Περισσότερη έμφαση στα αξεσουάρ κάτω των 500 δολαρίων αρχίζουν να δίνουν οι εταιρείες πολυτελείας, προκειμένου να αντισταθμίσουν την πεσμένη διάθεση των καταναλωτών διεθνώς για τα δημοφιλέστερα προϊόντα τους, όπως οι τσάντες και τα μπουφάν των χιλιάδων δολαρίων. Η προσοχή στρέφεται όλο και περισσότερο προς τη διεύρυνση των πιο προσιτών κατηγοριών, όπως πασμίνες, ζώνες, πορτοφόλια και αξεσουάρ σπιτιού, που απευθύνονται σε καταναλωτές της μεσαίας τάξης, αν και η στρατηγική αυτή μπορεί να συρρικνώσει τα παχυλά περιθώρια κέρδους.
Επειτα από περίπου δύο χρόνια κατακόρυφων αυξήσεων στις τιμές, με τις τσάντες Chanel, Prada και Dior να είναι τουλάχιστον 50% ακριβότερες σε σύγκριση με το 2020, οι εταιρείες πολυτελείας κινδυνεύουν να χάσουν εντελώς τους καταναλωτές της μεσαίας τάξης, οι οποίοι είναι πιο ευαίσθητοι στις μεταβολές του κόστους. Σημειώνεται ότι στις ΗΠΑ, οι δαπάνες σε προϊόντα από τις κορυφαίες μάρκες πολυτελείας μειώθηκαν 6% τον Νοέμβριο σε σύγκριση με πέρυσι, στέλνοντας ένα ηχηρό μήνυμα ενόψει των εορταστικών αγορών.
Ετσι, οι μεγάλοι «παίκτες» του κλάδου ενισχύουν την προσφορά τους σε προϊόντα κάτω των 500 δολαρίων, από αξεσουάρ για κατοικίδια και είδη γραφείου μέχρι κοσμήματα και πορτοφόλια για κάρτες. Η Burberry μάλιστα σχεδιάζει να αλλάξει τη διαρρύθμιση των καταστημάτων της, ώστε τα κασκόλ από κασμίρι, τα οποία μπορεί να ξεκινούν από 450 δολάρια, να βρίσκονται σε περίοπτη θέση.
Οι καταναλωτές δέχονται τεράστια πίεση από την ακρίβεια, ενώ παράλληλα τείνουν να προτιμούν πια τις δαπάνες σε εμπειρίες, όπως ταξίδια, πολιτιστικά δρώμενα κλπ, έναντι των υλικών αγαθών. Ως αποτέλεσμα, οι αγοραστές προϊόντων πολυτελείας μειώνονται διεθνώς και ιδίως από τη μεσαία τάξη, που παρατηρεί και αισθάνεται περισσότερο τις αλλαγές στις τιμές. Σύμφωνα με ανάλυση της Bain & Company, οι παγκόσμιες πωλήσεις προσωπικών αγαθών πολυτελείας, όπως ρούχα, αξεσουάρ και καλλυντικά, αναμένεται να συρρικνωθούν 2% φέτος, καταγράφοντας μια από τις χειρότερες επιδόσεις στην ιστορία.
Μεγάλο είναι και το πλήγμα που δέχονται οι εταιρείες πολυτελείας στην Κίνα, μία από τις μεγαλύτερες αγορές του κλάδου, όπου οι καταναλωτές είναι πολύ επιφυλακτικοί στις δαπάνες μετά την κρίση στα ακίνητα.
Αμφιλεγόμενη η στροφή στα προσιτά προϊόντα
Πάντως, η έμφαση στα πιο προσιτά προϊόντα, αν και απαραίτητη ώστε οι μεγάλες εταιρείες πολυτελείας να μην χάσουν τη μεσαία τάξη, θέτει σε κίνδυνο τα περιθώρια κέρδους τους σε μια περίοδο που ήδη αντιμετωπίζουν έντονες πιέσεις.
«Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να επεκτείνουμε το εύρος τιμών», δήλωσε σε αναλυτές ο Andrea Guerra, διευθύνων σύμβουλος της Prada. Αντίστοιχα και ο CEO της Burberry, Joshua Schulman, τόνισε πρόσφατα ότι είναι σημαντική η διεύρυνση των πιο προσιτών κατηγοριών.
Βέβαια, ο οίκος LVMH, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τη Louis Vuitton, την Christian Dior και την Tiffany, προειδοποίησε ότι μια τέτοια στρατηγική μπορεί να καταστρέψει την αύρα της αποκλειστικότητας που δημιουργεί μια μάρκα πολυτελείας. «Πιστεύω ότι θα είναι ένα λάθος», δήλωσε πρόσφατα σε αναλυτές ο διευθύνων σύμβουλος Jean-Jacques Guiony, αναφερόμενος στη δημιουργία μιας νέας σειράς πολύ προσιτών προϊόντων. Τόνισε ότι είναι πολύ σημαντικό να μην αλλάξει η προσφορά «με βάση μια πολύ βραχυπρόθεσμη οπτική».
Πηγή: moneyreview.gr, Reuters