Ρεκόρ επιβατικής κίνησης μετά από 33 μήνες κατέγραψε ο Ιούνιος, αφού ξεπέρασε το φράγμα του ενός εκατομμυρίου επιβατών (1.009.069 εισερχόμενους και εξερχόμενους) και στα δύο κυπριακά αεροδρόμια. Έφτασε μάλιστα σχεδόν στο 78% του αντίστοιχου μήνα του 2019 - χρονιά ορόσημο για τις τουριστικές επιδόσεις εντός και εκτός Κύπρου- και έδωσε την καλύτερη πάσα για την συνέχιση της καλοκαιρινής σεζόν.
Το σερί των θετικών επιδόσεων φαίνεται να συνεχίζεται και τους επόμενους μήνες. Σύμφωνα με την Μαρία Κουρούπη, Ανώτερη Διευθύντρια Αεροπορικής Ανάπτυξης, Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας, αναμένεται οι επόμενοι μήνες να αγγίξουν το 80% της ταξιδιωτικής κίνησης του 2019, επίδοση ιδιαίτερα σημαντική, αφού επιτυγχάνεται παρά την απουσία της ρωσικής και της ουκρανικής αγοράς από το κάδρο.
Ξεπέρασε το 1 εκατ. η αεροπορική κίνηση Ιουνίου και έφτασε στο 78% του αντίστοιχου μήνα του 2019
Παρά το ρωσικό, κυρίως, κενό για τους μήνες που ακολουθούν -Ιούλιο, Αύγουστο Σεπτέμβριο- αναμένεται ότι κάθε μήνας θα καταγράφει πέραν του 1 εκατ. επιβατών. Άρα μαζί με τον Ιούνιο, η επιβατική κίνηση της περιόδου θα κυμανθεί πέραν των 4 εκατομμυρίων. Ικανοποιητικά θα κινηθεί και ο Οκτώβριος, ο οποίος πέρσι εκτόπισε τον Αύγουστο από την πρωτιά στις τουριστικές αφίξεις, αν και φέτος ο τελευταίος μήνας του καλοκαιριού, φαίνεται ότι θα ξαναπάρει τα ηνία.
Πληρότητα στο 90%
Αισθητή είναι η αύξηση του αριθμού των πτήσεων στα δύο αεροδρόμια από τον Ιούλιο. Στο αεροδρόμιο Λάρνακας ο αριθμός των προγραμματισμένων πτήσεων αυξάνονται αισθητά αφού από 477 φτάνουν τις 528. Μικρή αύξηση καταγράφεται τον Αύγουστο ενώ τον Σεπτέμβρη και τον Οκτώβρη, οι πτήσεις μειώνονται σταδιακά (501 και 467). Στο αεροδρόμιο Πάφου, οι προγραμματισμένες πτήσεις είναι 239 τον Ιούλιο. Τους μήνες Αύγουστο και Σεπτέμβρη ανεβαίνουν στις 243 και τον Οκτώβρη συνεχίζουν να διατηρούνται σε ψηλά επίπεδα (239). Πέραν του αριθμού των πτήσεων, καταγράφεται ακόμα ένα σημαντικό στοιχείο σύμφωνα με την κα Κουρούπη, και αφορά στα επίπεδα πληρότητας των πτήσεων Ιουλίου που κατά μέσο όρο κυμαίνονται στο 90%. Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι στην περίπτωση της Πάφου, η μερίδα του λέοντος του πτητικού προγράμματος αφορά το Ηνωμένο Βασίλειο, με τον αριθμό να είναι μεγαλύτερος σε σχέση με τις βρετανικές πτήσεις προς Λάρνακα, κάτι που επαληθεύει προηγούμενα στοιχεία και εκτιμήσεις ότι η Βρετανία είναι η υπ’ αριθμό 1 αγορά για την τουριστική Πάφο.
Διαχειρίσιμη η κατάσταση
Οι θετικές επιδόσεις στην ταξιδιωτική κίνηση καταγράφονται στην σκιά των προβλημάτων με τις καθυστερήσεις και τις ακυρώσεις πτήσεων. Προβλήματα που καταγράφονται ως επί το πλείστον σε άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια αλλά δεν αφήνουν ανεπηρέαστη και την Κύπρο. Το ποσοστό των προγραμματισμένων ακυρώσεων που αφορούν την Κύπρο ανέρχεται στο 2% για τους μήνες Ιούλιο και τον Αύγουστο. Βέβαια αυτό το ποσοστό δεν αποκλείεται να διαφοροποιηθεί στην πορεία, αφού ενδεχομένως να προκύψουν περισσότερες απρογραμμάτιστες ακυρώσεις. Όπως εξηγεί η κα Κουρούπη, τον Ιούνιο το 5% των πτήσεων ακυρώθηκε, αν και το αρχικά εκτιμώμενο ποσοστό ήταν μικρότερο. Παραμένει ωστόσο διαχειρίσιμη η κατάσταση στα κυπριακά αεροδρόμια. Γιατί όμως η εικόνα στην Κύπρο διαφέρει από τις σκηνές χάους που καταγράφονται στο εξωτερικό; Όπως εξηγεί η κα Κουρούπη, καταρχήν, οι εταιρείες παροχής υπηρεσιών εδάφους έχουν μια συνεχή επικοινωνία και συντονισμό και με την διαχειρίστρια εταιρεία των αεροδρομίων Hermes Airports. Δεν προκύπτουν έτσι στο μέτρο του δυνατού καθυστερήσεις για το επιβατικό κοινό λόγω άλλων παραγόντων που δεν άπτονται του πτητικού προγράμματος των αεροπορικών εταιρειών. Αυτό σημαίνει ότι οι καθυστερήσεις περιορίζονται σε αυτές που προέρχονται από καθυστερήσεις ή ακυρώσεις πτήσεων. Υπάρχει πλάνο σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης να ενεργοποιηθούν κάποιοι μηχανισμοί διαχείρισης κρίσεων ώστε να μην δημιουργούνται τέτοια φαινόμενα. Η απόσταση της Κύπρου από άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς είναι ένας άλλος παράγοντας που το πρόβλημα είναι μικρότερο στην Κύπρο. Αυτό γιατί, είναι δυσκολότερο να ακυρωθούν πτήσεις σε πιο μακρινούς προορισμούς ενώ συνήθως προγραμματίζεται η ακύρωση πτήσεων με συχνότητα μεγαλύτερης της μίας/ημέρα (high frequency). Άρα συνήθως ακυρώνονται πτήσεις που είναι πιο κοντινές. Πάντως οι επιπτώσεις είναι αλυσιδωτές και προκαλούν πολύωρες καθυστερήσεις, τεράστια ταλαιπωρία στους ταξιδιώτες και ζητήματα με τις αποσκευές τους, ενώ καταδεικνύει ότι η ανάκαμψη των ταξιδίων βρήκε απροετοίμαστες τις αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες δεν κατάφεραν να καλύψουν έγκαιρα τις ανάγκες τους σε προσωπικό, ώστε να ανταποκριθούν στις νέες αυξημένες ανάγκες.
Τι να προσέξουν οι επιβάτες:
Σε κάθε περίπτωση, όσοι θα ταξιδέψουν το επόμενο διάστημα θα πρέπει να είναι προετοιμασμένοι για αλλαγές στο πρόγραμμα, και καθυστερήσεις. Προκειμένου να αποφύγουν στο μέτρο του δυνατού την ταλαιπωρία, αλλά και να μειώσουν το ρίσκο να χάσουν την πτήση τους, ο πρόεδρος του συνδέσμου ταξιδιωτικών πρακτόρων Κύπρου Βασίλης Σταματάρης εισηγείται στο ταξιδιωτικό κοινό:
- Να προτιμά τις απευθείας πτήσεις παρά τις πτήσεις με ενδιάμεσο σταθμό, ακόμα και αν είναι πιο ακριβές.
- Αν είναι απαραίτητος ο ενδιάμεσος σταθμός, καλύτερα να υπάρχει χρονική απόσταση μεταξύ των πτήσεων (ει δυνατόν >2 ώρες) ώστε να ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος να χάσουν την πτήση λόγω καθυστερήσεων.
- Κάθε αεροπορική εταιρεία κάνει τις δικές της αναπροσαρμογές στις πτήσεις της, έτσι συστήνεται στο επιβατικό κοινό να επιλέγουν μία αεροπορική εταιρεία. Περισσότερες επιλογές αεροπορικών εταιρειών σε ένα ταξίδι, αυξάνει το ρίσκο για τον ταξιδιώτη, να μην εξυπηρετηθεί τελικά.
- Ο επιβάτης θα πρέπει να παρακολουθεί τις ειδοποιήσεις από τις αεροπορικές εταιρείες και να είναι σε επικοινωνία μαζί τους πριν την πτήση του, ώστε να επιβεβαιώσει την ακριβή ώρα αναχώρησης της πτήσης του. Αν η ειδοποίηση είναι της τελευταίας στιγμής φυσικά, τότε ακόμα και με αυτό τον τρόπο ο επιβάτης δεν είναι κατοχυρωμένος.
- Είναι σημαντικό το επιβατικό κοινό να μεταβαίνει έγκαιρα στο αεροδρόμιο ανάλογα με την ενημέρωση του ταξιδιωτικού γραφείου ή της αεροπορικής εταιρείας, τουλάχιστον 2 ώρες πριν την αναχώρηση της πτήσης αφού με τις ουρές επιβατών που δημιουργούνται ειδικότερα στα αεροδρόμια της Ευρώπης, είναι πιθανό ο επιβάτης να μην προλάβει να επιβιβαστεί στο αεροσκάφος.
- Να αποφεύγεται ο συνδυασμός πολλαπλών αερογραμμών, ειδικότερα τέτοια περίοδο. «Δεν είναι ό,τι σοφότερο να έχεις να αντιμετωπίσεις πολλές διαφορετικές εταιρείες σε ένα δρομολόγιο. Είναι καλύτερο να χρησιμοποιείται μια αεροπορική εταιρεία σε κάθε ταξίδι, στο μέτρο του δυνατού», αναφέρει ο κ. Σταματάρης.
- Να επιβεβαιώνεται ο ταξιδιώτης ότι υπάρχει συχνό πτητικό πρόγραμμα μεταξύ του αεροδρομίου αφετηρίας και του αεροδρομίου προορισμού, ώστε να υπάρχουν επιλογές σε περίπτωση ακύρωσης της πτήσης επιστροφής.
- Να γνωρίζει εκ των προτέρων τους κανόνες επιστροφής χρημάτων ή αποζημίωσης της κάθε αεροπορικής εταιρείας.