Την ενίσχυση του νομικού πλαισίου στην προστασία των καταναλωτών καθώς και το αντίκτυπο των νέων τροποποιήσεων σε καταναλωτές και εμπόρους επεξήγησε στον αέρα της ραδιοφωνικής εκπομπής «Διασπορά Ειδήσεων» στον ΣΠΟΡ FM 95,0 η λειτουργός υπηρεσίας και προστασίας του καταναλωτή, κυρία Έλενα Παπαχριστοφόρου.
Όταν ένα προϊόν διαφημίζεται ότι βρίσκεται σε προσφορά, θα πρέπει να έχει διατηρήσει την προηγούμενη τιμή του για περίοδο 30 ημερών.
Όπως ανέφερε πρόκειται ουσιαστικά για ένα τροποποιητικό νόμο που προέρχεται από ευρωπαϊκές οδηγίες και διαχωρίζεται σε τέσσερις πυλώνες. Αυτοί αφορούν τις καταχρηστικές ρήτρες, τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, την αναγραφή τις τιμής πώλησης των προιόντων και τη νομοθεσία περί δικαιωμάτων του καταναλωτή κυρίως σε ότι σχετίζεται με τις εξ’αποστάσεως συναλλαγές.
Προσφορές που να είναι... προσφορές
Φέρνοντας απτά παραδείγματα η κυρία Παπαχριστοφόρου δήλωσε πως όταν ένα προϊόν διαφημίζεται ότι βρίσκεται σε προσφορά, θα πρέπει να έχει διατηρήσει την προηγούμενη τιμή του για περίοδο 30 ημερών. Κληθείσα να σχολιάσει πως ο καταναλωτής μπορεί να γνωρίζει εάν και κατά πόσο το πιο πάνω πράγματι ισχύει ανέφερε πως θα πραγματοποιούνται αυταπάγγελτοι έλεγχοι από πλευράς της υπηρεσίας αλλά αυτό -στο βαθμό του δυνατού- μπορούν να το παρακολουθούν και οι καταναλωτές. Τόνισε πως σκοπός δεν είναι η τιμωρία αλλά η σωστή ενημέρωση και των εμπόρων για να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς.
Διαφάνεια και διαδικτυακά
Σημαντικές αλλαγές φέρεται να υπάρχουν και σε ότι αφορά τις ονλάιν αγορές. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε η λειτουργός της υπηρεσίας προστασίας του καταναλωτή, οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες είναι πλέον υποχρεωμένες να ενημερώνουν τον καταναλωτή για το ποιο είναι το κατάστημα με το οποίο συναλλάσσεται ενώ σε περίπτωση που αντί κατάστημα πρόκειται για ιδιώτη -φέρνοντας ως παράδειγμα πλατφόρμες που ιδιώτες πωλούν μεταχειρισμένα προϊόντα- θα πρέπει επίσης να γνωστοποιείται η ταυτότητα του αφού μέχρι σήμερα στις περιπτώσεις που αντισυμβαλλόμενος ήταν ιδιώτης, ο καταναλωτής δεν προστατεύεται.
Τέρμα στην κρυφή διαφήμιση
Σε περιπτώσεις αναζήτησης προϊόντων ή σύγκρισης θα πρέπει επίσης να διευκρινίζεται εάν τα αποτελέσματα που βγαίνουν πρώτα εμπεριέχουν κρυφή διαφήμιση (δηλαδή εάν οι εμφάνιση τους ψηλά στα rankings οφείλεται σε καταβολή χρημάτων στην πλατφόρμα μέσω ανταλλάγματος) αφού υπάρχει η εσφαλμένη εικόνα ότι αυτά που εμφανίζονται πρώτα είναι και τα καλύτερα. Καταληκτικά πρόσθεσε πως δίνεται πλέον η δυνατότητα επιβολής διοικητικού προστίμου ύψους ακόμη και 3 εκατομμυρίων ευρώ σε περιπτώσεις που δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες για τον ετήσιο κύκλο εργασιών του εμπόρου.