Μια γιγαντιαία επιχείρηση έρευνας και διάσωσης βρίσκεται σε εξέλιξη στον Βόρειο Ατλαντικό, μετά την εξαφάνιση του τουριστικού υποβρύχιου σκάφους που έκανε περιήγηση στο ναυάγιο του Τιτανικού.
Το ερευνητικό σκάφος Polar Prince έχασε την επαφή με το πλήρωμα του Titan 1.45 μετά την καταβύθισή του στο βυθό του Ατλαντικού. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αμερικανικής Ακτοφυλακής, από τις 17:00 EST της Δευτέρας, το υποβρύχιο διέθετε ακόμη μεταξύ 70 – 96 ώρες οξυγόνου.
Όμως, τι γνωρίζουμε έως τώρα για το πλήρωμα, τις δυνατότητες του σκάφους, τις δικλείδες ασφαλείας, αλλά και τα σενάρια για το τι πήγε στραβά.
Πώς εξελίσσεται η έρευνα
Το Polar Prince κατέφθασε στην περιοχή του αγνοούμενου υποβρυχίου το πρωί της Kυριακής. Σύμφωνα με ανάρτηση στο Facebook του Χάμις Χάρντινγκ που βρισκόταν μέσα στο Titan, η ομάδα αναμενόταν να αρχίσει την καταβύθιση περί τις 04:00 τοπική ώρα.
Όπως ανακοίνωνε λίγο αργότερα η Ακτοφυλακή της Βοστόνης που ηγείται της επιχείρησης έρευνας τα πέντε άτομα «ξεκίνησαν την αποστολή τους το πρωί της Κυριακής και το πλήρωμα του Polar Prince έχασε την επαφή μαζί τους περίπου μία ώρα και σαρανταπέντε λεπτά μετά».
Το υποβρύχιο Titan εκτιμάτο πως βρισκόταν περίπου 1.450 χιλιόμετρα ανοιχτά του Κέιπ Κοντ της Μασαχουσέτης όταν χάθηκε.
«Είναι μεγάλη πρόκληση η διενέργεια έρευνας σε τόσο απομονωμένη περιοχή» σημείωσε χθες ο υποναύαρχος της αμερικανικής Ακτοφυλακής, Τζον Μάουγκερ.
Όπως είπε, η επιχείρηση περιλαμβάνει δύο σκέλη: Την έρευνα στη θαλάσσια επιφάνεια, στην περίπτωση που το Titan αναδύθηκε, αλλά με κάποιον τρόπο έχασε επαφή με το κέντρο, και την υποθαλάσσια έρευνα με σόναρ.
Η Ακτοφυλακή έχει στείλει δύο αεροσκάφη C-130 Hercules, συνεπικουρούμενα από δύο καναδικά C-130 και ένα Ρ8 εξοπλισμένο με δυνατότητα υποβρύχιου σόναρ.
Η Horizon Maritime, συνιδιοκτήτρια του Polar Prince, επιβεβαίωσε πως στο σημείο έχει σταλεί και δεύτερο σκάφος της, το Ηrizon Arctic.
Φωτ.: Hamish Harding/Facebook
Ποιοι ήταν οι επιβάτες του Titan;
Μεταξύ των πέντε ατόμων που είχαν επιβιβαστεί στο Titan για να θαυμάσουν από κοντά ένα από τα πιο ιστορικά ναυάγια, φέρεται να ήταν και ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της καναδικής εταιρείας OceanGate Expeditions, ο 73χρονος Γάλλος Πωλ Ανρί Ναρζολέτ.
Όπως μετάδωσε προ ολίγου το BBC, που επικαλείται την ανακοίνωση της οικογένειάς τους, στο σκάφος επέβαιναν και δύο Πακιστανοί, ο Σεχζάντα Νταγούν, διαχειριστής του Ινστιτούτου SETI, ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού με έδρα την Καλιφόρνια, και ο γιος του, Σουλεμάν.
Ο πρώτος που είχε επιβεβαιωθεί ως επιβάτης του Titan, καθώς είχε ανακοινώσει μόνος του μέσω social media τη συμμετοχή του στην αποστολή, ήταν ο Χάμις Χάρντινγκ, ο 59χρονος Βρετανός δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας και εξερευνητής.
Ο ίδιος, πρόεδρος της Action Aviation, διεθνούς εταιρείας που δραστηριοποιείται στον κλάδο των επαγγελματικών αερομεταφορών με έδρα το Ντουμπάι, είχε ανακοινώσει τον Ιούνιο του 2022 πως επρόκειτο να κάνει αυτό το ταξίδι στα βάθη του ωκεανού «μαζί με άλλους θρυλικούς εξερευνητές, εκ των οποίων κάποιοι έχουν κάνει πάνω από 30 καταδύσεις στον Τιτανικό από τη δεκαετία του 1980».
Τέλος, το πέμπτο άτομο στο σκάφος φέρεται, σύμφωνα με το BBC, να είναι ο Στόκτον Ρας, εκτελεστικός διευθυντής της OceanGate ο οποίος εμφανίζεται σε βίντεο του κρατικού βρετανικού μέσου από το 2022, μέσα στο Titan.
Πόσο κοστίζει και τι περιλαμβάνει η αποστολή του Titan
Η OceanGate Expeditions χρεώνουν περί τα $250,000 για μία θέση στην οκταήμερη αποστολή στο διάσημο ναυάγιο που βρίσκεται 3.800 μέτρα κάτω από την επιφάνεια του Ατλαντικού.
Η περιοχή βρίσκεται περί τα 600 χιλιόμετρα ανοικτά των ακτών της καναδικής επαρχίας της Νέας Γης. Το ναυάγιο είναι «κομμένο» σε δύο μέρη, με την πρύμνη και την πλώρη να απέχουν μεταξύ τους 800 μέτρα και μια τεράστια ακτίνα συντριμμιών να περιβάλλει τα δύο αυτά μέρη.
Μια πλήρης καταβύθιση στο ναυάγιο, που περιλαμβάνει την κατάδυση και την ανάδυση του υποβρύχιου σκάφους, φέρεται να διαρκεί περίπου οκτώ ώρες.
Κάθε ανάλογη αποστολή -που γίνεται και για επιστημονικούς σκοπούς καθώς μελετάται, μεταξύ άλλων, το εύρος της φθοράς του σκάφους- έχει διάρκεια οκτώ ημερών, σύμφωνα με την OceanGate, η οποία εγκαινίασε αυτήν την υπηρεσία για λίγους το 2021.
Τι γνωρίζουμε για το Titan
To Titan είναι ένα υποβρύχιο σκάφος χωρητικότητας πέντε ατόμων που μπορεί να καταδύεται σε βάθη έως 4 χιλιόμετρα και ταξιδεύει με ταχύτητα τριών κόμβων την ώρα – περίπου 5,5 χλμ/ώρα.
Κατασκευασμένο από «τιτάνιο και ανθρακονήματα», το σκάφος έχει μήκος 6,7 μέτρα και βάρος 10 τόνους (όσο περίπου έξι αυτοκίνητα μεσαίου μεγέθους), διαθέτει κάμερες, φώτα και σαρωτές ενώ χρησιμοποιεί τη δορυφορική τεχνολογία Starlink του Έλον Μασκ για την επικοινωνία του.
To σημείο από το οποίο αναχώρησε η ομάδα και το μέρος όπου βρίσκεται βυθισμένος ο Τιτανικός – Πηγή: Mapbox
Εκτός από τουριστικές αποστολές στον Τιτανικό, χρησιμοποιείται για έρευνες, υποβρύχιες επιθεωρήσεις, συλλογή στοιχείων, κινηματογραφικές και δημοσιογραφικές παραγωγές, δοκιμές εξοπλισμού και λογισμικού σε βαθέα ύδατα.
Σύμφωνα με την OceanGate, το Titan «είναι εξοπλισμένο με υπερσύγχρονα συστήματα φωτισμού και σόναρ πλοήγησης καθώς και με εξοπλισμό, εσωτερικά και εξωτερικά, βιντεοσκόπησης και φωτογραφίας 4K».
Διαθέτει σύστημα παρακολούθησης της κάψουλας του σκάφους σε real time, καθώς και αισθητήρες που αναλύουν τις συνέπειες της αλλαγής πίεσης στο σκάφος καθώς καταδύεται, προκειμένου να αξιολογείται διαρκώς η αρτιότητα της κατασκευής.
«Αυτό το σύστημα παρακολούθησης της κατάστασης του σκάφους παρέχει έγκαιρη προειδοποίηση για τον χειριστή αρκούντως εγκαίρως ώστε να ανακόψει την κατάδυση και να επιστρέψει με ασφάλεια στην επιφάνεια» σημειώνει η εταιρεία.
Τα σενάρια
Παρότι εξαιρετικά νωρίς για θεωρίες και σενάρια, οι ειδικοί δίνουν τις δικές τους εκτιμήσεις για το τι μπορεί να πήγε στραβά με το Titan – από το να μπλέχτηκε στα συντρίμμια του Τιτανικού έως το να υπέστη βλάβη στην παροχή ενέργειας ή επικοινωνίας.
«Υπάρχουν συντρίμμια του Τιτανικού παντού γύρω, είναι επικίνδυνο» εξηγεί ο Φρανκ Όουεν, απόστρατος του Πολεμικού Ναυτικού της Αυστραλίας και ειδικός σε υποθαλάσσιες επιχειρήσεις διάσωσης, που επικαλείται το σενάριο το υποβρύχιο να «σκόνταψε», να προσέκρουσε ή να μπερδεύτηκε σε κάποια από τα ογκώδη αντικείμενα που βρίσκονται γύρω από το ναυάγιο.
H πρύμνη του Τιτανικού είναι ένας χαοτικός όγκος μετάλλου που απέχει περί τα 800 μέτρα από την πλώρη – Πηγή: ATLANTIC PRODUCTIONS/MAGELLAN/BBC
Σε τέτοια περίπτωση, ωστόσο, ή στο σενάριο διακοπής ρεύματος ή επικοινωνιών, το Titan είναι εξοπλισμένος με βαρίδια, τα οποία μπορούν απελευθερώνονται σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, δημιουργώντας αρκετή άνωση για να τον ανεβάσουν στην επιφάνεια. Επιπλέον, διαθέτει μια σειρά από σήματα, φωτισμό, ανακλαστήρες και άλλο εξοπλισμό που μπορεί να χρησιμοποιήσει μόλις βγει στην επιφάνεια για να σημάνει συναγερμό και να εντοπιστεί.
Άλλο ένα σενάριο κάνει λόγο για πιθανότητα διαρροής στο κύτος του, κάτι που οπωσδήποτε είναι δυσοίωνο σύμφωνα με τον Άλιστερ Γκρέιγκ, καθηγητή ναυτικής μηχανικής στο University College του Λονδίνου.
«Εάν έχει κατέβει στον πυθμένα της θάλασσας και δεν μπορεί να αναδυθεί μόνο του, οι επιλογές είναι πολύ περιορισμένες. Ενώ το ίδιο το υποβρύχιο μπορεί να είναι ακόμη άθικτο, αν βρίσκεται πέρα από την υφαλοκρηπίδα, υπάρχουν πολύ λίγα σκάφη που μπορούν να φτάσουν σε τόσο μεγάλο βάθος, και προφανώς όχι δύτες» εξηγεί ο ίδιος.
Πηγή: BBC/Guardian