Kathimerini.gr
Φαίνεται πως οι Κινέζοι έχουν βρει έναν τρόπο να φέρνουν τους επικεφαλής δυτικών εταιρειών ψυχολογικά πιο κοντά στο προσωπικό των επιχειρήσεων, αναγκάζοντάς τους σε συμπεριφορές που έχουν μια δόση φαιδρότητας. Έχουν καθιερώσει εν είδει επιχειρηματικής παράδοσης την υποχρέωση των επικεφαλής επιχειρήσεων που επισκέπτονται την Κίνα να συμμετέχουν ενεργά στις εορταστικές εκδηλώσεις των εταιρειών και προκειμένου να ψυχαγωγήσουν το προσωπικό της εταιρείας να χορεύουν ή να τραγουδούν ή να κάνουν κάτι ανάλογο.
Οπως αναφέρει σχετικό ρεπορτάζ της Wall Street Journal, η πρακτική αυτή είναι ιδιαιτέρως δημοφιλής στην Κίνα, όπου η επαγγελματική ζωή καθορίζεται από την ιεραρχία και τη στρατιωτική πειθαρχία. Αυτό επισημαίνει ο Κρις Περέιρα, ιδρυτής της συμβουλευτικής iMpact, που ειδικεύεται στο να φέρει κοντά κινεζικές και δυτικές επιχειρήσεις και να τις βοηθάει να καταλάβουν οι μεν τα ήθη των δε. Οπως τονίζει, οι διάφορες γιορτές των επιχειρήσεων αποτελούν ευκαιρία για να φανούν οι επιχειρηματίες κοντά στο προσωπικό τους και να εκφράσουν την ευγνωμοσύνη τους.
Ετσι, ο Ελον Μασκ άρχισε να χορεύει ενώπιον μεγάλου πλήθους Κινέζων στις αρχές του 2020 όταν επισκέφθηκε την Κίνα για να γιορτάσει τις πρώτες παραδόσεις του μοντέλου 3, που φτιάχτηκε στη μονάδα της Tesla στη Σαγκάη. Πρώτα πέταξε το σακάκι του και άρχισε με θεατρικές κινήσεις να μιμείται τον χορευτικό βηματισμό των αρχαίων Αιγυπτίων, ενώ οι Κινέζοι τον απαθανάτιζαν με τα κινητά τους. Λίγο αργότερα έγραψε σε ανάρτησή του στο X: «δεν είναι ασφαλής για εργασία», που ο καθένας θα υπέθετε ότι αναφερόταν στην Κίνα.
Οι προκλήσεις είναι πολλές όταν πρόκειται για τους επικεφαλής δυτικών επιχειρήσεων που επισκέπτονται την Κίνα. Οπως τονίζει η αμερικανική εφημερίδα, οι διευθύνοντες σύμβουλοι δυσκολεύονται όταν βρεθούν κάτω από προβολείς, ιδιαιτέρως τώρα που είναι σε εξέλιξη οι εορτασμοί για το Σεληνιακό νέο έτος και συχνά προβλέπονται πολυτελή δώρα και θεάματα. Στην Κίνα είναι αποδεκτή συμπεριφορά για τα στελέχη επιχειρήσεων ο χορός και τα θεατρικά νούμερα και οι ίδιοι οι επιχειρηματίες τα επιλέγουν προκειμένου να εμφανίζονται κοινωνικοί. Ο Χούγκο Μπάρα, βετεράνος της Σίλικον Βάλεϊ, που πέρασε πολλά χρόνια στην Κίνα ως αντιπρόεδρος εταιρείας κατασκευής «έξυπνων» κινητών, υπογραμμίζει ότι σε αντίθεση με τις ΗΠΑ στην Κίνα δεν είναι συνήθης πρακτική ένας επιχειρηματίας να μιλάει για τις δύσκολες στιγμές της ζωής του.
Ο Τζένσεν Χουάνγκ, διευθύνων σύμβουλος της Nvidia, που γεννήθηκε μεν στην Ταϊβάν αλλά στην ουσία είναι Αμερικανός, επισκέφθηκε μονάδα παραγωγής στη Σαγκάη και συμμετείχε σε έναν παραδοσιακό κινεζικό χορό. Και όχι μόνον. Ο 60χρονος Χουάνγκ, που έχει μεγαλώσει στο Ορεγκον και συγκαταλέγεται ανάμεσα στους πλουσιότερους ανθρώπους του πλανήτη, αντήλλαξε το ακριβό δερμάτινο μπουφάν του με ένα λουλουδάτο γιλέκο. Στριφογύριζε με ένα κόκκινο χαρτομάντιλο σε κάθε του χέρι και προσπαθούσε να λικνίσει τους γοφούς του και να σηκώσει τα πόδια του στον ρυθμό ενός παραδοσιακού κινεζικού τραγουδιού, που μιλάει για νοσταλγία της μητέρας, του πατέρα και της πατρικής εστίας.
Η κινεζική αυτή πρακτική φαίνεται ότι παρέσυρε, όμως, και κάποια στελέχη μεγάλων αμερικανικών επιχειρήσεων που τη μετέφεραν στις ΗΠΑ. Ο Στιβ Βόζνιακ, συνιδρυτής της Apple, χόρεψε τσα τσα σε διαγωνισμό ταλέντων «Χορεύοντας με τους αστέρες», όπως άλλωστε και ο δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας Μαρκ Κουμπάν, ενώ ο ιδρυτής της Microsoft, Μπιλ Γκέιτς, παρέστησε το ρομπότ σε μια διαφήμιση.