Kathimerini.com.cy
Τι είναι οι πολλαπλές νοημοσύνες και γιατί είναι σημαντική η ανάπτυξή τους;
H θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης προτάθηκε το 1983 από τον Howard Gardner ως το μοντέλο ευφυΐας που διαφοροποιεί τη νοημοσύνη σε περισσότερες από μια κατηγορίες, αντί να τη βλέπει κανείς ως μια ενιαία γενική ικανότητα. Αυτό που μας είπε είναι ότι οι γονείς αντί να ρωτούν «αν είναι έξυπνο το παιδί μου», να ρωτούν «πού είναι έξυπνο το παιδί μου». Οι πολλαπλές νοημοσύνες που πλέον διδάσκονται αναλυτικά στην Ελληνική Σχολή ΠΑΣΚΑΛ, είναι η Συναισθηματική Νοημοσύνη (EQ) ως κυρίαρχη, η Κοινωνική Νοημοσύνη (SQ) και η Δημιουργική Νοημοσύνη (CQ) και σε αυτές δίνεται η μεγαλύτερη έμφαση. Επιπρόσθετα καλύπτονται κι άλλες νοημοσύνες όπως η οικολογική, η πνευματική, η ηθική νοημοσύνη κ.ά. Εκτός από τους γονείς, σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της πολλαπλής νοημοσύνης των παιδιών διαδραματίζουν και οι εκπαιδευτικοί, αναμφίβολα οι αμέσως πιο σημαντικοί παράγοντες στη ζωή των παιδιών μετά τους γονείς τους. Η εφαρμογή της θεωρίας των Πολλαπλών Νοημοσυνών δίνει επίσης ποικίλες δυνατότητες στους εκπαιδευτικούς να διευρύνουν τις οπτικές γωνίες, μέσα από τις οποίες οι μαθητές αντιλαμβάνονται τον κόσμο.
Οι γονείς οφείλουν να είναι σε στενή επαφή με το έργο και τους ανθρώπους του σχολείου, για την ολιστική ανάπτυξη των δεξιοτήτων των παιδιών τους
Το παραδοσιακό σχολείο ασχολείται κυρίως με τη λογική και τη γνώση και δευτερευόντως με τα συναισθήματα. Γιατί η Ελληνική Σχολή ΠΑΣΚΑΛ αποφάσισε αυτή την αλλαγή;
Πρόκειται περί εμπλουτισμού του αναλυτικού προγράμματος με το συγκεκριμένο μάθημα και περί ενσωμάτωσης των πρακτικών του μαθήματος στα υπόλοιπα μαθήματα. Η υιοθέτηση της θεωρίας της πολλαπλής νοημοσύνης από πολλούς εκπαιδευτικούς ανά τον κόσμο, έχει αλλάξει το «χάρτη» της εκπαίδευσης σε παγκόσμιο επίπεδο, 25 χρόνια μετά την αρχική σύλληψή της. Σήμερα τα παιδιά καλούνται να ζήσουν σε έναν απαιτητικό και γρήγορα εναλλασσόμενο κόσμο. Μέσω του προγράμματος μαθαίνουν να είναι καλοί ακροατές, άρα και καλοί διαπραγματευτές ως ενήλικες. Μαθαίνουν να συνεργάζονται αρμονικά, να καταμερίζουν την εργασία στο πλαίσιο της ομάδας και να στηρίζουν εμπνέοντας τους συμμαθητές τους, άρα να γίνουν καλοί ηγέτες ως ενήλικες. Μαθαίνουν να στήνουν και να τηρούν χρονοδιαγράμματα, να ιεραρχούν καθήκοντα, να σέβονται το χώρο και την ιδιαιτερότητα του διπλανού τους, να κατανοούν την επιτυχία και την αποτυχία. Όλοι οι εκπαιδευτικοί της Σχολής εκπαιδεύονται ώστε να εντάσσουν και να εφαρμόζουν τεχνικές ανάπτυξης της πολλαπλής νοημοσύνης ο καθένας στο αντικείμενό του, ώστε τα οφέλη να είναι πολλαπλά και πολυδιάστατα: ο εκδημοκρατισμός της τάξης, η κατάργηση του «εργοστασιακού μοντέλου του σχολείου» που προωθούσε τις ομογενοποιημένες λειτουργίες και τα ανελαστικά προγράμματα, η ανάδειξη των κλίσεων, της δημιουργικότητας, του ταλέντου και των διαφορετικών ικανοτήτων του κάθε μαθητή. Τα παιδιά στο πλαίσιο της πολλαπλής νοημοσύνης ανθίζουν και αναπτύσσονται όλα μαζί και το καθένα ιδιαίτερα και ξεχωριστά.
Αυτά τα θέματα διδάσκονται ή αναπτύσσονται με την τριβή στη ζωή;
Όλες οι νοημοσύνες εκτός του IQ (που είναι γενετικά προσδιορισμένο) διδάσκονται και αναπτύσσονται 100%. Φυσικά η τριβή στη ζωή, για όσους δεν είχαν την τύχη να τις διδαχθούν, τους βοηθά να τις αναπτύξουν. Όμως είναι πραγματικά κρίμα για την ποιότητα του χαρακτήρα και της ζωής τους, να φτάσουν να κατανοήσουν τόσο κρίσιμα θέματα τόσο αργά. Τα παιδιά που διδάσκονται πολλαπλές νοημοσύνες θα κουβαλούν αυτές τις αρετές και στην ενήλικη ζωή τους. Τα κάνει δημιουργικά, τολμηρά, διεκδικητικά, συμπονετικά, συνεργάσιμα, ευτυχέστερα, κοινωνικότερα παιδιά, τα οδηγεί και σε μια αντίστοιχα προσδόκιμη ευτυχία και επιτυχία στη ζωή τους που θα χαρακτηρίζεται από όλα τα παραπάνω. Στην Ελληνική Σχολή ΠΑΣΚΑΛ σχεδιάσαμε και υλοποιούμε ένα πλήρες πρόγραμμα διδασκαλίας Πολλαπλών Νοημοσυνών και στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο. Αποδεικνύουμε έτσι τη βαθιά πίστη μας για το πόσο σημαντικό είναι να διδάσκονται οι πολλαπλές νοημοσύνες και μάλιστα με τους καλύτερους δυνατούς τρόπους, συνδυάζοντας ευρηματικά θεωρία και πράξη και κάνοντας τους μαθητές μας κοινωνούς μιας πρωτόγνωρης και εξαιρετικής εμπειρίας.
Προετοιμάζοντας τα παιδιά για τη μελλοντική αγορά εργασίας, το σύγχρονο σχολείο προσφέρει νέα και καινοτόμα εκπαιδευτικά εργαλεία. Τι μπορεί να κάνει ο γονιός στο σπίτι;
Οι γονείς οφείλουν να είναι σε στενή επαφή με το έργο και τους ανθρώπους του σχολείου, ώστε να μπορούν να υποστηρίξουν ενεργά και να συνεισφέρουν καθοριστικά στην ολιστική ανάπτυξη των δεξιοτήτων των παιδιών τους. Το βέλτιστο θα ήταν να εκπαιδευτούν και οι ίδιοι σε θέματα πολλαπλής νοημοσύνης, ώστε να είναι σε θέση να μιλήσουν και επικοινωνήσουν αποτελεσματικά με το παιδί τους. Στην Ελληνική Σχολή ΠΑΣΚΑΛ διοργανώνουμε και σεμινάρια για τους γονείς και είμαστε πάντα χαρούμενοι να τους υποδεχόμαστε σ’ αυτήν την τόσο σημαντική πράξη μάθησης και συνειδητοποίησης.
*Ο Δρ. Γιάννης Καλογεράκης είναι Διδάκτορας του πανεπιστημίου Strathclyde, Κατηχητής-Εκπαιδευτής Γονέων, Εκπαιδευτής Δασκάλων/Καθηγητών, Εκπαιδευτής Στελεχών Επιχειρήσεων και CEO της JMK Anthropocentric Corporate Training & People Development.