Χτυπάει αύριο Πέμπτη, 7 Σεπτεμβρίου, το «πρώτο κουδούνι» της νέας σχολικής χρονιάς για τα Γυμνάσια και τα Λύκεια, με το ζήτημα της ασφάλειας των μαθητών και των εκπαιδευτικών να αποτελεί μείζον ζήτημα για το Υπουργείο Παιδείας, μετά και τα φαινόμενα βίας και παραβατικότητας που παρατηρήθηκαν τις προηγούμενες χρονιές εντός των σχολικών μονάδων. Σε εγρήγορση έθεσε μάλιστα τους αρμόδιους το «έθιμο» των μαθητών, ειδικά της Γ’ Λυκειου, να κάνουν καταλήψεις σε σχολεία, μια ημέρα πριν την έναρξη των μαθημάτων, που οδηγούν συχνά σε βανδαλισμούς, με την Υπουργό κα Αθηνά Μιχαηλίδου να συγκαλεί σύσκεψη την προηγούμενη εβδομάδα για λήψη προληπτικών μέτρων. Δεδομένου ότι απαγορεύονται το βράδυ οι συγκεντρώσεις εντός των σχολικών χώρων, αποφασίστηκε να υπάρχει περιπολία της Αστυνομίας και οι σχολικές εφορείες να τοποθετήσουν στα λύκεια αυξημένο αριθμό ιδιωτικών φυλάκων, ενώ λήφθηκαν και μέτρα φωτισμού των χώρων. Ο Πρόεδρος των Σχολικών Εφορειών Ντίνος Έλληνας, δήλωσε στην «Κ» ότι δεν υπάρχει πληροφόρηση ή υποψίες για καταλήψεις σε σχολεία απόψε, ωστόσο όλες οι σχολικές μονάδες θα φρουρούνται από σήμερα το απόγευμα μέχρι και η ώρα 7:00 το πρωί αύριο. «Θα παρακολουθούμε τις εξελίξεις και θα χειριζόμαστε τις υποθέσεις όπως πρέπει, πάντα σε συνεννόηση με την Αστυνομία», ξεκαθάρισε.
Μέτρα για αποφυγή επεισοδίων σε σχολεία της Πάφου μετά τη Χλώρακα
Ανησυχία προκάλεσαν επίσης οι πληροφορίες για δημιουργία επεισοδίων εντός σχολείων της Πάφου από ομάδες ντόπιων και Σύριων μαθητών, μετά τα γεγονότα στη Χλώρακα. Τις συγκεκριμένες ανησυχίες προκάλεσε αριθμός μηνυμάτων που έχουν ανταλλάξει στο διαδίκτυο οι συγκεκριμένες ομάδες μαθητών, οι οποίες φαίνεται ότι οργανώνονται για επεισόδια. Η Υπουργός Παιδείας, ενημέρωσε την Παρασκευή, 1η Σεπτεμβρίου την Επιτροπή Παιδείας της Βουλής για το πού βρίσκεται γενικότερα η κατάσταση στο τομέα της παιδείας και της εκπαίδευσης και αναφερόμενη στο πιο πάνω γεγονός σημείωσε ότι «γενικότερα έχουμε λάβει μέτρα, ώστε με την έναρξη της σχολικής χρονιάς να μειωθούν φαινόμενα βίας και παραβατικότητας». «Έχουμε σε εγρήγορση τις Υπηρεσίες μας, οι οποίες επισκέπτονται τα σχολεία, από τώρα, πριν ακόμα πάνε οι μαθητές για να αναπτύξουν σχέδια δράσης, ειδικά για την προάσπιση του καλού κλίματος στα σχολεία, για να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε τα προγράμματά μας και τα παιδιά να επωφεληθούν από αυτά τα μέγιστα», συμπλήρωσε.
Τι προτείνει το Υπουργείο για την ασφάλεια
Ενδεικτικά της κατάστασης που επικράτησε στα σχολεία σε σχέση με τους βανδαλισμούς την περασμένη χρονιά ήταν τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στην Επιτροπή Παιδείας τον Μάιο, με βάση τα οποία από τις αρχές του 2022 έως τον Μάιο του 2023, είχαν καταγραφεί 250 περιστατικά καταστροφών σε σχολεία, τα περισσότερα εκ των οποίων στη Λευκωσία. Συγκεκριμένα, στις οδηγίες που εξέδωσε το Υπουργείο Παιδείας για την ομαλή λειτουργία των σχολείων 2023-2024 αναφέρεται ότι τα τελευταία χρόνια παρατηρείται έξαρση σε φαινόμενα κλοπών και διαρρήξεων στα σχολεία και προτείνει την εφαρμογή των πιο κάτω μέτρων:
- Εγκατάσταση συστήματος συναγερμού και σύνδεση του συστήματος με τον αστυνομικό σταθμό της περιοχής σε περίπτωση ενεργοποίησης του συναγερμού.
- Τοποθέτηση ψηλής περίφραξης ή καγκελόπορτας για απαγόρευση πρόσβασης στα κλιμακοστάσια, στις αίθουσες διδασκαλίας, στα γραφεία και σε άλλους κλειστούς χώρους.
- Τοποθέτηση μεταλλικών σχαρών στα πορτοπαράθυρα και κλειδαριών ασφαλείας στις θύρες αιθουσών και χώρων όπου φυλάσσεται ακριβός εξοπλισμός (π.χ. αίθουσες ηλεκτρονικών υπολογιστών, εργαστηριακοί χώροι κ.ά.).
- Σε περιπτώσεις όπου κρίνεται απαραίτητο διενεργούνται συχνές περιπολίες από την Αστυνομία, κατόπιν συνεννόησης με την οικεία Αστυνομική Διεύθυνση.
- Η οικεία σχολική εφορεία μπορεί να προχωρήσει σε αγορά υπηρεσιών ασφαλείας για φρούρηση του σχολείου από τον ιδιωτικό τομέα, εφόσον, έπειτα από αίτημα, εξασφαλίσει από το Γραφείο Ασφάλειας και Υγείας τους σχετικούς οικονομικούς πόρους.
Τα ανοιχτά κεφάλαια
Σύμφωνα με προηγούμενο ρεπορτάζ της «Κ» και του δημοσιογράφου Παύλου Νεοφύτου για τις εκκρεμότητες και την κατάσταση ετοιμότητας ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς, παραμένουν μετέωρα κάποια διαχρονικά ζητήματα, όπως τα εργοτάξια, η στελέχωση, τα κλιματιστικά, τα αναλυτικά προγράμματα, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, η ειδική εκπαίδευση και η στήριξη μαθητών μεταναστευτικής βιογραφίας.
Σε ό,τι αφορά τα εργοτάξια, εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών οργανώσεων και των συνδέσμων γονέων, σημείωσαν στην Επιτροπή Παιδείας της Παρασκευής ότι βρίσκονται ακόμα σε εξέλιξη έργα κτηριακής αναβάθμισης αλλά και συντηρήσεις. Σημείωσαν ότι σε σχέση με τα χρονοδιαγράμματα, φέτος η εικόνα είναι καλύτερη σε σχέση με πέρυσι, ωστόσο καυτηρίασαν το γεγονός ότι δεν αξιοποιείται από τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και τις σχολικές εφορείες ο χρόνος των καλοκαιρινών διακοπών, αλλά, όπως κάθε χρόνο, αυτές οι εργασίες αρχίζουν το τελευταίο δεκαήμερο πριν το άνοιγμα των σχολείων.
Σε ό,τι αφορά τη στελέχωση υπάρχουν ακόμα ορισμένες εκκρεμότητες, που έχουν να κάνουν με διορισμούς και μετακινήσσεις εκπαιδευτικών. Σύμφωνα με την πρόεδρο της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, ακόμα και την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας των σχολείων, αναμένονται να εντοπιστούν προβλήματα που αφορούν τη στελέχωση. Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Δημήτρης Ταλιαδώρος, είπε ότι και στη Μέση Εκπαίδευση δεν έχει ολοκληρωθεί πλήρως η στελέχωση, εστιάζοντας στους συμβασιούχους εκπαιδευτικούς.
Ακόμη ένα ζήτημα που ταλαιπωρεί τόσο τους μαθητές όσο και τους εκπαιδευτικούς είναι η απουσία των κλιματιστικών, ωστόσο τόσο οι οργανώσεις των εκπαιδευτικών όσο και οι γονείς καταγράφουν στα θετικά τη δέσμευση της νέας υπουργού Παιδείας για τοποθέτηση κλιματιστικών εντός των τάξεων, αρχής γενομένης από τον φετινό Οκτώβριο και σε χρονικό βάθος τριών χρόνων.
Όσον αφορά τον νέο τρόπο αξιολόγησης των μαθητών στη Μέση Εκπαίδευση, μετά και την κατάργηση των εξετάσεων τετραμήνων, «αυτό που απομένει είναι να παρακολουθηθεί και να κριθεί η εφαρμογή του από τους εκπαδευτικούς στην τάξη», δήλωσε ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, Λοΐζος Κωνσταντίνου. Σύμφωνα με τον κ. Ταλιαδώρο, οι εκπαιδευτικοί έλαβαν την ύλη που θα διδαχθεί και, κατά την εκτίμησή του, έχει γίνει μία καλή δουλειά, ώστε να μη δημιουργηθούν προβλήματα, τουλάχιστον όσον αφορά τη διδακτέα ύλη.
Σε συνέντευξή της στην «Κ» της Κυριακής (27/08) η Υπουργός Παιδείας μίλησε για προσπάθεια επικαιροποίησης των Αναλυτικών Προγραμμάτων, ενώ τόνισε ότι το σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών είναι πεπαλαιωμένο, θεωρώντας ότι έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για να μία υγιή συζήτηση με όλους τους εμπλεκομένους. Επίσης εκδήλωσε διάθεση να μπει δυναμικά και να αναλώσει όλη τη χρονιά σε συζήτηση με όλους τους εταίρους για βελτίωση και αναβάθμιση της ειδικής εκπαίδευσης.
Τέλος, ένα σημαντικό θέμα για τους εμπλεκόμενους φορείς της εκπαίδευσης είναι και η ουσιαστική ενίσχυση παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία. «Πρέπει από τη Δημοτική μέχρι τη Μέση Εκπαίδευση να δημιουργηθούν τάξεις υποδοχής, δεν μπορεί να εισέρχονται μαθητές σε κανονικές τάξεις φοίτησης, εάν δεν έχουν το απαραίτητο επίπεδο γνώσης της Ελληνικής», είπε ο κ. Ταλιαδώρος. Η πρόεδρος της ΠΟΕΔ είπε ότι στα θετικά είναι ότι το πρόγραμμα στήριξης θα ξεκινά από την πρώτη μέρα της σχολικής χρόνιας προσθέτοντας ότι το πρόγραμμα θα αξιολογηθεί στο τέλος της χρονιά μαζί με το Υπουργείο Παιδείας ώστε να γίνουν ενέργειες προς βελτίωσή του.