθος μέχρι και διακόσια (200) μέτρα από το όριο των περιβαλλοντικά ευαίσθητων περιοχών (ΠΕΠ).
- Δικαίωμα υποβολής αίτησης για έκδοση άδειας λειτουργίας επισκέψιμου αγροκτήματος έχουν φυσικά ή νομικά πρόσωπα τα οποία πληρούν τις προϋποθέσεις που προβλέπονται στις διατάξεις των παραγράφων (α), (β), (γ), (δ), (ε), (θ1), (θ2), (ια) και (ιβ) του εδαφίου (2) του άρθρου 5 του περί Δημιουργίας Μητρώου Αγροτών και Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων Νόμου.
- Στις κύριες χρήσεις του επισκέψιμου αγροκτήματος προστεθεί και η μελισσοκομία, προκειμένου να συμπεριληφθούν και άλλοι κλάδοι του πρωτογενούς τομέα.
- Να εξαιρεθούν από την υποχρέωση έκδοσης άδειας λειτουργίας επισκέψιμου αγροκτήματος πρόσωπα τα οποία λειτουργούν υποστατικά ως επισκέψιμα αγροκτήματα ή έχουν εξασφαλίσει πολεοδομική άδεια και άδεια οικοδομής από τις αρμόδιες αρχές δυνάμει των οικείων νομοθεσιών για την ανάπτυξη επισκέψιμου αγροκτήματος πριν από την ημερομηνία έναρξης της ισχύος του προτεινόμενου νόμου.
Οι από κοινού τροπολογίες ΑΚΕΛ – Κινήματος Οικολόγων–Συνεργασία Πολιτών
- Nα διασφαλιστεί ότι, στο πλαίσιο του καθορισμού των περιοχών ανάπτυξης και λειτουργίας επισκέψιμων αγροκτημάτων, θα τηρούνται οι πρόνοιες των διαταγμάτων τα οποία εκδίδονται δυνάμει των διατάξεων του περί Προστασίας και Διαχείρισης της Φύσης και της Άγριας Ζωής Νόμου και του περί Προστασίας και Διαχείρισης Άγριων Πτηνών και Θηραμάτων Νόμουꞏ
- Να προβλεφθεί στην πρόταση νόμου ότι για τον καθορισμό περιοχών χωροθέτησης και ανάπτυξης επισκέψιμων αγροκτημάτων στα σχέδια ανάπτυξης τα οποία εκδίδονται δυνάμει των διατάξεων του περί Πολεοδομίας και Χωροταξίας Νόμου τηρούνται οι διατάξεις του περί της Εκτίμησης των Επιπτώσεων στο Περιβάλλον από Ορισμένα Έργα Νόμου, του περί Προστασίας και Διαχείρισης της Φύσης και της Άγριας Ζωής Νόμου και του περί Προστασίας και Διαχείρισης Άγριων Πτηνών και Θηραμάτων Νόμου.
- Να προβλεφθεί στην πρόταση νόμου ότι η αίτηση που υποβάλλεται για έκδοση άδειας λειτουργίας επισκέψιμου αγροκτήματος συνοδεύεται από έγγραφα, μελέτες και εκθέσεις που απαιτούνται δυνάμει του περί της Εκτίμησης των Επιπτώσεων στο Περιβάλλον από Ορισμένα Έργα Νόμου, του περί Προστασίας και Διαχείρισης της Φύσης και της Άγριας Ζωής Νόμου και του περί Προστασίας και Διαχείρισης Άγριων Πτηνών και Θηραμάτων Νόμου, καθώς και από μελέτη βιωσιμότητας, με ανάλυση κόστους-οφέλους.
- Η αρμόδια αρχή κατά την εξέταση των αιτήσεων για έκδοση άδειας λειτουργίας επισκέψιμου αγροκτήματος λαμβάνει υπόψη τις προϋποθέσεις αναφορικά με την ικανοποιητική προσπέλαση του τεμαχίου γης, την οργάνωση της ανάπτυξης με ολοκληρωμένο τρόπο, ώστε επίκεντρο να είναι η γεωργική ή/και κτηνοτροφική ή/και αλιευτική δραστηριότητα, ως η κύρια χρήση αυτής, καθώς και την ορθή ένταξη της ανάπτυξης στο περιβάλλον, η οποία θα πρέπει να προσαρμόζεται στη φυσιογνωμία και στον χαρακτήρα της περιοχής και να μην επηρεάζει δυσμενώς τη δημόσια υγεία, τους φυσικούς πόρους, τις ανέσεις και την ασφαλή διακίνηση της τροχαίας και των πεζών στην περιοχή. Περαιτέρω, σκοπείται όπως προβλεφθεί η υποχρέωση της αρμόδιας αρχής να λαμβάνει υπόψη, κατά την εξέταση αιτήσεων για έκδοση άδειας λειτουργίας επισκέψιμου αγροκτήματος, την υπέρμετρη συγκέντρωση τέτοιων αναπτύξεων στις περιοχές της υπαίθρου, ώστε να μη διαταράσσεται η ισορροπία των περιοχών αυτών.
- Με την προτεινόμενη ρύθμιση σκοπείται όπως η άδεια λειτουργίας επισκέψιμου αγροκτήματος εκδίδεται από την αρμόδια αρχή εντός τριών μηνών από την ολοκλήρωση της διαδικασίας εκτίμησης περιβαλλοντικών επιπτώσεων και έκδοσης περιβαλλοντικής έγκρισης δυνάμει του περί της Εκτίμησης των Επιπτώσεων στο Περιβάλλον από Ορισμένα Έργα Νόμου, του περί Προστασίας και Διαχείρισης της Φύσης και της Άγριας Ζωής Νόμου και του περί Προστασίας και Διαχείρισης Άγριων Πτηνών και Θηραμάτων Νόμου, αντί από την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης.
- Να προβλεφθεί στην πρόταση νόμου ότι ο χώρος εστίασης του επισκέψιμου αγροκτήματος θα εξυπηρετεί ταυτόχρονα εικοσιπέντε (25) άτομα το μέγιστο.
- Να προβλεφθεί στην πρόταση νόμου ότι ο αριθμός των κλινών επισκέψιμου αγροκτήματος το οποίο προσφέρει διαμονή και διανυκτέρευση ως συμπληρωματική ή παρακολουθηματική χρήση ή/και δραστηριότητα, δεν θα υπερβαίνει τις δεκαπέντε (15).
- Να διαγραφεί από τις συμπληρωματικές ή παρακολουθηματικές χρήσεις ή/και δραστηριότητες η δραστηριότητα που αφορά στις συνεργασίες πολιτισμικού ή/και εμπορικού χαρακτήρα με σκοπό την επίτευξη των στόχων του επισκέψιμου αγροκτήματος.
- Στις συμπληρωματικές ή παρακολουθηματικές χρήσεις ή/και δραστηριότητες προστεθούν και οι πολιτιστικές δραστηριότητες.
- Η άδεια λειτουργίας επισκέψιμου αγροκτήματος ανακαλείται από την αρμόδια αρχή και σε περίπτωση που με τις εργασίες κατασκευής και λειτουργίας του επισκέψιμου αγροκτήματος παραβιάζονται νομικά δεσμευτικοί όροι της έκθεσης προελέγχου ή της έκθεσης ειδικής οικολογικής αξιολόγησης ή/και ουσιώδεις όροι της αιτιολογημένης διαπίστωσης ή/και της γνωμοδότησης της περιβαλλοντικής Αρχής οι οποίες εκδίδονται δυνάμει των διατάξεων του περί της Εκτίμησης των Επιπτώσεων στο Περιβάλλον από Ορισμένα Έργα Νόμου, του περί Προστασίας και Διαχείρισης της Φύσης και της Άγριας Ζωής Νόμου και του περί Προστασίας και Διαχείρισης Άγριων Πτηνών και Θηραμάτων Νόμου.
- Να εξαιρεθεί από τη δυνατότητα άσκησης ιεραρχικής προσφυγής η περίπτωση κατά την οποία αντικείμενο της απόφασης της αρμόδιας αρχής αποτελεί η παραβίαση νομικά δεσμευτικών όρων της έκθεσης προελέγχου ή της έκθεσης ειδικής οικολογικής αξιολόγησης ή/και ουσιωδών όρων της αιτιολογημένης διαπίστωσης ή/και της γνωμοδότησης της περιβαλλοντικής αρχής οι οποίες εκδίδονται δυνάμει των διατάξεων του περί της Εκτίμησης των Επιπτώσεων στο Περιβάλλον από Ορισμένα Έργα Νόμου, του περί Προστασίας και Διαχείρισης της Φύσης και της Άγριας Ζωής Νόμου και του περί Προστασίας και Διαχείρισης Άγριων Πτηνών και Θηραμάτων Νόμου.