ΚΥΠΕ
Την ανάγκη θεσμοθέτησης διαγνωστικής εξέτασης σε όλες τις τάξεις δημοτικής και μέσης εκπαίδευσης στην αρχή της χρονιάς, για να εντοπιστούν τα κενά των μαθητών με στόχο την έγκαιρη και αποτελεσματική αντιμετώπισή τους, εξέτασε σήμερα η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας, με τη συμμετοχή των Γενικών Επιθεωρητών Μέσης και Δημοτικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας. Όπως ανέφερε ο Πρόεδρος της Επιτροπής, θα αναμένεται μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου να παρουσιαστούν από το Υπουργείο οι σχεδιασμοί προς την κατεύθυνση αυτή.
Η συζήτηση έγινε έπειτα από εισήγηση του Βουλευτή του ΔΗΣΥ, Μάριου Μαυρίδη, με τα μέλη της Επιτροπής να τοποθετούνται θετικά ως προς την ανάγκη για έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση αδυναμιών των μαθητών, αν και οι Βουλευτές του ΑΚΕΛ εξέφρασαν την άποψη ότι η γραπτή εξέταση είναι ο μόνος τρόπος διάγνωσης, ενώ επεσήμαναν ότι ο εντοπισμός γνωστικών δυσκολιών και μαθησιακών κενών δεν πρέπει να αφορά μόνο τους μαθητές δημοτικών, γυμνασίων, λυκείων και τεχνικών σχολών, αλλά ακόμα και της προδημοτικής βαθμίδας.
Κατά τη συζήτηση στην Επιτροπή επισημάνθηκε ότι αυτή τη στιγμή διεξάγονται διαγνωστικές εξετάσεις για την α’ γυμνασίου και την α’ λυκείου σε όλη την Κύπρο, καθώς επίσης ότι αυτού του είδους οι εξετάσεις είναι μία διεθνής πρακτική.
Ο Επιθεωρητής Μέσης Εκπαίδευσης, Νικόλας Γιασουμή, διευκρίνισε στην Επιτροπή ότι αυτού του είδους η αξιολόγηση δεν έχει στόχο τη βαθμολόγηση των μαθητών. Εξήγησε ότι γίνονται στοχευμένες εξετάσεις στα ελληνικά και μαθηματικά και όπου εντοπίζονται χαμηλά μαθησιακά αποτελέσματα, προτείνεται η φοίτηση στα Κρατικά Ινστιτούτα Επιμόρφωση, για πρόσθετη στήριξη των μαθητών. Σε περίπτωση που οι γονείς δεν αποδεχθούν την πρόταση αυτή, πρόσθεσε ο κ. Γιασουμή, δεν μπορεί το Υπουργείο να τους εξαναγκάσει σε κάτι τέτοιο, σημείωσε όμως ότι από εκεί και έπειτα ο εκπαιδευτικός μπορεί να δώσει κάποιο συμπληρωματικό υλικό για στήριξη του μαθητή.
Ο Γενικός Επιθεωρητής Δημοτικής Εκπαίδευσης, Ανδρέας Θεοδωρίδης, με παρέμβασή του στη συνεδρίαση εξήγησε ότι στόχος είναι να διαπιστωθεί μέσα από τα διαγνωστικά τεστ, που βρίσκεται το κάθε παιδί σε σχέση με τους δείκτες επάρκειας Ανέφερε, ακόμα, ότι πέρα από τα διαγνωστικά τεστ στην πρώτη τάξη, γίνονται και τεστ λειτουργικού αλφαβητισμού στην τρίτη και έκτη τάξη και σημείωσε ότι τα τελευταία τρία χρόνια υπάρχει σταδιακή μείωση του αριθμού λειτουργικά αναλφάβητων μαθητών. Όσον αφορά την αξιολόγηση στις πρώτες τάξεις, είπε ότι γίνεται για να υπάρχει συντονισμός και συνεργασία και με γονείς για στήριξη του μαθητή.
Στη συζήτηση, αναφέρθηκε, υπάρχει προβληματισμός στο Υπουργείο για το αν θα πρέπει να καθιερωθούν πιο τυποποιημένα τεστ, αποφεύγοντας όμως το εξετασιοκεντρικό μοντέλο, ενώ υπογραμμίστηκε ο ρόλος της διαγνωστικής εξέτασης, προκειμένου να μπορούν οι μαθητές να παρακολουθούν κανονικά την παράδοση της ύλης. Αναφέρθηκε, εξάλλου, ότι οι διαγνωστικές εξετάσεις επιτρέπουν να γίνονται και οι κατάλληλες παρεμβάσεις στον προγραμματισμό της ύλης και στο αναλυτικό πρόγραμμα.
Σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση, ο Πρόεδρος της Επιτροπής και Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Παύλος Μυλωνάς, επεσήμανε ότι, σύμφωνα με στοιχεία που είχαν τεθεί παλαιότερα στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, «ένα στα δύο παιδιά δύναται να εμπίπτει στην κατηγορία της ειδικής εκπαίδευσης». Πρόσθεσε, δε, ότι ο σύγχρονος τρόπος ζωής των παιδιών και των γονέων, η απομάκρυνση από το φυσικό περιβάλλον, την κίνηση και την άθληση, συμβάλλουν στην εμφάνιση μαθησιακών δυσκολιών και παραβατικών συμπεριφορών.
Εξάλλου, όπως ανέφερε και κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής, υπάρχει το θέμα των δεξιοτήτων να διαγιγνώσκεται ήδη από την ηλικία της προδημοτικής. Στο πλαίσιο αυτό, σημείωσε ότι συμφωνήθηκε με την εκτελεστική εξουσία να παρουσιαστούν στην Επιτροπή προτάσεις μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου, ώστε «με τη στήριξη της Βουλής να προχωρήσουμε σε ριζοσπαστικές αλλαγές στο κομμάτι αυτό, έχοντας τη σύμφωνη γνώμη όλων των πολιτικών δυνάμεων», όπως είπε ο κ. Μυλωνάς.
Σε ερώτηση αν η συζήτηση για να διαγνωστικά τεστ θα γίνει η αρχή για μία συζήτηση για αλλαγή αναλυτικών προγραμμάτων, ο κ. Μυλωνάς απάντησε ότι μέρος της εκπαίδευσης είναι είναι και ο σχολικός αθλητισμός, και τα αναλυτικά προγράμματα και ωρολόγια προγράμματα, τα ολοήμερα σχολεία κλπ. Εξήγησε ότι τον Νοέμβριο, όταν το Υπουργείο παρουσιάσει τις εισηγήσεις και τα αποτελέσματα των διαγνωστικών τεστ, θα μπορέσει να γίνει αυτή η συζήτηση, υπογραμμίζοντας ότι απαιτείται συνέργεια που θα προκύψει μέσα από διάλογο με το Υπουργείο. «Χρειάζεται πολιτική βούληση, σύγκρουση με κατεστημένα και εξασφάλιση χρημάτων», κατέληξε.
Σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση, ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Μάριος Μαυρίδης, ανέφερε ότι, καθώς τα επίπεδα του αναλφαβητισμού αυξάνονται, είναι προς όφελος της κοινωνίας να προωθήσει το Υπουργείο Παιδείας πρακτικές της ετήσιας διαγνωστικής εξέτασης, όχι για να βαθμολογούνται οι μαθητές, αλλά για να αξιολογούνται οι ανάγκες τους.
«Το Υπουργείο έχει αναφέρει ότι ακριβώς προσανατολίζεται προς αυτή την κατεύθυνση, για να μπορεί να αξιολογείται για το έργο που παράγεται στα σχολεία», πρόσθεσε, απαντώντας σε σχόλιο δημοσιογράφου για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Σημείωσε ότι όλες οι πλευρές που συμμετείχαν στη συζήτηση, έδειξαν να συμφωνούν με την πρόταση για διαγνωστικές εξετάσεις για εντοπισμό αναγκών των μαθητών.
«Είναι βεβαίως περισσότερη η δουλειά του εκπαιδευτικού, αλλά έχει και περισσότερα εργαλεία στη διάθεσή του για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα» είπε και αναφέρθηκε σε παιδιά με διαφορετικής μεταναστευτική βιογραφία, παιδιά που δεν γνωρίζουν τη γλώσσα και «παιδιά που δεν γνωρίζουν βασικά πράγματα», όπως είπε.
Σε ερώτηση αν μια τέτοια διαγνωστική εξέταση θα φέρνει τις εξετάσεις τετραμήνων «από το παράθυρο» είπε ότι δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα, καθώς δεν είναι μία εξέταση που βαθμολογείται, αλλά είναι μόνο για να εντοπίζονται τα κενά που μπορεί να έχει κάποιος μαθητής.