ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ανησυχία για το μέλλον των νέων σταθμών LNG στην Ευρώπη

Ενδέχεται όλες αυτές οι υποδομές να πέσουν σε τέλμα λόγω πράσινης μετάβασης

Kathimerini.gr

Σε έναν αγώνα διασφάλισης LNG επιδόθηκε μέσα στο 2022 η Ευρώπη, προκειμένου να αποκλιμακώσει τις πιέσεις που ασκήθηκαν στην αγορά ενέργειας μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Σύντομα, όμως, ενδέχεται οι προσπάθειες δημιουργίας τερματικών σταθμών να φτάνουν σε τέλμα.

Από τη Γαλλία μέχρι την Πολωνία, μια περιοχή που επηρεάστηκε άμεσα από τη διακοπή των ροών του ρωσικού φυσικού αερίου, δρομολογούνται νέα έργα για τη δημιουργία κατάλληλων υποδομών LNG. Εντέλει, όμως, η δυναμικότητα των υποδομών ενδέχεται να είναι πολύ μεγαλύτερη από τη ζήτηση μετά το 2030, όταν οι ευρωπαϊκές χώρες θα έχουν διεισδύσει περισσότερο στις ΑΠΕ.

Εάν λοιπόν πράγματι ανεγερθούν όλες οι προγραμματισμένες υποδομές, είναι πιθανό να αχρηστευθούν μόλις μέσα στα επόμενα χρόνια. «Εάν κάθε χώρα στοχεύσει να έχει τη δική της δυναμικότητα και οι αγορές δεν λειτουργούν συνεργατικά, τότε θα υπάρξουν πολλές επενδύσεις που θα ναυαγήσουν», σχολίασε μεταξύ άλλων στο Bloomberg ο Ogan Kose, εκτελεστικός διευθυντής στην Accenture.

Αυτή τη στιγμή αναδύονται νέοι τερματικοί σταθμοί LNG κατά μήκος της Ευρώπης. Ενδεικτικά, η Ιταλία πρόκειται σύντομα να ολοκληρώσει την τέταρτη εγκατάσταση, η Γερμανία δρομολογεί τη δημιουργία του τέταρτου υπεράκτιου σταθμού, ενώ αντίστοιχα έργα προγραμματίζονται στην Εσθονία και την Ελλάδα.

Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Ενεργειακής Οικονομίας και Χρηματοοικονομικής Ανάλυσης (IEEFA), η δυναμικότητα της Ευρώπης σε εισαγωγές LNG αναμένεται να αυξηθεί κατά 50% σε βάθος δεκαετίας. Παράλληλα, όμως, οι περισσότεροι αναλυτές διαβλέπουν σταθερότητα ή ακόμη και ασθενή πτώση στη ζήτηση. Μέχρι το 2030, υπολογίζεται ότι θα δημιουργηθεί περίσσευμα έως 250 δισ. κυβικών μέτρων, δηλαδή περισσότερο από το 50% της συνολικής ζήτησης του μπλοκ βάσει των στοιχείων του 2021.

Λόγω των ήπιων καιρικών συνθηκών, της μείωσης της ζήτησης και της εισροής μεγάλης ποσότητας LNG, δεν υπήρξε σημαντική αναστάτωση στον ενεργειακό εφοδιασμό της Ευρώπης πέρυσι. Μάλιστα, το επίπεδο πληρότητας των αποθεμάτων φυσικού αερίου είναι υψηλότερο από το σύνηθες τώρα.

Παρ’ όλα αυτά, τα πλοία μεταφοράς LNG εξακολουθούν να καταφθάνουν με ρυθμό-ρεκόρ, προκειμένου να διασφαλιστούν επαρκή αποθέματα για τον επόμενο χειμώνα. Ενδεικτικά, ορισμένες ημέρες οι εγκαταστάσεις είναι πλήρεις, με αποτέλεσμα το εισαγόμενο καύσιμο να παραμένει στα τάνκερ, τα οποία λειτουργούν ως πλωτές αποθήκες.

Αυτή τη στιγμή, προκειμένου να αντεπεξέλθει στην τρέχουσα ζήτηση, η Ευρώπη οφείλει να προχωρήσει στην κατασκευή νέων υποδομών LNG. Σημειώνεται άλλωστε πως οι τερματικοί σταθμοί δεν έχουν πλήρη δυναμικότητα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

Οι ανησυχίες όμως είναι για το μέλλον, δεδομένου ότι η στροφή προς τις ΑΠΕ μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της ζήτησης φυσικού αερίου στην Ε.Ε. κατά σχεδόν 45% μέχρι το 2030. Και για να προληφθούν τυχόν προβλήματα, ορισμένα από τα υφιστάμενα τέρμιναλ πρόκειται να λειτουργούν μέχρι το 2045 ή το 2050.

Η Ε.Ε. πάντως αντιμετωπίζει την επιπλέον δυναμικότητα ως δίχτυ ασφαλείας για την ενεργειακή αγορά. Παράλληλα, οι πλωτές αποθήκες έχουν τη δυνατότητα να λειτουργήσουν ως μέσα μεταφοράς LNG προς άλλες τοποθεσίες, εάν πράγματι μειωθεί η ζήτηση. Τέλος, ορισμένοι από τους νέους τερματικούς σταθμούς μπορεί να αξιοποιηθούν για την επεξεργασία άλλων προϊόντων, όπως η αμμωνία ή το υδρογόνο.

Από την πλευρά της, η Esther Ang, επικεφαλής του τμήματος LNG στην ελβετική MET International, δήλωσε στο Bloomberg ότι η Ευρώπη θα εξακολουθεί να χρειάζεται LNG το 2030, αλλά και μετά. «Υπάρχουν περισσότερα έργα LNG στον κόσμο αυτή τη στιγμή απ’ ό,τι στο παρελθόν. Θα υπάρξουν στιγμές, οπότε αυτά τα περιουσιακά στοιχεία θα είναι απαραίτητα, και άλλες στιγμές ενδεχομένως με χαμηλότερη ζήτηση – αλλά το όλο θέμα είναι η διαχείριση αυτού του ρίσκου», τόνισε.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση