ΚΥΠΕ
Αισιοδοξία για το πώς προχωρούν τα πράγματα σε σχέση με το άνοιγμα της Ανταγωνιστικής Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας εξέφρασε ο Διευθυντής του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου Σταύρος Σταυρινός, μιλώντας κατά την εξέταση του προϋπολογισμού του ΔΣΜΚ ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών.
Απαντώντας σε ερωτήσεις, ο κ. Σταυρινός εκτίμησε ότι η ανταγωνιστική αγορά θα ανοίξει γύρω στο καλοκαίρι του 2025.
Όπως ανέφερε είναι ιδιαίτερα αισιόδοξος αφού, έχουν προχωρήσει κάποια πράγματα που «φαίνονταν ότι δεν θα προχωρούσαν ποτέ», όπως οι προσλήψεις δύο διευθυντών για τον ΔΣΜΚ, οι αυτόνομες προσλήψεις προσωπικού και η δυνατότητα προσφορών στο προσωπικό της ΑΗΚ, για το κατά πόσο επιθυμούν να ενταχθούν στον αυτονομημένο πλέον ΔΣΜΚ και να τεθούν εκτός ΑΗΚ. Πρόσθεσε ότι οι εξελίξεις έτρεξαν και είναι σε θέση να βλέπουν μπροστά, αφού έχουν ήδη παραλειφθεί τα συστήματα.
Ο κ. Σταυρινός αναφέρθηκε σε αύξηση στον προϋπολογισμού λόγω αυτονόμησής του, από υπηρεσίες που παρέχονται από την ΑΗΚ. Ανέφερε ακόμα ότι επειδή αναμένονται 37 προσλήψεις νέου προσωπικού, προχωρούν στην ενοικίαση επιπρόσθετου κτηρίου. Πρόσθεσε ότι οι κρίσιμες προσλήψεις είναι δύο διευθυντών και 6-7 ατόμων που θα στελεχώνουν το Κέντρο Ελέγχου Αγοράς. Εξέφρασε την εκτίμηση ότι τον Σεπτέμβριο θα ολοκληρωθούν οι προσλήψεις.
Όσον αφορά τις κύριες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει ο ΔΣΜΚ, αναφέρθηκε στις περικοπές ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειες (ΑΠΕ), αφού δεν υπάρχουν συστήματα αποθήκευσης. Όπως είπε αν υπήρχε κεντρική αποθήκευση στο σύστημα θα ήταν σωτήρια. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι ο διαχειριστής είναι σε πολύ δύσκολη θέση γιατί δεν έχει εργαλεία στα χέρια του για τη μεταβαλλόμενη παραγωγή. Το μόνο εργαλείο που ο ΔΣΜΚ έχει στα χέρια του, είπε, είναι οι περικοπές.
Ως δεύτερη πρόκληση ανέφερε στις καθυστερήσεις στην υλοποίηση έργων μεταφοράς που δημιουργεί πολλά προβλήματα και έθεσε, όπως είπε, στο παρελθόν σε κίνδυνο την ηλεκτροδότηση της Λευκωσίας. Έφερε ως παράδειγμα την καθυστέρηση των έργων στην Τσερίου που εκκρεμούν εδώ και 15 χρόνια, εν αναμονή την ανάπλασης της λεωφόρου, κάτι που όπως είπε προκαλεί σωρευτικούς κινδύνους.
Όπως είπε, αυτή η απουσία ευελιξίας και η μη έγκαιρη υλοποίηση έργων είναι τα προβλήματα ενός κατά τα άλλα αξιόπιστου συστήματος μεταφοράς.
Σε δηλώσεις του ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Άντρος Καυκαλιάς είπε ότι φαίνεται να έχει προχωρήσει το θέμα της ετοιμασίας για το άνοιγμα της αγοράς, όμως από την άλλη το άνοιγμα της αγοράς συνδέθηκε με πρόσληψη αριθμού εργαζομένων και άλλες παραμέτρους, κάτι που δεν επιτρέπει την επιβεβαίωση μιας συγκεκριμένης χρονικής περιόδου για άνοιγμα της αγοράς. Ανέφερε ότι η εκτίμηση είναι για το α’ τρίμηνο του 2025 ωστόσο υπάρχουν αστερίσκοι και υποσημειώσεις που τους ανησυχούν.
Ο βουλευτής της ΔΗΠΑ – Συνεργασία Αλέκος Τρυφωνίδης, ανέφερε ότι ήδη υπάρχουν επτά χρόνια καθυστέρησης για την πλήρη έναρξη της λειτουργίας της ανταγωνιστικής αγοράς και είπε ότι είναι άξιον απορίας για το πώς χρειάζονται τόσα χρόνια. Αναφέρθηκε σε προβλήματα υποστελέχωσης και μεταφοράς του προσωπικού της ΑΗΚ στον ΔΣΜΚ που όπως είπε είναι υπαρκτά από το 2017 και γίνεται μεγάλη προσπάθεια από τον διαχειριστική να λήξουν. Ζήτησε επίσης χωρίς καθυστέρηση να εφαρμοστούν οι όροι για αμεροληψία του ΔΣΜΚ, αφού οι καθυστερήσεις έχουν αρνητικές επιπτώσεις στη μείωση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος.