ΚΥΠΕ
Τα αποτελέσματα των εξετάσεων των τετράμηνων και συγκεκριμένα του Α ́ τετράμηνου, που εφαρμόστηκαν για πρώτη φορά φέτος σε ολόκληρο το φάσμα του λυκειακού κύκλου, καθώς και τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν από την εφαρμογή των ενδιάμεσων εξετάσεων, τέθηκαν τη Δευτέρα ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, με τον Υπουργό Παιδείας, Πρόδρομο Προδρόμου, να αναφέρει πως θεσμός των εξετάσεων τετραμήνων τελεί υπό αξιολόγηση.
Ενημερώνοντας τα μέλη της Επιτροπής Παιδείας, ο κ. Προδρόμου ανέφερε ότι ήδη γίνονται μια σειρά από μελέτες και αξιολογήσεις των διαδικασιών, σημειώνοντας πως το Υπουργείο είναι ακόμα στη διαδικασία προς ολοκλήρωση.
Σύμφωνα με τον Πρόδρομο Προδρόμου μόλις ολοκληρωθεί η αξιολόγηση του θεσμού θα θέσουν αναλυτικά στοιχεία ενώπιον των μελών της Επιτροπής, για ενημέρωση.
Εξάλλου, ο Υπουργός Παιδείας διέψευσε τη φημολογία ότι φέτος τα αποτελέσματα στις εξετάσεις ήταν πολύ χειρότερα, λέγοντας ότι σε δείγμα περίπου 15% των σχολείων, που μπόρεσε το Υπουργείο του να έχει στοιχεία «δεν επαληθεύεται αυτή η φήμη που έχει κυκλοφορήσει».
Εξέφρασε την λύπη του, γιατί όπως σημείωσε «από τις 3 Φεβρουαρίου και προτού καν διορθωθούν εξετάσεις και προτού κάποιος να έχει ακόμα τη δυνατότητα να ξέρει, είχε διαδοθεί μια πληροφορία ότι δήθεν τα αποτελέσματα είναι πιο χαμηλά».
«Προφανώς», είπε, «κάποιοι προσπαθούν διαρκώς να πολεμήσουν το σχολείο, να μην αφήσουν να έχουμε απρόσκοπτες διαδικασίες, να δημιουργούν αντιπαλότητες και αχρείαστε συζητήσεις επί συζητήσεων».
Μιλώντας στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας, ο κ. Προδρόμου ανέφερε ότι η διαδικασία της αξιολόγησης εφαρμόστηκε, όπως και τις προηγούμενες σχολικές χρονιές με επιτυχία, ενώ υπενθύμισε πως σύμφωνα και με άρθρο των κανονισμών -που εφαρμόζονται και ψηφίστηκαν από τη Βουλή- όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία στην Γ’ Λυκείου και στο Γ’ έτος των Τεχνικών σχολών, δηλαδή με το τέλος της φετινής σχολικής χρονιάς, θα πρέπει να γίνει μια αξιολόγηση.
«Εκεί θα μπορούμε να κάνουμε συζήτηση, να πάρουμε αποφάσεις και μα γίνει εμπεριστατωμένη ενημέρωση της Βουλής. Γι’ αυτό το σκοπό είναι που στο Υπουργείο Παιδεία έχουν ήδη ξεκινήσει επιστημονικές αξιολογήσεις, μία εκ των οποίων που αφορά συγκεκριμένα το μάθημα της Χημείας έχει ήδη κατατεθεί στην Επιτροπή της Βουλής».
Απαντώντας σε ερώτηση περί αποκαρδιωτικών αποτελεσμάτων στο μάθημα των Νέων Ελληνικών, ο κ. Προδρόμου είπε πως «τα αποτελέσματα στα Νέα Ελληνικά είτε στην Γ’ Λυκείου, είτε στη Β,’ είτε στην Α,’ είτε στις παγκύπριες εξετάσεις, είναι πάντα όπως περιγράφεται.
Σημείωσε πως «θα ήταν καλά αν ασχολούμασταν κάθε χρόνο», για να σημειώσει πως «όταν ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο τα αποτελέσματα των παγκύπριων εξετάσεων είχαμε υπογραμμίσει ότι πρέπει να μας απασχολήσει το γεγονός ότι περίπου 1 στα 5 παιδιά τελειώνοντας το σχολείο στην Κύπρο βαθμολογείται στη γλώσσα μας από 0 μέχρι 5».
Επίσης, είπε πως θα έπρεπε να απασχολήσει και το ότι λίγο περισσότεροι από τους μισούς έχουν βαθμολογία κάτω από τη βάση.
«Αυτό υπογράμμισα και στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής. Το θέμα δεν είναι πότε και ποιες εξετάσεις κάνουμε. Και αν δεν γίνονταν εξετάσεις καθόλου ενδεχομένως τα κενά αυτά θα υπήρχαν στους νέους ανθρώπους. Άρα, λοιπόν, αυτό που πρέπει να μας απασχολήσει -και θα χρειαστούμε και τη συμβολή της Επιτροπής και των πολιτικών δυνάμεων- είναι ενδεχομένως να αναδιοργανώσουμε κάποιες από τις σπουδές στο Γυμνάσιο και το Λύκειο».
Επιπλέον, ανέφερε πως του χρόνου θα έχουμε ενδείξεις από αξιολογήσεις και στο Γυμνάσιο, για να προσθέσει πως έγκαιρα από την πρώτη Γυμνασίου πρέπει να γίνει μία συζήτηση, ούτως ώστε να ληφθούν «βελτιωτικά ουσιαστικά μέτρα και όχι μονοκόμματες προτεινόμενες λύσεις».
Επανέλαβε ότι «εκεί όπου υπάρχουν ελλείψεις και κενά πρέπει να βελτιωθούμε», συμπληρώνοντας πως «εκεί πρέπει να στοχεύσουμε και το Υπουργείο είναι έτοιμο και πρόθυμο να συνεργαστεί και με τους εκπαιδευτικούς, που πρέπει να τους δοθεί χρόνος να αφομοιώσουν τις νέες αυτές μεθόδους και να επιμορφωθούν».
Σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρία, ο Αναπληρωτής Πρόεδρος Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας, Χρύσανθος Σαββίδης, μίλησε για αλλαγές στη δομή του θεσμού των 4μήνων, λέγοντας ότι μπορεί οι εξετάσεις να αποτελούν θεσμό αξιολόγησης, ωστόσο, τη δεδομένη στιγμή χρειάζονται βελτίωση.
Σύμφωνα με τον κ. Σάββιδη «δυστυχώς σήμερα ο Υπουργός Παιδείας με τη στάση που ακολούθησε φαίνεται ότι δεν έχει κατανοήσει το μεγάλο πρόβλημα που έχει προκύψει μέσα από τις εξετάσεις τετράμηνων», ενώ σημείωσε πως το ΔΗΚΟ δεν είναι ενάντια στις εξετάσεις τετραμήνων.
Ωστόσο, πρόσθεσε πως «πρέπει να γίνουν διορθωτικές κινήσεις, βελτιώσεις είτε διαδικαστικού περιεχομένου είτε μαθησιακού».
«Φέτος είχαμε πρόβλημα στις εξετάσεις τετραμήνων και αν δεν το αντιληφθούν κάποιοι, τότε θα συνεχίσουμε να έχουμε πρόβλημα και τα επόμενα χρόνια. Χάθηκαν έξι εβδομάδες διδακτικού χρόνου, σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση. Είναι περισσότερες οι εβδομάδες λόγω και των εξετάσεων τρίτης σειράς», είπε.
Ανέφερε ακόμα πως το κόμμα του είναι υπέρμαχο της διατήρησης του δημόσιου σχολείου, για να συμπληρώσει πως «για να βελτιωθεί το δημόσιο σχολείο, θα πρέπει και οι εξετάσεις των τετραμήνων να τροποποιηθούν».
Σημείωσε ότι «δυστυχώς δεν έχουμε ακούσει την οποιαδήποτε διάθεση από τον Υπουργό Παιδείας είτε για αυτοκριτική, είτε κάποια μέτρα για να βελτιωθούν», συμπληρώνοντας ότι δεν έχουν ακούσει «ούτε μια κουβέντα για τους φετινούς αποφοίτους».
«Αυτά τα παιδιά είναι αδικημένα, γιατί δεν είχαν κανονικές συνθήκες κατάκτησης της γνώσης και συμμετοχής στις εξετάσεις. Εύχομαι ότι ο Υπουργός θα κάνει δεύτερες σκέψεις. Αναμένουμε πλήρη στατιστικά δεδομένα για όλα τα μαθήματα. Ο θεσμός των εξετάσεων τετραμήνων θέλει βελτίωση», είπε.
Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλας, αναφέρθηκε στο θεσμό των 4μηνων, λέγοντας πως «οφείλουμε να αναγνωρίσουμε την μεγάλη παιδαγωγική αξία του νέου αυτού θεσμού».
Τόνισε πως «δεν έχουν θέση πλέον ούτε οι λεκτικές ακρότητες, ούτε ο λαϊκισμός σε αυτό το ζήτημα», για να εκφράσει την πεποίθηση πως «δεν λύνουν το πρόβλημα μπροστά στον αγώνα για διατήρηση της ποιότητας της εκπαίδευσης».
Την ίδια στιγμή, είπε πως το κόμμα του αναγνωρίζει τις όποιες ανησυχίες, σημειώνοντας πως «η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων πρέπει να αναμένουμε να ολοκληρωθεί, ούτως ώστε να ληφθούν αποφάσεις για ενδεχόμενες διορθωτικές κινήσεις, που να άπτονται ειδικά για φέτος είτε της αναγωγής, είτε της βαρύτητας, είτε της ύλης που εξετάζεται , με στόχο την ποιότητα της εκπαίδευσης και του μέλλου των παιδιών».
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, επεσήμανε ότι κατά τη σημερινή συζήτηση ο Υπουργός Παιδείας δεν άφησε κανένα παράθυρο για διορθωτικά μέτρα, είτε για αναγωγή, είτε για μείωση του ποσοστού, που θα καταλάβουν οι εξετάσεις τετραμήνου στο τελικό αποτέλεσμα, ενώ κατήγγειλε ότι κάποιοι Διευθυντές έσπευσαν σκόπιμα να δώσουν ελέγχους, ώστε να μη μπορεί να υπάρξει διόρθωση στα αποτελέσματα.
Αναφερόμενος στην εισαγωγή των εξετάσεων τετραμήνων, έκανε λόγο για «παιδαγωγικό έγκλημα σε βάρος χιλιάδων μαθητών και των γονέων τους, για το οποίο ευθύνονται ο Υπουργός Παιδείας και η ηγεσία του ΔΗΣΥ».
Επίσης, έκανε λόγο για «απίστευτο γινάτι» και επιβολή του «απαράδεκτου θεσμού των εξετάσεων τετραμήνων», ιδιαίτερα στη Γ’ Λυκείου και μέσα σε «απίστευτα δύσκολες συνθήκες».
Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ – Συνεργασία Δημοκρατικών Δυνάμεων, Αλέκος Τρυφωνίδης, είπε πως είναι υπέρ του θεσμού, ωστόσο, σημείωσε ότι «πρέπει να γίνει η σωστή αξιολόγηση των αποτελεσμάτων, για να υπάρξει αναθεώρηση των πλαισίων μάθησης, προς όφελος των μαθητών και της εκπαίδευσης τους, ώστε να μην γίνονται οι μαθητές πειραματόζωα και να θυσιάζεται το μέλλον τους, ενώ παράλληλα να εκλείψουν και τα φαινόμενα παραπαιδείας, που δεν τιμούν το εκπαιδευτικό μας σύστημα».