Μπήκε το νερό στο αυλάκι για την ενίσχυση των στατιστικών δεδομένων στον τουρισμό. Δηλαδή, πέραν του αριθμού των αφίξεων και των χωρών προέλευσης των τουριστών, στόχος είναι να δίνεται η πληροφορία με περισσότερη λεπτομέρεια για τις τουριστικές δαπάνες, για τα καταλύματα που προτιμούν, κατά πόσο είναι πεντάστερα, τετράστερα ή τύπου Airbnb, καθώς επίσης και ποιες περιοχές επιλέγουν. Εφόσον αυτές οι πληροφορίες αξιοποιηθούν κατάλληλα, τότε τόσο το Υφυπουργείο, όσο και οι ξενοδόχοι, τουριστικοί πράκτορες κ.ά., θα έχουν την δυνατότητα να αφουγκράζονται έγκαιρα τις τάσεις των τουριστών και να κάνουν πιο στοχευμένους και αποτελεσματικούς προγραμματισμούς. Το εν λόγω θέμα έχει αναδείξει σε προηγούμενη έκδοσή της η «Κ». Πλέον, σύμφωνα και με ενημέρωση από τον υφυπουργό Τουρισμού Σάββα Περδίο εντός Απριλίου αναμένεται να γίνει και η πρώτη συνάντηση της τεχνικής επιτροπής. Πιο συγκεκριμένα, το πρώτο ραντεβού μεταξύ Υφυπουργείου-ΠΑΣΥΞΕ, ΣΤΕΚ, ACTA, ΠΑΣΥΔΙΞΕ και Hermes Airports διευθετήθηκε για τις 19 Απριλίου. Πρόκειται για μια προκαταρκτική συνάντηση, στην οποία θα συζητηθούν οι εισηγήσεις του Υφυπουργείου και θα τεθούν και οι εισηγήσεις από πλευράς των υπολοίπων φορέων. Στην ουσία αυτό που θα συζητηθεί είναι το τι στοιχεία λαμβάνονται αυτή την στιγμή για τους πελάτες στο αεροδρόμιο, τι στοιχεία υπάρχουν για τους πελάτες από πλευράς των ξενοδοχείων και τι θέλουν οι φορείς του τουρισμού να παίρνουν από το Υφυπουργείο Τουρισμού. Πρόκειται για το πρώτο βήμα προς την αναβάθμιση των στατιστικών στοιχείων που αφορούν τον τουρισμό, στόχος που περιλαμβάνεται στην Εθνική Στρατηγική Τουρισμού, προκειμένου να καταστεί η Κύπρος ψηφιακά έξυπνος τουριστικός προορισμός. Μεγάλη έμφαση στο συγκεκριμένο πεδίο θα δοθεί μέσα στο μεσοπρόθεσμο πλάνο του Υφ. Τουρισμού (το 2023-2025), ενώ στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2022 να ξεκαθαρίσει το πλάνο που θα ακολουθηθεί.
Οι εισηγήσεις
Στο πλαίσιο των εισηγήσεων που έχουν τεθεί, αναμένεται ότι, πλέον, οι ξενοδόχοι θα κληθούν να δίνουν την ποσοστιαία κατανομή αφίξεων στα καταλύματα ανά χώρα και μέση διάρκεια παραμονής ανά χώρα. Γίνεται επίσης εισήγηση για καλύτερη αξιοποίηση της τεχνολογίας, ώστε να βελτιωθεί ο τρόπος συλλογής των δεδομένων. Σημαντικά είναι επίσης τα στοιχεία για τις ηλικιακές ομάδες των επισκεπτών. Σε μεταγενέστερο στάδιο, αναμένεται να μπουν στο μικροσκόπιο και οι αγοραστικές συνήθειες των τουριστών στην Κύπρο. Στην ουσία θα εξετάζεται το πού θα κινείται το πλαστικό χρήμα των τουριστών στην Κύπρο. Φυσικά για να προχωρήσει το εν λόγω εγχείρημα θα πρέπει προηγουμένως να προκηρυχθούν προσφορές και να γίνουν συνεργασίες με αρμόδιους φορείς, έτσι είναι κάτι που αναμένεται σε πιο μακροπρόθεσμο στάδιο. Το Υφυπουργείο εισηγείται παράλληλα, αντί προσωπικών συνεντεύξεων κατά τις αναχωρήσεις επιβατών, το ερωτηματολόγιο να είναι προσβάσιμο για συμπλήρωση στο κινητό τηλέφωνο, μέσω QR code που θα είναι διαθέσιμος σε περίοπτα σημεία στον χώρο αναχωρήσεων του αεροδρομίου. Επιπλέον, θα συζητηθεί το ενδεχόμενο προσαρμογής των ερωτήσεων ούτως ώστε να συλλέγονται ερωτήσεις για τις ειδικές μορφές τουρισμού. Για την ενθάρρυνση των τουριστών ώστε να συμπληρώνουν τα ερωτηματολόγια, αναμένεται ότι θα δοθούν κίνητρα/μπόνους, όπως για παράδειγμα έκπτωση σε αγορές εντός του αεροδρομίου, ή σε άλλες υπηρεσίες. «Είναι πολύ σημαντικό να ξέρουμε όχι μόνο από πού έρχεται κάποιος αλλά επίσης και το πού δαπανά τα χρήματα, για ποιο λόγο είναι στην Κύπρο, σε τι είδους κατάλυμα και σε ποιες περιοχές», επισημαίνει ο κ. Περδίος και τονίζει ότι αυτά τα στοιχεία μπορούν να βοηθήσουν ώστε στο μέλλον να εφαρμοστούν πολιτικές που να μπορούν να κάνουν ακόμα πιο ανθεκτικό τον τουριστικό τομέα. Οι δηλώσεις του Υφυπουργού έγιναν από το βήμα του ετήσιου παγκύπριου συνεδρίου του συνδέσμου διευθυντών ξενοδοχείων - ΠΑΣΥΔΙΞΕ.
Και νέοι οργανισμοί
Η ενίσχυση των στατιστικών στοιχείων στον τουρισμό, υπήρξε διαχρονικό αίτημα των φορέων του τουρισμού, ενώ έχει τεθεί και ενώπιον της Επιτροπής Τουρισμού της Βουλής από τον Σύνδεσμο Τουριστικών Επιχειρήσεων Κύπρου. Έχει επίσης υπογραμμιστεί πολλάκις, από πλευράς του ΠΑΣΥΔΙΞΕ, το κενό των δεδομένων και των μελετών για τον τουρισμό. Αυτό είναι ένα άλλο κεφάλαιο, το οποίο ανέδειξε με την ευκαιρία του παγκυπρίου συνεδρίου ο πρόεδρος του Συνδέσμου Χρίστος Αγγελίδης. Συγκεκριμένα, εισηγήθηκε την υιοθέτηση συγκεκριμένων πρακτικών, όπως την δημιουργία Εθνικού Μηχανισμού Αντιμετώπισης Κρίσεων. Η πρόταση του ΠΑΣΥΔΙΞΕ αφορά την συμμετοχή βασικών πυλώνων της κρατικής μηχανής καθώς και παραγόντων του ιδιωτικού τομέα για λήψη στρατηγικών αποφάσεων με στόχο τον συντονισμό όλων των παραγόντων. Στις εισηγήσεις εντάσσεται επίσης και η δημιουργία Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών Τουρισμού, το οποίο θα δημιουργηθεί μέσα στα πλαίσια του FUTURES STRATEGIC POLICY DESING και θα λειτουργεί ως το συμβουλευτικό όργανο του Εθνικού Μηχανισμού αντιμετώπισης Κρίσεων για την διενέργεια ερευνών και μελετών σύμφωνα με τα πρότυπα διεθνών σχολών σκέψης. Με αυτό τον τρόπο, αναφέρει ο κ. Αγγελίδης, θα αναπτυχθούν οι μηχανισμοί γνώσης ώστε να προβλεφθούν πιθανά σενάρια καθώς και να δημιουργηθούν μηχανισμοί αντίδρασης για απρόβλεπτα γεγονότα. Αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη δημιουργίας του Tourism Intelligence Centre- ένα κέντρο επιμόρφωσης του ιδιωτικού τουριστικού τομέα, το οποίο θα διοχετεύει γνώση και ευρήματα σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Στρατηγικών Μελετών, με στόχο την επιμόρφωση της ξενοδοχειακής βιομηχανίας για τις τελευταίες τάσεις και εξελίξεις.
Σχέδια για αναβαθμίσεις
Στο μεταξύ, τους επόμενους μήνες αναμένεται να προωθηθούν στο Υπουργικό Συμβούλιο για έγκριση τέσσερα σχέδια για ανακαινίσεις/αναβαθμίσεις αγροτουριστικών καταλυμάτων, ξενοδοχείων στα ορεινά, χώρων εστίασης και εργαστηρίων στα ορεινά και την ύπαιθρο, αλλά και ανακαινίσεις σε ξενοδοχεία στις παραλιακές περιοχές ούτως ώστε να ενσωματωθούν στο κυπριακό τουριστικό προϊόν η υγεία και η ευεξία. Τα σχέδια χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και με την εφαρμογή τους αναμένεται ότι θα συμβάλουν στην βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του κυπριακού τουριστικού προϊόντος, μέσω αναβάθμισης υπηρεσιών σε ξενοδοχεία και τουριστικά καταλύματα με επίκεντρο την ψηφιοποίηση των παρεχόμενων υπηρεσιών και την ενίσχυση της αυθεντικότητας που προσφέρει ο προορισμός.