Της Δωρίτας Γιαννακού
Oι Κύπριοι έχουν τον τουρισμό στο αίμα τους, είναι στο DNA τους η εξωστρέφεια, υποστήριξε ο τέως δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης σε συνέντευξη στην «Κ». Ο κ. Μπακογιάννης ανέφερε ότι η Κύπρος διαθέτει πολλά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και μπορεί να καταστεί ολόχρονος τουριστικός προορισμός. Ο τέως δήμαρχος Αθηναίων εντοπίζει σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης εναλλακτικού και θρησκευτικού τουρισμού στο νησί. Ο κ. Μπακογιάννης αναφέρθηκε στο παράδειγμα της Αθήνας ως city break προορισμός, όπου κατάφεραν να αυξήσουν την επισκεψιμότητα σε μήνες με χαμηλότερη κίνηση, καταδεικνύοντας ότι κάτι τέτοιο μπορεί να κάνει και η Κύπρος. Ωστόσο, όπως υπογράμμισε, η Κύπρος υστερεί στις συνεργασίες μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, στη συλλογική δράση, τον συντονισμό και τις υποδομές. Πρότεινε επίσης όπως σχεδιαστεί καμπάνια βάσει ολοκληρωμένης πρότασης, στηριγμένης σε εμπειρίες που μπορεί να ζήσει στην πόλη ο επισκέπτης. Αξίζει να σημειώσουμε ότι ο τέως δήμαρχος Αθηναίων βρέθηκε πρόσφατα στην Κύπρο και μίλησε για τα θέματα του τουρισμού, στο πλαίσιο του συνεδρίου «Beyond Sea and Sun» που διοργανώθηκε με πρωτοβουλία της Hermes Airports.
–Ποια είναι τα απαραίτητα συστατικά που πρέπει να έχει η Κύπρος προκειμένου να καταφέρει να καταστεί ολόχρονος τουριστικός προορισμός; Τι αποτελεί τον νούμερο ένα λόγο επίσκεψης των τουριστών σε έναν προορισμό;
–Η Κύπρος είναι θεού τόπος. Έχει όλα τα καλά και όλα όσα χρειάζονται για να αποτελεί έναν αξεπέραστο τουριστικό προορισμό, όλο τον χρόνο. Βέβαια, δεν σας κρύβω πως εγώ, όταν μιλάμε για την Κύπρο, δεν είμαι ιδιαίτερα αντικειμενικός. Δύο από τα παιδιά μου είναι, κατά το ήμισυ, «Κυπριόπουλα», έρχομαι συχνά και βέβαια έχω ζήσει πολλές όμορφες στιγμές σε αυτό το υπέροχο νησί, το οποίο έχω μέσα στην καρδιά μου. Πέρα από την προσωπική μου προτίμηση, η Κύπρος μπορεί να είναι ολόχρονος τουριστικός προορισμός. Έχει θάλασσα, αλλά και βουνό. Έχει σπουδαία ιστορία. Έχει ξενοδοχεία και υποδομές υψηλών προδιαγραφών. Έχει φοβερή γαστρονομία. Έχει μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης εναλλακτικού και θρησκευτικού τουρισμού. Και φυσικά, στο νησί γίνονται σοβαρές επενδύσεις και κομβικής σημασίας έργα.
Πλεονεκτήματα και αδυναμίες
–Πού εντοπίζετε τις κυριότερες αδυναμίες στον τουριστικό προορισμό της Κύπρου και ποια τα ανταγωνιστικά της πλεονεκτήματα συγκριτικά με ανταγωνιστικούς προορισμούς; Πόσο σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η βελτίωση των υποδομών και των υπηρεσιών για τους τουρίστες;
–Ξεχωρίζω αρκετά σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που έχει η Κύπρος. Πρώτο για μένα είναι η φιλοξενία. Στην Ελλάδα και στην Κύπρο, ξέρουμε πολύ καλά τι σημαίνει ζεστή φιλοξενία και πώς μπορούμε να κάνουμε τους επισκέπτες να νιώθουν οικειότητα, ασφάλεια, αλλά και μοναδικότητα. Δεύτερο, είναι το κλίμα της περιοχής. Ζέστη όλο τον χρόνο, που σου επιτρέπει να κολυμπάς, αλλά ταυτόχρονα να κάνεις και πολλές άλλες δραστηριότητες: Πεζοπορίες, επισκέψεις σε σημαντικά σημεία ενδιαφέροντος, αλλά βέβαια και το πιο απλό. Να τρως, να διασκεδάζεις και να περνάς στιγμές χαλάρωσης στον εξωτερικό χώρο. Τρίτο, το μέγεθος του νησιού. Όταν κανείς έρχεται στην Κύπρο, μπορεί να επισκεφτεί το σύνολο της χώρας. Διαφορετικές πόλεις και περιοχές, διαφορετικές εμπειρίες, διαφορετικές δραστηριότητες, που μπορούμε να φτάσουμε μέσα σε πολύ λίγο χρόνο. Τέταρτο και πολύ σημαντικό: οι Κύπριοι έχουν τον τουρισμό στο αίμα τους. Είναι στο DNA τους η εξωστρέφεια. Σχετικά με τις αδυναμίες θεωρώ πως είναι αφενός η υστέρηση στις συνεργασίες, στη συλλογική δράση και τον συντονισμό, αφετέρου ο μέχρι τώρα στρατηγικός σχεδιασμός της χώρας που προβάλλει περισσότερο τη θάλασσα και τον ήλιο. Είναι λογικό. Το ίδιο συνέβαινε και σε πολύ μεγάλο βαθμό συμβαίνει και σήμερα στην Ελλάδα. Ασφαλώς, η βελτίωση των υποδομών είναι το Α και το Ω για τους σημερινούς επισκέπτες, που έχουν πολλές προσλαμβάνουσες, αλλά και πολλές εναλλακτικές επιλογές. Ευτυχώς, η Κύπρος, σε επίπεδο υπηρεσιών είναι πολύ μπροστά και φυσικά τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σπουδαία βήματα στις υποδομές του νησιού. Και μιλάω για τις νέες μαρίνες, τις βελτιωτικές κινήσεις που έγιναν στα λιμάνια, έργα υποδομής όπως αναπλάσεις στις παραλίες αλλά και στα κέντρα των μεγάλων πόλεων.
–Πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της συνεργασίας με ιδιωτικούς φορείς και επιχειρηματίες προς την επίτευξη του στόχου μας να καταστεί η Κύπρος ολόχρονος τουριστικός προορισμός;
–Αλίμονο αν το 2025 δεν θεωρούμε αυτονόητη πλέον τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Αυτό άλλωστε κάναμε, με μεγάλη επιτυχία και με πολύ καλά αποτελέσματα στον Δήμο Αθηναίων, με το This is Athens and Partners, μία μεγάλη συνεργασία του δήμου με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και ιδιώτες που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό. Κοινές αποφάσεις, κοινή χρηματοδότηση. Κοινή ευθύνη. Λειτουργεί. Πόσο μάλλον που δεν εξαντλείται στον σχεδιασμό, αλλά προχωράει και στην υλοποίηση. Στο πλαίσιο αυτό, η Αθήνα οργανώνει και to Travel Trade, τον μεγαλύτερο θεσμό Β2Β στην Ελλάδα, όπου φέρνει σε επαφή τους επαγγελματίες του τουρισμού στο εξωτερικό, με τους Έλληνες ομολόγους τους. Επίσης, παρατηρώντας το κενό στην ύπαρξη ενός εθνικού φορέα για την προώθηση του συνεδριακού τουρισμού στη χώρα μας, το γραφείο συνεδρίων και επισκεπτών του Δήμου Αθηναίων θέσπισε, μαζί με το αντίστοιχο της Θεσσαλονίκης και την HAPCO and DES, δηλαδή με τους επαγγελματίες που ασχολούνται με τον συνεδριακό τουρισμό στην Ελλάδα, την Greek Meeting Alliance, μια πρωτοπόρα σύμπραξη για την προώθηση αυτού του προσοδοφόρου είδους τουρισμού.
Το παράδειγμα της Αθήνας
–Με ποιους τρόπους μπορεί η Κύπρος να αντλήσει βέλτιστες πρακτικές από το παράδειγμα της Αθήνας, η οποία αποτελεί ολόχρονο τουριστικό προορισμό με πάνω από 8 εκατομμύρια αφίξεις ξένων;
–Η συνεργασία και η ανταλλαγή καλών πρακτικών μεταξύ των πόλεων είναι το παν. Είχα μία εξαιρετική συνεργασία για παράδειγμα με τον φίλο, νυν περιφερειάρχη και πρώην δήμαρχο Λευκωσίας κ. Γιωρκάτζη. Σχετικά με πιο συγκεκριμένες βέλτιστες πρακτικές, μπορώ να σας αναφέρω, πέρα από τη συνεργασία ιδιωτικού και δημόσιου τομέα για την οποία μιλήσαμε παραπάνω, τη μεγάλη δουλειά που κάναμε στην Αθήνα για να καταστήσουμε την πόλη σε city break προορισμό. Με αυτόν τον τρόπο, αυξήσαμε την επισκεψιμότητα σε μήνες με χαμηλότερη κίνηση. Τέλος, ένα ακόμη παράδειγμα, είναι ο σχεδιασμός και η προώθηση μίας καμπάνιας που βασίζεται σε μία ολοκληρωμένη πρόταση προς τον εν δυνάμει επισκέπτη, βασισμένη σε εμπειρίες που μπορεί να ζήσει στην πόλη. Γαστρονομία, διασκέδαση, συναυλίες και άλλου είδους εκδηλώσεις, περίπατοι και άλλες λιγότερο προβλεπόμενες δραστηριότητες. Κάπως έτσι δημιουργήσαμε στην Αθήνα το This is Athens City Festival.
–Σε ποιες μορφές τουρισμού θα προτείνατε να επικεντρωθεί η Κύπρος για την περαιτέρω ανάπτυξη του ολόχρονου τουρισμού;
–Με τις υποδομές που συνεχώς υλοποιούνται στην Κύπρο, θεωρώ ότι ο συνεδριακός τουρισμός είναι μία από τις προκλήσεις για το νησί. Παράλληλα, αν λάβει κανείς υπ’ όψιν τα παραπάνω χαρακτηριστικά του νησιού και το γεγονός ότι πολλοί Κύπριοι σπουδάζουν ιατρική, θεωρώ ότι υπάρχουν πολύ καλές προοπτικές για τον τουρισμό ευεξίας και τον ιατρικό τουρισμό. Δεν μπορώ να σκεφτώ καλύτερο τόπο στον οποίο μπορούν να αναπτυχθούν κέντρα ευεξίας, με υπηρεσίες υψηλής ποιότητας. Και τέλος, η Κύπρος, με το ζεστό κλίμα της τον χειμώνα, μπορεί να ποντάρει σοβαρά και στον τουρισμό της τρίτης ηλικίας, ειδικά από τη βόρεια Ευρώπη.
Ο ρόλος της τεχνολογίας και ψηφιακής καινοτομίας
–Πώς επηρεάζει η τεχνολογία και η ψηφιακή καινοτομία την τουριστική εμπειρία;
–Όπως επηρεάζει όλες τις εκφάνσεις της ζωής μας. Στον απόλυτο βαθμό. Επηρεάζει τον επισκέπτη, επηρεάζει τους φορείς που ασχολούνται με τον τουρισμό, επηρεάζει τους επαγγελματίες. Επηρεάζει την προβολή και τη διαφήμιση, τον τρόπο λειτουργίας των τουριστικών μονάδων, αλλά και των χώρων πολιτισμού, τον τρόπο έρευνας και οργάνωσης του ταξιδιού μας. Και να σας πάω και ένα βήμα παραπέρα. Τα δεδομένα της τεχνολογίας σήμερα, με τα δεδομένα της τεχνολογίας αύριο, μπορεί να είναι τελείως διαφορετικά. Οι προκλήσεις του ΑΙ, οι δυνατότητες που μπορεί να μας προσφέρει αυτό ή ένα άλλο νέο τεχνολογικό επίτευγμα, μοιάζουν ανεξάντλητες. Γι’ αυτό απαιτείται να είμαστε σε εγρήγορση και να προσαρμόζουμε άμεσα τις παρεχόμενες υπηρεσίες στα νέα τεχνολογικά δεδομένα. Πάντα βέβαια με σύνεση και ηθικούς κανόνες.