Money Review
Ένας νέος κολοσσός στον χώρο της πολυτέλειας αναδύεται στις ΗΠΑ, καθώς η μητρική της αλυσίδας εμπορικών κέντρων πολυτελών ειδών Saks Fifth Avenue εξαγοράζει την Neiman Marcus έναντι 2,65 δισ. δολαρίων.
Στη συμφωνία παίρνει μέρος και η Amazon, η οποία ανέκαθεν προσπαθούσε να ενισχύσει το αποτύπωμά της στον χώρο των πολυτελών ειδών, με στόχο να δημιουργήσει μια πλατφόρμα όπου πωλούνται τα πάντα. Τέλος, μετοχικό μερίδιο θα αποκτήσει και η εταιρεία λογισμικού για την εξυπηρέτηση πελατών Salesforce. Το δίδυμο Amazon και Salesforce πρόκειται να παρέχει στήριξη σε ό,τι αφορά το κομμάτι των logistics και της τεχνολογίας.
Η νέα εταιρεία που θα δημιουργηθεί, η Saks Global, αναμένεται να έχει ετήσιες πωλήσεις 10 δισ. δολαρίων, σύμφωνα με την Wall Street Journal. Πρόκειται βέβαια για ένα σημαντικό ποσό, το οποίο όμως είναι πολύ μακριά από τον ευρωπαϊκό οίκο πολυτελείας LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, του οποίου οι πωλήσεις πέρυσι ανήλθαν σε 94 δισ. δολάρια.
Πάντως, η εξαγορά από μόνη της είναι απόδειξη των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν πια τα εμπορικά κέντρα στον κλάδο της πολυτέλειας αλλά και γενικά. Όσο οι κολοσσοί του κλάδου, όπως οι οίκοι LVMH και Kering, διογκώνονται, τα εμπορικά κέντρα εμφανίζουν όλο και λιγότερα έσοδα. Ενδεικτικά, το 2020, η αλυσίδα Lord & Taylor χρεοκόπησε, ενώ η Macy’s ανακοίνωσε αυτό τον Φεβρουάριο ότι θα κλείσει 150 καταστήματα μέσα στην επόμενη τριετία.
Στην περίπτωση της Neiman Marcus, το αίτημα χρεοκοπίας υποβλήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Έκτοτε, όμως, και η Saks Fifth Avenue έχει πει ότι δυσκολεύεται να προσελκύσει πλούσιους πελάτες και να ικανοποιήσει τους καταναλωτές, οι οποίοι στρέφονται όλο και περισσότερο σε προσφορές και σε χαμηλότερες τιμές.
Άλλαξε το πώς ψωνίζουμε
Ακόμη και όσοι έχουν την οικονομική δυνατότητα να αποκτήσουν ρούχα και αξεσουάρ πολυτελών οίκων, είναι πλέον συχνότερο να μην αγοράζουν επί τόπου στο κατάστημα. Όταν πρόκειται για προϊόντα αξίας χιλιάδων δολαρίων, πολλοί θα προτιμήσουν να δοκιμάσουν στο κατάστημα, να φύγουν για να το ξανασκεφτούν και τελικά να κάνουν έστω μια αναζήτηση στο Διαδίκτυο. Ίσως βρουν κάποιον εκπτωτικό κωδικό ή το παραγγείλουν να έρθει κατευθείαν σπίτι τους.
Γενικά όμως, πολλοί σκέφτονται γιατί να πάνε στο εμπορικό κέντρο εξ αρχής, ενώ θα μπορούσαν να απευθυνθούν απευθείας σε συγκεκριμένο οίκο πολυτελείας; Εξάλλου η εξυπηρέτηση σε πολλά από αυτά τα καταστήματα έχει αναβαθμιστεί και οι ίδιες οι συσκευασίες των οίκων -που είναι εξαιρετικά δημοφιλείς στους χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης- είναι μέρος της αγοραστικής εμπειρίας.
Οι παράγοντες αυτοί υποχρεώνουν όλο και περισσότερες αλυσίδες εμπορικών κέντρων να συνεργαστούν, δίνοντας μάλιστα έμφαση στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Στην περίπτωση της συμφωνίας μεταξύ Saks και Neiman, οι δύο εταιρείες μαζί θα έχουν περισσότερη διαπραγματευτική ισχύ απέναντι στους σχεδιαστές, υποχρεώνοντάς τους να χαλαρώσουν τον έλεγχο στα κανάλια λιανικής. Επίσης, με την συνεισφορά των Amazon και Salesforce θα μπορέσουν να μειώσουν κάποιες δαπάνες στα logistics. Η νέα εταιρεία μπορεί να εκμεταλλευτεί αυτές τις περικοπές προς όφελος του μάρκετινγκ ή της αναβάθμισης της αγοραστικής εμπειρίας στα φυσικά καταστήματα.