ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ηλεκτρικό καλώδιο: Πράσινο ΡΑΕΚ για 25 εκατ. ευρώ ανά έτος

Αναλυτικά η απόφαση της ΡΑΕΚ

ΠΗΓΗ: Ανακοινώσεις

Στην απόφαση να εγκρίνει τις επενδυτικές δαπάνες για την περίοδο κατασκευής του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου - Κρήτης, Great Sea Interconnector (GSI), 1 Ιανουαρίου 2025 έως την 31 Δεκεμβρίου του 2029, το ποσό των €25 εκατομμυρίων, ανά έτος, με συνολικό ανώτατο όριο επιτρεπόμενου εσόδου προς ανάκτηση για τα πέντε έτη τα €125 εκ., κατέληξε την Παρασκευή η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας Κύπρου (ΡΑΕΚ), αποφασίζοντας ταυτόχρονα να διαφοροποιήσει τη διάρκεια της χρονικής περιόδου παροχής της επιπλέον απόδοσης (WACC premium) ύψους 3,7% για το επενδυθέν στο έργο κεφάλαιο καθορίζοντας την για ρυθμιστική χρονική περίοδο 17 ετών, με ημερομηνία έναρξης παροχής επιπλέον απόδοσης την 1 Ιανουαρίου 2025.

Παράλληλα, η ΡΑΕΚ αποφάσισε να απορρίψει το αίτημα υποβολής Ένστασης του ΑΔΜΗΕ κατά της υπ’ αριθμόν 215/2024 απόφασης της, ημερομηνία 2 Ιουλίου του 2024, "ως νόμω αβάσιμο".

Στην τότε απόφαση της η ΡΑΕΚ είχε καθορίσει την διάρκεια εκάστης περιόδου Ρυθμιστικού Ελέγχου στα τέσσερα χρόνια, αρχής γενομένης από την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του έργου και, στη βάση των ενώπιον της Αρχής στοιχείων, δεν διαπίστωσε την αναγκαιότητα τροποποίησης της υπ’ αριθμόν 22/2023 Απόφασης της ΡΑΕΚ αναφορικά με τη Μεθοδολογία Αναπροσαρμογής των Επιτρεπόμενων Εσόδων και Διατιμήσεων των Ρυθμιζόμενων Δραστηριοτήτων Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Γραμμής Διασύνδεσης.

Ο Φορέας Υλοποίησης του έργου σε εισήγηση του προς την ΡΑΕΚ ζητούσε την τροποποίηση της Υπ΄ Αριθμόν 22/2023 απόφασης της ΡΑΕΚ αναφορικά με τη «μεθοδολογία υπολογισμού του ρυθμιζόμενου εσόδου - Eναρμόνιση των εθνικών μεθοδολογιών Ελλάδας και Κύπρου για τον υπολογισμό του Eπιτρεπόμενου και Aπαιτούμενου Eσόδου του Έργου ΕΚΕ 2.6.2 - EuroΑsia Interconnector».

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την απόφαση που έλαβε την Παρασκευή η ΡΑΕΚ και η οποία αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της, τα Μέλη της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ αποφάσισαν να εγκρίνουν την ανάκτηση των πράγματι προκυψάσων επενδυτικών δαπανών για το Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος 2.6.2, για τα έτη 2025 έως 2029, θέτοντας ως επιτρεπόμενο έσοδο προς ανάκτηση για την περίοδο 1 Ιανουαρίου 2025 έως την 31 Δεκεμβρίου του 2029 το ποσό των είκοσι πέντε εκατομμυρίων ευρώ (€25.000.000) ανά έτος, με συνολικό ανώτατο όριο επιτρεπόμενου εσόδου προς ανάκτηση για τα εν λόγω πέντε έτη τα εκατόν είκοσι πέντε εκατομμύρια ευρώ (€125.000.000). Το οποιοδήποτε υπόλοιπο ποσό προκύψει στη βάση του υπολογισμού του πραγματικού ετήσιου εγκεκριμένου πραγματικού εσόδου θα συνυπολογίζεται και θα ανακτηθεί μετά την έναρξη και κατά τη διάρκεια της λειτουργίας της γραμμής διασύνδεσης.

Σημειώνεται ότι «η ως άνω κατ’ έτος ανάκτηση δαπανών θα μπορεί να ολοκληρωθεί μόνο εφόσον έχει διατεθεί το σχετικό ετήσιο πόσο από το Πάγιο Ταμείο της Δημοκρατίας για την οριζόντια μείωση των τιμολογίων των καταναλωτών ηλεκτρισμού στη βάση της εφαρμογής της απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου ημερομηνίας 17 Σεπτεμβρίου 2024».

Αναφέρεται ότι σε περίπτωση που δεν διατεθεί το ποσό από το Πάγιο Ταμείο της Κυπριακής Δημοκρατίας για οποιοδήποτε έτος της υπό αναφορά περιόδου κατασκευής του έργου, ο τελικός καταναλωτής ηλεκτρισμού δεν θα επωμιστεί οποιοδήποτε κόστος κατά την εν λόγω περίοδο.

«Σε περίπτωση που διατεθεί μερικώς το ποσό από το Πάγιο Ταμείο της Κυπριακής Δημοκρατίας για οποιοδήποτε έτος της υπό αναφορά περιόδου κατασκευής του έργου, το ποσό ανάκτησης από τους καταναλωτές θα ισούται με το διαθέσιμο ποσό από τη Κυπριακή Δημοκρατία έτσι ώστε να μην επωμισθεί οποιοδήποτε επιπρόσθετο κόστος ο τελικός καταναλωτής ηλεκτρισμού κατά την εν λόγω περίοδο», υπογραμμίζεται και σημειώνεται πως το πραγματικό επιτρεπόμενο έσοδο κατά τη διάρκεια της κατασκευής θα κατατίθεται από τον Φορέα Υλοποίησης ΑΔΜΗΕ A.E. στις δύο Ρυθμιστικές Αρχές και θα εγκρίνεται από κοινού.

Επίσης, τα Μέλη της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ αποφάσισαν» να διαφοροποιήσουν τη διάρκεια της χρονικής περιόδου παροχής της επιπλέον απόδοσης (WACC premium) ύψους 3,7% για το επενδυθέν στο έργο κεφάλαιο το οποίο αποτελεί μέρος του WACC του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος `Euroasia Interconnector ΕΚΕ 3.10.2’ ως αυτή καθορίζεται στις Aποφάσεις της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμό 303/2021 και 236/2022, ημερομηνίας 24 Σεπτεμβρίου 2021 και 19 Ιουλίου 2022 αντίστοιχα, καθορίζοντας την για ρυθμιστική χρονική περίοδο δεκαεπτά (17) ετών με ημερομηνία έναρξης παροχής επιπλέον απόδοσης την 1 Ιανουαρίου 2025».

Στην απόφαση της ΡΑΕΚ σημειώνεται ότι «η ετήσια διαφορά μεταξύ των εγκεκριμένων πράγματι προκυψάσων δαπανών και των είκοσι πέντε εκατομμυρίων ευρώ (€25.000.000) για την περίοδο 2025-2029 θα κεφαλαιοποιείται με WACC 8,3%. Τα πιο πάνω κεφαλαιοποιημένα έσοδα κατά τη διάρκεια της κατασκευαστικής περιόδου 2025-2029 θα αποτελέσουν μέρος της Ρυθμιζόμενης Βάσης Αξιών Παγίων (ΡΒΑΠ) και θα αποσβεστούν με τους κανόνες της ΡΒΑΠ κατά τη διάρκεια της εμπορικής λειτουργίας της γραμμής διασύνδεσης.

«Τα πιο πάνω κίνητρα παρέχονται και στο πλαίσιο των δηλώσεων και στη βάση των αναφορών και διαβεβαιώσεων του Φορέα Υλοποίησης ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και της εταιρείας Nexans Norway AS ότι το συνολικό κόστος του έργου, που έχει καθορισθεί στα €1,939.200 εκ., δεν θα αυξηθεί πέραν του 5% με την ολοκλήρωση της μελέτης βυθογράφησης που διεξάγει η εταιρεία Nexans Norway AS παράλληλα με την κατασκευή του καλωδίου ούτε και με την ολοκλήρωση της τελικής προσφοράς από την ανάδοχο εταιρεία για την κατασκευή των σταθμών μετατροπής», υπογραμμίζει η ρυθμιστική αρχή.

Η ΡΑΕΚ αναφέρει ότι θα κοινοποιήσει την παρούσα απόφαση της στον Οργανισμό Συνεργασίας Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (Agency for the Cooperation of Energy Regulators- ACER) και στον Φορέα Υλοποίησης του Έργου, ΑΔΜΗΕ Α.Ε..

Στην απόφαση της ΡΑΕΚ αναφέρεται ότι ο Αντιπρόεδρος της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ, ανέφερε ότι: «Ο Φορέας Υλοποίησης έχει την υποχρέωση να δεσμεύσει με συμβόλαια τους εργολάβους στους οποίους θα αναθέσει έργα και να παρουσιάσει την ολοκληρωμένη εικόνα του έργου. Στα συμβόλαια αυτά θα πρέπει να αναφέρεται, μεταξύ άλλων, το συνολικό κόστος του έργου. Στη περίπτωση αυτή εκκρεμούν (α) το Συμβόλαιο με τον εργολάβο ο οποίος θα αναλάβει την κατασκευή των υποσταθμών, διότι ο Φορέας Υλοποίησης και ο εργολάβος ακόμα διαπραγματεύονται και (β) ενώ υπάρχει συμφωνία με την εταιρεία που θα κατασκευάσει το καλώδιο εντούτοις η ίδια εταιρεία δεν έχει ολοκληρώσει τη γεωφυσική μελέτη βυθογράφησης η οποία θα καταδείξει την ακριβή πορεία του καλωδίου».

Προστίθεται ότι «αν και υπάρχουν διαβεβαιώσεις από τον Φορέα Υλοποίησης και την εταιρεία κατασκευής του καλωδίου ότι με την ολοκλήρωση των πιο πάνω εκκρεμοτήτων το συνολικό κόστος δεν θα αυξηθεί, εντούτοις στην απουσία τελικών συμβολαίων, θεωρώ ότι υπάρχει σοβαρή πιθανότητα το συνολικό κόστος του έργου να αυξηθεί σημαντικά με την ολοκλήρωση των πιο πάνω εκκρεμοτήτων».

Επίσης, αναφέρεται, «λαμβάνοντας υπόψη ότι τα κίνητρα που προσφέρονται βασίζονται στις διαβεβαιώσεις του Φορέα Υλοποίησης ότι το κόστος δεν θα αυξηθεί, θεωρώ ότι τα κίνητρα και το συνολικό κόστος του έργου είναι συνδεδεμένα και ότι ο Φορέας Υλοποίησης θα πρέπει να αναλάβει ρητά την υποχρέωση να καλύψει οποιαδήποτε αύξηση στο κόστος που αφορά αυτές τις συμβάσεις».

Επιπλέον, αναφέρεται ότι ο Πρόεδρος και το Μέλος της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ, υιοθετώντας τη θέση των εξωτερικών νομικών συμβούλων της ΡΑΕΚ, ανέφεραν ότι τυχόν πρόνοια για επιβολή όρου στην παροχή κινήτρων ώστε οποιαδήποτε αύξηση στο κόστος του έργου πέραν από τα €1,9 δις θα την επωμιστεί ο Φορέας Υλοποίησης, είναι γενική και αόριστη με τρόπο που δεν μπορεί να τεθεί στην παρούσα Απόφαση της ΡΑΕΚ και ότι το εν λόγω ζήτημα θα τυγχάνει ξεχωριστής εξέτασης κατά περίπτωση και/ή σε περίπτωση που προκύψει σχετικό αίτημα του Φορέα Υλοποίησης για διαφοροποίηση του κόστους, όπως προβλέπεται στη Συμφωνία Διασυνοριακού Επιμερισμού Κόστους του έργου «CBCA».

Επίσης, ο Πρόεδρος και το Μέλος αναφέρθηκαν και στη δέσμευση της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ όπως αποτυπώνεται στο πρακτικό της σύσκεψης της 30ής Αυγούστου 2024 μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, των Κυβερνήσεων Κύπρου και Ελλάδας, των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας Κύπρου και Ελλάδας και του Φορέα Υλοποίησης, για τη χορήγηση εύλογων και αναλογικών κινήτρων προς το έργο.

Σύμφωνα με το περιεχόμενο της απόφασης, τα Μέλη της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ, αφού μελέτησαν ενδελεχώς όλα τα ενώπιον τους έγγραφα και στοιχεία, και επανεξετάζοντας την εισήγηση του Φορέα Υλοποίησης του έργου, ΑΔΜΗΕ Α.Ε., για παροχή του κανονιστικού κινήτρου αναφορικά με την αναγνώριση εύλογης απόδοσης και εσόδου και ανάκτησή του κατά την κατασκευαστική περίοδο του έργου, υπό το πρίσμα της επιστολής του Υπουργού Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας ημερομηνίας 17 Σεπτεμβρίου 2024 με την οποία κοινοποιήθηκε στη ΡΑΕΚ το αποτέλεσμα Απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου ημερομηνίας 17 Σεπτεμβρίου 2024, εκτίμησαν ότι:

«Λαμβανομένης υπόψη της επιστολής του Υπουργού Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας ημερομηνίας 17 Σεπτεμβρίου 2024, με την οποία η ΡΑΕΚ ενημερώθηκε ότι το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε όπως, στην περίπτωση που η ΡΑΕΚ αποφασίσει την κάλυψη των εξόδων του Φορέα Υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Κρήτης κατά την περίοδο κατασκευής του έργου (1/1/2025-31/12/2029), η Κυπριακή Δημοκρατία θα προχωρήσει με την επιδότηση της αύξησης που δυνατόν να επέλθει στους λογαριασμούς ηλεκτρισμού κατά την αντίστοιχη περίοδο, με ετήσιο ποσό €25 εκ. ανά έτος, αρχής γενομένης από 1/1/2025 και για περίοδο πέντε ετών, με μέγιστο συνολικό ποσό €125 εκ., μέσω οριζόντιας ανάλογης μείωσης στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας όλων των καταναλωτών, κρίνεται ότι, σε περίπτωση έγκρισης της ανάκτησης των πράγματι προκυψάσων επενδυτικών δαπανών για το Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος 2.6.2, για τα έτη 2025 έως 2029, με ανώτατο όριο επιτρεπόμενου εσόδου προς ανάκτηση το ποσό των €25 εκ. ανά έτος και με συνολικό ανώτατο όριο επιτρεπόμενου εσόδου προς ανάκτηση για τα εν λόγω πέντε έτη τα €125 εκ., δεν θα υπάρξει οποιαδήποτε επιβάρυνση στους λογαριασμούς κατανάλωσης των Κύπριων καταναλωτών».

Επίσης, η ΡΑΕΚ σημειώνει ότι «από τις διαβεβαιώσεις τόσο του Φορέα Υλοποίησης ΑΔΜΗΕ A.E. όσο και της εταιρείας Nexans Norway AS για τη μη διαφοροποίηση του κόστους του έργου πέραν της πιθανής απόκλισης του ±5%, συνάγεται ότι ο Κύπριος καταναλωτής δεν θα επιβαρυνθεί περαιτέρω μεταγενέστερα».

Αυτούσια η ανακοίνωση

Θέμα: Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος 2.6.2 για Ηλεκτρική Διασύνδεση Μεταξύ Κοφίνου (CY) και Κορακιάς, Κρήτη (EL)

Στη συνεδρίαση ημερομηνίας 20 Σεπτεμβρίου 2024 υπ’ αριθμόν 652024, τέθηκαν ενώπιον της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ, ως μέρος του διοικητικού φακέλου, τα πιο κάτω έγγραφα:

Η επιστολή του Φορέα Υλοποίησης «ΑΔΜΗΕ Α.Ε.», ημερομηνίας 8 Απριλίου 2024, (Αρ. Εισερχoμένου 1462/2024), η οποία απευθύνεται στη ΡΑΕΚ και τη ΡΑΑΕΥ με την οποία αιτείται μεταξύ άλλων την αναγνώριση του χρόνου έναρξης της κατασκευαστικής περιόδου από την 1η Ιανουαρίου 2024,

Η επιστολή του Φορέα Υλοποίησης «ΑΔΜΗΕ Α.Ε.», ημερομηνίας 17 Απριλίου 2024, (Αρ. Εισερχoμένου 1584/2024), η οποία απευθύνεται στη ΡΑΕΚ και τη ΡΑΑΕΥ με την οποία αιτείται μεταξύ άλλων την αναγνώριση της έναρξης της κατασκευαστικής περιόδου από 1 Ιανουαρίου 2024 και εφαρμογή της μεθοδολογίας ρυθμιζόμενου εσόδου με πρώτο έτος κατασκευής από το 2024,

Η επιστολή του Φορέα Υλοποίησης «ΑΔΜΗΕ Α.Ε.», ημερομηνίας 2 Μαΐου 2024, (Αρ. Εισερχoμένου 1786/2024), η οποία απευθύνεται στη ΡΑΕΚ και τη ΡΑΑΕΥ και σχετίζεται με την εισήγηση μεθοδολογίας ρυθμιζόμενου εσόδου για το Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (ΕΚΕ) 2.6.2,

Η επιστολή του Φορέα Υλοποίησης «ΑΔΜΗΕ Α.Ε.», ημερομηνίας 12 Ιουνίου 2024, (Αρ. Εισερχoμένου 2346/2024), η οποία απευθύνεται στη ΡΑΕΚ και αφορά εισήγηση τροποποίησης της υπ’ αριθμόν 22/2023 Απόφασης της ΡΑΕΚ αναφορικά με τη μεθοδολογία υπολογισμού του ρυθμιζόμενου εσόδου και εναρμόνιση των εθνικών μεθοδολογιών Ελλάδας και Κύπρου για τον υπολογισμό του Επιτρεπόμενου και Απαιτούμενου Εσόδου του έργου ΕΚΕ 2.6.2 – Euroasia Interconnector,

Η επιστολή του Υπουργού Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, ημερομηνίας 19 Ιουνίου 2024, (Αρ. Εισερχoμένου 2432/2024), η οποία απευθύνεται στον Φορέα Υλοποίησης «ΑΔΜΗΕ Α.Ε.» και κοινοποιείται στη ΡΑΕΚ και ΡΑΑΕΥ και πληροφορεί ότι η Κυπριακή Δημοκρατία αποφάσισε να αναθεωρήσει την αρχική της απόφαση και να μην χορηγήσει μέρος του κόστους κατασκευής του έργου αλλά να εξετάσει τη συμμετοχή της στο μετοχικό κεφάλαιο του έργου,

Η επιστολή του Φορέα Υλοποίησης «ΑΔΜΗΕ Α.Ε.», ημερομηνίας 21 Ιουνίου 2024, (Αρ. Εισερχoμένου 2485/2024), η οποία απευθύνεται στη ΡΑΕΚ και τη ΡΑΑΕΥ και δηλώνει ότι συνοψίζει τα πορίσματα της τηλεδιάσκεψης ημερομηνίας 20 Ιουνίου 2024 μεταξύ Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ΡΑΕΚ, ΡΑΑΕΥ και ΑΔΜΗΕ Α.Ε.,

Η επιστολή του Φορέα Υλοποίησης «ΑΔΜΗΕ Α.Ε.», ημερομηνίας 28 Ιουνίου 2024, (Αρ. Εισερχoμένου 2580/2024), η οποία απευθύνεται στη ΡΑΕΚ και τη ΡΑΑΕΥ αναφορικά με την εισήγηση για τον υπολογισμό του ρυθμιζόμενου εσόδου του ΕΚΕ 2.6.2 – Euroasia Interconnector για την πρώτη ρυθμιστική περίοδο 2024-2025,

Η επιστολή του Φορέα Υλοποίησης «ΑΔΜΗΕ Α.Ε.», ημερομηνίας 17 Ιουλίου 2024, (Αρ. Εισερχoμένου 2827/2024), η οποία απευθύνεται στη ΡΑΕΚ και αφορά ερωτήματα επί του Μοντέλου Καθαρής Αξίας (NPV) του έργου ΕΚΕ 2.6.2,

Η επιστολή του Φορέα Υλοποίησης «ΑΔΜΗΕ Α.Ε.», ημερομηνίας 19 Ιουλίου 2024, (Αρ. Εισερχoμένου 3007/2024), η οποία απευθύνεται στη ΡΑΕΚ και αφορά την εφαρμογή μεθοδολογίας για τον υπολογισμό του ρυθμιζόμενου εσόδου του Έργου EKE 2.6.2 – EuroAsia Interconnector για την πρώτη ρυθμιστική περίοδο 2024-2025 και την παροχή διευκρινιστικών στοιχείων,
Η εμπιστευτική επιστολή του Υπουργού Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας ημερομηνίας 6 Αυγούστου 2024, (Αρ. Εισερχoμένου ΕΜ18/2024) σχετικής με το Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος 2.6.2,

Η επιστολή του Φορέα Υλοποίησης «ΑΔΜΗΕ Α.Ε.», ημερομηνίας 6 Αυγούστου 2024, (Αρ. Εισερχoμένου 3086/2024), η οποία απευθύνεται στη ΡΑΕΚ και αφορά διευκρινίσεις αναφορικά με την εκτίμηση των επενδυτικών δαπανών του ΕΚΕ 2.6.2,

Η επιστολή του Φορέα Υλοποίησης «ΑΔΜΗΕ Α.Ε.», ημερομηνίας 9 Αυγούστου 2024, (Αρ. Εισερχoμένου 3139/2024), η οποία απευθύνεται στη ΡΑΕΚ και αφορά απαντήσεις του ΑΔΜΗΕ στα ερωτήματα που έθεσε η ΡΑΕΚ αναφορικά με το Μοντέλο Καθαρής Αξίας (NPV) του έργου ΕΚΕ 2.6.2,
Η έκθεση των οικονομικών συμβούλων της ΡΑΕΚ, ημερομηνίας 23 Αυγούστου 2024, (Αρ.Εισερχoμένου 3360/2024), αναφορικά με την ανάλυση εναλλακτικών σεναρίων επί του χρηματοοικονομικού μοντέλου του ΑΔΜΗΕ Α.Ε.,

Η εμπιστευτική επιστολή του Υπουργού Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας ημερομηνίας 17 Σεπτεμβρίου 2024 (Αρ. Εισερχομένου ΕΜ26/2024).

Τα Μέλη της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ έλαβαν, επίσης, δεόντως υπόψη:

Τους περί Ρύθμισης της Αγοράς Ηλεκτρισμού Νόμους του 2021 έως 2023 (Ν.130(Ι)/2021) και ειδικότερα τo άρθρο 5 εδάφιο 7 όπου η ΡΑΕΚ καθορίζει ή/και εγκρίνει πολύ πριν από την έναρξη της ισχύος τους, τουλάχιστον τις εθνικές μεθοδολογίες, οι οποίες χρησιμοποιούνται μεταξύ άλλων για τον υπολογισμό ή τον καθορισμό των όρων και των προϋποθέσεων για τη σύνδεση και την πρόσβαση στα εθνικά δίκτυα, συμπεριλαμβανομένων των τιμολογίων μεταφοράς και διανομής ή των μεθοδολογιών τους, τα οποία καθιστούν δυνατή την πραγματοποίηση των αναγκαίων επενδύσεων στα δίκτυα κατά τρόπο, ώστε οι επενδύσεις αυτές να διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα των δικτύων,

Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2022/869 σχετικά με τις κατευθυντήριες γραμμές για τις διευρωπαϊκές ενεργειακές υποδομές και ειδικότερα τις πρόνοιες του άρθρου 17 σχετικά με τα Κανονιστικά Κίνητρα (Κανονισμός ΤΕΝ-Ε),

Τον κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμό (ΕΕ) 2022/564 της Επιτροπής της 19ης Νοεμβρίου 2021 για την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 347/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά τον ενωσιακό κατάλογο έργων κοινού ενδιαφέροντος, σύμφωνα με τον οποίο το ΕΚΕ 3.10 γνωστό ως ‘Euroasia Interconnector’ περιλαμβάνει τα ΕΚΕ υπ’ αριθμό 3.10.1 – Διασύνδεση μεταξύ Χαδέρα (IL) και Κοφίνου (CY) και 3.10.2 - Διασύνδεση Κοφίνου (CY) και Κορακιά, Κρήτη (EL),

Τον κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμό (ΕΕ) 2024/1041 της Επιτροπής της 28ης Νοεμβρίου 2023 για την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/869 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά τον ενωσιακό κατάλογο έργων κοινού ενδιαφέροντος και έργων αμοιβαίου ενδιαφέροντος σύμφωνα με τον οποίο περιλαμβάνεται η δέσμη Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας [που επί του παρόντος είναι γνωστή ως EuroAsia Interconnector], η οποία περιλαμβάνει τα ΕΚΕ 2.6.1 διασύνδεση μεταξύ Hadera (IL) και Kofinou (CY) (αριθ. 3.10.1 στον πέμπτο κατάλογο ΕΚΕ) 2.6.2 διασύνδεση μεταξύ Kofinou (CY) και Korakia, Crete (EL) (αριθ. 3.10.2 στον πέμπτο κατάλογο ΕΚΕ),

Την Απόφαση της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμό 216/2017, ημερομηνίας 10 Οκτωβρίου 2017, με θέμα «Διασυνοριακός Επιμερισμός Κόστους Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος Νο 3.10.2 Interconnection Between Kofinou (CY) and Korakia, Crete (EL) και No 3.10.3 Internal Line Between Korakia, Crete and Attica Region (EL)»,

Τη Συμφωνία Διασυνοριακού Επιμερισμού του Κόστους (Συμφωνία CBCA) μεταξύ της Ελληνικής Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) και της ΡΑΕΚ, ημερομηνίας 10 Οκτωβρίου 2017 σχετικά με τα έργα κοινού ενδιαφέροντος (ΕΚΕ) με αριθμό 3.10.2 «Διασύνδεση Κοφίνου (CY) και Κορακιάς, Κρήτη (EL)» και 3.10.3 «Εσωτερική Γραμμή μεταξύ Κορακιάς, Κρήτη και Αττικής (EL)», ,

Την Απόφαση της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμό 136/2021, ημερομηνίας 23 Απριλίου 2021, με θέμα «Επικαιροποίηση και Ενημέρωση της Συμφωνίας Διασυνοριακού Επιμερισμού Κόστους Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος Νο 3.10.2 Interconnection Between Kofinou (CY) and Korakia, Crete (EL)»,

Τη Συμφωνία μεταξύ των δυο εμπλεκόμενων Ρυθμιστικών Αρχών με τίτλο «Joint Decision of the Hellenic Regulatory Authority for Energy (RAE) and the Cyprus Energy Regulatory Authority (CERA) with regards to clarifications and updates related to the Cross-Border Cost Allocation Agreement, of 10 October 2017, following the Commission Delegated Regulation (EU) 2020/389», ημερομηνίας 23 Απριλίου 2021,

Τη σύσταση του ACER υπ’ αριθμό 03/2014 με τίτλο ‘Recommendation of ACER on Incentives for Projects of Common Interest and on a Common Methodology for Risk Evaluation’ ημερομηνίας 27 Ιουνίου 2014,

Την ‘Έκθεση του ΑCER με τίτλο ‘Summary Report on Project Specific Risk Based Incentives - 2018’, ημερομηνίας 16 Οκτωβρίου 2018,

Τη Ρυθμιστική Απόφαση Αρ. 01/2021 (Κ.Δ.Π. 359/2021), ημερομηνίας 13 Αυγούστου 2021, «Δήλωση Ρυθμιστικής Πρακτικής και Μεθοδολογία Διατιμήσεων Ηλεκτρισμού»,

Την Απόφαση της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμόν 303/2021, ημερομηνίας 24 Σεπτεμβρίου 2021, με θέμα «Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος Νο. 3.10.2 Interconnection Between Kofinou (CY) and Korakia, Crete (EL)», με την οποία η ΡΑΕΚ, στο πλαίσιο του Κανονισμού TEN-E, μετά από σχετικό αίτημα του Φορέα Υλοποίησης και αφού αξιολόγησε τις επικρατούσες συνθήκες και έλαβε υπόψη τον ειδικό χαρακτήρα του κινδύνου για το εν λόγω Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος, προχώρησε στην παροχή κινήτρων και συγκεκριμένα παρείχε υψηλή πρόσθετη απόδοση (WACC premium) ύψους 3,7% για το επενδυθέν στο έργο κεφάλαιο για 12 έτη κατά τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του έργου,

Την Απόφαση της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμόν 236/2022, ημερομηνίας 19 Ιουλίου 2022, με θέμα «Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος Νο. 3.10.2 Interconnection Between Kofinou (CY) and Korakia, Crete (EL)»,

Την Απόφαση της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμόν 22/2023, ημερομηνίας 25 Ιανουαρίου 2023, με θέμα «Μεθοδολογία Αναπροσαρμογής των Επιτρεπόμενων Εσόδων και Διατιμήσεων των Ρυθμιζόμενων Δραστηριοτήτων Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης της Γραμμής Διασύνδεσης», με την οποία καθορίστηκε η Μεθοδολογία Αναπροσαρμογής των Επιτρεπόμενων Εσόδων και Διατιμήσεων των Ρυθμιζόμενων Δραστηριοτήτων Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης της Γραμμής Διασύνδεσης, κατ’ αναλογία της μεθοδολογίας αναπροσαρμογής των επιτρεπόμενων εσόδων και των διατιμήσεων για τις βασικές ρυθμιζόμενες δραστηριότητες της ΑΗΚ και του ΔΣΜΚ λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη τις πρόνοιες του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/869,

Την Απόφαση της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμόν 37/2023, ημερομηνίας 7 Φεβρουαρίου 2023, με θέμα «Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος Νο.3.10.2 Interconnection Between Kofinou (CY) and Korakia, Crete (EL)»,

Την Απόφαση της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμόν 240/2023, ημερομηνίας 21 Ιουλίου 2023, με θέμα «Επικαιροποίηση και Ενημέρωση Συμφωνίας Διασυνοριακού Επιμερισμού Κόστους Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος Νο.3.10.2 Interconnection Between Kofinou (CY) and Korakia, Crete (EL)»,

Τη Συμφωνία Διασυνοριακού Επιμερισμού Κόστους Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος Νο.3.10.2 Interconnection Between Kofinou (CY) and Korakia, Crete (EL)(CBCA), ημερομηνίας 21 Ιουλίου 2023, με την οποία, οι δύο Ρυθμιστικές Αρχές Κύπρου και Ελλάδας, ΡΑΕΚ και ΡΑΑΕΥ αντίστοιχα, αφού έλαβαν υπόψη τις επικρατούσες συνθήκες και τους πιθανούς κινδύνους που ενέχει το εν λόγω έργο, αναγνώρισαν και ενέκριναν μια εξαιρετικά μεγάλη αύξηση στο κεφαλαιουχικό κόστος του έργου με συνακόλουθη αύξηση του κόστους στον τελικό χρήστη ή/και καταναλωτή,

Την Απόφαση της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμόν 365/2023, ημερομηνίας 13 Οκτωβρίου 2023, με θέμα «Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος Νο.3.10.2 Interconnection Between Kofinou (CY) and Korakia, Crete (EL)»,

Την Απόφαση της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμόν 146/2024, ημερομηνίας 24 Απριλίου 2024, με θέμα «Επικαιροποίηση και Ενημέρωση Συμφωνίας Διασυνοριακού Επιμερισμού Κόστους Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος Νο.3.10.2 Interconnection Between Kofinou (CY) and Korakia, Crete (EL)»,

Τη Συμφωνία μεταξύ της ΡΑΕΚ και της ΡΑΑΕΥ με τίτλο «Joint Decision of the Hellenic Regulatory Authority for Energy, waste and water (RAAEY) and the Cyprus Energy Regulatory Authority (CERA) with regards to the designation of «THE INDEPENDENT POWER TRANSMISSION OPERATOR S.A.» (ADMIE S.A. / IPTO S.A.) as the project promoter of the project of common interest 3.10.2 “Interconnection between Kofinou (cy) and Korakia-Crete (gr)”, ημερομηνίας 18 Απριλίου 2024, η οποία αφορά επικαιροποποιημένα και αναθεωρημένα θέματα σχετικά με την εκχώρηση των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων της Συμφωνίας Διασυνοριακού Επιμερισμού του Κόστους (CBCA) για την ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου-Κρήτης (ΕΚΕ 3.10.2 5η Λίστα) από τον Euroasia Interconnector Ltd στον ΑΔΜΗΕ Α.Ε..

Την Απόφαση της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμόν 215/2024, ημερομηνίας 2 Ιουλίου 2024, με θέμα «Εισηγήσεις Φορέα Υλοποίησης του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος 3.10.2 για Τροποποίηση της υπ’ αριθμόν 22/2023 Απόφασης της ΡΑΕΚ «Μεθοδολογία Αναπροσαρμογής των Επιτρεπόμενων Εσόδων και Διατιμήσεων των Ρυθμιζόμενων Δραστηριοτήτων Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Γραμμής Διασύνδεσης»,

Την Απόφαση της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμόν 284/2024, ημερομηνίας 5 Σεπτεμβρίου 2024, με θέμα «Επικαιροποίηση και Ενημέρωση Συμφωνίας Διασυνοριακού Επιμερισμού Κόστους Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος No 2.6.2 Interconnection between Kofinou (CY) and Korakia, Crete (EL),

Τη Συμφωνία μεταξύ της ΡΑΕΚ και της ΡΑΑΕΥ με τίτλο «Joint Decision of the Hellenic Regulatory Authority for Energy, Waste and Water (RAAEY) and the Cyprus Energy Regulatory Authority (CERA) amending the Cross-Border Cost Allocation Agreement, of 10 October 2017 for the Project of Common Interest No. 2.6.2 “Interconnection between Kofinou (CY) and Korakia-Crete (GR)”», ημερομηνίας 5 Σεπτεμβρίου 2024,

Την Απόφαση της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμόν 299/2024, ημερομηνίας 20 Σεπτεμβρίου 2024, με θέμα «Αίτημα ΑΔΜΗΕ για Υποβολή Ένστασης κατά της Υπ’ Αριθμόν 215/2024 Απόφασης της ΡΑΕΚ Ημερομηνίας 2 Ιουλίου 2024,

Τα διαμειφθέντα μεταξύ ΡΑΕΚ και Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στις 24 Απριλίου 2024,

Τα διαμειφθέντα μεταξύ ΡΑΕΚ, ΡΑΑΕΥ, Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και ΑΔΜΗΕ Α.Ε. στις 20 Ιουνίου 2024,

Τα διαμειφθέντα μεταξύ ΡΑΕΚ, ΡΑΑΕΥ, Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας της Κυπριακής Δημοκρατίας, Υπουργείου Ενέργειας της Ελλάδας, ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και εταιρείας Nexans Norway ΑS στις 9 και 23 Ιουλίου 2024, 12 και 23 Αυγούστου 2024,

Τα διαμειφθέντα μεταξύ ΡΑΕΚ, Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας της Κυπριακής Δημοκρατίας, Υπουργείου Ενέργειας της Ελλάδας και ΑΔΜΗΕ Α.Ε. στις 30 Αυγούστου 2024,

Τα διαμειφθέντα μεταξύ ΡΑΕΚ και ΡΑΑΕΥ με τον ΑΔΜΗΕ Α.Ε. στις 30 Οκτωβρίου 2023, στις 30 Ιανουαρίου 2024, και στις 27 Μαρτίου 2024,

Τα διαμειφθέντα μεταξύ ΡΑΕΚ και ΑΔΜΗΕ Α.Ε. στις 15 Ιουλίου 2024 και στις 22 Αυγούστου 2024,

Τα διαμειφθέντα μεταξύ ΡΑΕΚ, ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και των οικονομικών τους συμβούλων, KPMG και EY αντίστοιχα, στις 23 Αυγούστου 2024,

Τα διαμειφθέντα μεταξύ ΡΑΕΚ και ΡΑΑΕΥ στις 31 Μαΐου 2024, 26 Ιουνίου 2024 και 22 Ιουλίου 2024,

Τη θέση των εξωτερικών οικονομικών συμβούλων της ΡΑΕΚ, ως αυτή περιγράφεται στην έκθεση ημερομηνίας 23 Αυγούστου 2024, ότι το έργο παρουσιάζει θετική απόδοση, καθότι, χρησιμοποιώντας βέλτιστες πρακτικές και παραδοχές, η Καθαρή Παρούσα Αξία (ΚΠΑ, NPV) προς τους επενδυτές στο οικονομικό μοντέλο του ΑΔΜΗΕ Α.Ε. θα μπορούσε να μετατραπεί σε θετική από αρνητική που υπολογιζόταν στο αρχικό μοντέλο, το οποίο χρησιμοποιούσε υψηλότερη αναμενόμενη απόδοση για προσέλκυση επενδυτών,

Την απόρριψη από τον Φορέα Υλοποίησης ΑΔΜΗΕ ΑΕ των προτεινόμενων από τη ΡΑΕΚ τροποποιήσεων, όπως αυτή εκφράστηκε στις διαβουλεύσεις με τη ΡΑΕΚ, και συγκεκριμένα των προτεινόμενων από τους οικονομικούς συμβούλους της ΡΑΕΚ παραδοχών αναφορικά με τη μείωση του ποσοστού αντιστάθμισης επιτοκιακού κινδύνου από 100% κάλυψη σε 70% και τη χρήση κυμαινόμενου προεξοφλητικού επιτοκίου για τον υπολογισμό της Καθαρής Παρούσας Αξίας (NPV) του έργου,

Τη διαβεβαίωση της εταιρείας Nexans Norway AS μέσω του εκπροσώπου της κ. Pascal Radue Executive Vice -President Generation and Transmission, σε τηλεδιάσκεψη που πραγματοποιήθηκε στις 23 Ιουλίου 2024, ότι βάσει της πολυετούς εμπειρίας που διαθέτουν, το κόστος του καλωδίου δεν αναμένεται να αυξηθεί ακόμα και αν τα αποτελέσματα της έρευνας βυθού διαφοροποιήσουν την πορεία όδευσης του καλωδίου,

Τη διαβεβαίωση του Φορέα Υλοποίησης ΑΔΜΗΕ A.E. σε τηλεδιάσκεψη που πραγματοποιήθηκε στις 23 Ιουλίου 2024, ότι βάσει της πολυετούς εμπειρίας που διαθέτει, το κεφαλαιουχικό κόστος του έργου (κόστος του καλωδίου και το κόστος των σταθμών μετατροπής) δεν αναμένεται να διαφοροποιηθεί,

Τη γραπτή διαβεβαίωση του Φορέα Υλοποίησης ΑΔΜΗΕ A.E. σε επιστολή του ημερομηνίας 6 Αυγούστου 2024, ότι όλες οι τιμές μονάδας (καλωδίων, εργασιών συμπεριλαμβανομένης της έρευνας βυθού, προστασίας κλπ) έχουν κλειδώσει με την υπογραφή της σύμβασης με τη Nexans Norway AS, ότι τα βασικά χαρακτηριστικά της καλωδιακής σύνδεσης έχουν οριστικοποιηθεί σε τέτοιο βαθμό με την ανάδοχο εταιρεία που καθιστούν εξαιρετικά μικρή την πιθανότητα αύξησης κόστους της συγκεκριμένης εργολαβίας και τέλος ότι εκτιμά ότι η διακύμανση κόστους του καλωδιακού τμήματος το έργου δεν θα ξεπεράσει το εύρος ±5%, καθώς και την αναφορά του ότι ο κίνδυνος υπέρβασης του προϋπολογισμού για τους σταθμούς μετατροπής της Siemens παραμένει μικρός, και την επιβεβαίωση ότι το ύψος της προσφοράς της Siemens δεν θα ξεπερνά σε καμία περίπτωση το ύψος της ενδεικτικής προσφοράς της,

Τη θέση των εξωτερικών νομικών συμβούλων της ΡΑΕΚ ότι τυχόν πρόνοια για επιβολή όρου στην παροχή κινήτρων ώστε οποιαδήποτε αύξηση στο κόστος του έργου πέραν από τα €1.9δις θα την επωμιστεί ο Φορέας Υλοποίησης, είναι γενική και αόριστη με τρόπο που δεν μπορεί να τεθεί σε Απόφαση της ΡΑΕΚ και ότι το εν λόγω ζήτημα θα τυγχάνει ξεχωριστής εξέτασης κατά περίπτωση και/ή σε περίπτωση που προκύψει σχετικό αίτημα του Φορέα για διαφοροποίηση του κόστους,

Τo γεγονός ότι σύμφωνα με τη σύσταση του ACER υπ’ αριθμό 03/2014 με τίτλο ‘Recommendation of ACER on Incentives for Projects of Common Interest and on a Common Methodology for Risk Evaluation’ ημερομηνίας 27 Ιουνίου 2014, οι Εθνικές Ρυθμιστικές Αρχές είναι ελεύθερες να αποφασίζουν για τον συνδυασμό κανονιστικών μέτρων και προγραμμάτων χρηματικής επιβράβευσης/ποινής προς τα έργα κοινού ενδιαφέροντος, λαμβάνοντας υπόψη τα σχετικά εθνικά ρυθμιστικά συστήματα,

Το γεγονός ότι σύμφωνα με την ‘Έκθεση του ΑCER με τίτλο ‘Summary Report on Project Specific Risk Based Incentives - 2018’ ημερομηνίας 16 Οκτωβρίου 2018 προκύπτει ότι οι Εθνικές Ρυθμιστικές Αρχές ακολουθούν διαφορετικές πρακτικές ως προς την παροχή κινήτρων βασιζόμενες στο εκάστοτε εθνικό πλαίσιο και ότι τα συστήματα κινήτρων πρέπει να είναι αναλογικά του κινδύνου του κάθε έργου,

Το δικαίωμα που δίδεται στις Εθνικές Ρυθμιστικές Αρχές μέσω του άρθρου 17 του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/869 να αποφασίζουν τη χορήγηση κινήτρων τα οποία μπορούν περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τους κανόνες για την αναγνώριση αποδοτικών δαπανών που προκύπτουν πριν από τη θέση σε λειτουργία του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος, τους κανόνες παροχής επιπλέον απόδοσης για το επενδυθέν στο έργο κεφάλαιο και οιοδήποτε άλλο μέτρο θεωρείται απαραίτητο και κατάλληλο.

Τα Μέλη της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ, αφού μελέτησαν ενδελεχώς όλα τα ενώπιον τους έγγραφα και στοιχεία, και επανεξετάζοντας την εισήγηση του Φορέα Υλοποίησης του έργου, ΑΔΜΗΕ Α.Ε., για παροχή του κανονιστικού κινήτρου αναφορικά με την αναγνώριση εύλογης απόδοσης και εσόδου και ανάκτησή του κατά την κατασκευαστική περίοδο του έργου, υπό το πρίσμα της επιστολής του Υπουργού Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας ημερομηνίας 17 Σεπτεμβρίου 2024 με την οποία κοινοποιήθηκε στη ΡΑΕΚ το αποτέλεσμα Απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου ημερομηνίας 17 Σεπτεμβρίου 2024, εκτίμησαν ότι:

Λαμβανομένης υπόψη της επιστολής του Υπουργού Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας ημερομηνίας 17 Σεπτεμβρίου 2024, με την οποία η ΡΑΕΚ ενημερώθηκε ότι το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε όπως, στην περίπτωση που η ΡΑΕΚ αποφασίσει την κάλυψη των εξόδων του Φορέα Υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Κρήτης κατά την περίοδο κατασκευής του έργου (1/1/2025-31/12/2029), η Κυπριακή Δημοκρατία θα προχωρήσει με την επιδότηση της αύξησης που δυνατόν να επέλθει στους λογαριασμούς ηλεκτρισμού κατά την αντίστοιχη περίοδο, με ετήσιο ποσό €25 εκ. ανά έτος, αρχής γενομένης από 1/1/2025 και για περίοδο πέντε ετών, με μέγιστο συνολικό ποσό €125 εκ., μέσω οριζόντιας ανάλογης μείωσης στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας όλων των καταναλωτών, κρίνεται ότι, σε περίπτωση έγκρισης της ανάκτησης των πράγματι προκυψάσων επενδυτικών δαπανών για το Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος 2.6.2, για τα έτη 2025 έως 2029, με ανώτατο όριο επιτρεπόμενου εσόδου προς ανάκτηση το ποσό των €25 εκ. ανά έτος και με συνολικό ανώτατο όριο επιτρεπόμενου εσόδου προς ανάκτηση για τα εν λόγω πέντε έτη τα €125 εκ., δεν θα υπάρξει οποιαδήποτε επιβάρυνση στους λογαριασμούς κατανάλωσης των κύπριων καταναλωτών,

Από τις διαβεβαιώσεις τόσο του Φορέα Υλοποίησης ΑΔΜΗΕ A.E. όσο και της εταιρείας Nexans Norway AS για τη μη διαφοροποίηση του κόστους του έργου πέραν της πιθανής απόκλισης του ±5%, συνάγεται ότι ο κύπριος καταναλωτής δεν θα επιβαρυνθεί περαιτέρω μεταγενέστερα.

Ο Αντιπρόεδρος της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ, ανέφερε ότι: «Ο Φορέας Υλοποίησης έχει την υποχρέωση να δεσμεύσει με συμβόλαια τους εργολάβους στους οποίους θα αναθέσει έργα και να παρουσιάσει την ολοκληρωμένη εικόνα του έργου. Στα συμβόλαια αυτά θα πρέπει να αναφέρεται, μεταξύ άλλων, το συνολικό κόστος του έργου. Στη περίπτωση αυτή εκκρεμούν (α) το Συμβόλαιο με τον εργολάβο ο οποίος θα αναλάβει την κατασκευή των υποσταθμών, διότι ο Φορέας Υλοποίησης και ο εργολάβος ακόμα διαπραγματεύονται και (β) ενώ υπάρχει συμφωνία με την εταιρεία που θα κατασκευάσει το καλώδιο εντούτοις η ίδια εταιρεία δεν έχει ολοκληρώσει την γεωφυσική μελέτη βυθογράφησης η οποία θα καταδείξει την ακριβή πορεία του καλωδίου. Αν και υπάρχουν διαβεβαιώσεις από το Φορέα Υλοποίησης και την εταιρεία κατασκευής του καλωδίου ότι με την ολοκλήρωση των πιο πάνω εκκρεμοτήτων το συνολικό κόστος δεν θα αυξηθεί, εντούτοις στην απουσία τελικών συμβολαίων, θεωρώ ότι υπάρχει σοβαρή πιθανότητα το συνολικό κόστος του έργου να αυξηθεί σημαντικά με την ολοκλήρωση των πιο πάνω εκκρεμοτήτων. Επίσης, λαμβάνοντας υπόψη ότι τα κίνητρα που προσφέρονται βασίζονται στις διαβεβαιώσεις του Φορέα Υλοποίησης ότι το κόστος δεν θα αυξηθεί, θεωρώ ότι τα κίνητρα και το συνολικό κόστος του έργου είναι συνδεδεμένα και ότι ο Φορέας Υλοποίησης θα πρέπει να αναλάβει ρητά την υποχρέωση να καλύψει οποιαδήποτε αύξηση στο κόστος που αφορά αυτές τις συμβάσεις.»

Ο Πρόεδρος και το Μέλος της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ, υιοθετώντας τη θέση των εξωτερικών νομικών συμβούλων της ΡΑΕΚ, ανέφεραν ότι τυχόν πρόνοια για επιβολή όρου στην παροχή κινήτρων ώστε οποιαδήποτε αύξηση στο κόστος του έργου πέραν από τα €1.9δις θα την επωμιστεί ο Φορέας Υλοποίησης, είναι γενική και αόριστη με τρόπο που δεν μπορεί να τεθεί στην παρούσα Απόφαση της ΡΑΕΚ και ότι το εν λόγω ζήτημα θα τυγχάνει ξεχωριστής εξέτασης κατά περίπτωση και/ή σε περίπτωση που προκύψει σχετικό αίτημα του Φορέα Υλοποίησης για διαφοροποίηση του κόστους, όπως προβλέπεται στη Συμφωνία Διασυνοριακού Επιμερισμού Κόστους του έργου «CBCA». Επίσης, ο Πρόεδρος και το Μέλος αναφέρθηκαν και στη δέσμευση της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ όπως αποτυπώνεται στο πρακτικό της σύσκεψης της 30ής Αυγούστου 2024 μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, των Κυβερνήσεων Κύπρου και Ελλάδας, των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας Κύπρου και Ελλάδας και του Φορέα Υλοποίησης, για τη χορήγηση εύλογων και αναλογικών κινήτρων προς το έργο.

Τα Μέλη της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ, ασκώντας τις αρμοδιότητες και εξουσίες τους δυνάμει των περί Ρύθμισης της Αγοράς Ηλεκτρισμού Νόμων του 2021 έως 2023 (Ν. 130(Ι)2021) και του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/869, καθώς και του άρθρου 3.6 της «Μεθοδολογίας Αναπροσαρμογής των Επιτρεπόμενων Εσόδων και Διατιμήσεων των Ρυθμιζόμενων Δραστηριοτήτων Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Γραμμής Διασύνδεσης», η οποία καθορίστηκε με την Απόφαση υπ’ αριθμόν 22/2023 της ΡΑΕΚ, στη βάση των διαμειφθέντων, και κατά πλειοψηφία 2 (Πρόεδρος, Μέλος) προς 1 (Αντιπρόεδρος):

ΑΠΟΦΑΣΙΣΑΝ

Να εγκρίνουν στη βάση του Άρθρου 3 «Πεδίο Εφαρμογής της Μεθοδολογίας», παράγραφος 6, της «Μεθοδολογίας Αναπροσαρμογής των Επιτρεπόμενων Εσόδων και Διατιμήσεων των Ρυθμιζόμενων Δραστηριοτήτων Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Γραμμής Διασύνδεσης», η οποία καθορίστηκε με την Απόφαση υπ’ αριθμόν 22/2023 της ΡΑΕΚ, την ανάκτηση των πράγματι προκυψάσων επενδυτικών δαπανών για το Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος 2.6.2, για τα έτη 2025 έως 2029, θέτοντας ως επιτρεπόμενο έσοδο προς ανάκτηση για την περίοδο 1 Ιανουαρίου 2025 έως την 31 Δεκεμβρίου του 2029 το ποσό των είκοσι πέντε εκατομμυρίων ευρώ (€25.000.000) ανά έτος, με συνολικό ανώτατο όριο επιτρεπόμενου εσόδου προς ανάκτηση για τα εν λόγω πέντε έτη τα εκατόν είκοσι πέντε εκατομμύρια ευρώ (€125.000.000). Το οποιοδήποτε υπόλοιπο ποσό προκύψει στη βάση του υπολογισμού του πραγματικού ετήσιου εγκεκριμένου πραγματικού εσόδου θα συνυπολογίζεται και θα ανακτηθεί μετά την έναρξη και κατά τη διάρκεια της λειτουργίας της γραμμής διασύνδεσης. Η ως άνω κατ’ έτος ανάκτηση δαπανών θα μπορεί να ολοκληρωθεί μόνο εφόσον έχει διατεθεί το σχετικό ετήσιο πόσο από το Πάγιο Ταμείο της Δημοκρατίας για την οριζόντια μείωση των τιμολογίων των καταναλωτών ηλεκτρισμού στη βάση της εφαρμογής της απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου ημερομηνίας 17 Σεπτεμβρίου 2024.

Σε περίπτωση που δεν διατεθεί το ποσό από το Πάγιο Ταμείο της Κυπριακής Δημοκρατίας για οποιοδήποτε έτος της υπό αναφορά περιόδου κατασκευής του έργου, ο τελικός καταναλωτής ηλεκτρισμού δεν θα επωμιστεί οποιοδήποτε κόστος κατά την εν λόγω περίοδο.

Σε περίπτωση που διατεθεί μερικώς το ποσό από το Πάγιο Ταμείο της Κυπριακής Δημοκρατίας για οποιοδήποτε έτος της υπό αναφορά περιόδου κατασκευής του έργου, το ποσό ανάκτησης από τους καταναλωτές θα ισούται με το διαθέσιμο ποσό από τη Κυπριακή Δημοκρατία έτσι ώστε να μην επωμισθεί οποιοδήποτε επιπρόσθετο κόστος ο τελικός καταναλωτής ηλεκτρισμού κατά την εν λόγω περίοδο.
Νοείται ότι το πραγματικό επιτρεπόμενο έσοδο κατά τη διάρκεια της κατασκευής θα κατατίθεται από τον Φορέα Υλοποίησης ΑΔΜΗΕ A.E. στις δύο Ρυθμιστικές Αρχές και θα εγκρίνεται από κοινού.

Να διαφοροποιήσουν τη διάρκεια της χρονικής περιόδου παροχής της επιπλέον απόδοσης (WACC premium) ύψους 3,7% για το επενδυθέν στο έργο κεφάλαιο το οποίο αποτελεί μέρος του WACC του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος `Euroasia Interconnector ΕΚΕ 3.10.2’ ως αυτή καθορίζεται στις Aποφάσεις της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμό 303/2021 και 236/2022, ημερομηνίας 24 Σεπτεμβρίου 2021 και 19 Ιουλίου 2022 αντίστοιχα, καθορίζοντας την για ρυθμιστική χρονική περίοδο δεκαεπτά (17) ετών με ημερομηνία έναρξης παροχής επιπλέον απόδοσης την 1 Ιανουαρίου 2025.

Νοείται ότι η ετήσια διαφορά μεταξύ των εγκεκριμένων πράγματι προκυψάσων δαπανών και των είκοσι πέντε εκατομμυρίων ευρώ (€25.000.000) για την περίοδο 2025-2029 θα κεφαλαιοποιείται με WACC 8,3%. Τα πιο πάνω κεφαλαιοποιημένα έσοδα κατά τη διάρκεια της κατασκευαστικής περιόδου 2025-2029 θα αποτελέσουν μέρος της Ρυθμιζόμενης Βάσης Αξιών Παγίων (ΡΒΑΠ) και θα αποσβεστούν με τους κανόνες της ΡΒΑΠ κατά τη διάρκεια της εμπορικής λειτουργίας της γραμμής διασύνδεσης.
Τα πιο πάνω κίνητρα παρέχονται και στο πλαίσιο των δηλώσεων και στη βάση των αναφορών και διαβεβαιώσεων του Φορέα Υλοποίησης ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και της εταιρείας Nexans Norway AS ότι το συνολικό κόστος του έργου, που έχει καθορισθεί στα €1,939.200 εκ., δεν θα αυξηθεί πέραν του 5% με την ολοκλήρωση της μελέτης βυθογράφησης που διεξάγει η εταιρεία Nexans Norway AS παράλληλα με την κατασκευή του καλωδίου ούτε και με την ολοκλήρωση της τελικής προσφοράς από την ανάδοχο εταιρεία για την κατασκευή των σταθμών μετατροπής.

Την κοινοποίηση της παρούσας απόφασης στον Οργανισμό Συνεργασίας Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (Agency for the Cooperation of Energy Regulators- ACER).

Την κοινοποίηση της παρούσας Απόφασης στον Φορέα Υλοποίησης του Έργου, ΑΔΜΗΕ Α.Ε..

Στο πλαίσιο πλήρους διαφάνειας και ενημέρωσης όλων των ενδιαφερομένων μερών, η παρούσα Απόφαση να δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα της ΡΑΕΚ.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΠΗΓΗ: Ανακοινώσεις

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση