ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Σε περιπέτειες η ανάπλαση λιμανιού Λάρνακας

Οι επόμενες κινήσεις της κυβέρνησης μετά την καταγγελία της σύμβασης και το επενδυτικό ενδιαφέρον του Κατάρ

Του Απόστολου Τομαρά

Του Απόστολου Τομαρά

tomarasa@kathimerini.com.cy

Τίτλους τέλους έβαλε η κυβέρνηση στη διαφορά με την κοινοπραξία που είχε αναλάβει την ανάπλαση του λιμανιού και της μαρίνας της Λάρνακας. Τίτλοι τέλους που ναι μεν έκοψαν ό,τι δεν έγινε κατορθωτό να λυθεί με διαβουλεύσεις, πλην όμως ανοίγουν νέες πληγές σε ένα έργο κεφαλαιώδους σημασίας για την πόλη και επαρχία της Λάρνακας. Η διαφορά Κυπριακής Δημοκρατίας και Kition Ocean Holdings Ltd είναι βέβαιο ότι θα οδηγηθεί στις δικαστικές αίθουσες, ωστόσο το θετικό, υπό τις περιστάσεις, είναι πως το λιμάνι Λάρνακας επέστρεψε στη δικαιοδοσία της Αρχής Λιμένων, εξέλιξη που δεν θα δημιουργήσει προβλήματα στη λειτουργία του λιμένα ενώ θα δώσει την ευκαιρία στο κράτος να αναζητήσει νέο επενδυτή. Όπως πληροφορείται η «Κ», ενδιαφέρον για επενδύσεις σε υποδομές στην Κύπρο επέδειξε το Κατάρ, θέμα που βρέθηκε στις επαφές του προέδρου της Δημοκρατίας με τον εμίρη του αραβικού κρατιδίου στη Λευκωσία. Από εκεί και πέρα η δημοτική αρχή της Λάρνακας βάζει στο τραπέζι και την επιλογή αναζήτησης επενδυτή από την Κύπρο, με τον δήμαρχο της πόλης Ανδρέα Βύρα να υποστηρίζει πως υπάρχουν Κύπριοι επενδυτές που θα ήθελαν να επενδύσουν στο λιμάνι της Λάρνακας. Στα άμεσα ζητήματα που προκύπτουν από την καταγγελία της σύμβασης, οι κρατικές υπηρεσίες ετοιμάζονται για τα όσα θα διεκδικήσουν από την Kition Ocean Holdings Ltd αναμένοντας τις συμβουλές της Νομικής Υπηρεσίας.

Μονόδρομος η καταγγελία

Η καταγγελία της σύμβασης δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία. Ιδιαίτερα μετά τη σύσκεψη στο Προεδρικό Μέγαρο, όπου η εταιρεία εμφανίσθηκε αρχικά ικανοποιημένη, ωστόσο συνέχισε τις επιθέσεις στο υπουργείο Μεταφορών, το βίαιο διαζύγιο ήταν θέμα χρόνου. Η γνωμάτευση της Νομικής Υπηρεσίας που είχε ζητήσει ο υπουργός Αλέξης Βαφεάδης ουσιαστικά άναψε το πράσινο φως για καταγγελία της σύμβασης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Όπως σημειώνουν πολιτικοί αναλυτές στην «Κ», η κυβέρνηση δεν είχε άλλη επιλογή από τη μετωπική σύγκρουση. Σε διαφορετική περίπτωση υπήρχε ο κίνδυνος διάχυσης των επιπτώσεων και σε άλλα μεγάλα έργα στα οποία φαίνεται να υπάρχουν προβληματικές συμβάσεις. Η κυβέρνηση, όπως σημειώνεται ευστόχως, δεν ήθελε να δώσει την εντύπωση της ανοχής απέναντι σε κραυγαλέες, όπως πιστεύεται, παραβιάσεις συμβατικών υποχρεώσεων δημοσίων συμβάσεων. Επισήμανση που σαφώς φωτογραφίζει την άλλη προβληματική κατάσταση με τα έργα στο Βασιλικό. Οι ίδιες απόψεις επιμένουν πως η εξέλιξη στο λιμάνι της Λάρνακας αλλά και η αναφορά πως το κράτος δεν εκβιάζεται μπορεί να θεωρηθεί και ως ένα ιδιότυπο μήνυμα προς την κινεζική κοινοπραξία του Βασιλικού.

Οι επόμενες κινήσεις

Η επιστροφή της Αρχής Λιμένων στο λιμάνι Λάρνακας αποτελούσε την πρώτη προτεραιότητα του υπουργείου Μεταφορών προκειμένου να μην υπάρξει κενό στη λειτουργία του δεύτερου μεγαλύτερου λιμένα της Κύπρου. Και το υπουργείο Μεταφορών είναι της άποψης πως η επόμενη «μάχη» με την Kition Ocean Holdings Ltd θα δοθεί στις δικαστικές αίθουσες. Ο Αλέξης Βαφεάδης προανήγγειλε πως η Δημοκρατία θα κινηθεί δικαστικός προκειμένου να διεκδικήσει χρωστούμενα από την κοινοπραξία του έργου ανάμεσα σε αυτά και της εγγυητικής των €10 εκατ. η οποία έχει λήξει από τον περασμένο Ιανουάριο και δεν έχει ανανεωθεί από την Kition Ocean Holdings Ltd. Από εκεί και πέρα οι αρμόδιες υπηρεσίες ήδη κινήθηκαν για ρευστοποίηση των άλλων δύο εγγυητικών, η μία ύψους €4,9 εκατ., που αφορά στην ασφάλεια διενέργειας των κατασκευών (Constructions performance security), για την οποία η εταιρεία ζήτησε την έκδοση μονομερούς διατάγματος μη ρευστοποίησης, και η τρίτη εγγυητική αξίας €3,2 εκατ., που αφορά τη διασφάλιση πληρωμών προς το κράτος από την εταιρεία που λαμβάνει τα τέλη χρήσης του λιμανιού (payments security), για την οποία, όπως ανέφερε ο κ. Βαφεάδης, το κράτος ζήτησε με επιστολή την περασμένη Παρασκευή τη ρευστοποίησή της.

Η Κυπριακή Δημοκρατία θα κινηθεί προς τη δικαιοσύνη προκειμένου να διεκδικήσει χρωστούμενα από την Kition Ocean Holdings Ltd.

Το έργο

Επί του παρόντος, το τι μέλλει γενέσθαι με τα έργα ανάπλασης περνούν σε δεύτερη μοίρα. Η ανάληψη διαχείρισης του λιμένα της Λάρνακας από την Αρχή Λιμένων διευκολύνει την κυβέρνηση να κινήσει τις διαδικασίες για νέα προκήρυξη του έργου, κάτι που θα βρεθεί στο επίκεντρο συνάντησης του υπουργού Μεταφορών με τοπικούς φορείς της Λάρνακας τις επόμενες μέρες. Ο δήμαρχος της Λάρνακας Ανδρέας Βύρας, φιλοξενούμενος της ενημερωτικής εκπομπής ΔΙΑΣΠΟΡΑ ΕΙΔΗΣΕΩΝ του Sport Fm 95.0, εμφανίσθηκε θετικός στην προοπτική εμπλοκής Κυπρίων επενδυτών. Παράλληλα υπέδειξε πως τα έργα στο λιμάνι και τη μαρίνα θα πρέπει να διαχωρισθούν προκειμένου να γίνει πιο ρεαλιστικό πακέτο που ίσως να κινήσει και το ενδιαφέρον Κυπρίων επενδυτών.

Το Κατάρ

Μια επιλογή για τη διάδοχο κατάσταση στο λιμάνι της Λάρνακας είναι επενδυτές από το Κατάρ. Η συγκεκριμένη προοπτική απασχόλησε τον πρόεδρο της Δημοκρατίας και τον εμίρη του Κατάρ ο οποίος, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ανέφερε στον Νίκο Χριστοδουλίδη «πως τον ενδιαφέρουν οι στρατηγικές συνεργασίες, επιδιώκοντας συμμετοχή σε έργα με προοπτική και διάρκεια (π.χ. ενέργεια και λιμάνια). Στο κομμάτι της ενέργειας, πέραν της συμμετοχής στην αξιοποίηση φυσικού αερίου στην Κυπριακή ΑΟΖ, ενδιαφέρον επιδείχθηκε σε κατασκευή και διαχείριση υποδομών (φωτοβολταϊκά, αποθήκευση ενέργειας). Οι δύο ηγέτες συμφώνησαν στη σύσταση επιτροπής εργασίας (από Κ.Δ. επικεφαλής θα είναι η υφυπουργός παρά τω προέδρω, Ειρήνη Πική) και σε έξι μήνες να γίνει ανασκόπηση των αποτελεσμάτων. Ο εμίρης του Κατάρ επέδειξε ενδιαφέρον για συνεργασία στον χρηματοπιστωτικό τομέα (τράπεζες), τεχνολογία (startup).

«Παράνομη η απόφαση της κυβέρνησης»

Σκληρή, όπως ήταν αναμενόμενο, ήταν η αντίδραση της Kition Ocean Holdings Ltd για τερματισμό της σύμβασης για την ενιαία ανάπτυξη λιμανιού και μαρίνας Λάρνακας. Η συμπεριφορά της κυβέρνησης, υποστηρίζει η εταιρεία, «υπονομεύει το κράτος δικαίου που θα έπρεπε να υπάρχει για να προστατεύει τους επενδυτές». Χωρίς να γίνεται ξεκάθαρη αναφορά, η εταιρεία αναμένεται να προσφύγει στη δικαιοσύνη. «Η νομική μας ομάδα, μας ενημέρωσε ότι η ειδοποίηση τερματισμού είναι παράνομη και παραβιάζει τους όρους της συμφωνίας και εξετάζουμε τις νομικές μας επιλογές». Η εταιρεία σημειώνει επίσης ότι «είμαστε έκπληκτοι με την περιφρόνηση της δικαστικής διαδικασίας, κάτι που δεν θα αναμενόταν από ένα κράτος. Καταθέσαμε αίτηση στο δικαστήριο πριν από δύο μήνες για να αναγκάσουμε την κυβέρνηση να ακολουθήσει τη δική της συμφωνία και να συναντηθεί για να επιλύσει τις διαφορές, σύμφωνα με τη συμφωνία». «Η Kition Ocean Holdings έχει πάντα ενεργήσει στη βάση της συμφωνίας και του Νόμου και ήταν πρόθυμη να προχωρήσει με το έργο, προσπαθώντας να επιλύσει τις όποιες διαφορές με την κυβέρνηση με εποικοδομητικό τρόπο».

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Απόστολου Τομαρά

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση