Της Δωρίτας Γιαννακού
Άκουσε και μελετά τα αιτήματα της εργολάβου εταιρείας, για κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς η ad hoc επιτροπή, η οποία ανέλαβε τη διαδικασία φιλικού διακανονισμού μεταξύ της ελληνικής εταιρείας Intrakat και του τμήματος Δημοσίων Έργων. Η ανεξάρτητη επιτροπή, που αποτελείται από τρία μέλη προερχόμενα από τον ευρύτερο δημόσιο τομέα, έθεσε ενώπιόν της 10 συν 1 αιτήματα από τον εργολάβο του έργου, τα οποία θα εξετάσει και δεν αποκλείεται να ζητήσει και περαιτέρω διευκρινίσεις σε κατοπινό στάδιο.
Ανεξάρτητη επιτροπή εξετάζει 10 συν 1 αιτήματα του εργολάβου προς εξεύρεση συμβιβαστικής λύσης
Το κράτος, που είναι ο εργοδότης του συγκεκριμένου έργου, επιδιώκοντας να εξαντλήσει όλα τα ενδεχόμενα εξεύρεσης λύσης των διαφορών μεταξύ των δυο μερών, προχώρησε σε αυτή τη διαδικασία η οποία άρχισε την περασμένη Δευτέρα και ολοκληρώθηκε χθες. Η διαδικασία εξεύρεσης φιλικού διακανονισμού προβλέπεται στο συμβόλαιο που συνήψαν τα δύο μέρη και όπως σημειώνεται τα επόμενα βήματα προνοούν την άμεση ετοιμασία εισήγησης/έκθεσης από την τριμελή επιτροπή και υποβολή της προς την Κεντρική Επιτροπή Αλλαγών (ΚΕΑ), προκειμένου να λάβει την τελική της απόφαση ως προς το ζήτημα. Αξίζει να σημειώσουμε ότι κάθε επιτροπή αξιολόγησης επιφέρει έξτρα διοικητικό κόστος, το οποίο επιβαρύνει το κράτος και άπτεται στην αρμοδιότητα του Γενικού Λογιστηρίου της Δημοκρατίας.
Τα σενάρια
Στο παρόν στάδιο όλα τα σενάρια παραμένουν ανοικτά, καθώς σύμφωνα με τις πρόνοιες της σύμβασης, ο εργοδότης δύναται να προχωρήσει μέχρι και σε κατάσχεση του έργου και προκήρυξη νέων προσφορών προς εργοληπτικές εταιρείες εάν η εταιρεία δεν τηρήσει τις υποχρεώσεις της. Ανοικτό είναι, όπως πληροφορούμαστε, και το ενδεχόμενο να αποχωρήσει από τη σύμβαση του έργου η εργολάβος εταιρεία με δική της πρωτοβουλία. Σε αυτή την περίπτωση θα κληθεί να καταβάλει το τίμημα των ρητρών που προβλέπονται στη σύμβαση. Σε κάθε περίπτωση, από τις 26 Νοεμβρίου ο εργοδότης της σύμβασης, δηλαδή το κράτος, θα λαμβάνει από την κατασκευάστρια εταιρεία ποσό της τάξης των €5,5 χιλιάδων ημερησίως ως ρήτρα για κάθε μέρα που η εταιρεία δεν παρουσιάζεται στο εργοτάξιο προκειμένου να προχωρήσει άμεσα η κατασκευή του έργου. Επιπρόσθετα, αν δεν εξευρεθεί λύση ούτε μέσα από τη διαδικασία του φιλικού διακανονισμού μεταξύ των δυο μερών και το αρμόδιο Υπουργείο αναγκαστεί να προχωρήσει σε κατάσχεση του έργου, πρόκειται να αιτηθεί την εγγυητική εκτέλεσης έργου. Όπως πληροφορούμαστε, επιδίωξη του Τμήματος Δημοσίων Έργων είναι να εκτελεστεί το έργο από την κατασκευάστρια εταιρεία όπως ακριβώς προβλέπεται στη σύμβαση. Παρόλα αυτά, όπως πληροφορείται η «Κ», ενώ δεν υπήρχε και ούτε υπάρχει οποιοδήποτε κώλυμα για τον εργολάβο να εκτελεί τις εργασίες του στο έργο ενόσω τα ζητήματα και οι διαφορές του με τα Δημόσια Έργα εξετάζονται, εντούτοις δεν είχε εμφανιστεί στο εργοτάξιο από τον περασμένο Απρίλιο. Το αρμόδιο τμήμα, όπως μας έχει λεχθεί, έστειλε επανειλημμένως επιστολές προς την εργολάβο εταιρεία για να συνεχίσει να εργάζεται στο εργοτάξιο, ενώ ακολουθείται η διαδικασία επίλυσης των διαφορών των δυο μερών. Η εταιρεία, από την πλευρά της, επικαλείται τα αιτήματά της που έμειναν στο ράφι, με αποτέλεσμα το έργο να παραμένει στάσιμο.
Οι διαφωνίες
Οι σημαντικότερες διαφωνίες μεταξύ της κυβέρνησης και της Intrakat ήταν, όπως έγινε γνωστό, τα χωματουργικά έργα αλλά και τα αδρανή υλικά που παράγονται από τις χωματουργικές εργασίες και την καταλληλότητά τους να χρησιμοποιηθούν για τις επιχωματώσεις. Το αρμόδιο Υπουργείο από την πλευρά του, όπως πληροφορούμαστε, εξέτασε τα συγκεκριμένα ζητήματα και προχώρησε με τις κατάλληλες ενέργειες και εισηγήσεις έτσι ώστε να εξεύρει άμεσα λύσεις. Ωστόσο, από το μέτωπο της εκτέλεσης των εργασιών του έργου δεν έχουν αποπερατωθεί ούτε οι κατασκευές των τεχνικών εργασιών, ούτε οι εργασίες που αφορούν στα χωματουργικά ούτε και άλλες εργασίες που θα έφερναν πιο κοντά την ολοκλήρωση του έργου.
Αποζημιώσεις ύψους 30 εκατ.
Την ίδια ώρα, η κατασκευάστρια εταιρεία διεκδικεί αποζημιώσεις ύψους €30 εκατομμυρίων, επικαλούμενη θέματα που σχετίζονται με τις αυξήσεις των υλικών κατά 20-30% λόγω των επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία, την καθυστέρηση στη μετακίνηση των πυλώνων της ΑΗΚ, την έλλειψη ικανοποιητικών χώρων απόθεσης αδρανών υλικών, την ακαταλληλότητα των αδρανών υλικών κ.α. Επίσης, ο εργολάβος έχει καταθέσει αίτημα για παράταση του χρόνου αποπεράτωσης του έργου για περίοδο 35 μηνών και το αίτημα ευρίσκεται ενώπιον της Κεντρικής Επιτροπής Αλλαγών και Απαιτήσεων.
Το έργο
Υπενθυμίζεται ότι το έργο αφορά στη μελέτη και την κατασκευή δρόμου δύο λωρίδων κυκλοφορίας αρχικά από την Αγία Μαρινούδα μέχρι το Στρουμπί, με μήκος 15,5 χλμ. και κόστος €86.845.010 (περιλ. ΦΠΑ). Μελλοντικά, ο δρόμος θα αναβαθμιστεί σε αυτοκινητόδρομο τεσσάρων λωρίδων. Η όδευση αρχίζει από τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού-Πάφου παρά την Αγία Μαρινούδα και καταλήγει στον υφιστάμενο δρόμο μετά το Στρουμπί. Η A΄ φάση περιλαμβάνει την κατασκευή ενός ανισόπεδου κόμβου για σύνδεση με τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού-Πάφου, ενός κυκλικού κόμβου στην Τσάδα και ενός στο σημείο τερματισμού μετά το Στρουμπί. Προνοείται, επίσης, η κατασκευή δύο διατρητικών σηράγγων μήκους 720μ. και 290μ. έκαστη, πέντε κοιλαδογεφυρών συνολικού μήκους 1.500μ., δύο υπέργειων διαβάσεων και εννέα υπόγειων διαβάσεων. Τέλος, λόγω της ανωφέρειας του δρόμου, θα κατασκευαστούν πρόσθετες λωρίδες κυκλοφορίας σε μεγάλο μήκος (περίπου 12 χλμ.). Στο σύνολό του, ο αυτοκινητόδρομος θα είναι μήκους 31 χλμ. και θα ολοκληρωθεί σε δύο φάσεις. Το έργο, σύμφωνα με τη σύμβαση πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι τον Νοέμβριο, κάτι το οποίο ωστόσο κρίνεται ανέφικτο, καθώς μέχρι στιγμής έχει ολοκληρωθεί μόλις το 30% του έργου.