ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Η κλιματική αλλαγή χαλάει τη σαμπάνια

Η περιοχή της Καμπανίας ενδέχεται να καταστεί ακατάλληλη για την παραγωγή της

Kathimerini.gr

Συνώνυμο της πολυτέλειας και της χαράς, η σαμπάνια –το ποτό «που μόνο όσοι δεν έχουν φαντασία αδυνατούν να βρουν έναν καλό λόγο για να πιουν», όπως είχε πει κάποτε ο Οσκαρ Ουάιλντ– απειλείται από την κλιματική αλλαγή.

Η ζήτηση για τον εκλεκτό αφρώδη οίνο μπορεί να βρίσκεται στα ύψη, η ιδιαίτερη γεύση της όμως και η μοναδικότητά της απειλούνται από την άνοδο της θερμοκρασίας και τον ολοένα και πιο ασταθή καιρό στην Ευρώπη, πυροδοτώντας φόβους πως η περιοχή της Καμπανίας στη Γαλλία θα μπορούσε σύντομα να καταστεί ακατάλληλη για την παραγωγή της.

Η ξηρασία αλλοιώνει τη γεύση των σταφυλιών και τα επίπεδα οξύτητάς τους, λένε ειδικοί.

Το 2022, η περιοχή εξήγαγε περισσότερα από 325 εκατ. μπουκάλια σαμπάνιας, ξεπερνώντας για πρώτη φορά τα 6 δισ. ευρώ σε πωλήσεις, σύμφωνα με την εμπορική ένωση σαμπάνιας Comité Champagne, με τις μεγαλύτερες αγορές να είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Βρετανία και η Ιαπωνία. Μελανό σημείο η κλιματική αλλαγή, που θέτει σε αμφισβήτηση το μέλλον της σαμπάνιας, με τους παραγωγούς της να πρέπει να προσαρμοστούν για να επιβιώσουν και τη γεύση της σαμπάνιας να εκτιμάται πως θα αλλάξει στο μέλλον. Η έκθεση της περιοχής της Καμπανίας σε ξηρασία αναμένεται σχεδόν να τριπλασιαστεί μέχρι τη δεκαετία του 2050, σύμφωνα με την έκθεση S&P Global Sustainable1, δημιουργώντας σοβαρά προβλήματα στους αμπελώνες.

Η ξηρασία δεν είναι ο μόνος παράγοντας που μπορεί να εμποδίσει την παραγωγή. Ο καιρός είναι όλο και πιο άστατος, με τις πυρκαγιές, τις πλημμύρες και τους παγετούς να εμφανίζονται όλο και πιο συχνά τα τελευταία χρόνια. Ακόμη και αν τα σταφύλια μπορούν να αναπτυχθούν σε ένα μεταβαλλόμενο κλίμα, οι συνθήκες μπορούν να αλλάξουν την ανάπτυξη του καρπού και να προκαλέσουν ζημιά. «Εάν τα σταφύλια εκτεθούν σε πολύ ακραίες ακτίνες UV, τότε θα υποστούν κάτι σαν ηλιακό έγκαυμα και αυτό θα αλλοιώσει τη γεύση τους», είπε στο CNBC ο Mατ Χότζσον, ιδρυτής της αγγλικής εταιρείας λιανικής πώλησης κρασιού Grape Britannia. «Η πρόσθετη θερμότητα μπορεί επίσης να αλλάξει την οξύτητα των σταφυλιών, η οποία δίνει στη σαμπάνια τη φρεσκάδα της», πρόσθεσε.

Οι διεθνείς μάρκες γνωρίζουν τον τεράστιο αντίκτυπο που μπορεί να έχει η κλιματική αλλαγή στις επιχειρήσεις τους. «Αναγνωρίζουμε τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής σε όλα τα εδάφη της Moët Hennessy και σε διαφορετικούς βαθμούς. Εργαζόμαστε για να προσαρμοστούμε», διεμήνυσε η Σαντρίν Σομέ, επικεφαλής βιωσιμότητας στο τμήμα κρασιού και οινοπνευματωδών ποτών της LVMH, Moët Hennessy. Ορισμένοι οίκοι έχουν ήδη αρχίσει να τροποποιούν τις διαδικασίες, λόγω κλίματος. Πριν από 20 χρόνια, η συγκομιδή γινόταν στο τέλος Σεπτεμβρίου-αρχές Οκτωβρίου, πλέον όμως τα σταφύλια συλλέγονται πιο νωρίς, ενώ οι μεταβαλλόμενες θερμοκρασίες σημαίνουν επίσης ότι η σαμπάνια γίνεται φυσικά πιο γλυκιά.

Πολλοί λένε ότι ορισμένες σαμπάνιες έχουν ήδη πολύ διαφορετική γεύση από τη σαμπάνια που έπιναν οι άνθρωποι πριν από χρόνια. «Οσον αφορά τη γεύση, αυτό που παρατηρούμε είναι πολύ πιο ώριμα χαρακτηριστικά», σημείωσε στο CNBC ο κριτικός σαμπάνιας Toμ Χιούζον, προσθέτοντας ότι θυμίζει πλέον πολύ άλλα λευκά κρασιά. Οι οίκοι σαμπάνιας ακολουθούν διαφορετικές προσεγγίσεις για τη διατήρηση του μέλλοντός τους στη βιομηχανία. Ο Taittinger, λόγου χάρη, έγινε ο πρώτος οίκος σαμπάνιας που επένδυσε σε αγγλικό αφρώδες κρασί το 2015, ακολουθούμενος από τον Pommery το 2016, έστω και αν γίνονται βήματα για να διατηρηθεί η διάκριση μεταξύ αγγλικών και γαλλικών προϊόντων. Η Moët Hennessy, από την πλευρά της, δεν έχει καμία πρόθεση να επενδύσει σε αμπελώνες στην Αγγλία, όπως επισήμανε ο CEO Φιλίπ Σάους στην Telegraph.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση