Μαζεμένες οι διαγραφές πλοίων από το κυπριακό νηολόγιο ένεκα των κυρώσεων κατά της Ρωσίας, όπως ανέφερε ο Υφυπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Δημητριάδης σημειώνοντας ότι πρόκειται για μια απώλεια στόλου χωρητικότητας 700 χιλιάδων τόνων. Αν και καταγράφεται πτώση του στόλου, οικονομικά δεν υπάρχουν καταγραμμένες απώλειες ενώ, οι όποιες απώλειες είναι διαχειρίσιμες όπως υπογράμμισε ο Υφυπουργός. Ο Υφυπουργός μιλούσε στο πλαίσιο δημοσιογραφικής διάσκεψης για το ναυτιλιακό συνέδριο Maritime Cyprus 2022 που θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη εβδομάδα (9-12 Οκτωβρίου) στη Λεμεσό.
Σχολιάζοντας το 8ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας, και το πώς αυτό επηρεάζει την κυπριακή ναυτιλία, ο κ. Δημητριάδης ανέφερε ότι η Κύπρος είχε καταθέσει προ δεκαημέρου ένα έγγραφο 36 ερωτήσεων, με σκοπό να συνδράμει στην διαμόρφωση ενός πιο σωστού και αποτελεσματικού εφαρμοστικού πλαισίου, για την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων στην ευρωπαϊκή ναυτιλία. Στο πλαίσιο του εγγράφου αναφέρεται και η ανάγκη συνδρομής νηολογίων πέραν της ΕΕ και των G7 ώστε το πλαίσιο κυρώσεων να γίνει πιο αποτελεσματικό. «Για να γίνει πιο αποτελεσματικό το πλαίσιο κυρώσεων θα πρέπει οι εταίροι μας να προσελκύσουν και άλλα μεγάλα νηολόγια εκτός Ευρώπης, για να μπορούν να συνδράμουν και να γίνουν μέλος αυτής της προσπάθειας, διασφαλίζοντας ότι δεν θα έχουν παράθυρα ή κενά από αυτή την προσπάθεια και θα δούμε πλοία να διαγράφονται από Ευρωπαϊκά νηολόγια, να επιλέγουν τρίτα νηολόγια και να βρίσκουν τρόπους να μεταφέρουν το ρωσικό πετρέλαιο χωρίς επιπτώσεις».
Μέχρι τις 31 Ιανουαρίου
Σημαντική παράμετρος είναι και η ρύθμιση ως προς το καθεστώς παράλληλης νηολόγησης. Όπως εξήγησε ο κ. Δημητριάδης, γύρω στα 40 πλοία με κυπριακή σημαία είναι παράλληλα νηολογημένα στην Ρωσία. Το καθεστώς παράλληλης νηολόγησης εφαρμόζουν άλλα 14 κράτη μέλη της ΕΕ. Όπως ανέφερε, το καθεστώς της παράλληλης νηολόγησης προβλέπει ότι με την λήξη της παράλληλης νηολόγησης το πλοίο ανήκει αυτόματα στο καθεστώς αρχικής ρύθμισης νηολόγησης, δηλαδή στην κυπριακή σημαία. Έτσι, ενώ ένα πλοίο με κυπριακή σημαία, προ του πολέμου μπορούσε να υψώσει ρωσική σημαία για να διενεργήσει κάποιες δραστηριότητες, με τον τερματισμό της, παράλληλης νηολόγησης συνεχίζει να διατηρεί την κυπριακή σημαία αλλά βάσει της ερμηνείας της ΕΕ, δεν θα του επιτρεπόταν να προσεγγίσει κυπριακά λιμάνια, κάτι που θα ήταν παράδοξο στην κάθε έννοια της ελεύθερης ναυσιπλοΐας. «Κτίσαμε επιχειρηματολογία και στο καινούργιο πακέτο η ΕΕ έλαβε υπόψη τις ανησυχίες μας, αποτυπώνει ξεκάθαρα την πρόνοια και καλεί τα πλοία που είναι παράλληλα νηολογημένα να τερματίσουν μέχρι 31 Ιανουαρίου 2023 την παράλληλη νηολόγηση και εάν το πράξουν μέσα σε αυτό το διάστημα, θα μπορούν υψώνοντας την ευρωπαϊκή σημαία, να συνεχίσουν απερίσπαστα χωρίς να αντιμετωπίζουν κυρώσεις. Αυτό σημαίνει ότι αν αυτά τα πλοία επιστρέψουν πίσω, δεν θα τα χάσουμε». Αυτές είναι οι τακτικές, να αναδείξουμε την ιδιαιτερότητας, ιδιομορφίες και ναυτιλιακή πρακτική στην ΕΕ για να θωρακίσουμε τη ναυτιλία μας και θεωρώ ότι σε ένα βαθμό το έχουμε καταφέρει, επισήμανε ο Υφυπουργός.