ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

«Ανάγκη εγρήγορσης για αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος»

Τι αναφέρει η Πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου

ΚΥΠΕ

Η ελπίδα για ένα καλύτερο κόσμο, βασίζεται στις νέες γενιές και αυτό θα πρέπει να αποτελεί φωτεινό οδοδείκτη σε κάθε απόφαση και σε κάθε διαχείριση που σχετίζεται με τον χώρο της εκπαίδευσης, επισημαίνει, σε συνέντευξή της στο ΚΥΠΕ, η Πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, σημειώνοντας παράλληλα ότι η προσπάθεια αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού του εκπαιδευτικού συστήματος της Κύπρου χρειάζεται συνεχή εγρήγορση και προσεγγίσεις που στο επίκεντρό τους να έχουν το παιδί.

Για την ΠΟΕΔ, επιθυμία και καθήκον παραμένει η συνεχής στήριξη του Δημόσιου Σχολείου έτσι ώστε να ανταποκριθεί στις προκλήσεις αλλά και τις προοπτικές της νέας χρονιάς, αναφέρει.

Υπογραμμίζει, ταυτόχρονα, ότι είναι σημαντικό οι λειτουργοί της εκπαίδευσης να εισπράττουν την αναγνώριση και την αποδοχή που τους αξίζει. «Ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορεί να μην δίνει σημασία στην αναβάθμιση του κύρους και της αξιοπρέπειας των εκπαιδευτικών, αναγνωρίζοντας τον πολυσήμαντο και πολυδιάστατο ρόλο που αυτοί επιτελούν στην κοινωνία», προσθέτει.

Το 2024 βρέθηκαν λύσεις σε προβλήματα, ανάγκη συνεχούς εγρήγορσης

Ερωτηθείσα για το τι σηματοδότησε η χρονιά που φεύγει για τη δημοτική εκπαίδευση, η κ. Βασιλείου είπε ότι το 2024 ήταν αδιαμφισβήτητα μια χρονιά «που ως ΠΟΕΔ αναγνωρίζουμε ότι έχουν προχωρήσει θέματα και έχουν βρεθεί λύσεις σε προβλήματα».

«Η ολοκλήρωση της επέκτασης του θεσμού του Υπεύθυνου Τμήματος σε Δημοτική, Προδημοτική και Ειδική Εκπαίδευση, η αύξηση του διοικητικού χρόνου των διευθυντών/τριών, η προς τα κάτω επέκταση της Δημόσιας Υποχρεωτικής Προδημοτικής Εκπαίδευσης, η έναρξη της εγκατάστασης κλιματιστικών σε αριθμό σχολείων και η αύξηση των Μόνιμων Οργανικών θέσεων, είναι κάποιες από αυτές», συμπλήρωσε.

Τα πιο πάνω δεδομένα, συνέχισε η κ. Βασιλείου, σαφώς δεν τους επαναπαύουν.

«Αντίθετα, επιβεβαιώνουν την ανάγκη συνεχούς εγρήγορσης, με στόχο τη συνεχή αναβάθμιση του Δημόσιου Σχολείου και την στήριξη των λειτουργών του. Η προσπάθεια αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού του εκπαιδευτικού συστήματος της Κύπρου χρειάζεται συνεχή εγρήγορση και προσεγγίσεις που στο επίκεντρό τους να έχουν το παιδί, τις νέες γενιές και να μην είναι οικονομικίστικες», ανέφερε.

Ταυτόχρονα, είπε η Πρόεδρος της ΠΟΕΔ, είναι σημαντικό οι λειτουργοί της εκπαίδευσης να εισπράττουν την αναγνώριση και την αποδοχή που τους αξίζει.

«Ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορεί να μην δίνει σημασία στην αναβάθμιση του κύρους και της αξιοπρέπειας των εκπαιδευτικών, αναγνωρίζοντας τον πολυσήμαντο και πολυδιάστατο ρόλο που αυτοί επιτελούν στην κοινωνία», ανέφερε.

Σύμφωνα με την ίδια «αξίζει να σημειώσουμε ότι μια σημαντική παράμετρος στον αποτελεσματικό τρόπο διαχείρισης ακραίων περιστατικών βίας και παραβατικότητας εντός των σχολικών μονάδων, είναι και το θέμα του κύρους και της αξιοπρέπειας των εκπαιδευτικών». «Πώς οι εκπαιδευτικοί μας θα μπορέσουν να διαχειριστούν τέτοιες δύσκολες καταστάσεις, όταν καταγράφεται σχεδόν καθημερινά προσπάθεια αποδόμησης του ρόλου και της προσφοράς τους», πρόσθεσε. 

Σημαντικό ακόμη, συνέχισε η κ. Βασιλείου, «να αναφέρουμε ότι ακόμη και σε παγκόσμιο επίπεδο προβληματίζει έντονα το γεγονός της έλλειψης εκπαιδευτικών».

«Στο πρόσφατο Παγκόσμιο Συνέδριο της Education International, στο οποίο συμμετείχε και η ΠΟΕΔ, καταγράφηκε έντονα το ζήτημα αυτό. Δυστυχώς και στην Κύπρο ξεκίνησε να εντοπίζεται το πρόβλημα, κάτι το οποίο πρέπει να ληφθεί υπόψη στις όποιες πολιτικές αποφάσεις λαμβάνονται ή θα ληφθούν, αν θέλουμε να συνεχίσουν οι νέοι μας να επιλέγουν το λειτούργημα του εκπαιδευτικού», πρόσθεσε.

Απαντώντας σε άλλη ερώτηση, η κ. Βασιλείου είπε ότι ένα θέμα που απασχολεί έντονα την ΠΟΕΔ αφορά στη διαχείριση των αυξημένων περιστατικών βίας και παραβατικότητας.

«Τονίζουμε για άλλη μια φορά ότι η προσέγγιση πρέπει να είναι ολιστική γιατί σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις, οι οικογένειες των παιδιών χρήζουν στήριξης, ώστε να μπορέσει να βοηθηθεί ουσιαστικά το ίδιο το παιδί», ανέφερε. 

Η εκπαίδευση έχει ρόλο, σημείωσε, «μπορεί να λειτουργήσει και σε επίπεδο πρόληψης και σε επίπεδο διαχείρισης αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι μπορεί να κάνει θαύματα, χωρίς να υπάρξει ταυτόχρονα ενίσχυση από συναρμόδια υπουργεία και δομές όπως το Υφυπουργείο Πρόνοιας και Υπουργείο Δικαιοσύνης».

Και εδώ, πρόσθεσε, «σημειώνουμε και την ανάγκη εκσυγχρονισμού της νομοθεσίας έτσι ώστε, με γνώμονα πάντα το καλό του παιδιού, όλες οι συναρμόδιες υπηρεσίες να μπορούν έγκαιρα να παρέμβουν».

Εκκρεμότητες η στελέχωση των ολοήμερων, οι αντικαταστάτες και η ειδική ενιαία εκπαίδευση

Σε ερώτηση για το τι μεταφέρεται για το 2025, η Πρόεδρος της ΠΟΕΔ είπε ότι σημαντική εκκρεμότητα για την Οργάνωση, είναι η στελέχωση των Προαιρετικών Ολοήμερων Σχολείων τη σχολική χρονιά 2025-2026.

«Σημαντικό ότι καταργήθηκε το καθεστώς της αγοράς υπηρεσιών και η στελέχωση γίνεται από την Εκπαιδευτική Υπηρεσία, σημαντική και η αύξηση του αριθμού των Ολοήμερων Σχολείων, Δημοτικών και Νηπιαγωγείων. Για εμάς όμως είναι σημαντικό η λειτουργία τους να βελτιωθεί, να υπάρξει ουσιαστική και ποιοτική σύνδεση με το πρωινό σχολείο ενώ σημαντική και η βελτίωση του εργασιακού πλαισίου όσων εκπαιδευτικών εργοδοτούνται σε αυτά», ανέφερε.

Ένα άλλο μεγάλο κεφάλαιο για την ΠΟΕΔ, συνέχισε η κ. Βασιλείου, είναι το θέμα της θεσμοθέτησης του εργασιακού πλαισίου των αντικαταστατών και της βελτίωσης της πολιτικής των αντικαταστάσεων από πλευράς ΥΠΑΝ.

«Καθεχρονικά εκατοντάδες αντικαταστάσεις μένουν χωρίς κάτοχο, με αποτέλεσμα την υποστελέχωση των σχολικών μονάδων και την αλλοίωσης της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης», πρόσθεσε.

Η κ. Βασιλείου ανέφερε, επίσης, ότι η Ειδική-Ενιαία Εκπαίδευση, είναι ένα ζήτημα που παραμένει σε εκκρεμότητα.

«Ο διάλογος έχει ξεκινήσει, με την ΠΟΕΔ να έχει ήδη καταθέσει τις θέσεις της. Η δημιουργία τράπεζας διαφοροποιημένου εκπαιδευτικού υλικού και η αύξηση των συνοδών, σαφώς είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Δεν είναι όμως αρκετά για αυτό και ζητούμε όπως ο διάλογος συνεχίσει», σημείωσε.

Είπε, επίσης, ότι ένα άλλο μεγάλο κεφάλαιο σε ό,τι αφορά στα αιτήματά της Οργάνωσης, είναι και η αύξηση του διοικητικού χρόνου της διευθυντικής ομάδας.

«Οι απαιτήσεις των σχολικών μονάδων συνεχώς αυξάνονται και αν θέλουμε να έχουμε πραγματικούς εκπαιδευτικούς ηγέτες στα σχολεία μας, θα πρέπει να δοθεί ο απαραίτητος διοικητικός χρόνος. Διαφορετικά οι διευθυντές/τριες και βοηθοί διευθυντές/τριες, θα παραμείνουν απλοί διεκπεραιωτές, τρέχοντας πίσω από εγκυκλίους, γεγονός που δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες ενός σύγχρονου σχολείου», σημείωσε.

Πρόσθεσε ότι «μαζί με την αύξηση του διοικητικού χρόνου της διευθυντικής ομάδας είναι και η στήριξη των σχολείων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με γραμματειακό προσωπικό». «Δεν μπορεί μεγάλα νηπιαγωγεία να καλύπτονται με τρεις ώρες γραμματειακό προσωπικό εβδομαδιαία ενώ ταυτόχρονα δημοτικά σχολεία να μην καλύπτονται όλες τις ώρες λειτουργίας τους από γραμματειακό προσωπικό», ανέφερε.

Πολλές οι στρεβλώσεις του νέου συστήματος διορισμών

Για το Νέο Σύστημα Διορισμών, η κ. Βασιλείου είπε ότι έχουν πολλάκις καταθέσει τη θέση ως ΠΟΕΔ ότι το εν λόγω σύστημα έχει πάρα πολλές στρεβλώσεις, τις οποίες κάθε χρονιά εξετάσεων απλά επιβεβαιώνει ή/και μεγιστοποιεί.

«Η θέση του ΥΠΑΝ, την οποία αναμένουμε, δεν μπορεί να μην λάβει υπόψη τη βασική θέση της Οργάνωσης που είναι η μη θυματοποίηση κανενός εκπαιδευτικού, είτε αυτός ανήκει στον κατάλογο διοριστέων ή διορισίμων», επισήμανε.

Επανέλαβε ότι «για την ΠΟΕΔ είναι ξεκάθαρο ότι ο κατάλογος διοριστέων δεν μπορεί να καταργηθεί το 2027». Η στελέχωση των δύο τελευταίων σχολικών χρονιών, κατά τις οποίες ο κατάλογος διορισίμων στη Δημοτική Εκπαίδευση, έχει εξαντληθεί και οι συμβάσεις δίνονται εξολοκλήρου από τον πίνακα Διοριστέων, επιβεβαιώνει πέραν πάσης αμφιβολίας την ορθότητα της θέσης μας», συμπλήρωσε.

Σημαντικό ακόμη, είπε η Πρόεδρος της ΠΟΕΔ, να δοθεί και ο αριθμός των μόνιμων οργανικών θέσεων για την επόμενη σχολική χρονιά, στη βάση και της συμφωνίας μεταξύ ΠΟΕΔ και ΥΠΑΝ.

«Είναι κάτι που αδιαμφισβήτητα θα βοηθήσει στην έγκαιρη στελέχωση των σχολικών μονάδων και θα βάλει τέλος στην εργασιακή ανασφάλεια εκατοντάδων εκπαιδευτικών, χωρίς ουσιαστικό οικονομικό κόστος», σημείωσε.

Σε ότι αφορά στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού και του εκπαιδευτικού έργου, η κ. Βασιλείου είπε ότι ως ΠΟΕΔ συμμετέχουν στο διάλογο, καταθέτοντας θέσεις και προβληματισμούς.

«Αυτός άλλωστε είναι και ο ρόλος μας και σε αυτό στοχεύει από τη μέρα της ίδρυσής της η ΠΟΕΔ: μέσα από τη συμμετοχή της στον διάλογο με την επίσημη πλευρά και την κατάθεση τεκμηριωμένων θέσεων και εισηγήσεων, να συμβάλλει ώστε οι αποφάσεις που θα ληφθούν να είναι προς τη σωστή κατεύθυνση», ανέφερε.

Αναμένουμε, πρόσθεσε, «την τελική πρόταση του ΥΠΑΝ για την τελική μας τοποθέτηση, ελπίζοντας ότι σε αυτή θα έχουν ληφθεί υπόψη οι προβληματισμοί και οι θέσεις της Οργάνωσης. Επιβάλλεται ο εκσυγχρονισμός του υφιστάμενου συστήματος αξιολόγησης αλλά επί της ουσίας και χωρίς να αποδεχόμαστε την αλλαγή για χάρη της αλλαγής».

Ερωτηθείσα αν με τη νέα χρονιά θα υπάρξει νέος κύκλος συναντήσεων με ΥΠΑΝ, η κ. Βασιλείου είπε ότι με τη νέα χρονιά, ήδη έχει οριστεί σειρά συναντήσεων με το ΥΠΑΝ, που στόχο θα έχουν την οριστική επίλυση των ζητημάτων που έχουν σημειωθεί από την ΠΟΕΔ.

Στέλνοντας τις δικές της ευχές για το νέο έτος 2025, η Πρόεδρος της ΠΟΕΔ είπε ότι μια νέα χρονιά ανατέλλει σε λίγες μέρες και ένα βιβλίο με 365 άγραφες σελίδες περιμένει τον κάθε ένα και την κάθε μία από εμάς να καταθέσουμε το δικό μας αποτύπωμα.

Ευχήθηκε σε παιδιά, εκπαιδευτικούς και γονείς μια όμορφη χρονιά, γεμάτη υγεία, αγάπη, ειρήνη και ζωογόνο διάθεση για πρόοδο και δημιουργία.

Για την ΠΟΕΔ, σημείωσε, «επιθυμία και καθήκον παραμένει η συνεχής στήριξη του Δημόσιου Σχολείου έτσι ώστε να ανταποκριθεί στις προκλήσεις αλλά και στις προοπτικές της νέας χρονιάς».

«Ας μην ξεχνάμε ότι η ελπίδα για ένα καλύτερο κόσμο, βασίζεται στις νέες γενιές. Αυτό θα πρέπει να αποτελεί φωτεινό οδοδείκτη σε κάθε απόφαση και σε κάθε διαχείριση που σχετίζεται με τον χώρο της εκπαίδευσης», κατέληξε.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Παιδεία: Τελευταία Ενημέρωση

X