Kathimerini.gr
Στην Αμερική τα πρώτα σούπερ μάρκετ εμφανίστηκαν πριν από εκατό και πλέον χρόνια. Αποτελούσαν μια ρηξικέλευθη ιδέα, θέτοντας εκτός λειτουργίας τα μπακάλικα, τα μανάβικα, τα αρτοποιεία, τα κρεοπωλεία. Σήμερα γίνονται έρμαια των κολοσσών, όπως η Walmart και η Amazon, οπότε μήπως το δικό τους κεφάλαιο κλείνει; Οπως σχετικώς αναφέρει σε δημοσίευμά της η Wall Street Journal, η εταιρεία Piggly Wiggly στο Μέμφις του Τενεσί ήταν η πρώτη που καθιέρωσε τα καταστήματα με αυτοεξυπηρέτηση το 1916, ενώ στο Κουίνς της Νέας Υόρκης το 1930 ιδρύθηκε το King Kullen, που εισήγαγε την καινοτομία ενός εκτεταμένου καταστήματος με επιμέρους τμήματα τροφίμων και χαμηλές τιμές. Η ακμή των σούπερ μάρκετ στις ΗΠΑ συνδέθηκε με την άνθηση των προαστίων και την απόκτηση αυτοκινήτου, καθώς και την αύξηση του πληθυσμού κατά 15% ανά δεκαετία. Το 1950 κατείχαν το 35% του συνόλου των λιανικών πωλήσεων τροφίμων και έφθασαν το 70% μέχρι το 1960.
Αυτή η αγορά δεν αναπτύσσεται πια τόσο γρήγορα. Η αύξηση του πληθυσμού επιβραδύνθηκε στο 7,4% τη δεκαετία 2010-2020. Εν τω μεταξύ, ο ανταγωνισμός και σε επίπεδο αξίας και ευκολίας εντάθηκε, όπως συμβαίνει με τους ομίλους Costco, Walmart και Amazon, ακόμη και με τα εστιατόρια και τα ταχυφαγεία. Μια άλλη κατηγορία καταστημάτων με αυξημένη δημοφιλία είναι τα εκπτωτικά παντοπωλεία τύπου Aldi και Lidl, με πιο περιορισμένη επιλογή προϊόντων, συχνά ιδιωτικής ετικέτας, και χαμηλό κόστος. Οσα πωλούν είδη αντί ενός δολαρίου διευρύνουν το μερίδιό τους, όπως το Dollar General με άνοδο 1,53%. Τα σούπερ μάρκετ και τα παντοπωλεία μικρότερης μορφής, όπως αναφέρει η Wall Street Journal, αντιστοιχούσαν στο 37% των συνολικών δαπανών για τρόφιμα το 1997, ενώ από πέρυσι το ποσοστό μειώθηκε σε σχεδόν 25%, όπως υπολογίζει το υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ. Ωστόσο, κολοσσοί όπως οι Costco και Walmart αύξησαν το μερίδιό τους στις δαπάνες για τρόφιμα από 4% το 1997 σε 10% σήμερα. Τα εστιατόρια και τα ταχυφαγεία, που αντιπροσώπευαν το 33,6% του προϋπολογισμού των νοικοκυριών για φαγητό το 1997, φθάνουν στο 37,4% σήμερα. Και μετά υπάρχει το Διαδίκτυο. Είναι δύσκολο να ξεπεραστεί η ευκολία της παράδοσης απευθείας στην πόρτα των καταναλωτών, ενώ η Amazon προσφέρει εκπτώσεις στους συνδρομητές της. Προς το παρόν τα σούπερ μάρκετ αντιστέκονται στην καινοτομία, διότι εταιρείες με δημοφιλή εμπορικά σήματα, όπως οι General Mills και J.M. Smucker, πληρώνουν χρήματα για να προ-ωθήσουν τα προϊόντα τους.