ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

ΥΠΑΝ: Στο τελικό στάδιο Ν/σ για Υποστηρικτικά Προγράμματα

Με τη λειτουργία τους, όπως ακριβώς και ο στόχος τους, δημιούργησαν νέες συνθήκες σχολικής ζωής και διαδικασίες μάθησης, είπε η κ. Μιχαηλίδου

ΚΥΠΕ

Βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο για την κατάθεση του νομοσχεδίου, που αφορά στα Υποστηρικτικά Εκπαιδευτικά Προγράμματα του Υπουργείου Παιδείας, ανέφερε η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Δρ Αθηνά Μιχαηλίδου, μιλώντας σε ημερίδα της ΣΕΚ και της ΠΕΟ με θέμα: «Ο ρόλος των Υποστηρικτικών Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων». Η εκδήλωση έγινε τη Δευτέρα στο Οίκημα της ΣΕΚ, στον Στρόβολο.

Αναφερόμενη, στα Υποστηρικτικά Προγράμματα, η Υπουργός σημείωσε ότι με τη λειτουργία τους, όπως ακριβώς και ο στόχος τους, δημιούργησαν νέες συνθήκες σχολικής ζωής και διαδικασίες μάθησης. Στο πλαίσιο αυτό, συνέχισε, οι σχολικές μονάδες αύξησαν σημαντικά τη δημιουργική απασχόληση και την ενισχυτική διδασκαλία που προσφέρουν.

«Οι δραστηριότητες και οι ευκαιρίες που προσφέρουν τα Υποστηρικτικά Προγράμματα του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην ολιστική ανάπτυξη των ατόμων, συμπληρώνοντας τη σχολική μάθηση με βασικές εμπειρίες και δεξιότητες ζωής», επεσήμανε η Αθηνά Μιχαηλίδου, προσθέτοντας ότι «τα Υποστηρικτικά Προγράμματα του ΥΠΑΝ παρέχουν τόσο σε μαθητές όσο και σε ενήλικες, ευκαιρίες για προσωπική ανάπτυξη, κοινωνική αλληλεπίδραση και επαγγελματική εξέλιξη, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων που περιλαμβάνει την άμεση παρέμβαση για τη στήριξη των σχολικών μονάδων, τη δημιουργική απασχόληση, τον αθλητισμό, τις τέχνες, τη μουσική, το θέατρο, την ενισχυτική διδασκαλία και τη γνωστική ενδυνάμωση σε σχολικά αντικείμενα, θέματα τεχνολογίας και περιβαλλοντικά ζητήματα».

Πέραν όμως από το φάσμα των γνωστικών δεξιοτήτων, συνέχισε, «τα Υποστηρικτικά Προγράμματα του ΥΠΑΝ παρέχουν μια πλατφόρμα κοινωνικής αλληλεπίδρασης, βοηθώντας τα άτομα να αναπτύξουν αυτοπεποίθηση, ομαδικότητα και ηγετικές ικανότητες».

Την ίδια ώρα, η Αθηνά Μιχαηλίδου τόνισε ότι «το ΥΠΑΝ, με κοινωνική ευαισθησία και ευελιξία στο σύγχρονο εκπαιδευτικό γίγνεσθαι, προσαρμόζει τις πολιτικές του ώστε αυτές να ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τάσεις της κοινωνίας, τις εξελίξεις στην αγορά εργασίας, την ανάγκη για παροχή ποιοτικών προγραμμάτων εκπαίδευσης και τους στόχους που τίθενται ως προτεραιότητα στην Εθνική Στρατηγική Διά Βίου Μάθησης».

Επιπρόσθετα, επεσήμανε ότι το ΥΠΑΝ, ανταποκρινόμενο στην εθνική πολιτική προτεραιότητα για την ανάπτυξη της διά βίου μάθησης και ενεργώντας στη βάση της Εθνικής Στρατηγικής Διά Βίου Μάθησης (ΕΣΔΒΜ) 2021-2027, επεκτείνει τις υποστηρικτικές δραστηριότητες που παρέχει, πέραν του επίσημου αναλυτικού προγράμματος, προσφέροντας στον ενήλικο πληθυσμό ευκαιρίες για συνεχή εκπαίδευση και ενίσχυση των δεξιοτήτων του. «Η διά βίου μάθηση είναι ζωτικής σημασίας στη σημερινή ταχέως μεταβαλλόμενη κοινωνία, όπου οι τεχνολογικές εξελίξεις και οι αλλαγές στην αγορά εργασίας απαιτούν συνεχή προσαρμογή και απόκτηση νέων δεξιοτήτων», υπογράμμισε.

«Ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά στην ανάπτυξη σύγχρονων επαγγελματικών δεξιοτήτων, τα Υποστηρικτικά Προγράμματα του ΥΠΑΝ, όπως το Πρόγραμμα Ναυτιλιακών, το Πρόγραμμα Αισθητικής και Κομμωτικής στη Μέση Τεχνική Εκπαίδευση και τα Μεταλυκειακά Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, αποτελούν εξαιρετικής σημασίας θεσμούς για την επαγγελματική εξέλιξη των συμμετεχόντων, εξοπλίζοντάς τους με πρακτικές δεξιότητες που μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα στο επαγγελματικό περιβάλλον και που εκτιμώνται ιδιαίτερα στην αγορά εργασίας», είπε η Υπουργός Παιδείας.

Παράλληλα, υπογράμμισε ότι οι δράσεις των Υποστηρικτικών Προγραμμάτων του ΥΠΑΝ ενισχύουν και προάγουν βασικές επιδιώξεις του Προγράμματος Διακυβέρνησης, «αφού συμβάλλουν στην υλοποίηση των προσπάθειών που καταβάλλουμε συστηματικά ως Κυβέρνηση για μια Κύπρο πιο δίκαιη και χωρίς αποκλεισμούς, με ανθρωποκεντρική εκπαίδευση και με ευκαιρίες συμμετοχής του συνόλου των πολιτών στις εκπαιδευτικές ευκαιρίες και στις δημοκρατικές διαδικασίες».

Σε αυτό το πλαίσιο, όπως είπε, «ένα σημαντικό πλεονέκτημα των Υποστηρικτικών Προγραμμάτων του ΥΠΑΝ είναι και η προσβασιμότητά τους από όλες τις ομάδες του πληθυσμού». Σημείωσε ακόμη ότι «με επιχορηγημένα δίδακτρα, σημαντικές, θεσμοθετημένες απαλλαγές και υποτροφίες και εξειδικευμένα προγράμματα, διασφαλίζουν ότι οι μαθητές και μαθήτριες κάθε ηλικίας και από κάθε κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο έχουν πρόσβαση σε ευκαιρίες δημιουργικής απασχόλησης και εμπλουτισμού». «Αυτή η πρόσβαση είναι ιδιαίτερα σημαντική για την προώθηση της ισότητας στις εκπαιδευτικές ευκαιρίες και την ανάπτυξη δεξιοτήτων», συμπλήρωσε.

Στη βάση των δεδομένων αυτών, συνέχισε, «το Υπουργείο παραμένοντας σταθερό στη δέσμευσή του για την οικονομική εξυγίανση και την παιδαγωγική αναβάθμιση των Υποστηρικτικών του Προγραμμάτων, μετά από εντατικές και επί σειρά ετών διαβουλεύσεις και κατόπιν συμφωνίας με τους κοινωνικούς εταίρους, τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, τη ΣΕΚ και την ΠΕΟ, κατέθεσε σχετική πρόταση στο Υπουργικό Συμβούλιο, το οποίο αποφάσισε στις 15 Ιουνίου 2023 τη σταδιακή κατάργηση του καθεστώτος αγοράς υπηρεσιών στα εν λόγω προγράμματα». Με αυτή την απόφαση, όπως ανέφερε, «έχει τεθεί η βάση για μία νομότυπη και μόνιμη λύση σε ένα χρόνιο εργασιακό πρόβλημα, διασφαλίζοντας παράλληλα ικανοποιητικούς όρους απασχόλησης και το σύνολο των δικαιωμάτων και ωφελημάτων, που απολαμβάνουν τα μισθωτά πρόσωπα για τα άτομα που επηρεάζονται».

Συγχρόνως, η κ. Μιχαηλίδου επεσήμανε ότι με αυτή την εξέλιξη δόθηκε και επίσημα το πράσινο φως για την αναβάθμιση της λειτουργίας των ίδιων των προγραμμάτων. «Παράλληλα, με το τέλος της διαδικασίας δημόσιας διαβούλευσης στις αρχές του προηγούμενου μήνα, βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο για την κατάθεση του νομοσχεδίου που ρυθμίζοντας οριστικά την εργασιακή πτυχή του θέματος, θα ανοίξει τον δρόμο για την εποπτεία, τον έλεγχο και την αξιολόγηση των προγραμμάτων και ως εκ τούτου την παραγωγική παρέμβαση, εκεί και όπου κρίνεται αναγκαίο, με στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών».

Συνεπακόλουθα, όπως είπε, «αναμένεται να διευκολυνθεί η παιδαγωγική σύζευξη του πρωινού με τον απογευματινό χρόνο και να προωθηθούν οι διαχρονικοί στόχοι του ΥΠΑΝ για βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων, παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης και προώθηση της διά βίου μάθησης».

Πρόσθεσε πως όσα έχει σημειώσει «αφορούν μέρος της πολιτικής που υιοθετούμε, αποσκοπώντας στη διασφάλιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης και τη συνεχή αναβάθμιση και εξέλιξη του εκπαιδευτικού μας συστήματος, των προγραμμάτων και των υπηρεσιών που προσφέρει το Υπουργείο», προσθέτοντας ότι «είναι ενδεικτικά της υψηλής σημασίας που αποδίδουμε, προς την επίτευξη του στόχου αυτού».

Καταληκτικά, διαβεβαίωσε ότι «μαζί με τις αρμόδιες υπηρεσίες και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε με απόλυτη προσήλωση, προκειμένου να ενισχύουμε με κάθε δυνατό τρόπο και στον μέγιστο βαθμό τις κοινές προσπάθειές μας προς την κατεύθυνση αυτή».

Στον χαιρετισμό του, ο Γενικός Γραμματέας της ΣΕΚ, Ανδρέας Μάτσας, συνεχάρη τους καθηγητές των Υποστηρικτικών Προγραμμάτων, οι οποίοι – όπως είπε – σε συνεννόηση και συνεργασία με το συνδικαλιστικό κίνημα, έχουν πετύχει την υλοποίηση 4 βασικών διεκδικήσεων. Σημείωσε ότι έχει επιτευχθεί η αναγνώριση του ρόλου των Υποστηρικτικών Προγραμμάτων, η ανατροπή της αγοράς υπηρεσιών, η κατοχύρωση και η διασφάλιση των θέσεων εργασίας, και η καταρράκωση του λαϊκισμού και του κίτρινου συνδικαλισμού.

Απευθυνόμενος προς την Υπουργό Παιδείας, ο κ. Μάτσας ζήτησε «ακόμα μεγαλύτερη ενίσχυση (Σ.Σ. των Υποστηρικτικών Προγραμμάτων) μέσα από ένα ακόμη πιο στοχευμένο και συγκροτημένο σχεδιασμό». Παράλληλα, ζήτησε από την κ. Μιχαηλίδου να μην επιτρέψει να καλλιεργηθούν ψευδαισθήσεις και να μην επιβραβεύσει «τις όποιες παράπλευρες κινήσεις και διεκδικήσεις δεν τεκμηριώνουν το στοιχείο του ηθικού και του δίκαιου, αλλά και του πρέποντος για τους επηρεαζόμενους εκπαιδευτικούς».

«Είναι σημαντικό να δώσουμε το στίγμα μιας συγκροτημένης, συνολικής, ουσιαστικής και σωστής πολιτικής», τόνισε ο ΓΓ της ΣΕΚ. «Επικροτήστε και επιβραβεύστε τον υπεύθυνο και τεκμηριωμένο συνδικαλισμό μέσα από το δίκαιο, το ηθικό, για το καλό της εκπαίδευσης, της παιδείας, των μαθητών, αλλά και των άμεσα συμβαλλομένων και επηρεαζομένων, που είναι οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί», υπογράμμισε.

Αυτούς τους στόχους, συνέχισε, «μπορέσαμε να προσεγγίσουμε με απόλυτη επάρκεια, συνεργαζόμενοι με τις υπόλοιπες. εκπαιδευτικές οργανώσεις, πλην Λακεδαιμονίων, και τις οποίες ευχαριστούμε για τη συνεργασία, την κατανόηση, την ανάδειξη του εργασιακού πλαισίου του εκπαιδευτικού λειτουργήματος, αλλά και της συνδικαλιστικής αλληλεγγύης που θα πρέπει να μας χαρακτηρίζει σε κάθε προηγούμενο, αλλά πολύ περισσότερο σε κάθε επόμενο βηματισμό».

«Μια συνεργασία, η οποία χτίστηκε μέσα από την αντίληψη, τη συναντίληψη, τη δημιουργία και την κατανόηση της προοπτικής που πρέπει μαζί με το Υπουργείο Παιδείας να προωθήσουμε και βέβαια στη βάση του αλληλοσεβασμού που θέλουμε να νιώθετε ότι είναι διάχυτος», είπε απευθυνόμενος προς την Υπουργό Παιδείας.

«Σε μια κοινωνία με ετερόκλητα χαρακτηριστικά, οφείλουμε να δώσουμε έμφαση στη δημόσια παιδεία, η οποία προφυλάσσει το ήθος του πολιτεύματος, διαμορφώνει χαρακτήρες και ενώνει τους ελεύθερους πολίτες. Ομοίως οφείλουμε να προστατέψουμε και να στηρίξουμε τους εκπαιδευτικούς που αναδεικνύουν μέσα από το έργο τους όλα αυτά τα χαρακτηριστικά», υπέδειξε ο κ. Μάτσας. «Θέλουμε δράσεις, θέλουμε έργα, θέλουμε να δημιουργήσουμε προοπτική γι’ αυτούς τους ανθρώπους, οι οποίοι καθημερινά δίνουν την ψυχή τους για να μπορέσουν να καλλιεργήσουν σωστά τους εκπαιδευόμενους και να δημιουργήσουν ένα εκπαιδευτικό σύστημα που να μπορεί να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των νέων δεδομένων και στις προοπτικές που δημιουργούνται», τόνισε.

Στον χαιρετισμό της, η Γενική Γραμματέας της ΠΕΟ, Σωτηρούλα Χαραλάμπους, είπε ότι «όταν στεκόμαστε σε ένα σωστό πλαίσιο, μπορούμε να βρίσκουμε λύσεις, οι οποίες να είναι και υπέρ των εργαζομένων αλλά και υπέρ της κοινωνίας. Παράλληλα, επεσήμανε ότι η ημερίδα «ανατρέπει μία αντίληψη που κάποιοι προσπαθούν να περάσουν μέσα στην κοινωνία, ότι το συνδικαλιστικό κίνημα είναι μόνον φορέας διεκδίκησης οικονομικών αιτημάτων και μόνο για τα δικά τους νοιάζονται, όπως επίσης ακόμα μια αντίληψη που συνοδεύει την πρώτη, ότι το συνδικαλιστικό κίνημα είναι φορέας οπισθοδρόμησης και όχι εκσυγχρονισμού».

Ακόμη, η κ. Χαραλάμπους σημείωσε ότι το 2013 «ήρθε μία μονομερής, παράτυπη και παράνομη απόφαση να μετατρέψει σε μια νύχτα χιλιάδες εργαζομένους από μισθωτούς σε αυτοεργοδοτούμενους», προσθέτοντας ότι «ήταν πάρα πολλές οι απογοητεύσεις, ήταν πάρα πολλές οι φορές που πέσαμε κάτω και έπρεπε να ξανασηκωθούμε και ξανασηκωνόμασταν».

«Αυτοί οι άνθρωποι μάς έδιναν και τις λύσεις, μας έδειχναν και την προοπτική και γιατί πιστέψαμε και πιστεύουμε σε αυτό που είναι δικαίωμα του κάθε εργαζόμενου, να έχει ρυθμισμένους όρους απασχόλησης ο εργαζόμενος, να ονομάζεται εργαζόμενος μισθωτός και οτιδήποτε άλλο», τόνισε η ΓΓ της ΠΕΟ. «Ο αγώνας για το καθεστώς απασχόλησης των εργαζομένων σε αυτά τα προγράμματα δεν ήταν μόνο για αυτούς τους εργαζομένους. Ήταν αγώνας αρχής ενάντια σε ένα φαινόμενο που υπάρχει ακόμα και σήμερα στην Κύπρο, να καλύπτονται ανάγκες μέσα από την αγορά υπηρεσιών, και για το οποίο υπάρχει αυτή τη στιγμή και μεγάλη συζήτηση σε ολόκληρη την Ευρώπη», υπογράμμισε.

Παράλληλα, η κ. Χαραλάμπους τόνισε ότι «αυτό που καταφέραμε είναι το αποτέλεσμα της επιμονής, της αγωνιστικότητας, της ενότητας και της συλλογικότητας που έδειξαν αυτοί οι εργαζόμενοι, που έκλεισαν τα αφτιά τους σε πολλές σειρήνες, και που μαζί συμπορευτήκαμε μέχρι να έχουμε το αποτέλεσμα που έχουμε σήμερα».

«Η συζήτηση για τον εκσυγχρονισμό αυτών των προγραμμάτων για μας έχει διττό περιεχόμενο», σημείωσε. Από τη μια, όπως είπε, «αυτά τα προγράμματα πρέπει συνεχώς και να εμπλουτίζονται σε ό,τι αφορά το εκπαιδευτικό τους περιεχόμενο, πρέπει και να διευρύνονται για να μπορούν να καλύπτουν τις αυξημένες ανάγκες». Η κ. Χαραλάμπους σημείωσε ότι πλέον τα προγράμματα σήμερα «έχουν διευρυνθεί πάρα πολύ, συμπεριλαμβάνοντας και αντικείμενα που είναι όντως μια δεύτερη ευκαιρία για απόφοιτους Μέσης Εκπαίδευσης, αλλά και με εξειδικευμένα αντικείμενα».

Παράλληλα, ανέφερε ότι «ο εκσυγχρονισμός και εμπλουτισμός των προγραμμάτων περιλαμβάνει και την εργασιακή ασφάλεια και προοπτική αυτών των εργαζομένων». «Από τη μια τα προγράμματα πρέπει να συνεχίσουν να έχουν το κοινωνικό τους πρόσημο και το κοινωνικό τους πρόσωπο και να δίνουν ένα σωστό πλαίσιο εργασίας για τον κόσμο που προσφέρει σε αυτά τα προγράμματα», επεσήμανε.

«Για μας, εκσυγχρονισμός δεν σημαίνει να κατεδαφίσουμε ό,τι χτίστηκε και πρέπει να πω ότι στα δικά μας τα αφτιά ακούγεται πολύ υποτιμητικό και υπερφίαλο να λένε κάποιοι ότι πρέπει να φύγουν αυτοί που σήμερα υπηρέτησαν αυτά τα προγράμματα, αυτοί που έστησαν αυτά τα προγράμματα, για να έρθουν κάποιοι άλλοι», υπογράμμισε η ΓΓ της ΠΕΟ.

Από την πλευρά του, ο Γενικός Γραμματέας της ΠΑΣΕΥ-ΠΕΟ, Ανδρέας Κουννής, σημείωσε ότι τα 13 Υποστηρικτικά Προγράμματα του ΥΠΑΝ «δεν είναι απλώς εκπαιδευτικές δομές, αλλά αποτελούν κοινωνικούς πυλώνες που ενθαρρύνουν τη διά βίου μάθηση, συμβάλλουν στην κοινωνική ενσωμάτωση, υποστηρίζουν την επανένταξη των μαθητών στην εκπαίδευση, καταπολεμούν την παραβατικότητα, προσφέρουν εξειδικευμένη επαγγελματική κατάρτιση και δεξιότητες, και δημιουργούν ευκαιρίες για την αγορά εργασίας».

«Σε έναν κόσμο που εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς, τα υποστηρικτικά προγράμματα μπορούν να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση μιας κοινωνίας με ευαισθητοποιημένους και ενεργούς πολίτες, συμμετοχή στα κοινωνικά ζητήματα, αντίσταση στον ρατσισμό και τη μισαλλοδοξία, ευκαιρίες επανένταξης και δεύτερης ευκαιρίας στη ζωή», τόνισε.

«Με ενότητα, αποφασιστικότητα και συνέπεια, συνεχίζουμε να διεκδικούμε το καλύτερο δυνατό μέλλον για τους εργαζόμενους, τους μαθητές αλλά και για το σύνολο της κοινωνίας», κατέληξε.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

NEWSROOM

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Παιδεία: Τελευταία Ενημέρωση