ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Πότε αναμένονται σχεδιασμοί του ΥΠΑΝ για ενιαία εκπαίδευση

Οι δηλώσεις των βουλευτών

ΚΥΠΕ

Μέχρι το τέλος του έτους αναμένει η Βουλή από το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας να καταθέσει τους σχεδιασμούς του για την ενιαία συμπεριληπτική εκπαίδευση, ανέφερε ο Προεδρεύων της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Γιώργος Κουκουμάς, μετά το τέλος της συνεδρίας της Επιτροπής τη Δευτέρα.

Η Επιτροπή συνέχισε τη συζήτηση για το δικαίωμα των παιδιών σε ισότιμες ευκαιρίες μάθησης και την έγκαιρη διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών (δυσλεξία, ελλειμματική προσοχή, υπερκινητικότητα), εξετάζοντας το θέμα αυτεπάγγελτα έπειτα από εισήγηση των Βουλευτών Ειρήνης Χαραλαμπίδου, Γιώργου Κουκουμά, Ρίτας Θεοδώρου Σούπερμαν, Φωτεινής Τσιρίδου και Αλεξάνδρας Ατταλίδου.

Από την πλευρά της, η ανεξάρτητη Βουλευτής, Αλεξάνδρα Ατταλίδου, σημείωσε ότι χρειάζεται πολιτική βούληση και εκσυγχρονισμός του εκπαιδευτικού συστήματος, ενώ η Πρόεδρος του Συνδέσμου Στήριξης Ατόμων με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με/χωρίς Υπερκινητικότητα, Μαρίνα Γεωργίου, τόνισε ότι «το σχολείο θα πρέπει να προσαρμοστεί στις εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών μας».

Ο Προεδρεύων της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Γιώργος Κουκουμάς, είπε πως η σημερινή συζήτηση στην Επιτροπή «επιβεβαίωσε ότι απέχουμε πολύ από το να έχει η Κύπρος ένα εκπαιδευτικό σύστημα, που να στηρίζει και να αγκαλιάζει πραγματικά τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες ή και με ΔΕΠΥ και αυτό είναι κάτι που καταλήγει να υπονομεύει το δικαίωμα αυτών των παιδιών στη μόρφωση, αλλά και την ίδια την αρχή της ισότητας των παιδιών».

Εν συνεχεία, σημείωσε ότι «ο αριθμός των παιδιών και στη Δημοτική και στη Μέση Εκπαίδευση που έχουν διαγνωστεί με σοβαρές μαθησιακές δυσκολίες ή και με ΔΕΠΥ μετριέται σε χιλιάδες και είναι κοινώς αποδεκτό επίσης ότι είναι πολλές, αν όχι περισσότερες, οι περιπτώσεις των παιδιών που δεν έχουν διαγνωστεί, όπως επίσης και το γεγονός ότι ένας αριθμός οικογενειών επιλέγουν να μην το δηλώνουν για πολλούς και διάφορους λόγους». Τόνισε ακόμη ότι «ολόκληρη η πολιτεία πρέπει να ασχοληθεί με αυτό το ζήτημα».

«Το δυστύχημα είναι ότι η παιδαγωγική επιστήμη έχει κάνει άλματα» στην αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών, «ωστόσο, το εκπαιδευτικό σύστημα μένει τραγικά πίσω», υπογράμμισε ο κ. Κουκουμάς, κάνοντας λόγο για «τεράστιες καθυστερήσεις» στη διαδικασία διάγνωσης των μαθησιακών δυσκολιών, που έχει θεσπίσει το Υπουργείο Παιδείας μέσα από τις επαρχιακές επιτροπές. «Στο μεσοδιάστημα το παιδί δεν έχει τις προσαρμογές και τις διευκολύνσεις και τις παροχές που δικαιούται. Δεν είναι χαριστικές, τις δικαιούται», υπέδειξε.

«Ενώ υπάρχουν κατευθύνσεις και συστάσεις από το Υπουργείο Παιδείας για το πώς πρέπει να γίνεται ο χειρισμός αυτών των παιδιών, δεν υπάρχει μηχανισμός», επεσήμανε, προσθέτοντας ότι «όπως καταλαβαίνουμε από τις καταγγελίες που φτάνουν σε εμάς, αυτή είναι η πραγματικότητα». «Ποιος είναι ο στόχος του Υπουργείου Παιδείας; Οραματίζεται ενιαία συμπεριληπτική εκπαίδευση και θα πρέπει να προβεί και σε όλες τις θεμελιακές αλλαγές που χρειάζονται ή στοχεύει σε ένα ριζικό ή λιγότερο; ριζικό εκσυγχρονισμό της Ειδικής Εκπαίδευσης;», διερωτήθηκε.

Απαντώντας σε ερώτηση, ο κ. Κουκουμάς έκανε λόγο για ένα ερώτημα, το οποίο τίθεται εδώ και πάρα πολύ καιρό και στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής», προσθέτοντας ότι «πρέπει να το απαντήσει και η Κυβέρνηση και το Υπουργείο». Μετά από πολλές παρατάσεις, όπως είπε, «αναμένουμε ότι πριν από το τέλος του χρόνου θα υπάρχουν νεότερα από το Υπουργείο», το οποίο «θα καταθέσει τι είναι αυτό που λογαριάζει να κάνει». Επίσης, ανέφερε ότι «όλη αυτή η συζήτηση πρέπει να καταλήγει στο όραμα για μία παιδεία, η οποία θα βλέπει διαφορετικά κάθε παιδί που θα έχει τη δική του διαδρομή στη μάθηση, στη μόρφωση, στη γνώση».

Απαντώντας σε άλλο ερώτημα, ο Γιώργος Κουκουμάς, ανέφερε ότι η Επιτροπή έχει ζητήσει από το Υπουργείο Παιδείας να καταθέσει τους αριθμούς των μαθητών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και ΔΕΠΥ. Όπως είπε, «υπάρχει χαρτογράφηση του προβλήματος σύμφωνα με το Υπουργείο, αλλά θέλουμε να τα δούμε για να είμαστε σίγουροι». Καταληκτικά, χαρακτήρισε ως «κρίσιμο» θέμα και την επιμόρφωση που λαμβάνουν οι εκπαιδευτικοί για διάγνωση και αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών.

Η Ανεξάρτητη Βουλευτής, Αλεξάνδρα Ατταλίδου, δήλωσε ότι «ήρθε η ώρα για έργα και για να γίνουν έργα, χρειάζεται πολιτική βούληση, χρειάζεται εκσυγχρονισμός του εκπαιδευτικού συστήματος, που θα συμπεριλάβει στο πλαίσιό του την ενιαία συμπεριληπτική εκπαίδευση».

Πέραν αυτού, όπως είπε, σύμφωνα με την Επίτροπο Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού, «για την εισαγωγή ενός νέου νομοθετικού πλαισίου για την ενιαία εκπαίδευση, χρειάζεται οριζόντια αναθεώρηση και προσαρμογή όλων των νόμων και των κανονισμών που διέπουν σήμερα ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα, αναθεώρηση όλων των αναλυτικών προγραμμάτων, των μεθόδων διδασκαλίας, των δεικτών επιτυχίας και επάρκειας, των εργαλείων αξιολόγησης, του συστήματος ανάθεσης και πρόσληψης σχολικών συνοδών, του μηχανισμού διαχείρισης κονδυλίων και προϋπολογισμού, του τρόπου διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού».

«Χρειαζόμαστε μία εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που θα επιφέρει ουσιαστικές διορθωτικές αλλαγές και θα αλλάξει τη φιλοσοφία των υφισταμένων δομών. Αυτό χρειάζεται πολιτική βούληση, σχεδιασμό και προγραμματισμό», τόνισε.

Παράλληλα, η κ. Ατταλίδου, αναφερόμενη στο ότι η Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού δεν παρέστη στη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ανθρωπίνων, αλλά απέστειλε υπόμνημα, είπε πως καταγγέλλει δημόσια «ότι το κράτος, αντί να ενισχύσει τη λειτουργία του γραφείου της Επιτρόπου για τα Δικαιώματα των Παιδιών, δυστυχώς δεν της παρέχει καν το απαραίτητο μόνιμο προσωπικό».

«Εκσυγχρονισμός σε αυτόν το κράτος δεν σημαίνει να δημιουργούμε επιτροπές για να διορίζουμε γνωστούς και φίλους. Εκσυγχρονισμός σημαίνει να δημιουργούμε γραφεία επιτόπου, τα οποία και αντικείμενο θα έχουν αλλά και τα μέσα για να μπορούν πραγματικά να ασκήσουν και να ανταποκριθούν στα καθήκοντά τους», κατέληξε.

Από την πλευρά της, η Πρόεδρος του Συνδέσμου Στήριξης Ατόμων με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με/χωρίς Υπερκινητικότητα, Μαρίνα Γεωργίου, ανέφερε ότι όσα συζητήθηκαν σήμερα είχαν συζητηθεί και πριν από 2 χρόνια σε συνεδρία της ίδιας Επιτροπής, προσθέτοντας ότι «αυτά τα συζητούμε συνεχώς στην Επιτροπή Παιδείας, δυστυχώς χωρίς να βρούμε λύσεις».

Σήμερα, σημείωσε η κ. Γεωργίου, «με μεγάλη μου έκπληξη έχω ακούσει ότι έχω γίνει βήματα προς τα εμπρός από το Υπουργείο Παιδείας». Ανέφερε ακόμη ότι «εμείς ως γονείς δεν τα βλέπουμε, βλέπουμε ότι - και αυτό είναι παραδοχή και της Υπηρεσίας Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας του Υπουργείου Παιδείας - οι σχολικές μονάδες έχουν διαφοροποιηθεί, αλλά το σχολικό σύστημα δεν έχει διαφοροποιηθεί, με αποτέλεσμα οι μαθητές όχι μόνο με ΔΕΠΥ αλλά και με άλλες μαθησιακές δυσκολίες ή αναπηρίες να συνεχίζουν να δυσκολεύονται και να ματαιώνονται, να εγκαταλείπουν τα σχολεία, ειδικά στη Μέση Εκπαίδευση».

Αναφερόμενη στο θέμα των σχολικών συνοδών, η Μαρίνα Γεωργίου τόνισε ότι ο ρόλος τους «δεν είναι μόνο για να φροντίζουν τα παιδιά, αλλά και για να τα οργανώνουν στην τάξη και να τους δίνουν τη βοήθεια που χρειάζονται ώστε να ανταποκριθούν στις σχολικές τους υποχρεώσεις». Ακόμη, υπέδειξε την αναγκαιότητα για στελέχωση των σχολείων με ειδικούς εκπαιδευτικούς και με ψυχολόγους, καθώς και για την έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση από την ηλικία των 5-6 ετών.

Σήμερα, πρόσθεσε, ακούσαμε ότι έχει δοθεί για κάποιους μαθητές σε σοβαρές περιπτώσεις διαφοροποίηση του υλικού των εξεταστικών δοκιμίων των εξετάσεων τετραμήνων και των τελικών εξετάσεων, υπογραμμίζοντας ότι «το να δίνω σε 5 άτομα παγκύπρια τη διαφοροποίηση στις εξετάσεις είναι διάκριση, το λέει η Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Άτομα με Αναπηρία».

«Το σχολείο θα πρέπει να προσαρμοστεί στις εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών μας. Η ενιαία συμπεριληπτική εκπαίδευση είναι αυτό που απαιτούμε. Πρέπει επιτέλους να βγει η νομοθεσία από τα συρτάρια του Υπουργείου Παιδείας και να πάρει τον δρόμο της, όπως μας έχουν υποσχεθεί τόσο η Υπουργός Παιδείας όσο και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας», τόνισε.

Απαντώντας σε ερώτηση, η κ. Γεωργίου ανέφερε ότι «συζητούμε τα ίδια πράγματα από τον Οκτώβριο του 2017».

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Παιδεία: Τελευταία Ενημέρωση