ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Φιάσκο στην πρεμιέρα των τετραμήνων - Διαρροή, έρευνες και προβληματικές διαδικασίες

Ξεκίνησε πειθαρχική έρευνα για το περιστατικό

Επεισοδιακή ήταν η πρεμιέρα των εξετάσεων των τετραμήνων την Δευτέρα (16/01), μετά τη διαρροή των θεμάτων του δοκιμίου των Νέων Ελληνικών της Γ’ Λυκείου. Το γεγονός προκάλεσε μεγάλη αναστάτωση και προβληματισμό σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και εμπλεκόμενους φορείς στην παιδεία οι οποίοι έκαναν λόγο για σκάνδαλο, προβληματικές διαδικασίες και αποτυχία του θεσμού των τετραμήνων. Το Υπουργείο, από την πλευρά του, επιχείρησε να χαμηλώσει τους τόνους, αναφέροντας ότι δεν επρόκειτο για «διαρροή» των ίδιων των θεμάτων της εξέτασης αλλά για άξονες και θεματικές του δοκιμίου και ότι για το περιστατικό έχει διαταχθεί πειθαρχική έρευνα. 

Το χρονικό της υπόθεσης

Όλα ξεκίνησαν όταν καθηγήτρια του ιδιωτικού σχολείου έστειλε γύρω στις 9:30 το πρωί ηλεκτρονικό μήνυμα στους μαθητές, αποκαλύπτοντας το θέμα της έκθεσης του δοκιμίου των Νέων Ελληνικών καθώς και κάποια ποιήματα. Το μήνυμα που είδε το φως της δημοσιότητας ανέφερε τα εξής: «Αγαπημένη, δεν είναι πολύ εύκολο το γραπτό. Έχει κάποιες δυσκολίες. Έβαλαν Παιδεία. Συνέπειες των ανταγωνισμού των μαθητών και τρόπους αντιμετώπισης έτσι ώστε να είναι πιο ανθρώπινο το σχολείο. Έβαλαν Ελένη σύμβολα. Έβαλαν οι νεκροί περιμένουν τύπο αφηγητή. Έβαλαν το ένα το χελιδόνι συνεξέταση με ρωμιοσύνη. Όσα πρόλαβα βιαστικά να δω». Ως αποτέλεσμα, η εξέταση η όποια ήταν προγραμματισμένη για τις 10.30 το πρωί διεκόπη και πήρε παράταση μέχρι τις 11:30 ούτως ώστε να σταλεί αναπληρωματικό δοκίμιο για τους μαθητές.

Το μήνυμα που έλαβαν οι μαθητές. 

Το περιστατικό ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων αφού εγείρονται ερωτήματα σχετικά με τις διαδικασίες που ακολουθούνται στην διεξαγωγή των εξετάσεων των τετραμήνων.

Στο μεταξύ το Γυμνάσιο-Λύκειο Ολύμπιον βγήκε μπροστά και έκανε λόγο για απαράδεκτες ενέργειες, καταδικάζοντας με «τον πιο κατηγορηματικό τρόπο» τη διαρροή των θεμάτων. Σε ανακοίνωση που εξέδωσε ξεκαθάρισε ότι το σχολείο δεν έχει καμία απολύτως σχέση με το γεγονός, το οποίο μόνο αποτροπιασμό προκαλεί, και ότι η ιστορία του σχολείου χαρακτηρίζεται από ακαδημαϊκό ήθος, το οποίο δεν επιτρέπει τέτοιες απαράδεκτες ενέργειες.

Ξεκίνησε έρευνα

Σε μια προσπάθεια να διαπιστωθεί η υπαιτιότητα της διαρροής καθώς και τα κίνητρα το Υπουργείο Παιδείας ξεκίνησε πειθαρχική έρευνα, ενώ όπως πληροφορείται η «Κ» η καθηγήτρια πιθανόν να ήταν μέλος της Επιτροπής Εξετάσεων του σχολείου. Επιπρόσθετα, σύμφωνα με πληροφορίες, το Υπουργείο Παιδείας έχει ήδη λάβει την έκθεση από το σχολείο, στο οποίο υπηρετεί η εκπαιδευτικός και ζητά από τη Νομική Υπηρεσία τη συμβολή της για το πως πρέπει να κινηθεί έναντι της εκπαιδευτικού. Σημειώνεται ότι στην ανακοίνωση που εξέδωσε το Υπουργείο ανέφερε ότι δεν επρόκειτο για «διαρροή» των ίδιων των θεμάτων της εξέτασης αλλά για άξονες και θεματικές του δοκιμίου, κάνοντας λόγο νύξεις και γενικόλογες αναφορές στο μήνυμα που εστάλη στους μαθητές. 

Πάσχουν οι διαδικασίες

Το περιστατικό ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων αφού εγείρονται ερωτήματα σχετικά με τις διαδικασίες που ακολουθούνται στην διεξαγωγή των εξετάσεων των τετραμήνων. Μιλώντας στην «Κ», ο Γενικός Γραμματέας της ΟΕΛΜΕΚ, Κώστας Χατζησάββας, ανέφερε ότι «πάσχουν» οι διαδικασίες, δημιουργούνται προβλήματα και πως πάντοτε υπήρχε ο φόβος της διαρροής, τονίζοντας ότι αυτό που ζητούν από το Υπουργείο είναι η κατάργηση της εξέτασης του Γενάρη καθώς χάνεται ένας ολόκληρος μήνας διδασκαλίας. Σε σχέση με το χθεσινό συμβάν, ο κ. Χατζησάββας είπε ότι η ΟΕΛΜΕΚ ζήτησε να μην διεξαχθεί η εξέταση και να μεταφερθεί την 31η Ιανουαρίου αφού στα σχολεία επικρατούσε μια αναστάτωση, υπήρχαν μαθητές με πεσμένη ψυχολογία, μαθητές που περίμεναν στην αυλή, ενώ σε κάποια σχολεία οι μαθητές αποχώρησαν. Ωστόσο, όπως υποστήριξε, «ο Υπουργός ήταν έντονος και οι ευθύνες είναι πάνω του».

Ο Πρόεδρος της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης, Λοΐζος Κωνσταντίνου, δήλωσε στην «Κ» ότι οι αναφορές του Υπουργείου για «νύξεις και γενικόλογα» είναι απαράδεκτες αφού από το μήνυμα ήταν ξεκάθαρο ότι η καθηγήτρια αποκάλυπτε τα θέματα του δοκιμίου. Τόνισε παράλληλα ότι «από τη στιγμή που το Υπουργείο γνωρίζει ονόματα και αριθμούς οφείλει να αποδώσει τις ευθύνες άμεσα και εκεί που πρέπει». Αυτό που πρέπει να γίνει, πρόσθεσε, είναι να ακυρωθεί η εξέταση καθώς δημιουργήθηκαν μαθητές διαφόρων ταχυτήτων: «Εκείνοι που έδωσαν την εξέταση, εκείνοι που δεν έδωσαν την εξέταση και εκείνοι που έφυγαν από το σχολείο». Μάλιστα, η Συνομοσπονδία διερευνά πληροφορίες  που αναφέρουν ότι σχολείο στη Λεμεσό δεν έδωσε το αναπληρωματικό δοκίμιο στους μαθητές και συνέχισε την εξέταση με το πρώτο.

Το Γυμνάσιο-Λύκειο Ολύμπιον βγήκε μπροστά και έκανε λόγο για απαράδεκτες ενέργειες, καταδικάζοντας με «τον πιο κατηγορηματικό τρόπο» τη διαρροή των θεμάτων.

Σε κίνδυνο οι μαθητές

Οι μαθητές, σε δική τους τοποθέτηση, ανέφεραν ότι η υπόθεση διαρροής αποτελεί ένα απαράδεκτο θλιβερό περιστατικό, το οποίο θέτει σε κίνδυνο το αδιάβλητο των εξετάσεων. Προσθέτουν ότι το Υπουργείο Παιδείας είναι βαρύτατα εκτεθειμένο και ότι ετσιθελικά αποφάσισε όπως αφήσει τους μαθητές στις τάξεις και στο περίμενε μέχρι να έρθει νέο γραπτό, ώστε να επαναρχίσει η εξέταση στις 11:30, φορτώνοντας τους αμφιβολίες, άγχος και περισσότερη πίεση. Ξεκαθάρισαν ακόμη ότι δεν θα ανεχτούν οποιαδήποτε προσπάθεια στοχοποίησης ή τιμωρίας συμμαθητών τους που έμειναν εκτός τάξης. «Η ευθύνη για αυτή την απόφαση βαραίνει τον ίδιο τον Υπουργό Παιδείας, ο οποίος συνεχίζει να επαναλαμβάνει εαυτόν, θέτοντας σε κίνδυνο το μέλλον των μαθητών. Το συγκεκριμένο περιστατικό αποτελεί ακόμα ένα παράδειγμα ως προς το ότι οι εξετάσεις τετραμήνων είναι μια αποτυχημένη, αντιπαιδαγωγική διαδικασία η οποία θυματοποιεί τη συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών/τριών επηρεάζοντας αρνητικά, όχι μόνο την εκπαίδευση αλλά και την ψυχική και συναισθηματική υγεία τους».

Παιδαγωγικό σκάνδαλο

«Φωνές» ακούστηκαν και από πλευράς πολιτικών κομμάτων, βουλευτών και υποψηφίων, με τον βουλευτή του ΑΚΕΛ και μέλος της επιτροπής Παιδείας, Χρίστο Χριστοφίδη, να αναφέρει «ότι το μέγα σκάνδαλο της διαρροής των θεμάτων είναι ακόμα ένα παιδαγωγικό έγκλημα του Υπουργείου Παιδείας και του κυρίου Υπουργού. Οι τριτοκοσμικές καταστάσεις, με τους μαθητές να περιμένουν για ώρα στις τάξεις να έρθει νέο γραπτό, πλήττει ανεπανόρθωτα το κύρος της παιδείας μας και των εξετάσεων». Πρόσθεσε ότι «το αδιάβλητο των εξετάσεων τίθεται πλέον ευθέως σε αμφιβολία, χάνεται η εμπιστοσύνη και πλήττεται το αίσθημα αξιοκρατίας των παιδιών μας και των γονιών τους. Πρέπει να πέσουν κεφάλια και άμεσα. Ταυτόχρονα πρέπει να ληφθούν μέτρα για αποκατάσταση της αδικίας. Η πολιτική ευθύνη βαραίνει με ασήκωτο τρόπο τον Υπουργό Παιδείας. Ντροπή!».

Θέση του Δημοκρατικού Συναγερμού για τις εξετάσεις τετραμήνων είναι πως ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό σχέδιο αξιολόγησης των μαθητών, σε όλες τις σχολικές βαθμίδες είναι απαραίτητο, σύμφωνα με ανακοίνωση που εξέδωσαν. Προσθέτουν ακόμη ότι η πορεία εφαρμογής του ισχύοντος σχεδίου αξιολόγησης, όπως αυτό υπερψηφίστηκε από τη Βουλή των Αντιπροσώπων, σε συνάρτηση και με τις συναφείς συζητήσεις και διαπιστώσεις, ανέδειξαν διαδικαστικά προβλήματα και εκπαιδευτικούς προβληματισμούς. Σημειώνουν πως η δημόσια παιδεία και οι εκπαιδευτικές πολιτικές δεν πρέπει να μετατρέπονται σε αρένα άγονης αντιπαράθεσης. «Οι συχνές ή και οι επιπόλαιες αλλαγές δε συμβάλλουν στην ηρεμία και στον καλό προγραμματισμό των μαθητών μας, των οικογενειών τους, των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών».

Το ΔΗΚΟ σε ανακοίνωσή του σημείωσε ότι η διαρροή του δοκιμίου και η αποτυχία του Υπουργείου Παιδείας να διασφαλίσει το αδιάβλητο των εξετάσεων τετραμήνων, θυματοποιεί τους μαθητές και ιδιαίτερα τους τελειόφοιτους, το μέλλον των οποίων κρίνεται από αυτές τις εξετάσεις. Το Δημοκρατικό Κόμμα θεωρεί, σύμφωνα με την ανακοίνωση, απαράδεκτη την αδυναμία του ΥΠΠΑΝ να διεξάγει σωστά μια εξέταση και συμπαρίσταται στους επηρεαζόμενους μαθητές και τους γονείς τους οι οποίοι είναι απολύτως δικαιολογημένοι να αντιδρούν για την αναστάτωση και την ταλαιπωρία που έχουν υποστεί. Τέλος ανέφερε ότι «πολύ σωστά το ΥΠΠΑΝ ξεκίνησε έρευνα για τη διαρροή του δοκιμίου κάτι που ευελπιστούμε ότι δεν θα επαναληφθεί και το υπόλοιπο των εξετάσεων να κυλήσει ομαλά».

Διερευνώνται πληροφορίες που αναφέρουν ότι σχολείο στη Λεμεσό δεν έδωσε το αναπληρωματικό δοκίμιο στους μαθητές και συνέχισε την εξέταση με το πρώτο.

Η ΕΔΕΚ έκανε λόγο για μία ακόμη επιβεβαίωση των πολύ σοβαρών προβλημάτων που σχετίζονται με τα τετράμηνα αλλά και της παντελούς απουσίας σεβασμού έναντι στην ψυχολογία των μαθητών, των γονιών, αλλά και των εκπαιδευτικών και των προσπαθειών που καταβάλλουν. «Δυστυχώς ο τρόπος εφαρμογής των τετραμήνων μας απογοήτευσε και θέτει σε σοβαρό κίνδυνο τα όποια θετικά στοιχεία συνδέονταν με τον θεσμό» σημείωσε και πρόσθεσε ότι «είναι αυταπόδεικτο πως είτε θα πρέπει να προχωρήσει άμεσα η ριζική αναμόρφωση του θεσμού των τετραμήνων ώστε να συμβάλλουν στην δημιουργία ενός ανθρωποκεντρικού σχολείου και να λειτουργούν προς όφελος των μαθητών, ή πρέπει να τερματιστούν».

Το επιτελείο του υποψηφίου για την Προεδρία της Δημοκρατίας, Νίκου Χριστοδουλίδη, στην δική του τοποθέτηση, ανέφερε ότι το συμβάν θα πρέπει να διερευνηθεί και να αποδοθούν ευθύνες. Τόνισε ότι στο Σχέδιο Δράσης για τους πρώτους μήνες της διακυβέρνησης του Νίκου Χριστοδουλίδη, περιλαμβάνεται ολοκληρωμένη αξιολόγηση του θεσμού των εξετάσεων τετραμήνων με την συμμετοχή των γονιών, των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των ειδικών και διαβεβαιώνει ότι εάν από την αξιολόγηση επιβεβαιωθεί η αρνητική εκτίμηση για την χρησιμότητά τους, τότε θα καταργηθούν από την ακαδημαϊκή χρονιά 2023 – 2024».

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Παιδεία: Τελευταία Ενημέρωση