Kathimerini.gr
Χιλιάδες επιβάτες υπέστησαν πολύωρες καθυστερήσεις και ακυρώσεις λόγω του «τεχνικού προβλήματος» που έπληξε τα συστήματα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας της Βρετανίας και της Ιταλίας.
Οι επιβάτες εγκλωβίστηκαν σε αεροδρόμια σε διάφορες πόλεις σε ολόκληρη την Ευρώπη χθες Δευτέρα, καθώς οι Εθνικές Υπηρεσίες Εναέριας Κυκλοφορίας περιόρισαν τις πτήσεις.
Σημαντικός ήταν ο αντίκτυπος στη λειτουργία και των ελληνικών αεροδρομίων, δεδομένου ότι η σύνδεση Αθήνας – Λονδίνου είναι η πιο δημοφιλής για το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος».
Συνολικά, εκτιμάται ότι επηρεάστηκαν 85 πτήσεις που είχε προγραμματιστεί να διεκπεραιωθούν μέσω των αεροδρομίων του Ηνωμένου Βασιλείου, ενώ 150 πτήσεις από και προς τα ελληνικά αεροδρόμια που περνούν πάνω από τον ιταλικό εναέριο χώρο, καθυστέρησαν.
Το πρόβλημα στην Ιταλία, εκτιμάται ότι επηρέασε συνολικά πάνω από 500 πτήσεις.
Η αναστάτωση συνεχίζεται
Οι αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια προειδοποίησαν ότι εξακολουθούν να υπάρχουν «σημαντικές καθυστερήσεις», παρά το ότι το πρόβλημα διορθώθηκε μέσα σε λίγες ώρες.
Επιβάτης δήλωσε στο BBC News ότι η απογευματινή της πτήση δεν αναμενόταν να αναχωρήσει πριν από τα μεσάνυχτα.
Υπήρξαν προειδοποιήσεις ότι η αναστάτωση θα μπορούσε να διαρκέσει ακόμα και μέρες.
Το Χίθροου ανακοίνωσε αργά το βράδυ της Δευτέρας ότι τα δρομολόγια παρέμεναν σημαντικά αναστατωμένα, προσθέτοντας ότι όσοι ταξιδεύουν την Τρίτη θα πρέπει να επικοινωνήσουν με την αεροπορική τους εταιρεία πριν πάνε στο αεροδρόμιο.
Το αεροδρόμιο Gatwick ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να λειτουργήσει κανονικά την Τρίτη, ωστόσο, συμβούλευσε τους επιβάτες να ελέγξουν την κατάσταση της πτήσης τους με την αεροπορική τους εταιρεία πριν μεταβούν στο αεροδρόμιο.
Το αεροδρόμιο Luton του Λονδίνου ανακοίνωσε επίσης το βράδυ της Δευτέρας ότι οι πτήσεις σε όλο τον εναέριο χώρο της Βρετανίας εξακολουθούν να υπόκεινται σε καθυστερήσεις και ακυρώσεις και οι επιβάτες θα πρέπει να ελέγχουν την κατάσταση της πτήσης τους επικοινωνώντας με την αεροπορική τους εταιρεία.
Η Εθνική Υπηρεσία Εναέριας Κυκλοφορίας επιβεβαίωσε τη βλάβη λίγο μετά το μεσημέρι της Δευτέρας, προτού ανακοινώσει στις 15:15 ότι είχε εντοπίσει και αποκαταστήσει το πρόβλημα.
Όπως γνωστοποιήθηκε «θα χρειαστεί κάποιος χρόνος για να επανέλθουν οι πτήσεις στο κανονικό επίπεδο».
«Συγγνώμη» για την ταλαιπωρία
Το χάος στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια «μπορεί να κρατήσει για μέρες»-2Η British Airways ανακοίνωσε ότι υπήρξαν «σημαντικές και αναπόφευκτες καθυστερήσεις και ακυρώσεις» και ζήτησε συγγνώμη για την ταλαιπωρία που προκλήθηκε.
Η Ryanair γνωστοποίησε ότι αναγκάστηκε να καθυστερήσει ή να ακυρώσει πτήσεις και η Jet2 ότι αναμένονται σημαντικές καθυστερήσεις σε όλες τις πτήσεις της από και προς το Ηνωμένο Βασίλειο.
Πρόσθεσε ότι οι επιβάτες των πτήσεων της Τρίτης θα πρέπει να μεταβούν στο αεροδρόμιο κανονικά, εκτός και αν τους έχει ανακοινωθεί κάτι διαφορετικό.
Ο «πονοκέφαλος» συνεχίζεται πάντως για τις αεροπορικές εταιρείες με πολλούς να προειδοποιούν πως ο αντίκτυπος θα διαρκέσει μέχρι και αργότερα αυτή την εβδομάδα.
Τα στατιστικά της «κρίσης»
Η Cirium, εταιρεία παροχής αεροπορικών δεδομένων, ανακοίνωσε ότι 3.049 πτήσεις θα έπρεπε να αναχωρήσουν από τα αεροδρόμια της Βρετανίας τη Δευτέρα και άλλες 3.054 πτήσεις είχαν προγραμματιστεί να φτάσουν.
Από τις 14:30 τα δεδομένα της έδειχναν ότι 232 αναχωρούσες πτήσεις είχαν ακυρωθεί, κάτι που, όπως είπε, αντιστοιχούσε στο 8% όλων των αναχωρήσεων και 271, ή 9%, των εισερχόμενων πτήσεων.
Ο υπουργός Μεταφορών Μαρκ Χάρπερ συμβούλευσε «τους επιβάτες να επικοινωνούν με την αεροπορική τους εταιρεία για ενημερωμένες πληροφορίες σχετικά με τις πτήσεις» και δήλωσε ότι θα ενθαρρύνει τους επιβάτες να διαβάσουν τις οδηγίες της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας της Βρετανία για να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους όταν οι πτήσεις καθυστερούν ή ακυρώνονται.
Πολιτικός αντίκτυπος
Η αποτυχία του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας προκάλεσε την παρέμβαση των Φιλελεύθερων Δημοκρατών της Βρετανίας οι οποίοι ζήτησαν από τον πρωθυπουργό να συγκαλέσει την επιτροπή αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών Cobra.
Από την πλευρά τους οι Εργατικοί χαρακτήρισαν το περιστατικό «εξαιρετικά ανησυχητικό».
Τι δεν πήγε καλά
Η Εθνική Υπηρεσία Εναέριας Κυκλοφορίας ανακοίνωσε ότι επρόκειτο για «ζήτημα σχεδιασμού πτήσεων».
Όπως εξήγησε, το πρόβλημα επηρέασε την ικανότητα του συστήματος να επεξεργάζεται αυτόματα τα σχέδια πτήσεων.
Αυτό σήμαινε ότι «η επεξεργασία των σχεδίων πτήσης έπρεπε να γίνεται χειροκίνητα, κάτι που δεν μπορούσε να γίνει με τον ίδιο όγκο, εξ ου και η απαίτηση για περιορισμούς στη ροή της κυκλοφορίας».
Η επικεφαλής επιχειρήσεων Τζούλιετ Κένεντι ανακοίνωσε τη διεξαγωγή έρευνας για το τι συνέβη.
Ο Γκράχαμ Λέικ, σύμβουλος αεροπορικής στρατηγικής, μιλώντας στο BBC έκανε λόγο για «αποτυχία που προκάλεσε επιστροφή σε χειροκίνητο σύστημα και έτσι η μοναδική ασφαλής επιλογή ήταν να διακοπεί η απογείωση αεροσκαφών».
«Δεν μπορούμε να σταματήσουμε όσους βρίσκονται ήδη στον αέρα, αλλά όσους βρίσκονται ακόμα στο έδαφος μέχρι να εντοπιστεί το σφάλμα και να αποκατασταθεί», εξήγησε ο ίδιος, προσθέτοντας πως πρόκειται για τεχνική βλάβη «εξαιρετικά σπάνια».
Η τελευταία φορά που είχε καταγραφεί αντίστοιχη βλάβη ήταν το 2014.
Με πληροφορίες από Reuters, BBC