Το αυξημένο κόστος ζωής, αποτελεί το μείζον θέμα για κάθε νοικοκυριό και είναι στο επίκεντρο των καθημερινών συζητήσεων. Κυρίως δε οι τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος και του κόστους των καυσίμων κίνησης αλλά και των καθημερινών αγορών από τις υπεραγορές έχουν συρρικνώσει την αγοραστική δύναμη του καταναλωτή, που πλέον βλέπει το εισόδημα του να μην είναι αρκετό για να καλύψει ανάγκες στις οποίες μέχρι πρότινος μπορούσε να ανταποκριθεί. Για παράδειγμα το κόστος καυσίμων, το οποίο είναι αυτή την στιγμή ίσως το μεγαλύτερο έξοδο των νοικοκυριών, έχει αυξηθεί κατά 22,6% τον Μάρτιο, σε σύγκριση με την τιμή του τον Ιανουάριο. Μικρή αύξηση καταγράφει το κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος, ωστόσο παραμένει σε ψηλά επίπεδα.
Σημαντικές αυξήσεις καταγράφονται και σε βασικά καταναλωτικά προϊόντα, που διατίθενται στο λιανικό τροφίμων. Παραθέτουμε πιο κάτω πίνακα με συγκεκριμένα βασικά προϊόντα. Σημειώνεται ότι αυτό που καταγράφεται είναι ο δείκτης τιμών του καταναλωτή σύμφωνα με τη Στατιστική Υπηρεσία, και η σύγκριση γίνεται μεταξύ του Δεκεμβρίου του 2021 και του Μάρτη του 2022.
Σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2021, το κόστος του ψωμιού αυξήθηκε κατά 5,4%, 3,5% η τιμή του χοιρινού κρέατος, 3,8 το αρνίσιο και 2,8 η τιμή των πουλερικών. 4% η αύξηση για το φρέσκο ολόπαχο γάλα, σχεδόν 7% αυξήθηκε η τιμή για μαργαρίνη και έλαια και 4% για το ελαιόλαδο. Στο μεταξύ, ο Πρόεδρος του Παγκύπριου Συνδέσμου Κρεοπωλών Κώστας Λειβαδιώτης, έχει αναφερθεί τις τελευταίες μέρες σε μια αύξηση της τάξης του 20%, ενώ προανήγγειλε νέες αυξήσεις ένεκα κυρίως, των αυξήσεων στις τιμές των σιτηρών.
Made with Visme
Ανάλογη εικόνα καταγράφεται και στα είδη ένδυσης και υπόδησης. Όπως ήδη έχει αναφερθεί σε ρεπορτάζ της «Κ», από τον Φεβρουάριο μέχρι τον Μάρτιο, οι τιμές σε ένδυση και υπόδηση έχουν αυξηθεί αισθητά. Για παράδειγμα, ένα ζευγάρι παπούτσια ανδρικά τα οποία τον Φεβρουάριο πωλούνταν στην τιμή των 50 ευρώ, τον Μάρτιο στην τιμή τους προστέθηκαν άλλα 8 ευρώ. Η διαφορά του κόστους μεταξύ Φεβρουαρίου και Μαρτίου, ανέρχεται στο 16%. Κατά 13,4% ακριβότερα ήταν στην αγορά τα παιδικά παπούτσια και κατά 10% ακριβότερα τα γυναικεία παπούτσια. Μικρότερες αυξήσεις, αν και πάλι αισθητές εντοπίζονται στα είδη ένδυσης. Τα ρούχα, ανδρικά, γυναικεία και ακόμη περισσότερα το βρεφικά/παιδικά, έχουν ακριβύνει κατά μερικά ευρώ σε ένα μόλις μήνα. Έτσι, ένα βρεφικό φορμάκι που κόστιζε τον Φεβρουάριο 20 ευρώ, τον Μάρτιο στοίχιζε 22 ευρώ, ένα αντρικό παντελόνι των 50 ευρώ, η τιμή του ανέβηκε γύρω στα 54 ευρώ. Σε ποσοστά αύξησης, αυτό σημαίνει συν 7,6% για ανδρικά, 6,6% για γυναικεία και 10% για παιδικά.
Made with Visme