ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Μπαράζ κινεζικών επενδύσεων σε πράσινες τεχνολογίες στην Ουγγαρία

Με 36 εργοστάσια έτοιμα ή υπό κατασκευήν στοχεύει να ξεπεράσει τις ΗΠΑ στην παραγωγή μπαταριών ιόντων λιθίου

ΠΗΓΗ: ΒΒC

Σε «προπύργιο» της Κίνας στην Ε.Ε. μετατρέπεται η Ουγγαρία, με την κυβέρνηση Oρμπαν να διατυμπανίζει με κάθε ευκαιρία το «άνοιγμα προς ανατολάς», παρά τις διαμαρτυρίες στους κόλπους των «27». Η Βουδαπέστη έχει γίνει πλέον ο πρωταρχικός ευρωπαϊκός προορισμός των κινεζικών εταιρικών επενδύσεων. «Δεν σκοπεύουμε να γίνουμε παγκόσμιος ηγέτης επειδή παγκόσμιος ηγέτης είναι η Κίνα», είπε ο υπουργός Εξωτερικών της Ουγγαρίας Πέτερ Σιγιάρτο κατά την επίσκεψή του στο Πεκίνο τον περασμένο Οκτώβριο, αναφερόμενος στα φιλόδοξα σχέδια της χώρας του για την κατασκευή μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων. Η Κίνα έχει μερίδιο 79% της παγκόσμιας ικανότητας παραγωγής μπαταριών ιόντων λιθίου, με τις ΗΠΑ να ακολουθούν με μόλις 6% και την Ουγγαρία να καταλαμβάνει την τρίτη θέση με 4%. Σύντομα στοχεύει να ξεπεράσει τους Αμερικανούς, όπως διεμήνυσε ο Ούγγρος ΥΠΕΞ.

Με 36 εργοστάσια ήδη έτοιμα, υπό κατασκευήν ή με δυνατότητα ανέγερσης, ο στόχος δεν μοιάζει ανέφικτος. Η Κίνα άλλωστε έγινε ο μεγαλύτερος επενδυτής στην Ουγγαρία με 10,7 δισ. ευρώ το 2023, ενώ φέτος το καλοκαίρι θα πραγματοποιούνται 17 πτήσεις την εβδομάδα μεταξύ Βουδαπέστης και κινεζικών πόλεων. Στο Ντέμπρετσεν, τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Ουγγαρίας μετά τη Βουδαπέστη και ένα από τα σημαντικότερα πολιτιστικά κέντρα των Ούγγρων, έχουν την έδρα τους εργοστάσια της κινεζικής CATL, της μεγαλύτερης κατασκευάστριας μπαταριών στον κόσμο, και άλλων κολοσσών του κλάδου, όπως η SemCorp, η EcoPro και η Eve Energy. Στη νότια Ουγγαρία βρίσκεται επίσης στα σκαριά ένα κινεζικό «γιγα-εργοστάσιο» για ηλεκτρικά αυτοκίνητα BYD. «Η Ουγγαρία βρίσκεται στο κέντρο της Ευρώπης και σε κοντινή απόσταση από τους μεγαλύτερους παίκτες στην αυτοκινητοβιομηχανία», λέει η Νοέμι Σίντλο από το ουγγρικό τμήμα της CATL. Ηταν ένας προφανής προορισμός. Για να προσελκύσει βέβαια κινεζικές επενδύσεις η κυβέρνηση Ορμπαν έχει κάνει υποχωρήσεις, υποσχόμενη φορολογικά κίνητρα 800 εκατ. ευρώ στην CATL και υποστήριξη υποδομής για να κλείσει τη συμφωνία – περισσότερο από το 10% της επένδυσης συνολικού ύψους 7,3 δισ. ευρώ. Το συναίσθημα φαίνεται να είναι αμοιβαίο. Οταν ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ θα έρθει στην Ευρώπη τον Μάιο, θα επισκεφθεί μόνο τρεις χώρες, τη Γαλλία, τη Σερβία και την Ουγγαρία.

Τι θα μπορούσε να πάει στραβά στα σχέδια του Βίκτορ Ορμπαν; Πολλά, λένε οι επικριτές του. Οι περιβαλλοντικές διαμαρτυρίες ενάντια στο πλήθος των εργοστασίων αυξάνονται, παρά τη σιγήν ιχθύος στα μέσα ενημέρωσης που ελέγχονται από το κυβερνητικό κόμμα Fidesz. Οι πολέμιοι διαμαρτύρονται ότι δεν υπάρχει τρόπος να αμφισβητηθούν τα έργα σε τοπικό επίπεδο, επειδή τους έχει χορηγηθεί καθεστώς «ενισχυμένου εθνικού συμφέροντος». Η παροχή νερού είναι επίσης ένας μεγάλος πονοκέφαλος στο Ντέμπρετσεν, που βρίσκεται στη μεγάλη ουγγρική πεδιάδα. Οι βροχοπτώσεις στην περιοχή μειώνονται, τα υπόγεια ύδατα έχουν εξαντληθεί και τα κυβερνητικά σχέδια μέχρι στιγμής έχουν αποτύχει να διατηρήσουν περισσότερα από τα νερά που ρέουν μέσω των ποταμών Δούναβη και Τίσα. Ενα άλλο πρόβλημα είναι η εργασία, σε μια χώρα όπου η ανεργία είναι κάτω από 5%. Μόνον η CATL θα χρειαστεί 9.000 εργαζομένους, αλλά η ουγγρική κυβέρνηση ανέβηκε στην εξουσία με σύνθημα «κρατήστε τους μετανάστες εκτός». Πολλοί επισημαίνουν ότι το φθηνό εργατικό δυναμικό, η φθηνή γη και τα γενναιόδωρα κυβερνητικά κίνητρα θα μετατρέψουν την Ουγγαρία σε «κράτος-υπηρέτη».

 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΠΗΓΗ: ΒΒC

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση